Tuesday 13 September 2016

Contoh Ayat Perkataan "mempertahankan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "mempertahankan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Untuk mempertahankan wilayah Sarawak, kedudukannya diatur sebegini:
  2. Mereka bangkit bersama untuk mempertahankan agama datuk nenek mereka.
  3. Pada tahun 1995, Schumacher berjaya mempertahankan gelarannya dengan Benetton.
  4. Alat-alat ini juga digunakan untuk menetak dan mempertahankan diri daripada musuh.
  5. Objektifnya adalah untuk mempertahankan Lapangan Terbang Bukit Stabar selama mungkin.
  6. Di Singapura Kor Ke-III diberi tanggungjawab mempertahankan pantai timur laut Singapura.
  7. Kelihatan juga seorang perempuan tua yang bagaikan histeria mahu mempertahankan Ibrahim Libya.
  8. Beliau mempertahankan kerusi Sebandi sehingga 1987 sebelum dipilih sebagai ADUN di kawasan Asajaya.
  9. Adanya bukti bahawa budaya China dan India telah mempengaruhi gaya-gaya seni mempertahankan diri itu.
  10. Beliau terus mempertahankan jawatan Naib Presiden dalam pemilihan parti pada tahun 1993, 1996 dan 2000.
  11. Dari segi ketenteraan, ia menghadapi masalah mempertahankan dirinya daripada diduduki kuasa-kuasa asing.
  12. Liverpool berjaya mempertahankan kejuaraan Piala Eropah dalam tahun 1978 apabila mengalahkan FC Bruges1-0.
  13. Puak-puak ini membentuk perikatan untuk mempertahankan diri mereka daripada puak-puak yang lebih berkuasa.
  14. Aberdeen juga turut bermain baik dalam liga, mempertahankan Piala Scotland setelah menewaskan Rangers 1-0.
  15. Pelbagai gaya seni mempertahankan diri ala-haiwan liar ditonjolkan, namun polis sedang menyiasat acara tersebut.
  16. Ini termasuklah pengamal-pengamal seni mempertahankan diri ini di Brunei, Filipina, Indonesia, Malaysia, dan Thailand.
  17. Palestin, Syria dan Mesir jatuh ke tangan Arab meskipun mereka dapat mempertahankan Turki dan menyekat kemaraan orang Arab.
  18. Istilah silat adalah sebenarnya suatu kata nama am yang digunakan untuk merujuk pada seni mempertahankan diri di Asia Tenggara.
  19. Pasukan ini ditugaskan untuk mempertahankan ruang udara Malaysia dan dilengkapkan dengan pesawat-pesawat pejuang dan pengangkut.
  20. Penyandang jawatan pada ketika itu ialah Tun Ghafar Baba telah gagal mendapatkan kuota yang mencukupi bagi mempertahankan kerusi.
  21. Walaupun demikian, mereka tetap mempertahankan hak mereka di bahagian tenggara Eropah, termasuk pantai barat dan utara Laut Hitam.
  22. Hakikatnya 'silat pulut' bukanlah satu aliran silat berlainan yang hanya memfokuskan persembahan dan tidak boleh mempertahankan diri.
  23. Ramai warga Israel sedemikian menganggapnya sebagai wira perang yang membantu mempertahankan negara itu ketika detik paling getirnya.
  24. Brooke-Popham menyatakan bahawa ini semestinya mencukupi bagi mempertahankan wilayah tersebut bagi menentang sebarang serangan Jepun.
  25. Itali menyerah, tetapi tentera Jerman bertindak untuk melucutkan senjata tentera Itali dan bergegas mempertahankan Itali bersendirian.
  26. Penaikan panji Tentera Laut Persekutuan secara rasminya menandakan TLDM memikul tanggungjawab untuk mempertahankan perairan persekutuan.
  27. Kesemua kecuali satu genus labah-labah mempunyai keupayaan bagi mencucuk bisa untuk membunuh mangsa dan untuk mempertahankan diri mereka.
