Tuesday 13 September 2016

Contoh Ayat Perkataan "berkenaan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "berkenaan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Terdapat perselisihan pendapat berkenaan Goa.
  2. Anthropologi merupakan kajian berkenaan kemanusiaan.
  3. Nama-nama ini berkenaan nama dengan Alexander Mackenzie.
  4. Dalam mesyuarat berkenaan Mackenzie, Dufferin telah berkata:
  5. Saluran berkenaan dihentikan setelah beberapa bulan beroperasi.
  6. Ketua bagi setiap daerah berkenaan dilantik seorang Kadi Daerah.
  7. Bahasa rasmi organisasi berkenaan adalah Bahasa Arab, Inggeris dan Perancis.
  8. Rencana ini berkenaan dengan Bandaraya Shah Alam, sebuah bandaraya di Malaysia.
  9. Perlembagaan berkenaan berkuatkuasa sejurus selepas kemerdekaan pada 31 Ogos 1957.
  10. Matematik kewangan adalah cabang matematik gunaan berkenaan dengan pasaran kewangan.
  11. Sila maklumkan pemandu berkenaan supaya menghantar anda ke Pejabat Taman Negara Niah.
  12. Teori kebarangkalian adalah cabang matematik berkenaan dengan analisis fenomena rawak.
  13. Sumber sejarah berkenaan puak ini hampir kesemuanya berasal daripada rekod Empayar Rom.
  14. Kedudukan falsafah berkenaan masalah rohani-jasmani terbahagi kepada dua kategori utama.
  15. Rencana ini berkenaan sejarah kerajaan, sebelum tahun 1800 Akta Kesatuan dengan Ireland.
  16. Turus berkenaan mengalir ke arah Lautan Pasifik dan memang jelas pada foto-foto satelit.
  17. Seperti ikthiar teknologi yang lain, lahirnya istilah-istilah teknikal berkenaan penyiaran.
  18. Terdapat juga kontroversi berkenaan kewujudan dinamik kacau dalam plat tektonik dan ekonomi.
  19. Pengembangan pengetahuan berkenaan sel adalah hasil kajian sel menggunakan mikroskop cahaya.
  20. Apabila ini terjadi ujian berkenaan diulangi dan jika perlu pemeriksaan seterusnya dilakukan.
  21. Untuk maklumat berkenaan dua (2) orang Maharaja Mughal, sila lihat Shah Alam I dan Shah Alam II.
  22. Cadangan berkenaan dikemukakan kepada mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir pada 11 Julai 1995.
  23. Ruang lingkup tajuknya sangat luas: berkenaan segala aspek dalam pengurusan dan pemprosesan maklumat.
  24. Ia mengakibatkan Tariq Ayoub, wartawan saluran berkenaan meninggal dunia dalam serangan udara tersebut.
  25. Pada sekitar 6:00 p.m., gunung berapi berkenaan memuntahkan 15 kilometer dengan turus abu, wap, dan batuan.
  26. Mereka bercadang untuk mengembangkan lagi jabatan biro berita antarabangsa saluran berkenaan di masa hadapan.
  27. Perubatan merupakan salah satu cabang sains hayat berkenaan menjaga dan mengekalkan kesihatan dan rasa sihat.
  28. AlJazeera.Net versi terkini dilancarkan serentak pada hari perasmian saluran berkenaan pada 15 November 2006.
  29. Akibatnya, ramai pemberita dan wartawan saluran berkenaan diusir keluar dan dihalang dari negara-negara terlibat.
  30. Rancangan tersebut, Gadis Hutan, adalah tip menyerupai untuk file The Wiggles, dengan lagu berkenaan sebuah cerita.
  31. Semasa kajian awal beliau dijalankan, Tesla membuat beberapa tetapan berkenaan eksperimen untuk menghasilkan sinar-x.
  32. Kertas kerja yang berkenaan dengan fotoelektrik menerangkan sikap cahaya telah memenangi Hadiah Nobel pada tahun 1921.
  33. Pada tahun 1973, Daerah Dindings telah diberi nama baru iaitu Daerah Manjung dan nama berkenaan berkekalan sehingga kini.
  34. Bandaraya berkenaan mempunyai populasi lebihkurang 1.3 juta dan Munich keluasan metropolitan merupakan rumah bagi 2.7 juta orang.
  35. Perselisihan faham berkenaan politik pemulihan membawa kepada kebangkitan pergerakan liberal, yang menuntut perpaduan dan kebebasan.
  36. Pada 11 Oktober, satu perjumpaan besar-besaran diadakan di Tokong Thean Hou untuk membantah keputusan kerajaan berkenaan isu tersebut.
