Tuesday 13 September 2016

Contoh Ayat Perkataan "mencadangkan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "mencadangkan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Alexander Shulgin mencadangkan MDMA untuk digunakan dalam sesi terapi.
  2. Sir Charles Fawcett telah mencadangkan kemungkinan itu pada tahun 1937.
  3. Beliau mencadangkan agar diadakan satu pertandingan mencipta lagu kebangsaan.
  4. Ferguson telah mencadangkan David Moyes dilantik sebagai pengurus baharu United.
  5. Artifak turut mencadangkan bahawa pusat kerajaan mungkin telah berpindah beberapa kali.
  6. Untuk menangani senario ini, Dobbie mencadangkan supaya pasukan bantuan dihantar dengan segera.
  7. Pada Disember 1997, Malaysia mencadangkan pembentukan ASEAN + 3 sebagai alternatif kepada EAEC.
  8. Kandungan tinggi arsenik pada rambutnya mencadangkan bahawa dia terlibat dalam peleburan tembaga.
  9. Laporan-laporan dan lukisan-lukisan sejarah mencadangkan terdapat di antara sembilan dan 13 jalur.
  10. Kerajaan Malaysia telah mencadangkan pembinaan Istana Negara yang baru yang terletak di Jalan Duta.
  11. Tetapi ketiga-tiga jenis maglev yang wujud mencadangkan pula cara-cara untuk melangkaui anggapan ini.
  12. DBKL juga mencadangkan lain lain lokasi misalnya Titiwangsa, Merdeka Stadium and the National Stadium.
  13. Atas keputusan ahli Syura mencadangkan Saidina Ali supaya menjadi khalifah tetapi Saidina Ali menolak.
  14. Namun artikel ini lucu; Franklin tidak mencadangkan agar orang bangun lebih awal dan tidur lebih cepat.
  15. Sekitar tahun 1935, E.V.Ramaswamy Periyar mencadangkan perubahan lagi agar lebih tahan uji dalam pencetakan.
  16. Kewujudan sesuatu yang mencadangkan ketiadaan Tuhan, dan kembali kepada kekosongan sebelum kisah penciptaan dalam.
  17. Pada tahun 1984, Gerhard Frey mencadangkan pendekatan pembuktian melalui konjektur kemodularan untuk keluk eliptik.
  18. Untuk mengelakkan diri mereka daripada berperang, rakyat Minangkabau mencadangkan pertandingan adu kerbau di antara kedua pihak.
  19. KP Jayaswal turut mencadangkan asal India Utara bagi mereka, mencadangkan teori bahawa Pallava merupakan cabang dinasti Vakatakas.
  20. Pada tahun 1853, Doc Maynard mencadangkan nama "Seattle", yang diambil dari nama Inggeris salah seorang ketua kaum pribumi tempatan.
  21. Badan eksekutif ini berperanan membawa atau mencadangkan satu-satu undang-undang untuk dibahas, dikaji dan diluluskan oleh parlimen.
  22. Dalam tahun 1891 John Houlding membeli tanah bersebelahan Anfield dan mencadangkan menaikkan sewaan daripada x100 kepada x250 setahun.
  23. Selepas mencapai kemerdekaan, Kementerian Pertanian telah diarah mencadangkan bunga yang sesuai untuk dipilih sebagai bunga kebangsaan.
  24. Dalam 1891 John Houlding, membeli tanah lapang bersebelahan Anfield dan mencadangkan menaikkan sewaan daripada x100 kepada x250 setahun.
  25. Selepas mencapai kemerdekaan, Kementerian Pertanian telah diarah untuk mencadangkan bunga yang sesuai untuk dipilih sebagai bunga kebangsaan.
  26. Sesetengah pengarang mencadangkan kemungkinan melioidosis bagi setiap pesakit demam dengan sejarah mengembara pergi/dan tinggal di kawasan endemik.
  27. Pada akhir pada tahun 1958 Kementerian Pertanian telah mencadangkan tujuh jenis bunga untuk dipilih sebagai Bunga Kebangsaan Persekutuan Tanah Melayu.
  28. Pada hari yang sama juga, Menteri Luar Korea Selatan telah mencadangkan pembentukan Kumpulan Wawasan Asia Timur dalam usaha membentuk komuniti Asia Timur.
  29. Kajian lain turut mencadangkan kehadiran mosaicisms terlindung yang tidak diagnosis bagi analisa karyotypik biasa bagi sesetengah pesakit dengan 45X karyotaip.
  30. Secara alternatif, penyunting eksekutif ZDNet David Berlind mencadangkan istilah "Content Restriction, Annulment and Protection" atau "CRAP" sebagai singkatan.