  28. Mereka juga dilindungi dengan lebih baik dengan perisai badan gangsa, dan lebih bersemangat, berjuang bagi mempertahankan tanah air mereka.
  29. Harimau jadian alias harimau cindaku biasanya dituntut bagi tujuan mempertahankan diri dan menjaga keturunannya dari serangan harimau nyata.
  30. Tugas ini dikerahkan kepada Divisyen ke-11 India di bawah pimpinan Mejar Jeneral Murray-Lyon yang juga bertanggungjawab mempertahankan Jitra.
  31. Kerajaan berdedikasi untuk mempertahankan unsur-unsur tradisional dalam kesenian dan kebudayaan termasuk melalui Yayasan Kebudayaan Abu Dhabi.
  32. Ia turut diputuskan bahawa tiada cubaan akan dilakukan bagi mempertahankan Borneo Utara British, Brunei atau Labuan, dan Gabenor Borneo Utara, Mr.
  33. Aberdeen mempertahankan gelaran liga pada 1984-85, namun sekadar menduduki posisi keempat pada 1985-86 meskipun memenangi kedua-dua trofi domestik.
  34. Sejak 1997, Putera dan Puteri Akishino dan anaknya mempunyai residen utama mempertahankan ladang Akasaka di Motoakasaka, Minato dalam kawasan Tokyo.
  35. Divisyen ke-11 India ditugaskan di bahagian utara Semenanjung Tanah Melayu dan diberikan tanggungjawab khas mempertahankan sempadan dengan Thailand.
  36. Seni Silat atau Pencak Silat adalah salah satu seni mempertahankan diri bagi bangsa Melayu atau Nusantara yang diamalkan sejak berkurun yang lampau.
  37. Setelah bermula dengan sederhana pada musim 1983-84, prestasi Aberdeen meningkat dan mereka memenangi gelaran liga dan mempertahankan Piala Scotland.
  38. Bagaimanapun, Rumsfeld mempertahankan keputusan pentakbiran Bush untuk menahan pejuang musuh tanpa perlindungan di bawah ("Third Geneva Convention").
  39. Walau bagaimanapun, Parti Islam Se-Malaysia menafikan segala tuduhan tersebut serta mempertahankan kenyataan dan dakwaan Mohamad Sabu atas alasan sama.
  40. Muar di era Portugis juga menempatkan sebuah kubu iaitu ‘Fortaleza de Muar’ bagi mempertahankan koloni Portugis daripada serangan Belanda dan Aceh.
  41. Pendirian terhadap perhambaan semakin berubah; terdapat satu fasal dalam Perlembagaan yang mempertahankan perdagangan hamba Afrika sehingga tahun 1808.
  42. Ia dikatakan dibantu oleh golongan jin atau syaitan, yang dipelihara bagi tujuan membantu tuannya mempertahankan diri dan juga bagi memudaratkan musuh.
  43. Lambang wilayah Pattani memaparkan sebuah meriam yang dipanggil "Sri Pattani", yang dihasilkan di Pattani untuk mempertahankan Pattani dari serangan Siam.
  44. Bagi pasukan yang mempertahankan koloni, terdiri daripada tentera British, Australia dan India, Pertempuran Tanah Melayu merupakan kempen yang membawa bencana.
  45. Pemuda-pemuda Melayu yang mempertahankan Kampung Baru dan yang lain-lain mengamuk merasakan diri mereka terkepung antara orang Cina dengan askar Rejimen Renjer.
  46. Selain pasukan tentera, kerajaan Persekutuan Malaysia turut menghantar sepasukan polis dari pelbagai cawangan untuk membantu pasukan tentera mempertahankan tanahair.
  47. Darah juga membekalkan tisu dengan zat, menyingkir bahan kumuhan, dan mengandungi pelbagai bahan sistem imunisasi bertujuan mempertahankan badan dari jangkitan kuman.
  48. Disebabkan keadaan tidak seimbangan, Penghulu Ali Mustafa mengarah anggotanya berundur sementara yang lain diarah mempertahankan kawasan sekeliling bandar Bukit Kepong.