  37. Di bawah adalah sebahagian dari bidang dan topik tersebut, dengan pautan kepada perbincangan Wikipedia berkenaan bidang dan topik tersebut.
  38. Trigonometri ialah satu cabang matematik yang berkenaan dengan sudut, segi tiga, dan fungsi trigonometri seperti sinus, kosinus dan tangen.
  39. Pemenang telah mendapat pegangan ke atas beberapa pulau di seluruh dunia dan menimbulkan perdebatan baru berkenaan kebijaksanaan penjajahan.
  40. Setelah beberapa perjumpaan antara Bersih dan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur, tiada kompromi tercapai berkenaan pilihan tempat untuk berhimpun.
  41. Faktor keterhadan dalam beberapa kes adalah berkenaan tentang kewujudan cahaya matahari yang sesuai untuk membantu proses fotosintesis rumpai.
  42. Dari simpang berkenaan, pelawat boleh menggunakan kenderaan yang disewa yang terdapat di sekitar simpang berkenaan dengan harga yang tertentu.
  43. Sejak tahun 2003, kerajaan memperkenalkan penggunaan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar dalam mata pelajaran yang berkenaan dengan Sains.
  44. Kokpit belakang pula dilengkapkan dengan paparan CRT yang memberi maklumat taktikal kepada Ketua Formasi berkenaan sasaran dan pesawat pemintas.
  45. Saluran berkenaan juga banyak menimbulkan kontroversi dikalangan pemimpin dan kerajaan Arab dengan laporan warta berita yang berani dan mencabar.
  46. Dalam ilmu biologi, morfologi merupakan cabang biosains yang berkenaan kajian bentuk dan struktur badan organisma dan ciri-ciri binaan tertentunya.
  47. Pentadbiran dan kawalan kemudiannya diserahkan kepada entiti berkenaan yang bertanggungjawab dalam menentukan polisi serta operasi domain berkenaan.
  48. Simson kecewa dengan reaksi pegawai-pegawai berkuasa British berkenaan keperluan membuat persiapan pertahanan di Tanah Melayu dan juga di Singapura.
  49. Artikel 31 daripada statut berkenaan satu prosidur dimana hakim-hakim ad hoc menduduki kes-kes yang biasa menimbulkan perbalaman di hadapan Mahkamah.
  50. Walaubagaimanapun, tayangan video berkenaan dikatakan telah disunting oleh pihak berkuasa untuk menampakkan kumpulan yang diserang sebagai pengganas.
  51. Dengan proses metonimi, perkataan state merujuk kepada raja berkenaan dan kuasa yang dimilikinya, miskipun penggunaan pertama tidak lagi digunapakai.
  52. Dalam erti kata lain, pariti kuasa beli ialah jumlah bakul barang keperluan yang boleh dibeli di dalam negara berkenaan dengan wang yang dihasilkannya.
  53. Pengarang cerita kanak-kanak, Michael Morpurgo mencipta konsep cerita maskot-maskot ini, dan juga wujudnya filem animasi pendek berkenaan kisah mereka;.
  54. Video berkenaan turut menayangkan pengakuan daripada bapa Ustaz Ibrahim Libya, Haji Mahmud Senapi, adiknya, Ismail Mahmud dan orang kanannya, Yusuf Husein.
  55. Morfologi merupakan satu cabang sains kehidupan yang berkenaan dengan kajian struktur kasar sesejenis organisma atau takson dan anggota-anggota komponennya.
  56. Satu referendum untuk pengekalan USSR telah diadakan pada 17 Mac, 1991, dengan populasi mengundi untuk pengekalan kesatuan berkenaan di kebanyakan republik.
  57. Setelah penyerahan Jajahan Dindings, Kerajaan Perak telah menyatukan jajahan berkenaan dengan Bruas dan kawasan - kawasan persisiran pantai bahagian selatan.
  58. Persamaan kebezaan dikaji secara matematik dari pelbagai perspektif, lazimnya berkenaan dengan penyelesaiannya, iaitu set fungsi yang memuaskan persamaan itu.
  59. Kebimbangan awal Jabatan Pertahanan berkenaan penahanan, menyimpan, dan menyoal siasat tahanan di medan perang ditimbulkan semasa kejadian sebelum Perang Iraq.
  60. Resolusi berkenaan meskipun menyatakan secara jelas bahawa puak Lubnan yang menentukan bila dan jika mereka perlukan bantuan dalam perlaksanaan tugas berkenaan.