  31. Malaysia telah mencadangkan penggantian tambak kepada jambatan semenjak awal tahun 2000-an untuk membolehkan air mengalir tetapi cadangan itu ditolak oleh Singapura.
  32. Mahathir mencadangkan bahawa bahasa Inggeris digunakan sebagai 'satu alat' untuk menimbang ilmu dalam bidang-bidang sains dan matematik, sebagai pendidikan di Malaysia.
  33. Sir Vernon Sturdee dilantik menggantikan White, dan mencadangkan Bennett dilantik untuk menggantikannya sebagai Panglima Divisyen ke-8 Australia pada 24 September 1940.
  34. Dia memutuskan bahawa isipadu air boleh mengembang bagi mengisi ruang yang ada, dan dia mencadangkan bahawa konsep hampagas sempurna sebagai tidak teratur ("incoherent").
  35. Bagaimanapun, lagi sebuah tafsiran, khususnya dalam bahasa Mandarin, juga mencadangkan pengertian "pergi ke laut", yang selaras dengan status pelabuhan laut bandar raya ini.
  36. Perdebatan dalam IAU mendorong Julio Fernxndez dan Gonzalo Tancredi dari Uruguay untuk mencadangkan penakrifan semula istilah planet untuk menambah senarai planet sedia ada.
  37. Konsep aras masih in statu nascendi (masih tumbuh) ketika itu, dan dalam kata pendahuluan Prodromus, Magnol mencadangkan penyatuan famili-famili menjadi genus yang lebih besar.
  38. Selepas menerima tekanan yang begitu kuat, pihak British yang masih ingin meneruskan Malayan Union mencadangkan satu jawatankuasa dihantar untuk melihat reaksi masyarakat Melayu.
  39. Fosil tertua "katak-proto" muncul pada awal Triassic di Madagascar, tetapi pentarikhan jam molekul mencadangkan asal mereka menjurus kebelakang sehingga Permian, 265 juta tahun dahulu.
  40. Dalam tahun 1891, John Orrell mengancam hendak menamatkan sewaan stadium Anfield, dan John Houlding mencadangkan supaya ditubuhkan sebuah Syarikat Berhad untuk membeli padang tersebut.
  41. Pakar cerita rakyat barat telah mencadangkan bahawa asal mereka dari ras ditakluk yang hidup secara bersembunyi, atau dalam kepercayaan yang tersingkir dengan kedatangan agama Kristian.
  42. Tambahan kepada teori yang diterima umum mengenai perpindahan dari Asia Tengah atau Indonesia, theori yang kurang dikenali mencadangkan hubungan antara amalan Shinto moden dan tradisi Yahudi silam.
  43. Pada awal tahun 2004, Dewan Bahasa dan Pustaka dan MABBIM mencadangkan Bahasa Melayu dijadikan bahasa rasmi ASEAN memandangkan lebih separuh jumlah penduduk ASEAN mampu bertutur dalam Bahasa Melayu.
  44. Mesyuarat persediaan di Rabat pada 8 dan 9 September dihadiri tujuh negara termasuk Malaysia bersetuju mencadangkan kepada Ketua negara dan kerajaan Islam supaya mengadakan sidang kemuncak Islam di Rabat.
  45. Hukum-hukum sebutan yang diberi dalam Tolkāppiyam, kitab mengenai tatabahasa Tamil klasik, mencadangkan bahawa āytam ini mungkin menyertakan hentian glotis dengan bunyi-bunyi yang digabungkan dengannya.
  46. Pada mulanya Tun Fuad Stephens, Huguan Siou pertama Kadazan, mencadangkan istilah Kadazan digunakan bagi menyatukan 14 suku kaum yang berkongsi kumpulan bahasa bagi memberikan mereka suara yang lebih besar.
  47. Selepas Bersih 2.0 pada 9 Julai 2011, kerajaan setuju menubuhkan Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen Berhubung Dengan Penambahbaikan Proses Pilihan Raya untuk mencadangkan perkara bagi menambahbaik pilihan raya.
  48. Gerakan bagi Perubahan, Sarawak telah mencadangkan bahawa suatu jawatankuasa dengan perwakilan dari kerajaan dan pembantahan sepatutunya ditubuhkan untuk mengenalpastikan penyebab tepat sekatan balak di Sungai Rajang.
  49. Pada tahun 1850, seorang ahli etnologi Inggeris, George Samuel Windsor Earl mencadangkan agar kepulauan Indonesia dinamakan Melayunesia atau Indunesia ketika mengarang Journal of the Indian Archipelago and Eastern Asia.