  49. Akibat kesihatan beliau yang merosot, beliau menyatakan hasratnya untuk tidak mempertahankan jawatan Presiden UMNO sekaligus mengundurkan diri daripada kepimpinan negara.
  50. Dalam mempertahankan maruah bangsa melayu dan membuktikan keperwiraan anak-anak watan, 2 buah batalion Rejimen Askar Melayu Diraja telah terlibat di dalam Perang Dunia II.
  51. Pada awal serangan Jepun di Borneo, pihak British tidak mempunyai keupayaan untuk mempertahankan Borneo namun begitu ada sebahagian kecil cuba mempertahankan Borneo secara gerila.
  52. Dengan hanya separuh tenteranya dan dikejutan sepenuhnya, Shingen sendiri terpaksa mempertahankan dirinya dengan menggunakan batang kayu yang digunakannya untuk memerintah serangan.
  53. Kekalahan di Slim River, dilakukan oleh sejumlah kecil tentera Jepun dengan penguasaan udara sepenuhnya, secara berkesan menghapuskan harapan bagi mempertahankan Malaysia dan Singapura.
  54. Negeri-negeri Utara mengharamkan amalan perhambaan pada tahun 1780 hingga 1804, maka tinggal negeri-negeri Selatan sahaja sebagai negeri hamba yang mempertahankan "institusi khusus" ini.
  55. Selepas Perang Dunia Pertama, kerajaan Britain melaburkan banyak perbelanjaan membina pangkalan tentera laut di Singapura bagi mempertahankan kepentingan empayarnya di sebelah Timur Jauh.
  56. Henry Gordon Bennett,, adalah seorang pegawai tentera yang menjadi panglima kepada pasukan Tentera Australia yang mempertahankan Semenanjung Tanah Melayu semasa serangan Jepun dalam tahun 1941.
  57. Sesetengah puak samurai berasal sebagai petani yang terpaksa mengangkat senjata bagi mempertahankan diri dari hakim yang dilantik maharaja untuk memerintah dan mengutip cukai di kawasan mereka.
  58. Melihatkan sokongan rakyat yang begitu kuat mempertahankan tahta mereka, telah menyedarkan sekelian baginda sultan untuk turut berjuang bersama-sama rakyat jelata untuk menggagalkan Malayan Union.
  59. Samad Toja sanggup mati kerana mempertahankan kepercayaannya.Cerita diselesaikan secara ironis dengan Samad Toja terselamat sedangkan pemuda yang cuba menyelamatkannya mati menjadi korban di suraunya.
  60. Pada tahun 2007, selepas AKP mempertahankan majoriti di Parlimen pada pilihan raya umum, timbulnya beberapa peristiwa yang menyentuh dasar sekular negara dan peranan kehakiman dalam cabang perundangan.
  61. Sudah diharapkan oleh konvensi perlembagaan, yang menyiapkan rancangan perlembagaan, dan oleh Australia, bahawa Papua New Guinea akan memilih untuk tidak mempertahankan hubungan dengan monarki Inggeris.
  62. Negara baru ini terpaksa mempertahankan kemerdekaan mereka daripada tentangan Britain melalui Perang Kemerdekaan Amerika dan dengan kemenangan di medan perang mereka diiktiraf dalam Perjanjian Paris 1783.
  63. Artikel ini secara terperinci memberitahu bagaimana kerajaan persekutuan mempertahankan kepentingan kumpulan-kumpulan ini dengan mendirikan kuota untuk kemasukan perkhidmatan awam, biasiswa dan pendidikan awam.
  64. Suami Fatimah, Mata-Mata Abu Bakar Daud yang bertugas sebagai pemandu bot di sungai Muar, turut berjuang menentang pihak komunis sehingga cedera setelah ditembak di dada dan tangan, ketikamempertahankan botnya.
  65. Secara tidak langsung, pertempuran ini mengakhiri harapan tentera British bagi mempertahankan Tanah Melayu, akibat korban yang tinggi dan kehilangan sejumlah besar peralatan ketenteraan dalam pertempuran tersebut.
