Friday 23 September 2016

Contoh Ayat Perkataan "menyambung"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "menyambung" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Kemudian menyambung pengajiannya di India dan Libya.
  2. Sesetengah pelajar pula menyambung pelajaran ke Senior 3.
  3. Tunku menyambung semula pendidikannya di Inner Temple pada tahun 1947.
  4. Oleh itu Thomas Edison menyambung kerja-kerja memperhalusi ciptaan peti nyanyinya.
  5. Beliau kemudian dipilih untuk menyambung pelajaran di Maktab Melayu Kuala Kangsar, Perak.
  6. SPM merupakan syarat untuk pelajar di Malaysia untuk menyambung pelajaran ke peringkat pra-universiti.
  7. Pada tahun 1938, Tunku pergi semula ke England buat kali yang ketiga untuk menyambung pelajaran undang-undangnya.
  8. Rangsangan ini adalah naluri semulajadi semua makhluk hidup untuk menyambung generasi seterusnya agar baka tidak terpupus.
  9. Mereka menyambung kembali tradisi pembinaan istana kota dan perdagangan laut yang ditubuhkan oleh empayar Somalia sebelum ini.
  10. Kemudian beliau menyambung pelajaran di Maktab Perguruan Sultan Idris (kini Universiti Pendidikan Sultan Idris), Tanjung Malim (1946 - 1949).
  11. Puteri Kiko menyambung pengajian lepasan ijazahnya dalam bidang psikologi antara tugas rasminya dan menerima MA dalam Psikologi pada tahun 1995.
  12. Setelah tamat Perang Dunia Ke-2, beliau menyambung pelajarannya di sekolah yang sama pada tahun 1945 sehingga peringkat Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia.
  13. Kerajaan Negeri-Negeri Melayu Bersekutu di bawah Swetthenham ketika itu bercadang menyambung sistem kereta api Negeri-negeri Melayu Bersekutu dengan Singapura.
  14. Lautan adalah laut yang luas dan merupakan himpunan air masin yang sambung menyambung meliputi permukaan bumi yang dibatasi oleh benua ataupun kepulauan yang besar.
  15. Walau bagaimanapun, mereka menyambung kembali berdagang di bandar-bandar pelabuhan bebas di Semenanjung Somalia, yang mana bebas dari ancaman Rom atau perisik-perisik.
  16. Latvia, Estonia and Lithuania telah diisytiharkan merdeka, manakala 12 republik yang lain menyambung kembali perbincangan tentang model kesatuan yang lebih longgar lagi.
  17. Beliau mendapat pendidikan awal di Sekolah Kebangsaan Sungai Balai dan menyambung pelajarannya di Sekolah Menengah Agama Izuddin Shah, Ipoh dan Sekolah Tengku Ampuan Rahimah, Klang.
  18. Pada 1 Jun 2012, beliau mengangkat sumpah menyambung khidmat jawatan tersebut bagi penggal ketiga di hadapan Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah di Istana Negara.
  19. Pada 15 April 2009, Abdul Rahman menerima watikah pelantikan bagi menyambung khidmatnya selama empat tahun daripada Yang di-Pertuan Agong Sultan Mizan Zainal Abidin di Istana Negara, Kuala Lumpur.
  20. Sebuah sistem keretapi bawah tanah telah dilancarkan pada Julai 2004, yang menyambung stesen keretapi dari utara, Bang Sue ke stesen Hua Lamphong di tengah-tengah bandar, yang melalui kawasan timur bandar Bangkok.
  21. Draf berkenaan menyeru "menghentikan permusuhan secara menyeluruh" di antara Israel dan Hezbollah, tetapi ia dikritik keras oleh Lubnan dan Liga Arab kerana tidak memerlukan Israel untuk berundur serta merta daripada Lubnan selatan dan kerana membenarkan Israel menyambung operasinya menentang Hezbollah.
  22. Keunikan bahasa ini terdapat dalam gaya alihannya, seseorang mungkin memulai perbualan dalam bahasa Melayu dan kemudian menyambung dengan bahasa Inggeris, dan seterusnya mencampurkan satu atau dua perkataan bahasa Kantonis dan bahasa Tamil dan menamatkan ia dengan istilah bahasa Mandarin atau bahasa Jepun.
  23. Selepas itu beliau menyambung pengajiannya ke Universiti Malaya dalam bidang Sastera pada tahun 1975-1976.Selanjutnya mengambil kursus Certificate in Banking dan Diploma in Marketing Communication.Seterusnya M.Sc jurusan Komunikasi Koprporat dari UPM.Seterusnya mendapat PhD dari Universiti Putra Malaysia semasa 'cuti rehat' selepas tahanan ISA 1998.
  24. Di dalam pilihanraya pertengahan penggal 2006, Parti Demokrat mendapat kenaikan penguasaan majoriti dalam kedua-dua House of Representatives dan Senat Amerika Syarikat, dan akan menyambungtugas sebagai parti majoriti apabila Kongres ke-110 bersidang dalam tahun 2007; Parti Demokrat akan mempunyai 28 gabenor negeri serta menguasai kebanyakan badan perundangan negeri-negeri di Amerika Syarikat.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...