  50. Abu Yasir Fikri mencadangkan sebuah enam jalan penyelesaian pada persidangan di Jeddah termasuklah mendapatkan hak-hak asasi yang sama seperti kumpulan lain apabila datang kepada hak-hak mendapatkan bahasa, agama dan budaya.
  51. Rencana tulisan beliau yang tersiar dalam majalah antarabangsa "The Times" mencadangkan Pertandingan Pan Britain - Pesta Pan Anglican' diadakan empat tahun sekali bagi meningkatkan perpaduan dan persefahaman di dalam Empayar British.
  52. Maka pada awal 1804, beliau dengan tegas mencadangkan agar Melaka dihapuskan dari muka bumi dengan semua penduduk Melaka diarah supaya dipindahkan ke Pulau Pinang dan Kota Famosa dimusnahkan bagi mengelak ia dikuasai oleh pihak lawan.
  53. Satu rancangan alternatif dikemukakan oleh Naib Marsyal Udara Sir Robert Brooke Popham yang mencadangkan bahawa 200 pesawat RAF dan Diraja Belanda digunakab bagi mempertahankan wilayah Sarawak, Labuan, Brunei, dan Borneo Utara British.
  54. Bersih tetap mahukan perhimpunan di adakan di Padang Merdeka tetapi Kerajaan Negeri sarawak enggan memberi kebenaran, Namun begitu Kerajaan Negeri mencadangkan mereka memilih Padang Rekreasi Song Kheng Hai atau Stadium Padang Jubilee..
  55. Misalnya semasa kes Nicaragua lwn Amerika Syarikat, Amerika Syarikat mengeluarkan suatu kenyataan yang mencadangkan bahawa ia tidak boleh mengemukakan bukti sensitif kepada Mahkamah oleh sebab kehadiran hakim-hakim daripada negara-negara blok Timur.
  56. Pada akhir pada tahun 1958, Kementerian Pertanian telah mencadangkan tujuh jenis bunga untuk dipilih sebagai Bunga Kebangsaan Persekutuan Tanah Melayu, iaitu Bunga Kenanga, Bunga Raya, Bunga Melur, Bunga Teratai, Bunga Mawar, Bunga Cempaka dan Bunga Tanjung.
  57. Yang lain mencadangkan bahawa perubahan nama melalui proses yang lama untuk memulihkan negeri Manchu di hadapan mata bangsa Han zaman Ming yang banyak dipengaruhi sistem pendidikan Neo-Konfusianisme maka melihat bekas dinasit Jin Jurchen sebagai penceroboh asing.
  58. Skim Malayan Union juga mencadangkan undang-undang baru yang memberikan kewarganegaraan kepada semua orang yang dilahirkan di Tanah Melayu dan Singapura, serta pendatang yang tinggal di sana selama sekurang-kurang 10 tahun daripada 15 tahun sebelum 15 Februari 1942.
  59. Heras mencadangkan teori bahawa terdapat turutan berterusan raja Pallava, dua puluh empat orang semuanya, yang pada asalnya memerintah di bandar dalam negeri Telugu, kemungkinannya di Dasanapura, di mana Kepingan Tembaga Darsi menyatakannya sebagai adhisthana mereka.
  60. KA Nilakanta Sastri mencadangkan bahawa Pallavas merupakan keturunan dinasti yang berasal dari India Utara yang berpindah ke selatan, mengambil tradisi tempatan bagi kegunaan mereka sendiri, dan menamakan diri mereka sempena tanah yang digelar Tondai sebagai Tondaiyar.
  61. Mancini telah dipecat dua hari kemudian, kononnya kerana beliau telah gagal mencapai sasaran beliau untuk musim ini tetapi media mencadangkan hubungan antara Mancini dan pemainnya dan juga dengan pengarah kelab itu, manakala keengganan untuk menggunakan pemain muda juga disebut.
  62. Mereka juga telah dibuktikan sebagai berpisah awal dari orang Asia, mencadangkan bahawa mereka sama ada yang terselamat dari keturunan penduduk awal migrasi dari Afrika, biasanya dikenali sebagai Proto-Australoid, atau mereka merupakan keturunan dari populasi pengasas manusia moden.
  63. Akhirnya selepas semua perbincangan berlaku maka cadangan untuk mencadangkan penggabungan Negeri-negeri Melayu Bersekutu, Negeri-negeri Melayu Tak Bersekutu, Pulau Pinang, dan Melaka menjadi Malayan Uniondiusulkan, sedangkan Singapura dikekalkan sebagai tanah jajahan yang berasingan.
