Tuesday 13 September 2016

Contoh Ayat Perkataan "kepulauan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "kepulauan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Dia menemui kepulauan New Zealand pada tahun 1642.
  2. Tidak pasti bila kepulauan ini mula-mula diduduki.
  3. Antara pulau-pulau terletak di kepulauan ini ialah:
  4. Di samping itu, pengangguran tidak wujud di kepulauan ini.
  5. Tristan da Cunha ialah kepulauan paling terpencil di dunia.
  6. Internet domain peringkat tinggi bagi kepulauan ini adalah.cc.
  7. Secara amnya, kepulauan ini terbahagi kepada empat bahagian iaitu:
  8. menyebut mengenai cengkih,, (yang berasal dari kepulauan Indonesia).
  9. Dengan 17,508 pulau, Indonesia merupakan negara kepulauan terbesar di dunia.
  10. Mubaligh-mubaligh Kristian mula melawati kepulauan ini sejak pertengahan 1800-an.
  11. Antigua dan Barbuda adalah sebuah kepulauan yang terletak di timur Laut Caribbean.
  12. Iklim di sepanjang kepulauan ini ialah Tropika kerana kedudukannya di Khatulistiwa.
  13. Keadaan ini menyebabkan kemunculan kepulauan dan volkano serta penuruan paras laut.
  14. Kadar pengangguran di kepulauan ini adalah rendah iaitu kira-kira 11.3% pada tahun 2006.
  15. Capahan sempadan kepingan bumi menghasilkan dasar laut baru dan kepulauan gunung berapi.
  16. Pengaruh English sangat ketara di Barbados berbanding dengan kepulauan lain di West Indies.
  17. Kepulauan Melayu adalah kepulauan terbesar dan mempunyai paling banyak gunung berapi di dunia.
  18. Jawa terletak dalam rantaian kepulauan dengan Sumatra di barat laut dan Bali di sebelah timur.
  19. Orang Eropah pertama yang tiba di kepulauan New Zealand ialah penjelajah Belanda, Abel Tasman.
  20. Terdapat 26 terumbu diwartakan sebagai wilayah yang mengandungi sebanyak 1,192 kepulauan kecil.
  21. Untuk negara politik yang memerintah kepulauan Taiwan, sila rujuk rencana Republik China di Taiwan.
  22. Pada 1900, baki kepulauan Solomon yang berada di bawah kuasa Jerman diserahkan kepada pihak British.
  23. Menurut Catatan Tiga Kerajaan, negeri paling berjaya di kepulauan Jepun waktu itu adalah Yamataikoku.
  24. Walau bagaimanapun, aspek pertahanan di kepulauan itu masih dibawah tanggungjawab kerajaan Australia.
  25. Bahrain secara umumnya kepulauan yan rata dan bergurun, mengandungi dataran padang pasir yang rendah.
  26. Peneroka Eropah pertama yang menemui kepulauan Solomon ialah Pedro Sarmiento de Gamboa pada tahun 1568.
  27. Barbados adalah sebuah negara kepulauan yang terletak di persempadan Laut Caribbean dan Lautan Atlantik.
  28. Tanjung Verde ialah sebuah kepulauan yang terletak berhampiran pantai barat Afrika pada 15.02 U 23.34 B.
  29. Santo Kitts dan Nevis adalah di antara kepulauan Caribbean pertama yang diduduki oleh para peneroka Eropah.
  30. Iklim kepulauan ini sangat lembap seluruh tahun disebabkan berada di khatulistiwa dengan purata suhu 27x C.
  31. Negeri Melaka kemudiannya meneruskan warisan Srivijaya sebagai sebuah entiti politik Melayu di kepulauan Melayu.
  32. Syarikat penerbangan Virgin Australia menyediakan perkhidmatan jet dari Perth, Australia Barat ke kepulauan ini.
  33. Di kepulauan ini disediakan juga telefon awam di Pulau Panjang dan Pulau Selma serta rangkaian telefon bimbit GSM.
  34. Dari abad ke-8 hingga abad ke-11, Srivijaya adalah pusat pengembangan agama Buddha yang utama di kepulauan Melayu.
  35. Negara terbesar Sudan, dan negara yang terkecil adalah Seychelles, sebuah gugusan kepulauan di luar pantai timurnya.
  36. Pemerintahan kepulauan ini berasaskan kepada Akta Pulau Cocos 1955 dan ia bergantung kepada undang-undang Australia.
  37. Penggunanan Bahasa Gaelik adalah terhad di kawasan tanah tinggi dan kepulauan Scotland, contohnya, Kepulauan Western.
