Wednesday 4 May 2016

Contoh Ayat Perkataan "agensi"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "agensi" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Bagaimanapun, terdapatnya juga banyak agensi khas untuk tujuan-tujuan yang tertentu.
  2. Kebanyakan agensi dan jabatan kerajaan persekutuan Malaysia juga terletak di Kota Kinabalu.
  3. Ini dilengkapkan dengan wujudnya beberapa agensi pelancongan yang terdapat di sekitar Mersing.
  4. Dalam era Dasar Ekonomi Baru terdapat beberapa organisasi, institusi dan agensi kerajaan telah dikorporatkan.
  5. Cawangan ini berfungsi sebagai staf dan agensi perlaksanaan bagi projek-projek pembangunan dan penyelenggaraan.
  6. Shah Alam pada mulanya diletakkan di bawah pentadbiran Shah Alam Town Board, sebuah agensi di bawah naungan PKNS.
  7. SIX Interbank Clearing, agensi penyenggaraan ISO 4217, bertanggungjawab kepada penyenggaraan senarai kod tersebut.
  8. Projek MyKad ini diuruskan oleh lima agensi kerajaan, semuanya mempunyai kemudahan mencapai maklumat dalam kad tersebut:
  9. Begitu juga acara perbarisan yang diwakili oleh pelbagai agensi turut diadakan bagi memeriahkan lagi suasana hari tersebut.
  10. Satu pendapat nasihat adalah satu fungsi mahkamah yang terbuka hanya untuk badan dan agensi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.
  11. Ia merupakan kawasan pemerintahan utama kerajaan negeri di mana terletaknya hampir semua pejabat kementerian dan agensi kerajaan.
  12. Bermula tahun 1940an sehinggalah 1970an, agensi ini telah menyiasat beberapa kes perisikan terhadap Amerika Syarikat dan konconya.
  13. Ecuador mempunyai rangkaian lebuh raya nasional yang di selenggarai oleh agensi kerajaan Ministerio de Obras Pxblicas y Comunicaciones.
  14. Tugas pentadbiran bandar raya dipikul oleh Dewan Bandaraya Kuala Lumpur, sebuah agensi di bawah Kementerian Wilayah Persekutuan Malaysia.
  15. Ramai diantara mereka adalah bekas tenaga kerja utama dari syarikat penyiaran dan agensi berita ternama seperti AFP, BBC, CNN, ITV dan Sky News.
  16. Suruhanjaya ini berperanan untuk memantau agensi kerajaan seperti agensi polis agar masyarakat Afrika Selatan boleh hidup dalam aman dan harmoni.
  17. Baru-baru ini, istilah ini telah juga digunakan kepada jam kronometer, satu jam lengan yang mempunyai set piawai ketepatan oleh agensi Swiss COSC.
  18. ISS dibina dari gabungan kepakaran, teknologi, dan kos beberapa agensi angkasa dunia seperti Amerika Syarikat, Rusia, China, Jepun, Kanada, dan Eropah.
  19. Ia merupakan agensi utama kerajaan dibawah "bidang kuasa kesatuan republik", bertindak sebagai agensi keselamatan dalam negeri, agensi perisikan, dan polis rahsia.
  20. Colombia mempunyai sebuah rangkaian lebuhraya kebangsaan diselenggara oleh Instituto Nacional de Vxas atau INVIAS agensi kerajaan di bawah Kementerian Pengangkutan.
  21. Sewaktu era 30an, agensi ini memainkan peranan utama memberkas sebilangan penjenayah terkenal yang terlibat dalam aktiviti seperti penculikan, rompakan serta pembunuhan.
  22. Ditubuhkan pada tahun 1954 sebagai pengganti langsung kepada agensi terdahulu seperti Cheka, NKGB, dan MGB, jawatankuasa ini telah ditempatkan di Majlis Menteri-Menteri.
  23. Di bawah kepimpinan Rumsfeld, syarikat Searle berjaya mendapat kelulusan daripada FDA, (sebuah agensi yang bertanggungjawab mengawal pengedaran makanan, alat persolekan, alat perubatan dll.).