  66. SSNVR ditubuhkan untuk membantu Tentera Laut Diraja British mempertahankan kawasan perairan Tanah Melayu ekoran perkembangan dan pergolakan politik di Asia di mana Empayar Jepun sedang meluaskan kuasa dan pengaruhnya.
  67. Pihak Jepun dengan pantas memencilkan unit-unit individu India yang mempertahankan kawasan pesisran pantai sebelum mengumpulkan kekuatan mereka, mengepung tentera yang bertahan mereka dan memaksa mereka menyerah diri.
  68. Dalam menegakkan orde, Sukarno mencanangkan apa yang disebut Demokrasi Terpimpin, di mana beliau secara bertahap mendapatkan semakin banyak kekuasaan eksekutif sementara tetapmempertahankan sebuah parlimen multi parti.
  69. Selepas menguasai Melaka, pihak British tidak berminat menyimpannya, ataupun membiayai penempatan tentera bagi mempertahankan Melaka yang dianggap milik sementara dan perlu dipulangkan kepada pihak Belanda selepas perang.
  70. Sebagai presiden, dia mengembangkan pengabdian pribadi yang luas dan mempertahankan kekuasaan selama perang Iran-Iraq dan Perang Teluk Parsi pertama(1991), yang keduanya menyebabkan penurunan drastik standard hidup dan HAM.
  71. Empayar Uthmaniyyah juga menghantar tentera lautnya bersama-sama dengan kelengkapan perang dan askar ke Kenya dan Aceh bagi membantu pemerintah-pemerintah Muslim di sana, di sampingmempertahankan perdagangan rempah dan hamba.
  72. Wilayah China begitu luas sehingga bilangan bala tenteranya hanya cukup untuk mempertahankan kota-kota terpenting yang membentuk tulang belakang kepada rangkaiana pertahan yang amat bergantung kepada askar Ming yang menyerah diri.
  73. Pihak British mampu mempertahankan Salsette dari genggaman pihak Maratha tanpa keganasan menerusi Perjanjian Purandar (1776), diikuti Perjanjian Salbai (1782) yang ditandatangani untuk meleraikan to Perang Inggeris-Maratha Pertama.
  74. Satu rancangan alternatif dikemukakan oleh Naib Marsyal Udara Sir Robert Brooke Popham yang mencadangkan bahawa 200 pesawat RAF dan Diraja Belanda digunakab bagi mempertahankanwilayah Sarawak, Labuan, Brunei, dan Borneo Utara British.
  75. Walaupun ditempatkan untuk mempertahankan Singapura daripada kapal-kapal musuh dan bukannya untuk mempertahankan selat, kebanyakan meriam tersebut boleh berpusing ke arah utara dan sebenarnya telah dipergunakan untuk menembak penyerang.
  76. Dalam perang tersebut, Nepal mempertahankan sempadan-sempadan masa kini tetapi hilang semua wilayahnya di sebelah barat Sungai Kali, termasuk juga negeri Uttaranchal masa kini serta banyak negeri Bukit Punjab di Himachal Pradesh masa kini.
  77. Dalam tahun 1982, Alan Kennedy mendapat pingat sebagai Juara Liga dan mempertahankan kejuaraan Piala Liga dan Alan Kennedy berjaya menjaringkan gol dalam perlawanan akhir Piala Liga tersebut, di mana Liverpool menewaskan Manchester United 2-1.
  78. Pada 1939, Denmark menandatangani pakatan selama 10 tahun untuk tidak diserang oleh Jerman Nazi tetapi Jerman menyerang Denmark pada 9 April 1940 dan kerajaan Denmark terpaksa menyerah selepas dua jam tentera Denmark mempertahankan tanah airnya.
  79. Catherine mempertahankan bahawa perkahwinan pertamanya tidak pernah disempurnakan; jika dakwaan Catherine itu adalah benar, keizinan Paus tidak diperlukan tetapi sebaliknya, yang diperlukan ialah hanya pembubaran perkahwinan yang diratifikasikan.