  38. Chronicle pernah menyatakan kemasukan susulan para pendatang yang menubuhkan tujuh buah negara di kepulauan tersebut.
  39. Gunung Kinabalu terhasil dari pertembungan litosfera Laut China Selatan dan litosfera yang membentuk kepulauan Borneo.
  40. Samoa ialah sebuah negara kepulauan di Lautan Pasifik bahagian selatan yang terdiri dari 2 pulau utama dan 7 pulau kecil.
  41. Kerajaan di Taiwan juga masih memerintah cebisan pulau wilayah Fujian China dan secebisan kepulauan di Laut China Selatan.
  42. Barbados masyhur dengan industri pelancongannya dan dikenali sebagai "Little England" atau England Kecil kepulauan Caribbean.
  43. Pada tahun 1429 hingga 1431, kepulauan ini menjadi punca perbalahan antara Kesultanan Gujarat dan Kesultanan Bahamani dari Deccan.
  44. Ketua Negara Mauritius ialah presiden, yang dilantik setiap lima tahun oleh National Assembly, parlimen unikameral di kepulauan ini.
  45. Tonga adalah sebuah negara kepulauan di Samudera Pasifik bahagian selatan, sekitar sepertiga perjalanan antara New Zealand dan Hawaii.
  46. Kepulauan Laut Karang atau Wilayah Kepulauan Laut Karang merupakan wilayah kepulauan yang terletak di timur laut Queensland, Australia.
  47. Sebagian besar dari kepulauan ditemukan di barat daya, bagian dari kepulauan xland, dan sepanjang tepi pantai selatan di Teluk Finland.
  48. Pada kurun ke-15, wilayah-wilayah kepulauan Melayu selalunya memberi penghormatan kepada pelbagai kerajaan seperti Negara Cina dan Siam.
  49. Kepulauan Spratly adalah salah satu daripada tiga kepulauan di Asia Tenggara yang mempunyai lebih daripada 30,000 buah pulau dan terumbu.
  50. Pada tahun 1882, suatu skuadron kapal British telah menceroboh serta menawan kepulauan ini dan mengisytiharkannya sebagai jajahan British.
  51. Kemudian, satu lagi gempa berlaku di Sulawesi pada pukul 5.48 petang dan ketiga di negara kepulauan Asia Tenggara itu dalam tempoh 22 jam.
  52. Vanuatu adalah sebuah negara kepulauan terdiri dari 82 pulau kecil.Berasal dari bekas gunung berapi, dengan sekitar 1.300 km utara ke selatan.
  53. Kepulauan Ashmore dan Cartier merupakan wilayah luar Australia yang mengandungi dua kumpulan kepulauan kecil yang tidak berpenghuni di Lautan Hindi.
  54. Beberapa pengulas hal ehwal semasa telah menganggap negara kepulauan Solomon ini sebagai sebuah bermula ketibaan bulan depan dibawah Operasi Helpem Fren.
  55. Orang Bugis berasal dari kepulauan Sulawesi di Indonesia, dan kini dengan populasi seramai tiga juta, mendiami hampir kesemua kawasan di Sulawesi Selatan.
  56. Dalam apa hal sekalipun, perkataan China telah memasuki pelbagai bahasa diseberangan lautan sebelum memasuki kepulauan Nusantara dan memasuki tanah Melayu.
  57. Republik Seychelles adalah sebuah negara kepulauan di tengah Lautan Hindi, sekitar 1.600 km sebelah timur daratan Afrika, dan sebelah timur laut Madagaskar.
  58. Hutan hujan boleh didapati di Asia, Australia, Afrika, Amerika Selatan, Amerika Tengah, Mexico dan kebanyakan kepulauan Pasifik, Caribbean dan Lautan Hindi.
  59. Republik Filipina merupakan sebuah negara kepulauan yang terletak di bahagian barat Lautan Pasifik dan terletak kira-kira 100 kilometer dari tanah besar Asia.
  60. Ahli sejarah percaya sebelum kedatangan prekursor ke Denmark, kumpulan yang datang dari timur kepulauan Denmark dan Skxne bertutur dalam bahasa Germanik Utara.
  61. Mauritius merupakan sebuah negara demokrasi yang stabil dengan pilihan raya bebas serta rekod hak asasi manusia yang baik berbanding dengan kepulauan yang lain.
  62. Republik Trinidad dan Tobago merupakan sebuah negara kepulauan di selatan Laut Caribbean, timur laut benua Amerika Selatan dan negara Venezuela, selatan Grenada.
