Thursday 5 May 2016

Contoh Ayat Perkataan "bersambung"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "bersambung" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Dataran ini bersambung dengan lekukan Semarang-Rembang di timur.
  2. Jambatan ini akan bersambung dengan stesen ERL Cyberjaya/Putrajaya.
  3. Kedua sisi badannya mempunyai sirip keras dan bersambung dengan ekor berbentuk daun.
  4. Ia bersambung dengan uterus melalui serviks, sedangkan uterus bersambung dengan ovari melalui salur falopia.
  5. Faraj bersambung dengan uterus melalui serviks, sedangkan uterus bersambung dengan ovari melalui salur falopia.
  6. Tugas menguraikan untaian DNA bersambung secara topologi dilakukan oleh enzim yang dikenali sebagai topoisomerase.
  7. Jarak di antara Albania dan Italy ialah 72km, melepasi Selat Otranto yang bersambung dengan Laut Adriatik dan ke Laut Ionia.
  8. Sebagai contoh, otak manusia mengandungi sekitar 23 bilion neuron, setiap satunya bersambung dengan hampir 10,000 neuron yang lain.
  9. Denmark bersempadankan Laut Baltik dan Laut Utara, serta mempunyai semenanjung yang bersambung dengan Jerman dan pulau pulau kecil.
  10. Apabila hujung untaian DNA heliks berkembar bersambung membentuk bulatan, seperti dalam DNA plasmid, untaian adalah kusut topologi.
  11. Anda boleh sesat di Petaling Jaya kerana ia bersambung dengan Subang Jaya, Kelana Jaya, Sunway, Shah Alam, Puchong dan Kuala Lumpur.
  12. Pada tahun 1919, apabila liga bersambung selepas Perang Dunia Pertama, Leicester Fosse berhenti perdagangan kerana masalah kewangan.
  13. Belakang litar utama menjadi pit lurus apabila litar selatan digunakan, dan bersambung ke selekoh kelapan untuk membentuk satu belokan tajam.
  14. Tanah Besar Asia, Semenanjung Tanah Melayu, Sumatra dan Jawa menjadi bersambung kepada Borneo melalui jambatan tanah Pentas Sunda yang terdedah.
  15. Satu hujungnya membuka kepada faraj melalui serviks, sedangkan hujung yang lain bersambung di kedua-dua belah uterus kepada salur-salur falopia.
  16. Hubungan antara Crystal Palace dan Piala FA bersambung pada tahun 1895, apabila FA menetapkan tempat baru untuk perlawanan akhir di The Crystal Palace.
  17. Piramid merujuk kepada bentuk geometri yang terdiri daripada satu tapak dengan pepenjuru yang bersambung dengan kemuncak yang sama, membentuk segitiga.
  18. Diasingkan daripada Eropah oleh Laut Mediterranean, ia bersambung hingga ke Asia pada bahagian paling utara timurnya oleh Isthmus of Suez, 163 km (101 batu ) lebarnya.
  19. Setiap molekul merupakan seurat DNA: rantaian nukleotida yang bersambung secara kimia, setiap satunya mengandungi gula, fosfat dan satu dari empat jenis aromatik berasaskan Nitrogen.
  20. Balai berlepas merupakan bangunan berbentuk segi empat tepat yang bersambung dengan Bangunan Terminal Utama berfungsi sebagai terminal berlepas dan ketibaan untuk penerbangan domestik.
  21. Orang yang tahu di mana hantu Penanggalan tinggal boleh menunggu pada waktu malam ketika Penanggal terbang meninggalkan tubuhnya dan terbang keluar, ia boleh dimusnahkan dengan menuang serpihan kaca dalam lubang tengkuknya, yang akan mencederakan organ dalaman Penanggal apabila ia kembali bersambung dengan tubuhnya; atau dengan membakar tubohnya, dengan itu menghalang Penanggal dari kembali bercantum dengan tubohnya pada siang hari.
  22. Meskipun, konvensyen yang tidak dikodkan, amalan dan duluan bersambung untuk memainkan peranan penting dalam kebanyakan negara, oleh kerana banyak perlembagaan tidak menetapkan elemen-elemen penting tatacara: contohnya, sesetengah perlembagaan lebih lama menggunakan sistem Westminster tidak menjelaskan kewujudan kabinet dan/atau perdane menteri, kerana pegawai-pegawai ini telah diambil kesempatan oleh pengarang-pengarang perlembagaan ini.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...