Thursday 5 May 2016

Contoh Ayat Perkataan "ibu kota"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "ibu kota" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Nairobi adalah ibu kota bandar terbesar Kenya.
  2. Selepas itu, ibu kota dipindahkan ke Heian-kyō.
  3. Bangkok, adalah ibu kota dan bandar terbesar Thailand.
  4. Hal ini menyebabkan ibu kota Johor sentiasa berpindah-randah.
  5. London pernah disifatkan sebagai ibu kota kebudayaan sedunia.
  6. Nairobi juga merupakan ibu kota Provinsi Nairobi dan Daerah Nairobi.
  7. Bandar Taiping merupakan ibu kota bagi daerah Larut, Matang dan Selama.
  8. Namun begitu, ibu kota Iran ditukar ke tempat lain ketika zaman Abbas I.
  9. Namun begitu, terdapat beberapa cawangan kehakiman yang kekal di ibu kota ini.
  10. Tentera China dibawah pimpinan Xu Shuzheng menyerang ibu kota Mongolia pada 1919.
  11. Athens ialah ibu kota serta bandar raya terbesar Greece dan tempat asal demokrasi.
  12. Di sinilah baginda mendirikan ibu kota baru untuk negerinya dan menamakannya Melaka.
  13. Di barat, bangsa Eropah mengkhianati empayar dengan menyerang ibu kota Konstantaniah.
  14. Hampir kesemua kawasan ibu kota itu terletak di Asia, dengan sebahagian kecil di Eropah.
  15. Selepas kejatuhan Empayar Rom Barat, ia menjadi ibu kota Empayar Byzantium (Empayar Rom Timur).
  16. Kota-kota penting termasuk Abuja, bekas ibu kota Lagos, Abeokuta, Ibadan, Port Harcourt dan Jos.
  17. Kerajaan memutuskan bahawa ibu kota pantai yang terbentang di bawah permukaan laut terlalu riskan.
  18. Empayar kehilangan ibu kota pada tahun 1202 dan tidak berjaya merampas kembali sehingga tahun 1261.
  19. Berikut adalah senarai kabupaten dan kota di Daerah Istimewa Yogyakarta, berserta ibu kota kabupaten.
  20. Ketika kurun ke 17 Teheran menjadi ibu kota Iran dan sebuah bazaar dan dinding kota dibina oleh Tahmasp I.
  21. London ialah ibu kota England dan United Kingdom, dan juga kawasan metropolitan yang terbesar di United Kingdom.
  22. Pada 1567, Ayutthaya jatuh di tangan Burma sebuah ibu kota sementara ditubuhkan di seberang sungai dari Bangkok.
  23. Kota Palembang adalah salah satu bandar besar di Indonesia yang juga merupakan ibu kota wilayah Sumatera Selatan.
  24. Pada tahun 784, Maharaja Kammu memindahkan ibu kota ke Nagaoka-kyō, dan mentadbir di sana untuk 10 tahun sahaja.
  25. Di China, terdapat kesultanan di Dali, provinsi Yunnan, ibu kota untuk Pemberontakan Panthay yang berhayat pendek.
  26. Keamanan kembali selama dua abad dan ibu kota di Dhlo-Dhlo, Khami dan Great Zimbabwe telah berkembang dengan pesat.
  27. Melbourne terletak dalam sudut dari tenggara tanah besar Australia, dan adalah ibu kota paling selatan di tanah besar.
  28. Kerajaan Perancis tidak gentar akan kecaman antarabangsa dan paralayang tetap di Camp de Gaulle, di luar ibu kota Gabon.
  29. Pengekalan ibu kota dan para pegawai Ming ini mempercepatkan langkah penstabilan negara dan proses penaklukan oleh Manchu.
  30. Litar ini terletak berdekatan dengan Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur dan 60 km di selatan ibu kota Kuala Lumpur.
  31. Sebagai ibu kota Sabah, Kota Kinabalu memainkan peranan yang penting dalam politik dan ekonomi penduduk di seluruh negeri ini.
  32. Kota-kota seperti Mangazeya, Tara, Yeniseysk, dan Tobolsk tumbuh dengan cepat, dengan Tobolsk diisytiharkan sebagai ibu kota Siberia.
  33. Sejarah Bangkok bermula sebagai sebuah pusat perdagangan yang kecil yang berada di bawah pengaruh Ayutthaya, ibu kota Siam yang lama.
  34. Pada tahun 324, maharaja Rom, Constantinus I memilih Byzantium selaku ibu kota baru Empayar Rom, lalu menukar namanya kepada Rom Baru.
  35. Pada tahun 1795, ketika Parsi dibawah pemerintahan Qajar, raja Parsi, Agha Mohammad Khan, menjadikan Teheran sebagai ibu kota Empayar Parsi.
  36. Namun yang pasti pada masa penaklukan Rajendra Chola I, berdasarkan Inskripsi Tanjore, ibu kota Srivijaya adalah di Kadaram (Kedah sekarang).
  37. Di bahagian barat, lima daerah serta ibu kota provinsi di Oral terletak pada keseluruhannya di Asia, dengan daerah Akzhaikskiy bersifat rentas benua.
  38. Inilah nama yang diberikan kepada ibu kota puak Cakchiquel oleh askar-askar bertuturan bahasa Nahuatl dari Tlaxcalla yang tiba dengan orang-orang Sepanyol.
  39. Di bawah Ivan I, Moscow mengambil alih Tver sebagai ibu kota Vladimir-Suzdal dan menjadi pemungut cukai yang tunggal kepada pemerintah-pemerintah Mongolia.
  40. Persatuan ini, yang telah merancang untuk mendirikan ibu kota di Amapala berhampiran Golfo de Fonseca, tidak selamat dalam rampasan kuasa di El Salvador pada tahun 1898.
