Friday 23 September 2016

Contoh Ayat Perkataan "menolak"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "menolak" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Walaupun begitu, Jepun menolak permintaan tersebut.
  2. Puasa adalah lebih daripada menolak makanan dan minuman.
  3. Majlis Raja-Raja yang bersidang di Kota Kinabalu menolak usul ini.
  4. Bagaimanapun, beberapa pemenang hadiah telah menolak anugerah ini.
  5. Referandum 1972 dan 1994, Norway menolak menyertai Kesatuan Eropah.
  6. Sperma pertama yang menembusi telur itu mengutub]] dan menolak sperma lain.
  7. Brunei menolak gabungan dengan Malaysia dan Singapura keluar di kemudian hari.
  8. Namun Sir Oliver Lyttleton selaku Setiausaha Kerajaan British menolak usul itu.
  9. Islam menolak penjelmaan Tuhan di dalam rupa bentuk manusia atau sesuatu apa jua pun.
  10. Penganut Jainisme menolak makanan yang diperoleh dengan kekejaman yang tidak diperlukan.
  11. Maharaja muda tersebut memperkenan persaraanya, tetapi menolak pewarisan tanah pegangannya.
  12. Imam Syafii menolak Istihsan dari Imam Abu Hanifah mahupun Mashalih Mursalah dari Imam Malik.
  13. Dengan itu Muslim menolak doktrin Tritunggal Kristian, dan membandingkannya kepada politeisme.
  14. Namun beliau masih menolak idea memberi hak mengundi kepada kaum kulit hitam di Afrika Selatan.
  15. Seterusnya, orang Portugis merompak Mombasa ketika pemimpin bandar menolak untuk membayar cukai.
  16. Sekolah Cina yang menolak Laporan Razak terus menggunakan Bahasa Cina sebagai bahasa penngantar.
  17. Bagaimanapun, kerajaan Jepun menolak permintaan Nazi untuk mendeportasi penduduk-penduduk Yahudi.
  18. Kali ketiga, satu undian akan dibuat sama untuk meluluskan atau menolak rang undang-undang berkenaan.
  19. Yang di-Pertuan Agong juga boleh menolak atau menggantung permohonan membubarkan parlimen (Artikel 40).
  20. Lagi satu sebab untuk menolak sayur-sayuran berubi ialah untuk mengelakkan pemusnahan seluruh tumbuhan.
  21. Denmark menolak mata wang euro menjadi mata wang kebangsaan mereka selepas menjalani referendrum pada 2000.
  22. Tekanan itu menolak bongkah Gunung Kinabalu yang terletak di bawah permukaan bumi naik ke atas permukaan bumi.
  23. Pada Februari 1985, New Zealand menolak kapal berkuasa nuklear atau bersenjata nuklear singgah ke pelabuhannya.
  24. Manusia yang tidak tidak mempercayai adanya tuhan dan menolak semua kepercayaan beragama pula dipanggil ateisme.
  25. Menurut beliau, beliau menolak tawaran kerja di Princeton kerana beliau tidak dapat mengajar dalam pekerjaan tersebut.
  26. Kertanagara, pengasas kerajaan Singhasari, menolak untuk membayar ufti dan menghukum wakil Khan yang dianggap pencuri.
  27. Otot ini menolak makanan keluar ke dalam usus kecil melalui proses gelombang otot atau lebih tepat dipanggil peristalsis.
  28. Ini terjadi apabila seseorang itu menolak sebahagian asas kepada agama mereka tersebut tetapi patuh kepada asas yang lain.
  29. Mandi Safar adalah temasya mandi-manda yang diadakan pada hari Rabu yang terakhir dalam bulan Safar dengan tujuan menolak bala.
  30. Baginda menolak mahkota tersebut dan perlembagaan yang dicadangkan, membawa kepada halangan sebentar bagi gerakan revolusi ini.
  31. Dewan Bandaraya Kuala Lumpur telah meminta untuk Bersih untuk menunda perhimpunan selama seminggu, Bersih menolak cadangan tersebut.
  32. AbÅ« Rayhān al-BÄ«rÅ«nÄ« turut menyatakan bahwa "tidak terdapat bukti yang boleh dilihat yang menolak kemungkinan wujudnya hampagas".
  33. Pada tahun 1950, Kerajaan Persekutuan Tanah Melayu menolak pendaftaran Parti Kebangsaan Melayu Malaya sebagai sebuah parti politik yang sah.