  63. Sementara mereka yang masih tinggal di kepulauan Filipina telah terlibat dengan kegiatan jenayah, sebahagian besarnya dalam penyeludupan dan rompakan bersenjata.
  64. Tetapi selepas Argentina mencapai kemerdekaan daripada Sepanyol, kerajaannya mula berminat dengan kepulauan ini dan mengambil semula wilayah ini pada tahun 1820.
  65. Arah angin yang utama di Belanda ialah barat daya, yang menyebabkan iklim kepulauan yang sederhana, dengan musim panas yang dingin dan musim sejuk yang sederhana.
  66. Malta ialah sebuah negara kepulauan di selatan Eropah yang terdiri daripada kepulauan di tengah-tengah Laut Mediterranean yang berada betul-betul di selatan Itali.
  67. Pengaruh Srivijaya tersebar di semua kawasan pesisir Sumatera dan semenanjung tanah Melayu, Jawa barat, Borneo barat dan beberapa kawasan lain di kepulauan Melayu.
  68. Lautan adalah laut yang luas dan merupakan himpunan air masin yang sambung menyambung meliputi permukaan bumi yang dibatasi oleh benua ataupun kepulauan yang besar.
  69. Selepas kejatuhan Srivijaya, ia dilupakan sepenuhnya dan ahli sejarah tidak pernah menganggap ada kerajaan bersatu yang besar pernah wujud di kepulauan Asia Tenggara.
  70. Ibu negara kepulauan itu dipindahkan dari Tulagi ke Honiara untuk mengambil kesempatan daripada infrastruktur yang ditinggalkan oleh tentera Amerika Syarikat tentera.
  71. Wilayah Kepulauan Cocos (juga dipanggil sebagai Kepulauan Cocos dan Kepulauan Keeling) merupakan sebuah kepulauan ini merupakan sebahagian daripada wilayah Australia.
  72. Dalam usaha memenuhi tuntutan ini pada tahun 1982, kepulauan ini ditakluki Argentina yang mencetuskan Perang Falkland selama dua bulan di antara Argentina dan United Kingdom.
  73. Negara Brunei juga menuntut Zon Ekonomi Eksklusif (EEZ) di bahagian tenggara yang merangkumi hanya satu kepulauan kecil di atas min tinggi air (di Terumbu Semarang Barat Kecil).
  74. Protokol ini adalah bagi mengiktiraf pendudukan Sepanyol di keseluruhan kepulauan Filipina dan menjatuhkan segala tuntutannya pada Borneo Utara (sekarang dikenali sebagai Sabah).
  75. Sehingga kurun ke-20, Pulau Utara dirujuk sebagai Aotearoa yang bermaksud 'Sejalur awan Putih panjang'; Di dalam masyarakat Maori moden yang merujuk seluruh kepulauan New Zealand.
  76. Kerajaan awal ini pernah ditakluk empayar Srivijaya yang berpusat di Sumatra pada awal abad ke-sembilan Masihi dan seterusnya menguasai Borneo utara dan gugusan kepulauan Filipina.
  77. Comoros adalah sebuah negara kepulauan di Lautan Hindi, terletak di luar pantai Afrika timur, di hujung Selat Mozambique utara, di antara Madagascar utara dan timur laut Mozambique.
  78. Akhir sekali, gunung berapi boleh dihasilkan melalui pluma mantel, yang dikenali sebagai titik panas; titik panas ini boleh berlaku jauh dari sempadan plak, seperti kepulauan Hawai.
  79. Republik Demokratik Timor Leste atau juga dikenali sebagai Timor Timur ialah sebuah negara kepulauan yang terletak di Asia Tenggara, dan bersempadan dengan Kepulauan Timor di barat.
  80. Maldives, nama rasminya Republik Maldives, adalah sebuah negara pulau mengandungi gugusan kepulauan terumbu karang yang terletak di Lautan Hindi, di selatan pulau Lakshadweep, India.
  81. Bahasa Melayu dialek Cocos dan Bahasa Inggeris adalah bahasa utama di kepulauan itu dan 80 peratus penduduknya beragama Islam yang mengikut fahaman Ahli Sunah Waljamaah (Sunni Islam).
  82. Pada 1880-an penjajah Perancis dan Inggeris mendakwa kepunyaan mereka.Pada 1906 mereka bersetuju sama-sama menguruskan kepulauan sebagai New Hebrides melalui Kondominium Inggeris-Perancis.
