Tuesday 13 September 2016

Contoh Ayat Perkataan "lagu"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "lagu" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Lagu Negaraku dipilih daripada lagu rasmi negeri Perak.
  2. Lagu Ulek Mayang adalah lagu unik yang megiringi tarian ini.
  3. Malah ada yang menyamakan tempo lagu baru seperti lagu sirkus.
  4. Rentak lagu Negaraku telah ditukar lebih rancak oleh Dr. Abdullah
  5. Hasilnya sebanyak 514 buah lagu telah diterima dari seluruh dunia.
  6. Rancangan tersebut termasuk lagu "Pemburu Buaya, Steve Irwin Yang Besar".
  7. Mia gemar menyanyikan sebuah lagu misteri yang tidak dikenali orang lain.
  8. Beliau mencadangkan agar diadakan satu pertandingan mencipta lagu kebangsaan.
  9. Sebanyak 4 buah lagu telah diperdengarkan oleh Pasukan Pancaragam Polis Diraja.
  10. Selepas itu irama ini tidak lagi dijadikan sebagai lagu hiburan kerana dilarang.
  11. Emmanuelle Grey "Emmy" Rossum ialah seorang pelakon, penyanyi dan penulis lagu A.S.
  12. Upacara pemilihan lagu kebangsaan ini berlangsung di Dewan Polis Depoh, Kuala Lumpur.
  13. Peraturan memainkan lagu "Negaraku" adalah termaktub dalam Akta Lagu Kebangsaan 1968.
  14. Pada tahun tahun 1956 semua negeri di Tanah Melayu mempunyai lagu kebesarannya sendiri.
  15. Walau bagaimanapun, belum ada sebuah lagu kebangsaan yang merangkumi bagi seluruh negara.
  16. Dalam tempoh yang singkat lagu ini telah menjadi popular di Singapura dan diberi nama Terang Bulan.
  17. Cuma permulaan lagu itu perlahan seperti irama lagu Negaraku yang asal dan pergerakannya akan berlaju.
  18. Hikayat Genji karya Murasaki Shikibu dan lirik lagu kebangsaan Jepun Kimi ga Yo berasal dari zaman Heian.
  19. Pendondang bergilir-gilir menyambungkan lagu bertema asmara sambil menari berpusing-pusing dengan perlahannya.
  20. Namun sejak kebelakangan ini, kebanyakan penulis lagu muzik popular digelarkan sebagai penggubah atau komposer.
  21. Rancangan tersebut, Gadis Hutan, adalah tip menyerupai untuk file The Wiggles, dengan lagu berkenaan sebuah cerita.
  22. Walaupun lagu ini menjadi Lagu Kebesaran Negeri Perak namun ia dimainkan juga di majlis-majlis sebagai lagu hiburan.
  23. Walau bagaimanapun, ada beberapa interpretasi kontemporari untuk lagu ini sama ada di dalam filem atau lagu-lagu baru.
  24. Tawaran ini telah dimenangi oleh Encik Saiful Bahri dan lagu kebangsaan 'Negaraku' gubahan beliau terdapat dalam 3 versi.
  25. Namun demikian tidak ada sebuah lagu dari 514 lagu yang dikemukakan yang dianggap sesuai untuk dijadikan lagu kebangsaan.
  26. Cuma permulaan lagu itu perlahan seperti irama lagu Negaraku yang asal dan selepas itu, pergerakannya akan bertambah laju.
  27. Pada masa itu lagu ini terus menjadi Lagu Kebesaran Negeri Perak sehingga dijadikan Lagu Kebangsaan Malaysia dengan nama Negaraku.
  28. Majlis diserikan dengan lagu berima spontan dondang sayang yang dinyanyi dalam bahasa Melayu dan ditari oleh para hadirin di jamuan.
  29. Setelah mendengar kesemua lagu negeri, Lagu Kebesaran Negeri Perak adalah sangat sesuai untuk dijadikan sebagai lagu kebangsaan negara.
  30. Namun kebanyakkan warga Thai ingat dengan sepenuhnya nama tersebut kerana ia pernah dijadikan sebuah lagu pop oleh Asanee-Wasan Chotikul.
  31. Musiknya termasuk lagu keagamaan yang digunakan untuk memperingati Natal mahupun hari raya lain, khususnya yang berkaitan dengan para santo.
  32. Pada 14 Mei 1990, Kuala Lumpur menyambut 100 tahun kerajaan tempatannya dengan memperkenalkan lagu dan bendera Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.
  33. Pada Julai 2003 akhbar Malaysia menyatakan bahawa lagu Negaraku akan ditukar sekali lagi dan liriknya akan ditukar dari Negaraku kepada Malaysiaku.
  34. Terdapat bantahan ramai dan pertukaran nama dibatalkan, tetapi lagu Negaraku diubah dan dikembalikan kepada tempo pra-1992 oleh pengubah Wah Idris.
  35. Selain itu, lagu Bollywood dan gaya tarian dalam filem Melayu bukan hanya dinikmati oleh orang Melayu bahkan kepada kebanyakan orang Cina dari Singapura.
  36. Pada tahun 2004, Persatuan Industri Rakaman Amerika telah memfailkan saman terhadap lebih 250 individu yang menawarkan muat turun lagu yang dicetak rompak.
  37. Dengan itu jawatankuasa ini membuat keputusan mempelawa beberapa penggubah lagu yang masyhur bertaraf antarabangsa untuk mencipta khas lagu kebangsaan ini.
  38. Pencapaian yang penting adalah penerbitan epos kebangsaan, Kalevipoeg, pada tahun 1862, dan penyelenggaraan festival lagu kebangsaan pertama pada tahun 1869.
