Tuesday 13 September 2016

Contoh Ayat Perkataan "melakukan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "melakukan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Australia melakukan penyusupan ini pada 1966.
  2. Mereka yang melakukan perkara ini dipanggil ahli sains.
  3. Di universiti, saintis mengajar dan melakukan penyelidikan.
  4. Sweeper sering kali terbabit untuk melakukan serangan balas.
  5. Inilah lumrah alam teragung yang diperlukan untuk melakukan evolusi.
  6. Kerajaan Malaysia bersedia melakukan pembenihan awan atau hujan tiruan.
  7. Namun begitu, mereka sering melakukan kerosakan dan kejahatan di muka bumi.
  8. Junta masih menapis media dan dituduh melakukan pencabulan hak asasi manusia.
  9. Pada asasnya, sesebuah sistem pengendalian akan melakukan tugas asas yang berikut:
  10. Korea kini bebas untuk melakukan reformasi politik tanpa campurtangan pihak Mongol.
  11. Bagi mereka, asalkan si pesakit sembuh, mereka akan melakukan apa jua yang diperlukan.
  12. Burns banyak melakukan kesilapan dalam membuat kenyataan, termasuklah ketika tahun ini.
  13. Hantu Raya biasanya dipelihara bagi tujuan membantu tuannya melakukan kerja-kerja berat.
  14. Terdapat beberapa rukun dan wajib umrah yang perlu dipatuhi ketika melakukan ibadah ini.
  15. Kerajaan orang Mon dan Pyu giat melakukan kegiatan perdagangan antara China dengan India.
  16. Organisma yang multisel mampu mengkhususkan sel-sel untuk melakukan fungsi-fungsi tertentu.
  17. Sememangnya bernazar untuk melakukan sesuatu yang baik merupakan doa dan dikira amal soleh.
  18. Ini kerana pakar sains juga merupakan manusia, yang tidak boleh lari dari melakukan kesilapan.
  19. Pada tahun 2000, iaitu selama sembilan tahun kerana didakwa melakukan kesalahan di luar tabii.
  20. Beliau menamakan orang yang akan melakukan perkara ini suatu hari nanti sebagai seorang "superman".
  21. Amerika Syarikat melakukan pengeboman strategis terhadap Tokyo, Osaka dan kota-kota besar yang lain.
  22. Beberapa organisasi, seperti misalnya Shark Trust, melakukan kampanya untuk membatasi penangkapan yu.
  23. Hantu Raya akan dikawal oleh pemiliknya yang boleh menyuruhnya melakukan apa-apa juga jenis kerja berat.
  24. Secara rasminya, tentera British dan Australia tidak dapat melakukan serangan melalui sempadan Indonesia.
  25. Oleh sebab badan mudah melakukan penyesuaian dengan euforia, penyalahguna akan terus menaikkan dos opioid.
  26. Dengan memberi makan, polong ini akan terikat kepada tuannya dan akan melakukan apa sahaja suruhan tuannya.
  27. Sukarelawan tidak berbayar yang bergelar Games Makers melakukan pelbagai tugas sebelum dan sewaktu temasya.
  28. "Tuntutan rakyat" menjadi laungan dan Napoleon dan Grande Armee Perancis melakukan perang disekitar Eropah.