  41. Perang Algeri dan Perang Saudara Perancis-Perancis yang terletus di ibu kota Algiers, diakhiri dengan rundingan damai pada tahun 1962 yang membolehkan kemerdekaan Algeria.
  42. Ibu kotanya yang pertama, Tecpan Goatemalan, yang diasaskan pada 25 Julai 1524 dengan nama Villa de Santiado de Goathemala, terletak berdekatan Iximchx, ibu kota Kak'chik'el.
  43. Bandar-bandar yang terkenal di kawasan ini selain kota suci Makkah dan Madinah adalah Kota Riyadh sebagai ibu kota kerajaan, Dammam, Dhahran, Khafji, Jubail, Tabuk dan Jeddah.
  44. Pemindahan ibu kota ke Heian-kyō memulakan zaman Heian yang merupakan masa keemasan kebudayaan klasik asli Jepun, terutamanya dalam bidang kesenian, puisi dan kesasteraan Jepun.
  45. Republik Nauru ialah negara kepulauan terkecil di dunia dengan keluasan 21 kmx, negara republik merdeka yang terkecil di dunia, dan stu-satunya negeri republik di dunia tanpa ibu kota rasmi.
  46. Sebagai ibu kota Kepresidenan Bombay, Bombay menyaksikan gerakan kemerdekaan India, terutamanya Gerakan Tinggalkan India pada rahun 1942 dan Dahagi Tentera Laut Diraja India pada tahun 1946.
  47. Selama beberapa tahun, kerajaan kolonial United membina ibu kota baru, Belmopan, di tengah-tengah geografi negeri itu, dan pada 1970 secara perlahan mula memindahkan pejabat kerajaan ke sana.
  48. Pada hari ini, ibu kota Greek ini merupakan sebuah metropolis kosmopolitan yang sibuk, dengan jumlah penduduk bandar sebanyak 3.1 juta orang dan jumlah penduduk metropolitan sebanyak 3.7 juta.
  49. Daripada ketiga-tiga bahagian ini, Kuala Lumpur merupakan ibu kota Persekutuan, Labuan merupakan Pusat Perniagaan dan Kewangan Antarabangsa (IBFC) manakala Putrajaya merupakan pusat pentadbiran Persekutuan.
  50. Sultan Abu Bakar menamakannya sebagai "Johor Bahru" sewaktu baginda mengisytiharkannya sebagai ibu kota kerajaan pada tahun 1866, susulan daripada peralihan pusat kerajaannya dari Teluk Belanga di Singapura.
  51. Krisis dalaman Dinasti Ming memuncak pada April 1644, apabila ibu kota diserbu oleh sepakatan angkatan pemberontak pimpinan Li Zicheng, seorang pegawai bawahan Ming yang menjadi ketua pemberontakan para petani.
  52. Selepas penjarahan Moscow pada tahun 1237-1238, ketika oleh orang-orang Mongolia membakar bandar raya ini dan membunuh penduduknya, Moscow pulih dan menjadi ibu kota sebuah kerajaan yang berasingan pada tahun 1327.
  53. Tindakan mengekalkan Beijing sebagai ibu kota itu kelihatan begitu mudah diterima akal, tetapi sebenarnya harus diingatkan bahawa sebelum itu tiada satu pun wangsa China utama yang pernah terus "mewarisi" ibu kota pendahulu langsungnya.
  54. Daratan utama negara ini adalah paro timur Pulau Papua, di mana bandar-bandar terbesar ada di sana, termasuk di antaranya ibu kota Port Moresby dan Lae; pulau-pulau utama yang lain adalah Ireland Baru, United Baru, Manus, dan Bougainville.
  55. Shanhaiguan ialah sebuah genting behrampiran Tembok Besar China yang terletak 50 batu di timur laut Beijing, dan di situlah terletaknya sistem pertahanan Ming yang menghalang kaum Manchu dari terus menyerang ibu kota Ming selama bertahun-tahun.
  56. Menurut semua aliran agama Buddha, Buddha yang terkini ialah Siddhārtha atau Siddhattha (Pāli) Gautama (Pāli: Gotama) yang dilahirkan di hutan kecil LumbinÄ« yang berdekatan dengan pekan Kapilavastu (Pāli: Kapilavatthu), iaitu ibu kota kerajaan Śākyas (Pāli: Sakyas).
  57. Tang terkenal Dinasti sami Buddha, Yi Jing yang melawat kepulauan Melayu antara 688-695, juga menyebut tentang kerajaan yang dikenali sebagai Ka- Cha di bahagian utara Semenanjung Melayu, yang menurut beliau telah belayar 30 hari dari Bogha (Palembang), ibu kota Sribogha (Srivijaya).
  58. Ibu kota Rusia yang telah berpindah dari Kiev ke Vladimir, bertapak di bandar raya ini pada keakhiran pemerintahannya, dan Moscow sekali lagi menjadi ibu kota sebuah empayar yang kemudian merangkumi semua kawasan hari ini, iaitu Rusia, Siberia, dan bahagian-bahagian kawasan yang lain.
  59. Sementara Bandaraya Westminster berkembang menjadi ibu kota yang sejati dari segi pentadbiran, namun kota jirannya iaitu Bandaraya London kekal sebagai bandaraya terbesar dan pusat perdagangan utama di England yang berkembang mekar di bawah pentadbiran yang tersendiri, iaitu Perbadanan London.
  60. Selepas menawan Beijing dan bukan menjarah kota itu seperti yang dilakukan oleh para pemberontak sebelum kedatangan mereka, Dorgon mendesak agar Beijing dijadikan ibu kota Qing meskipun dibantah oleh putera-putera lain, lalu melantik semula kebanyakan pegawai Ming kepada jawatan masing-masing.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...