  39. Contohnya, sesebuah lagu lama yang diminati oleh generasi demi generasi baru, meskipun penyanyi asalnya sudah lama meninggal dunia, digelar lagu "malar hijau".
  40. Ia merupakan sejenis tarian penyembahan di mana sebuah lagu unik dinyanyikan dengan iringan orkestra Melayu yang terdiri dari gendang, gong, biola dan akordian.
  41. Lagu ini didakwa oleh sesetengah rakyat Malaysia sebagai berhantu kerana selain dari asal usulnya sebagai lagu pemujaan, iramanya juga dikatakan agak menyeramkan.
  42. Tunku Abdul Rahman yang menjadi Ketua Menteri merangkap Menteri Dalam Negeri pada ketika itu telah membuat ketetapan agar sebuah lagu kebangsaan dicipta sebelum merdeka.
  43. Hanya Mia yang tahu dari mana dia mempelajari lagu itu dan mengapa dia kerap mengunjungi hutan, iaitu kerana di hutanlah dia bersiap sedia untuk peranan yang amat penting.
  44. Jawatankuasa ini kemudian berpendapat satu cara lagi untuk memperolehi lagu kebangsaan yang baik ialah dengan menjemput beberapa penggubah lagu yang ternama untuk menciptanya.
  45. Dasar penjepunan diperkenalkan, sekolah-sekolah diganti dengan sekolah Jepun, bahasa Nippon-go digunakan, Kimigayo iaitu lagu kebangsaan Jepun dinyanyikan, tulisan Jepun ditulis.
  46. Lagu ciptaan penggubah Perancis, Pierre Jean de Beranger ini, kemudian-nya telah dinamakan "Allah Lanjutkan Usia Sultan" seterusnya dijadikan lagu rasmi Negeri Perak Darul Ridzuan.
  47. Diva rock Malaysia, Ella pernah menyanyikan lagu ini dalam versi rock, sementara kumpulan thrash metal Malaysia, Cromok pernah mengeluarkan beberapa versi instrumental untuk lagu ini.
  48. Ketika Indonesia melancarkan Konfrontasi terhadap Malaysia pada tahun 1963, Sukarno selalu menyindir lagu "Negaraku" dengan menyanyikan lagu "Terang Bulan" di majlis-majlis yang beliau hadiri.
  49. Zaman Bhakthi dikenali kerana banyak mencurahkan lagu sembahyang diiringi dengan muzik pann, termasuk 9,295 lagu Tevaram mengenai Saivisme dan 4,000 lagu bagi Vaishnavism yang paling dikenali.
  50. Pengguna internet boleh memuat turun filem, video ataupun lagu berformat MP3 secara percuma dengan mudah melalui beberapa laman web tertentu ataupun melalui perisian rakan-ke-rakan seperti Bittorrent.
  51. Lagu rasmi negeri Perak "Allah Lanjutkan Usia Sultan" ini telah dipilih menjadi lagu kebangsaan Persekutuan Tanah Melayu oleh jemaah hakim yang diketuai oleh YTM Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj pada 5 Ogos 1957.
  52. Mengikut mereka lagu tersebut sangat popular di pulau tersebut dan selalu dimainkan oleh Pancaragam Perancis yang biasanya memainkan pelbagai lagu dan membuat pertunjukkan konsert untuk orang ramai di pulau berkenaan.
  53. Akhirnya Jawatankuasa ini membuat keputusan untuk mendengar kesemua lagu negeri yang sedia ada bagi mengenalpasti sama ada di antara lagu-lagu kebesaran negeri ini ada yang sesuai untuk dijadikanlagu kebangsaan negara.
  54. Lagu ciptaan penggubah Perancis, Pierre Jean de Beranger (1780-1857) ini, kemudiannya telah diberikan seni kata baru dan dinamakan "Allah Lanjutkan Usia Sultan" seterusnya dijadikan lagu rasmi Negeri Perak Darul Ridzuan.
  55. Mereka yang dijemput khas untuk menggubah lagu kebangsaan ini adalah terdiri daripada Benjamin Britten, Sir William Walton yang menggubah lagu perbarisan untuk permahkotaan Ratu Elizabeth II, penggubah opera Amerika Gian Carlo Menotti dan Zubir Said.
  56. Pada tahun 2007, sebuah video di Youtube telah memaparkan sebuah video parodi lagu Negaraku yang dijadikan bahan utama bagi sebuah lagu rap kontroversi bertajuk Negarakuku oleh seorang pelajar Malaysia berkaum Cina bernama Wee Meng Chee yang ketika itu belajar di Taiwan.
  57. Negaraku" dipilih daripada lagu rasmi negeri Perak yang berasal daripada Pulau Mahx di Kepulauan Seychelles, telah dibawa pulang oleh Sultan Abdullah setelah Baginda selesai menjalani hukuman dibuang negeri ke Kepulauan Seychelles, kerana didakwa bersubahat membunuh Residen British, JWW Birch.
  58. Untuk lagu-lagu biasa seperti muzik popular, lagu-lagu rakyat dan lain-lain, istilah yang biasa dipanggil adalah penulis lagu kerana kebiasaanya muzik popular mengambil bentuk sebagai satu lagu dan juga kerana skala penulisan nota muzik yang kecil, berbanding dengan penggubah atau komposer muzik klasikal yang biasanya dikaitkan dengan gubahan besar seperti simfoni orkestra.
  59. Antara acara-acara menarik dalam upacara pembukaan ini termasuk filem pendek yang dibintangi oleh Daniel Craig sebagai James Bond bersama Ratu sendiri, dan juga persembahan lagu tema Chariots of Fire yang menampilkan pelawak terkenal Rowan Atkinson yang kelihatan leka berangan-angan akan babak larian pantai dalam filem tersebut sambil menekan-nekan satu kunci pada papan nadanya.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...