  29. Pelacur merujuk kepada lelaki atau wanita yang melakukan hubungan seksual secara sukarela bagi imbuhan wang.
  30. Pihak Sekutu melakukan repatriasi besar-besaran etnik Jepun dari negara-negara Asia yang pernah diduduki Jepun.
  31. Ayahnya Hastomo telah melakukan perjanjian dengan Amsar (Dwi Sasuno) dan mahu menjodohkan adiknya dengan Retta.
  32. Quipucamayoc boleh melakukan operasi aritmetik asas, seperti penambahan, penolakan, pendaraban, dan pembahagian.
  33. Dengan jadual ini, seseorang boleh melakukan beberapa prosedur biasa untuk penambahan dan pendaraban nombor asli.
  34. Kebersihan hendaklah dijaga ketika melakukan seks oral kerana kuman amat terdedah kepada mulut ketika melakukannya.
  35. Di pedalaman Amerika, ia dipercayai sebagai simbol perubahan selepas berusaha bersungguh-sungguh melakukan sesuatu.
  36. Dilengkapkan dengan sistem digital terbang-dengan-wayar, pesawat Su-30MK boleh melakukan manuver-manuver yang rumit.
  37. Oleh itu orang-orang tua sering mengingatkan anak cucu mereka agar berhati-hati ketika melakukan sebarang pekerjaan.
  38. Satu revolusi seperti, Josx Martx, terus melakukan advokasi autonomi kewangan dan politik Cuba bahkan di pengasingan.
  39. Pada hari ini, kebanyakan peralatan elektronik menggunakan komponen semikonduktor untuk melakukan pengawalan elektron.
  40. Mereka melakukan cubaan menculik Sultan Brunei, dan merampas ladang minyak dan menjadikan orang Eropah sebagai tebusan.
  41. Iago enggan menjalankan niatnya untuk melakukan jenayah-jenayahnya dan berikrar untuk mendiamkan diri mulai ketika itu.
  42. Jika melakukan kaedah ini, maka kedua-dua kaedah dibawah tidak perlu lagi dilaksanakan pada tuan dan isi rumah yang sama.
  43. Lembaga ini juga melakukan peranan Perunding Agama Hindu kepada Kerajaan Malaysia dalam menentukan kalendar Hindu tahunan.
  44. Pada tahun 1302, Paus Boniface VIII berkata bahawa kuasa-kuasa politik dunia Kristian melakukan "mengikut kehendak paderi".
  45. Perlembagaan ini telah dirangka berdasarkan nasihat daripada Suruhanjaya Reid yang telah melakukan kajian dalam tahun 1956.
  46. Untuk menghilangkan lelah bekerja, beliau mungkin bermain golf, melakukan senaman atau meluangkan masa bersama cucu-cucunya.
  47. Semasa kempen Pilihan raya 2006, beliau menyatakan bahawa Presiden Zimbabwe Robert Mugabe tidak melakukan sebarang kesalahan.
  48. Setelah melakukan hubungan seks, kedua-dua individu yang merasai kenikmatan dan kepuasan akan berasa tenang, santai dan letih.
  49. Semasa melakukan manuver balik-kuang, pesawat ini melakukan pusingan 360-darjah dalam satah mencerun tanpa kehilangan altitud.
  50. Hari Raya Aidiladha disambut ketika umat Islam membuat penziarahan ke Makkah, mengunjung Kaabah dan melakukan korban sembelihan.
  51. Para pegawai di negara jiran sering mengadu bahawa kerajaan Indonesia tidak melakukan apa-apa untuk memberhentikan pembakaran ini.
  52. Wartawan-wartawan melakukan perbandingan insiden ini dengan insiden Michael Jackson menhayunkan anaknya di luar tingkap di German.
  53. Pada awal pagi pada hari Syawal (hari pertama Aidilfitri), umat Islam melakukan sembahyang upacara amal bergelar solat Aidilfitri.
  54. Kerajaan Malaysia pula meminta Indonesia segera mendakwa mana-mana syarikat perladangan yang melakukan pembakaran terbuka di sana.
  55. Austria melakukan perluasan kekuasaan lainnya ke wilayah Wallachia dan Moldavia, dan Empayar Rusia menduduki Bessarabia tahun 1812.
  56. Ada juga segelintir pesakit yang baru melakukan pembedahan khususnya melibatkan bahagian sekitar abdomen akan mengalami cirit-birit.
  57. Jepun meninggalkan Teluk Hitokappu di Kepulauan Kuril dan menuju ke Pearl Harbor tanpa melakukan sebarang perhubungan melalui radio.
  58. Beliau telah mengemukakan idea yang bernas lagi jelas, dan melakukan pembaharuan semasa membuat huraiannya mengenai perkara tersebut.