  64. Beliau kemudian berasa kecewa dengan apa yang beliau anggap sebagai dasar-dasar perkauman UMNO serta mencadangkan bahawa keahlian parti dibuka kepada semua penduduk Tanah Melayu tanpa mengira kaum dan nama UMNO ditukarkan menjadi "Pertubuhan Kebangsaan Penduduk Tanah Melayu Bersatu".
  65. Walaupun kecondongan orbitnya di luar kebiasaan di kalangan SDO-SDO yang dikenali, model-model teori mencadangkan bahawa objek-objek yang asalnya berdekatan dengan pinggir dalaman lingkaran Kuiper telah diserakkan kepada orbit-orbit berkecondongan tinggi daripada objek-objek luar lingkaran.
  66. Juga, tiga unsur geometri terkandung dalam papirus Rhind mencadangkan pembuktian termudah bagi geometri analisis: (1) paling pertama, bagaimana untuk mendapatkan penghampiran bagi jitu hingga kurang dari satu peratus; (2) kedua, kerja purba mengkuasa-duakan bulatan; dan (3) ketiga, penggunaan paling awal bagi kotangen.
  67. Sarjana undang-undang mencadangkan bahawa secara politiknya "persamaan bagi keharmonian agama dan bangsa" adalah sangat rapuh, dan "kerapuhan ini berpunca daripada identifikasi agama dan bangsa berpasangan dengan ketuanan Melayu orang-orang Melayu bertembung dengan cita-cita bangsa lain bagi mendapatkan persamaan hak."
  68. Sungguhpun hanya satu kes melioidosis pernah dilaporkan di Bangladesh, sekurang-kurangnya lima kes telah dibawa masuk ke UK dari negara tersebut, yang mencadangkan bahawa melioidosis adalah endemik kepada negara tersebut dan terdapat masaalah besar kurang diagnosis atau kurang lapor, kemungkinan besar kerana kekurangan kemudahan makmal.
  69. Majlis Perundingan Negara juga telah mencadangkan kepada kerajaan untuk mewujudkan Jabatan Perpaduan Negara untuk melaksanakan aktiviti berbentuk muhibbah Majlis Muhibah dan Pejabat Muhibah di peringkat pusat, negeri, daerah dan kawasan telah ditubuhkan di bawah peruntukan Peraturan-Peraturan Perlu 1969 yang telah diwartakan pada 18 Julai 1969.
  70. Apabila Scythians mengalahkan pihak Parsi dalam pertempuran dan Darius mengundurkan tenteranya kearah jambatan penting yang dikawal oleh Miltiades dan pihak Greek yang lain, Miltiades dilapurkan telah mencadangkan agar pihak Greek memusnahkan jambatan dan menghalang pihak Parsi, dengan itu membenarkan pihak Scythians untuk memusnahkan pihak Parsi.
  71. Sebaliknya beliau mencadangkan agar Suruhanjaya Sempadan mengambil "....the line from Bukit Jeli to the source of another stream which arises between the Sat and the Lanah and runs into the latter viz the Sungei Buloh, thence down the Sungei Buloh to its junction which the Lanah (called the Lambak at this part of its course)- to its jjunction with Sat to form the Golok".
  72. Terdapat beberapa cadangan daripada para sahabat untuk penetapan Taarrikh bagi Madinah ketika itu, ada yang mencadangkan tahun Islam bermula ketika kelahiran Nabi Muhammad S.A.W, ada yangmencadangkan permulaan tarikh Islam ditetapkan pada hari Rasulullah dibangkitkan sebagai nabi dan rasul tetapi pandangan yang mencadangkan permulaan tarikh Islam pada tarikh hijrah Nabi S.A.W.
  73. Perkara 2 berbunyi: "Perjuangan rakyat termasuk perjuangan bersenjata menentang pendudukan asing, pencerobohan, kolonialisme, dan hegemoni, yang ditujukan untuk pembebasan dan penentuan nasib sendiri." HRW telah mencadangkan kepada OIC bahawa mereka menganut "sudah berjalan lama dan diakui secara sejagat piawai hak asasi manusia antarabangsa" - permintaan yang masih belum mengarah kepada keputusan apapun.
  74. Di dalam penyelesaian Abu Yasir Fikri juga mencadangkan bahawa Thailand membuang dasar diskriminasi terhadap orang Patani dan paling kurang membenarkan Patani hak untuk mentadbir negeri sendiri sama seperti daerah lain di Thailand sudah dapat, dengan alasan bahawa ini tidak bercanggah dengan perlembagaan Thailand kerana telah dilakukan di bahagian lain daripada Thailand dan ini hanyalah soal kemajuan politik.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...