  80. Sultan Abdul Rahman, seorang yang warak, menjadi puas hati dengan lingkup politik pengaruhnya di Lingga, di mana keluarganya terus mempertahankan rumah tangganya pentadbiran di bawah arahan Raja Ja'afar yang memerintah di bawah naungan dari Belanda.
  81. Benediktus XVI juga mengikuti Majlis Vatikan II dan secara konsisten terus menerus mempertahankan hasil Majlis tersebut termasuk Nostra Aetate, dokumen yang menekankan pada rasa saling menghormati dengan agama lain dan pernyataan hak kebebasan beragama.
  82. Ia bagaimanapun diputuskan untuk mempertahankan Kuching bagi lapangan terbangnya, dan kerana penawanannya oleh musuh akan memberi laluan kepada lapangan terbang terpenting Belanda di Singkawang II, enam puluh batu ke barat daya dan hanya 350 batu dari Singapura.
  83. Namun terdapat kumpulan berbaju merah telah membuat persembahan ala-silat di hadapan Pusat membeli-Belah Sogo, dengan mengadakan pertunjukan seni mempertahankan diri dengan bantuan beberapa bongkah batu, kayu-kayan dan dianggarkan lebih kurang 200 orang berhimpun.
  84. Persidangan Singapura pada Oktober 1940 terus menyampaikan situasi muram mengenai pertahanan Sarawak dan menyatakan bahawa tanpa penguasaan laut atau udara, ia adalah sia-sia bagimempertahankan Sarawak dan tanah-tanah jajahan British yang lain di kawasan tersebut.
  85. Sehubungan itu, kerajaan Malaysia mengerahkan Angkatan Tentera Malaysia termasuk Rejimen Askar Melayu Diraja dan Rejimen Askar Wataniah bersiap sedia untuk menangani ancaman ganas Indonesia, Tentera Laut Diraja Malaysia dikerah untuk mempertahankan perairan Malaysia.
  86. Kendatipun begini, empat dekad yang berlalu selepas itu menampakkan kegagalan negara baru ini mempertahankan dirinya diserang pemberontak, Perang China-Jepun II, dan Perang Saudara China dimana ahli Kuomintang nasionalis terpaksa bertempur dengan Parti Komunis China Gongchandang.
  87. Kapal pembinasa merupakan sebuah kapal perang yang laju dan lincah dengan keupayaan bergerak dalam jarak jauh bagi tujuan untuk mengiringi kapal bersaiz besar dalam armada atau angkatan perang dan mempertahankan kapal besar dari serangan jarak dekat oleh kapal yang bersaiz lebih kecil.
  88. Dalam mempertahankan hak yang sah negaranya untuk memajukan tenaga nuklear, beliau memilih untuk merongkai belenggu sistem nilai dan peraturan yang dipaksakan kuasa-kuasa besar yang jahat yang memperkudakan Agensi Tenaga Atom Antarabangsa dan Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.
  89. Dengan mempunyai pendapat atau suara yang sama dalam dialog antarabangsa, diharap EAEC dapat meningkatkan kerjasama ekonomi, memperkenal dan mempertahankan perdagangan bebas, memecut pertumbuhan ekonomi, memperkenalkan sifat kedaerahan terbuka dan menyumbang kepada sistem perdagangan multilateral.
  90. Di Lautan Hindi, tentera laut Uthmaniyyah kerap bertembung dengan armada Portugis demi mempertahankan monopoli turun-temurun ke atas laluan-laluan perdagangan maritim antara Asia Timur dan Eropah Barat; laluan-laluan ini berdepan dengan persaingan baru dengan penemuan Tanjung Harapan oleh Portugis pada tahun 1488.
  91. Misi FBI ialah untuk melindungi dan mempertahankan Amerika Syarikat daripada ancaman pengganas dan risikan negara asing, untuk menegakkan dan menguatkuasakan undang-undang jenayah AS, dan menjadi pemimpinan dan menegakkan sistem perundangan jenayah di peringkat persekutuan, negeri, munisipal, dan agensi antarabangsa.