  59. Bagaimanapun, pada Julai Tentera Imperialis Jepun telah melakukan serangan darat di Port Moresby, sepanjang Laluan Kokoda Kokoda Track.
  60. Dalam erti biasa Imam adalah individu yang dilantik bagi memimpin golongan para jemaah ketika melakukan ibadah solat atau amal kebaikan.
  61. Ia merupakan upacara khas sebagai isyarat menjemput pengantin lelaki naik ke rumah untuk melakukan istiadat ijab qabul yakni pernikahan.
  62. Di Jerman Nazi, skuadron-skuadron Luftwaffee dibentuk untuk menghentam B-17 Amerika Syarikat semasa melakukan misi-misi pengeboman siang.
  63. Zina adalah bila dua orang yang bukan suami isteri, melakukan hubungan seks (berjimak) yang dihalalkan khusus untuk pasangan suami isteri.
  64. Umat Islam juga perlu menahan diri daripada merokok, melakukan hubungan seks dan perkara-perkara lain yang boleh membatalkan ibadah puasa.
  65. Sejak abad-19, Kesatuan Soviet melakukan pengembangan wilayah dan mengilhak hampir seluruh Manchuria yang kira-kira seluas 1/9 wilayah China.
  66. Kemudian berdatangan pedagang Arab dan India yang melakukan persemendaan sehingga menurunkan keturunan Melayu Patani di selatan Thai sekarang.
  67. Brooke-Popham perlu memberikan pertimbangan sama ada wajar Thailand diserang tanpa amaran sebelum pihak Jepun melakukan pendaratan di Thailand.
  68. Beliau suka bersiar-siar dengan motosikal Riley Sport dan kereta mewah, dan melakukan 28 kesalahan trafik jalan raya semasa berada di Cambridge.
  69. Dalam Islam, mereka yang mengaku kekal dalam Islam tetapi melakukan perkara yang jelas bertentangan dengan ajaran Islam, dianggap sebagai musyrik.
  70. Muslim percaya bahawa para nabi merupakan manusia dan bukan tuhan/dewa, meskipun mereka mampu melakukan mukjizat untuk membuktikan kenabian mereka.
  71. Ia dikatakan bahawa seorang yang melakukan sembahyang sunat pada malam ini, sembahyang itu akan sama dengan seribu bulan atau lebih kurang 80 tahun.
  72. Pada 1887, beliau membina model terawal motor aruhan tanpa berus dan melakukan demonstrasinya di hadapan American Institute of Electrical Engineers.
  73. Tujuan lain ialah sebagai tanda berterima kasih kepada makhluk ini, yang sudi datang membantu manusia melakukan rawatan, membolehkan pesakit sembuh.
  74. Namun demikian, setelah serangan Pearl Harbor, seringkali dikatakan bahwa ini adalah salah satu contoh betapa Jepun suka melakukan serangan mendadak.
  75. Fellatio tidak sahaja dilakukan pada satu orang, malah sesama sendiri, terutamanya kalau dua atau lebih orang yang melakukan perhubungan seks lelaki.
  76. Ia dikatakan terdiri daripada golongan jin atau syaitan, yang dipelihara bagi tujuan membantu tuannya melakukan kerja dan juga bagi memudaratkan musuh.
  77. Dengan adanya masalah ini, kerja-kerja menetap dan menggariskan sempadan telah ditangguhkan bagi membolehkan Suruhanjaya melakukan kajian lebih lanjut.
  78. Dalam kebanyakan kes, perceraian dilaksanakan sewaktu suami atau isteri melakukan zina; dalam kes tersebut, orang yang berzina akan direjam dengan batu.
  79. Kebanyakan kandungan bijih besi, emas, dan perak yang ditemui di wilayah tersebut mengakibatkan bangsa Romawi melakukan penjajahan keatas wilayah Dacia.
  80. Bagaimanapun, teori Einstein mengenai kerelatifan am adalah teori kerana ia cuba untuk melakukan lebih dari sekadar menyesuaikan data kepada perhubungan.