  83. UK merupakan sebuah bangsa kepulauan yang terbentuk daripada sebuah kepulauan yang terdiri daripada Great Britain, bahagian timur laut pulau Ireland, dan sebilangan besar pulau-pulau kecil.
  84. Republik Nauru ialah negara kepulauan terkecil di dunia dengan keluasan 21 kmx, negara republik merdeka yang terkecil di dunia, dan stu-satunya negeri republik di dunia tanpa ibu kota rasmi.
  85. Kepulauan Spratly atau Gugusan Semarang Peninjau merupakan sebuah kumpulan kepulauan yang terdiri daripada 750 terumbu, Palil (Islet), atol, pulau karang yang terletak di Laut China Selatan.
  86. Dalam bab 48 dari teks agama Hindu Vayu Purana, ada dinyatakan satu perkataan Sanskrit Malayadvipa, yang merujuk kepada salah satu wilayah di kepulauan timur yang penuh dengan emas dan perak.
  87. Republik Indonesia ialah sebuah negara kepulauan yang juga disebut sebagai Nusantara yang terletak di antara tanah besar Asia Tenggara dan Australia dan antara Lautan Hindi dan Lautan Pasifik.
  88. Syarikat ini bertujuan untuk mengeksploitasi perdagangan rempah yang lumayan, dan menumpukan perhatian mereka kepada kepulauan Nusantara dan India yang ketika itu rangkaian perdagangan penting.
  89. Artikel 3 khususnya mengesahkan Sepanyol melepaskan semua tuntutan ke atas Borneo; kepunyaan atau bekas kepunyaan Sultan Sulu juga dilepaskan termasuk semua kepulauan di bawah pentadbiran SBUB.
  90. Pengaruh agama Hindu dan agama Buddha telah tersebar ke negara Sri Lanka, Burma, Tibet, China, Cambodia, Jepun, Korea dan lain-lain negara Asia lain seperti Tanah Melayu, dan kepulauanIndonesia.
  91. Fosil-fosil yang ditemui di Jepun menandakan harimau-harimau tempatan dahulu kala, seperti subspesies yang masih wujud di kepulauan tersebut, adalah lebih kecil berbanding harimau di tanah besar.
  92. Dia kemudian mengembara ke China dan semasa melalui kepulauan Indies Timur, Brooke memutuskan bahawa ia merupakan tempat yang baik bagi menubuhkan kuasa Inggeris dan menambah kekayaan keluarganya.
  93. Ia merupakan kepulauan yang paling muda dalam Antilles Kecil, dan kini masih dibentuk oleh aktiviti gunung berapi geoterma, sebagaimana dibuktikan oleh tasik didihnya yang kedua terbesar di dunia.
  94. Ini dapat dibuktikan dengan keberadaan burung-burung helang yang terbang bertebaran di kebanyakan tempat di Langkawi antaranya kawasan Kilim Geopark, Pulau Singa Besar dan seluruh kepulauanLangkawi.
  95. Sebagai sebahagian daripada projek lima tahun untuk memasang alat pelampung tsunami di sekitar kepulauan Indonesia, kerajaan itu telah meletakkan dua alat tersebut di samping pulau Sumatra tahun lalu.
  96. Lebih kurang 14 jam selepas gempa kuat yang melanda wilayah kepulauan Indonesia, satu lagi gempa bumi kuat bermagnitud 7.8 pada skala Richter berlaku di Bengkulu, selatan Sumatera pada pukul 7.40 pagi.
  97. Pada tahun 1893, pemerintahan beraja pribumi di Kerajaan Hawaii di Lautan Pasifik, digulingkan oleh rampasan kuasa yang diterajui oleh penduduk Amerika; AS mengilhakkan kepulauan tersebut pada tahun 1898.
  98. Ia tertubuh disebabkan penggabungan Kerajaan Scotland dan Kerajaan England, di bawah Akta Kesatuan 1707, bagi mewujudkan sebuah kerajaan tunggal yang merangkumi kesemua kerajaan dikepulauan Great Britain.
  99. Penduduk kepulauan ini diberikan kewarganegaraan penuh British 1983) dan di bawah undang-undang Argentina pula layak menerima kerakyatannya juga. Namun begitu, penduduk pulau ini menolak kedaulatan Argentina.
  100. Pada tahun 1824, British menguasai Melaka ekoran Perjanjian Inggeris-Belanda 1824 yang memecahkan kepulauan Melayu kepada kawasan taklukan British dan Belanda, yang mana Malaya terletak dalam kawasan British.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...