  61. Hubungan antara harimau individu agak kompleks, kerana nampaknya harimau tidak mengikuti apa-apa "ketetapan" berkenaan hak kewilayahan dan pencerobohan wilayah.
  62. Evangelista Torricelli menghasilkan hampagas dalam makmal pertama pada tahun 1643, dan teknik ujikaji lain dibangunkan hasil teorinya berkenaan tekanan atmosfera.
  63. Nama berkenaan telah digunakan beberapa kali di dalam fiksyen sains, dan masih popular dengan awam, memenangi satu undian yang dijalankan oleh majalah New Scientist.
  64. Serangan tentera Montenegro keatas kubu pertahanan Utmaniyyah di bandar Skutari memaksa empayar berkenaan menyediakan satu angkatan tentera di Macedonia berhampiran.
  65. Pusat Penyiaran Doha adalah pangkalan operasi utama Al Jazeera English dimana kebanyakkan rancangan siaran dan terbitan serta tenaga kerja saluran berkenaan tertumpu.
  66. Jika keputusan yang dicapai bertentangan dengan salah satu daripada lima ahli Majlis Keselamatan atau sekutunya, apa-apa resolusi berkenaan penguatkuasaan akan diveto.
  67. Disebabkan oleh konflik bersenjata yang berlaku di Israel, UEFA telah membuat keputusan bahawa tiada perlawanan Eropah berlaku di negara berkenaan sehingga notis lain..
  68. Pertama, pada masa itu, lelaki berkenaan masih merupakan seorang pelajar lepasan ijazah di Gakushin dan berkahwin sebelum abangnya yang pertama, Putera DiRaja Naruhito.
  69. Anak mereka mewarisi kedudukan mereka dan terus memimpin puak-puak berkenaan bagi memadamkan pemberontakan seluruh Jepun dalam tempoh pertengahan ke akhir tempoh Heian.
  70. Sebelum itu, orang ramai menggunakan bot-bot penambang dari jeti di Taman Esplanade untuk ke kampung di seberang sungai; kini bot-bot berkenaan sudah pupus sama sekali.
  71. Model Jerman direka oleh Wilhelm von Humboldt dan berasaskan idea liberal Friedrich Schleiermacher berkenaan kepentingan kebebasan, seminar, dan makmal dalam universiti.
  72. Perjumpaan itu mencapai resolusi bahawa sekiranya guru berkenaan tidak dikeluarkan menjelang Rabu minggu berikutnya, mereka akan melancarkan mogok kelas selama tiga hari.
  73. Karya berkenaan interaksi manusia dan Jin boleh dilihat dalam kisah fiksyen hasil tulisan Tamar Jalis yang menceritakan tentang polemik perhubungan antara Jin dan manusia.
  74. TUDM juga mempunyai perancangan untuk mendapatkan 4 buah pesawat sistem amaran dan kawalan udara (AWACS) tetapi tiada keputusan yang dibuat berkenaan dengan pembelian ini.
  75. 840 orang pegawai dan kelasi daripada kedua-dua kapal berkenaan terbunuh, termasuk Laksamana Tom Phillips yang tenggelam bersama-sama kapal Laksamana, HMS Prince of Wales.
  76. Resolusi berkenaan ditaja oleh Perancis, Jerman dan United Kingdom, mengenakan sekatan ke atas Iran kerana gagal menghentikan program pengkayaan uranium berikutan resolusi 1696.
  77. Dari kedudukan unik tersebut, saluran berkenaan berazam untuk mengimbangi arus media perdana semasa dengan laporan dari dunia membangun ke barat dan dari benua selatan ke utara.
  78. Terdapat laporan mengenai gegaran berkenaan turut dirasai di pantai barat Semenanjung Malaysia tetapi tiada ancaman tsunami dikeluarkan kepada Malaysia ekoran gegaran kedua itu.
  79. Lima ahli jawatankuasa ini dilantik oleh Parlimen Norway, dan diamanahkan dengan kerja penyediaan yang berkaitan dengan hadiah berkenaan dan penganugerahan Hadiah Keamanan Nobel.
  80. Dalam perancangan awal, saluran berkenaan bakal dikenali sebagai Al Jazeera International, tetapi ditukar kepada Al Jazeera English beberapa hari sebelum tarikh pelancaran rasmi.
  81. Dewan Perwakilan Rakyat menegeluarkan arahan kepada Raja Gyanendra untuk mengosongkan Istana Diraja Narayanhiti dalam masa 15 hari, selepas itu istana berkenaan dijadikan muzium.
  82. Dalam falsafah, Aristotle menulis berkenaan estetik, ekonomi, moral, kerajaan, metafizik, politik, psikologi, retorik, teologi; juga pendidikan, adat asing, penulisan, dan sastera.