  81. Bahagian gagang pedang pada mulanya memungkinkan cengkaman yang kuat, dan mencegah kemungkinan tangan terpeleset ketika melakukan tusukan ke arah sasaran.
  82. Dalam manuver pusingan mendatar terkawal, pesawat ini boleh melakukan beberapa pusingan penuh pada satah mendatar, dengan pecutan sifar, secara tiba-tiba.
  83. Gelombang pertama, yang terdiri daripada tujuh buah pesawat dan diketuai oleh Leftenan Penerbangan Lockwood, melakukan serangan pertama sekitar 02.10 pagi.
  84. Kebanyakan negara melakukan penyelidikan senjata biologi (penggunaan bagi perlindungan atau pertahanan) yang tidak dilarang oleh Persidangan Senjata Biologi.
  85. China : Pihak komunis membiarkan tentera Nasionalis melakukan kebanyakan pertempuran dengan Jepun, sementara menjalankan perang gerila terhadap tentera Jepun.
  86. Dengan kehijauan dan ketenangan kawasan ini, pengunjung bukan sahaja dapat melihat keindahan malah dapat menenangkan fikiran selepas seharian melakukan tugas.
  87. Pada pertengahan 1965, Indonesia mula menggunakan pasukan rasminya setelah kesemua pasukan komando dan sukarelawan yang melakukan penyusupan di Malaysia gagal.
  88. Media Indonesia pula sering menyalahkan syarikat perladangan dari Malaysia yang melakukan pembakaran hutan di Sumatera, antaranya ialah Guthrie dan Tabung Haji.
  89. Bagi permainan di antara dua pemain, graf minimaks diperolehi di mana diandaikan setiap pemain akan melakukan pergerakan yang paling menguntungkan masing-masing.
  90. Mengikut tradisi dahulu, si suami atau isteri boleh membalas dendam serta merta sebagai ganti rugi dalam kes zina jika pasangan itu didapati sedang melakukan zina.
  91. Sata berjanji akan membasmi rasuah di kalangan rakyat dan akan melakukan perbezaan dalam tempoh 90 hari.Matawang Kwacha merudum kepada 5,030 kerana pelabur gelisah.
  92. Tentera Uthmaniyyah juga amat mahir dalam melakukan serangan dan kepungan kerana serangan seperti ini mendatangkan kesan kemusnahan yang teruk terhadap musuh mereka.
  93. Andainya raja yang belum cukup umur atau pemangku itu sendiri melakukan perkara yang bercanggah dengan undang-undang, pemangku tersebut boleh dipecat dan digantikan.
  94. Ada juga di antara kaki judi nombor ekor yang sanggup melakukan perkara syirik seperti memuja kubur kononnya demi mendapatkan nombor ekor yang dikatakan akan mengena.
  95. Dalam undang-undang jenayah, istilah "rogol" merujuk kepada serangan seksual yang mana penyerang memaksa mangsa yang enggan bersetuju untuk melakukan hubungan seksual.
  96. Pada beberapa jenis pedang gagangnya mempunyai penahan di atas dan di bahagian bawahnya, penahan bahagian atas biasanya untuk menahan tangan ketika melakukan serangan.
  97. Sekitar tahun 1993, Pierre-Yves Manguin melakukan penyelidikan dan berpendapat bahwa pusat Srivijaya terletak di Sungai Musi di antara Bukit Siguntang dan Sabokingking.
  98. Sebelum melakukan hubungan seks, individu tersebut akan berasa panas, fikiran menjadi agresif, deria kulit menjadi peka, alat zakar menjadi panjang, tegang dan mengeras.
  99. Apabila tentera Turki melakukan pencerobohan terhadap Cyprus pada 1974 lalu menubuhkan Republik Turki Cyprus Utara, Akrotiri dan Dhekelia tidak terbabit dalam pertempuran.
  100. Sebelum Perang Dunia Kedua, Palace melakukan usaha yang baik untuk mendapat promosi, tidak pernah menduduki diluar bahagian teratas liga dan menduduki tempat kedua tiga kali.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...