  24. Sementara sesetengah regulasi memberi kuasa untuk keputusan yang dicapai secara ini mengikat kepada agensi atau negara secara khusus, mereka secara amnya tidak mengikat dibawah Statut Mahkamah.
  25. Anda sendiri tahu bahawa anda tidak dapat merosakkan negara Iran walau sedikitpun." Hosseini, jurucakap kementerian luar, telah bersumpah bahawa hubungan Iran dengan agensi nuklear PBB akan berubah.
  26. Pendapat nasihat secara asalnya adalah untuk cara dimana agensi PBB boleh mendapat bantuan Mahkamah dalam menentukan isui-isu undang-undang yang kompleks yang mungkin dibawah mandat tersendiri mereka.
  27. Kabinet mengarahkan supaya semua kementerian, universiti dan pusat pengajian tinggi supaya memaklumkan jabatan serta agensi berkaitan untuk menggunakan istilah "Bahasa Malaysia" dalam surat-menyurat, notis dan dokumen.
  28. Umur minima menyertai tentera republik ini adalah 18 tahun, akan tetapi sebahagian daripada program pengurangan ahli ini menampakkan sesetengah ahli ditukar ke agensi kerajaan lain atau industri kerajaan yang relevan kepada ketenteraan.
  29. Edgar Hoover, yang pernah menjadi Pengarah Biro pada 10 Mei, 1924, agensi ini banyak melibatkan tenaganya dalam menyiasat aktivis politik yang tidak terlibat dalam jenayah seperti Albert Einstein iaitu seorang sosialis yang berasal dari Jerman.
  30. Darurat ialah sesuatu pengisytiharan kerajaan yang lazimnya menggantungkan fungsi-fungsi biasa tertentu dalam kerajaan, mengingatkan rakyat agar mengubah tabiat biasa mereka, atau mengarahkanagensi kerajaan untuk melaksanakan rancangan persediaan darurat.
  31. Fungsi-fungsi utamanya adalah untuk menyelesaikan pertikaian undang-undang yang dirujuk kepada ia oleh negara dan memberi pendapat berkenaan persoalan berkait undang-undang yang timbul kepada organ dan agensi yang dibenarkan merujuk kepadanya untuk mendapat jawapan.
  32. KGB, huruf singkatan bagi Komitet gosudarstvennoy bezopasnosti, penterjemahan ke Bahasa Inggeris sebagai Committee for State Security atau Jawatankuasa Keselamatan Negara), ialah agensikeselamatan bagi negara Soviet Union dari tahun 1954 sehingga keruntuhannya pada 1991.
  33. Misi FBI ialah untuk melindungi dan mempertahankan Amerika Syarikat daripada ancaman pengganas dan risikan negara asing, untuk menegakkan dan menguatkuasakan undang-undang jenayah AS, dan menjadi pemimpinan dan menegakkan sistem perundangan jenayah di peringkat persekutuan, negeri, munisipal, dan agensi antarabangsa.
  34. Najib dan penyokongnya juga didakwa menganggu tugas beberapa agensi yang diamanahkan untuk mendedahkan operasi syarikat milik kerajaan itu, dengan memecat bekas Peguam Negara Malaysia Tan Sri Abdul Gani Patail; memindahkan dan mengancam pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia ; menyiasat kakitangan Bank Negara; dan melumpuhkan Jawatankuasa Kira-Kira Awam (PAC) dengan melantik empat daripada anggotanya sebagai menteri dan timbalan menteri.
  35. Malaysia mengganggotai Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu dan kebanyakan agensi khususnya, termasuk UNESCO, Bank Dunia, Tabung Kewangan Antarabangsa, Agensi Tenaga Atom Antarabangsa; Perjanjian Am Mengenai Tarif dan Perdagangan, Persatuan Negara-negara Asia Tenggara; Bank Pembangunan Asia, Perjanjian Pertahanan Lima Negara, Sidang Kemuncak Asia Tenggara, Kerjasama Ekonomi Asia-Pasifik (APEC), komanwel, Pergerakan Negara-negara Berkecuali, dan Pertubuhan Persidangan Islam.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...