  83. Satu delegasi daripada Liga berkenaan terbang ke Bandaraya New York pada 8 Ogos dan berjumpa dengan pelbagai perwakilan PBB dan perangka draf utama iaitu Perancis dan Amerika Syarikat.
  84. Oleh itu, inflasi juga mencerminkan penurunan dalam kuasa beli wang berkenaan iaitu satu kehilangan nilai sebenar dalam medium pertukaran dalaman dan unit akaun dalam sesebuah ekonomi.
  85. Pada September 1987, satu rombongan Dong Jiao Zong telah menemui Timbalan Menteri Pendidikan Encik Woon See Chin untuk menyampaikan hasrat mereka agar pelantikan berkenaan ditarik balik.
  86. Kuasa veto yang dipunyai oleh Dewan Negara berkenaan Rang Undang-undang untuk meminda Perlembagaan Persekutuan telah diperuntukkan di bawah - Artikel 68(5) Perlembagaan Persekutuan Malaysia.
  87. City-state di Greece kuno merupakan yang pertama menubuhkan negara dimana kuasa ditetapkan secara jelas dalam undang-undang, meskipun undang-undang berkenaan masih boleh dipinda secara mudah.
  88. Lima daripada daerah ini mendapat taraf autonomi khas yang membolehkannya menggubal perundangan mengenai hal-ehwal setempat; daerah-daerah berkenaan ditandai bintang (*) dalam jadual do bawah.
  89. Nama Shanghai yang lebih indah mengubah urutan kedua-kedua aksara ini, iaitu Haishang (海上), dan sering dipergunakan untuk istilah-istilah yang berkenaan dengan seni dan kebudayaan Shanghai.
  90. Feminisme ialah himpunan teori sosial, gerakan politik, dan falsafah moral yang sebahagian besarnya didorong oleh atau berkenaan dengan pembebasan perempuan daripada pengetepian oleh kaum lelaki.
  91. Walaubagaimanapun, saluran berkenaan gagal mencapai matlamat tersebut dan Emir Qatar bersetuju untuk terus menyalurkan sumbangan dana dan subsidi bagi membiayai operasi saluran tersebut setiap tahun.
  92. Sarawak Report sebelum ini telah melaporkan beberapa berita sensasi berkenaan dakwaan salah laku 1MDB dan kaitannya dengan Najib Razak, sekali mencetuskan pelbagai reaksi dari para pengguna internet.
  93. Namun, terdapat segelintir pengikut perarakan telah mengeluarkan slogan-slogan bersifat sensitif berkenaan isu perkauman semasa mengadakan perarakan di jalan-jalan raya sekitar bandaraya Kuala Lumpur.
  94. Pada umumnya kritikan-kritikan mengakui meskipun autoritorianisme di Malaysia melangkaui pentadbiran Mahathir bin Mohamad, beliau juga adalah orang yang "membawa proses berkenaan kehadapan dengan berkesan"
  95. Laporan dan analisis warta berita saluran berkenaan lebih jelas melibatkan pandangan semua pihak dari setiap penjuru, satu perbezaan paling ketara berbanding dengan kebanyakkan media arus perdana yang lain.
  96. Namun begitu tiada butir-butir terperinci berkenaan syarikat yang akan menjalankan projek tersebut dan tidak diketahui sama ada rel ini akan dihubungkan dengan perkhidmatan rel laju sedia ada, KLIA Ekspres.
  97. Pada tahun 1993 satu kamar yang istimewa ditubuhkan dibawah Artikel 26(1) daripada statut ICJ untuk mendengar kes berkenaan perkara-perkara alam sekitar (tetapi setakat ini kamar ini tidak pernah digunakan).
  98. Sosiologi merupakan kajian tentang hukum masyarakat dan proses yang berkenaan dengannya; dan orang yang berlainan bukan setakat sebagai individu, tetapi juga sebagai ahli persatuan, kumpulan sosial, dan institusi.
  99. Pada tahun 1960, apabila laser diperkenalkan, 'Persidangan Umum berkenaan Berat dan Ukuran' ke-11 menukar takrif meter sebagai 1,650,763.73 ukuran gelombang pancaran garis cahaya oren-merah melalui spektrum krypton-86.
  100. Sama seperti kebanyakan sejarah Eropah Tengah Zaman dikaitkan dengan dan terutamanya berkenaan pelbagai raja-raja pemerintah, jadi adalah tradisi sejarah dan mitos Punan berkait rapat dengan bangsawan ketetapan mereka.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...