  92. Acara-acara tradisi termasuklah meminum air panjang umur, perarakan menyambut Tuhan, pertandingan ratu cantik seperti pekit Kumang dan Keling bagi kaum Iban, pendirian pokok "ranyai", bermain muzik tradisi, menari tarian asal seperti ngajat dan datun jalut, persembahan seni mempertahankan diri dan menyanyikan puisi rakyat.
  93. Matlamat utama OIC adalah "untuk menggalakkan keeratan antara ahli negara-negara Islam; bagi menyelaras kerjasama antara negara ahli dalam bidang ekonomi, sosial, budaya, saintifik, dan bidang-bidang lain; bagi berusaha untuk menghapuskan perbezaan rasial dan diskriminasi dan menentang kolonial dalam semua bentuk; dan, untuk menyokong semua Muslim dalam usaha merekamempertahankan maruah, kebebasan dan hak negara, membina jambatan antara jurang perbezaan budaya dunia dll".
  94. Logik tentang sesuatu perkara dari segi akal manusia semata-mata juga disebut logik metametik manakala logik berdasarkan realiti alam sebenarnya juga disebut logik natural atau logik alam.Logik sangat berguna dalam pembetangan hujahan iaitu apabila seseorang hendak mencari kesimpulan atau deduktif dan untuk mempertahankan hujah tentang sesuatu idea,cadangan dan pandangan;malah ia juga digunakan apabila hendak mencari sebab dan akibat tentang sesuatu perkara dengan perkara lain dan satu peristiwa dengan peristiwa yang lain.
  95. Pada 21 Ogos 2011 semasa satu ceramah di Gelugor, Pulau Pinang, Mohamad Sabu mengeluarkan satu kenyataan kontroversi dengan mengatakan kononnya Muhammad Indera dan 200 anggota tentera pengganas Parti Komunis Malaya semasa Peristiwa Bukit Kepong 1950 yang selayaknya digelar "wira negara" dan bukannya anggota polis yang berjuang sehingga ke titisan darah terakhir untukmempertahankan balai polis Bukit Kepong, dengan mendakwa kononnya kesemua anggota polis semasa penyembelihan tersebut sebagai "pegawai British" manakala askar PKM pula dianggap "wira negara sebenar" memandangkan mereka "menentang British".
  96. Maka dengan nama Allah Yang Maha Murah lagi Maha Mengasihani, saya Tunku Abdul Rahman Putra ibni Almarhum Sultan Abdul Hamid Halim Shah, Perdana Menteri Malaysia dengan persetujuan dan perkenan ke bawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong, Yang Terutama Yang di-Pertuan Negeri Singapura, Yang Terutama Yang di-Pertua Negara Sabah dan Yang Terutama Gabenor Negeri Sarawak dengan ini mengistihar dan memasyhurkan bagi pihak umat Malaysia bahawa mulai daripada Enam Belas hari bulan September tahun Seribu Sembilan Ratus Enam Puluh Tiga bersamaan dengan Dua Puluh Lapan hari bulan Rabiul Akhir tahun Hijrah Seribu Tiga Ratus Lapan Puluh Tiga, Malaysia yang mengandungi Negeri Pahang, Negeri Terengganu, Negeri Kedah, Negeri Johor, Negeri Sembilan, Negeri Kelantan, Negeri Selangor, Negeri Perak, Negeri Perlis, Negeri Pualu Pinang, Negeri Melaka, Negeri Singapura, Negeri Sabah dan Negeri Sarawak dengan izin dan kehendak Allah Rabbul–Alamin akan kekal menjadi sebuah Negara demokrasi yang merdeka lagi berdaulat serta berasaskan kebebasan dan keadilan dan sentiasa mempertahankan serta memelihara keamanan dan kemesraan umatnya dan mengekalkan keamanan di antara segala bangsa di dunia ini.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...