  34. Beliau menyokong "Sistem Ekonomi Pasaran" terkawal sebagai alternatif kepada "Sistem Ekonomi Persendirian" dan secara amnya menolak "Pasaran Bebas".
  35. Hussein meminta Ghafar terus kekal dalam Kabinet tetapi Ghafar tetap dengan pendirian menolak tawaran itu kerana ingin bergiat dalam perniagaan dan ekonomi.
  36. Bagaimanapun permohonan cerai fasakh tertakluk oleh mahkamah dan mahkamah berhak menolak sekiranya mendapati bahawa kesahihan alasan tersebut tidak terbukti.
  37. Sultan-sultan tersebut menolak rancangan Malayan Union dan cadangan untuk menghantar sutu perwakilan ke London untuk memansuhkan rancangan itu telah disuarakan.
  38. Mereka tidak menolak Kristian; malah kebanyakan hasil kerja Zaman Pembaharuan adalah ke arah uty, dan Gereja kebanyakannya menaungi hasil kerja seni Zaman Pembaharuan.
  39. Jackson menolak dakwaan siam itu dengan menegaskan bahawa garis sempadan Setul-Perlis adalah titik "a, f, e, g" seperti yang mula-mula dicadangkan oleh pihak Siam sendiri.
  40. Malah, pihak kerajaan yang mengetahui kelemahan Parti Komunis Malaya menolak permintaan langsung Parti Komunis Malaya agar dibenarkan bergerak sebagai sebuah parti politik.
  41. Empat negara ini dinamakan sebagai negara yang paling bawah kerana menolak untuk menerima peraturan baru keterbukaan kewangan seperti bertukar-tukar maklumat mengenai cukai.
  42. Sebelum ini juga, Hudson pernah menghubungi Nintendo, tetapi pihak Nintendo menolak tawaran Hudson dengan alasan mereka masih lagi mengaut keuntungan di atas jualan konsol NES.
  43. Bagaimanapun keesokan harinya, Arab Saudi mengumumkan ia menolak kerusi tersebut, menuduh MKPBB mengamalkan "dwistandard" dan kerana gagal menyelesaikan isu penting di Timur Tengah.
  44. justeru British mewujudkan Malayan Union, masyarakat Melayu bangun menentang dan mahukan sistem yang pro-melayu, menolak kemasukan Singapura dan mahukan sistem kewarganegaraan tunggal.
  45. Saidina Umar menolak dan sebaliknya menunaikan solat tidak beberapa jauh daripada gereja tersebut kerana tidak ingin mencemarkan status gereja tersebut sebagai pusat keagamaan Kristian.
  46. Dewan Negara mungkin tidak akan menolak rang undang-undang secara rasmi; ia hanya dibenarkan untuk melewatkan petikan mereka selama satu bulan, atau hingga ke satu tahun di bawah keadaan tertentu.
  47. Dalam keadaan-keadaan yang pengecualian ketua negara boleh sama ada menolak suatu permintaan pembubaran, seperti pada Hal Ehwal King-Byng Kanada, atau memecat kerajaan, seperti pada krisis 1975 Australia.
  48. Dari kebanyakan segi, wilayah-wilayahnya mempunyai fungsi yang serupa dengan negeri-negerinya, tetapi Parlimen Komanwel boleh menolak sebarang undang-undang yang diluluskan oleh parlimen-parlimen wilayah.
  49. Penduduk kepulauan ini diberikan kewarganegaraan penuh British 1983) dan di bawah undang-undang Argentina pula layak menerima kerakyatannya juga. Namun begitu, penduduk pulau ini menolakkedaulatan Argentina.
  50. Kedutaan Malaysia di Manila menolak untuk menjawab soalan berkaitan laporan itu dan berkata kedutaan Malaysia tidak menerima sebarang maklumat dari kerajaan Filipina ataupun dari ibu negara Malaysia, Kuala Lumpur.
  51. Integrasi wilayah Albania ditegaskan di Konferensi Perdamaian Paris pada 1919, setelah Presiden Amerika Syarikat Woodrow Wilson menolak rencana dengan kekuatan Eropah untuk membahagi Albania di antara tetangganya.
  52. Pada 31 Ogos 1957, setelah memilih gelaran Yang di-Pertuan Agong dan menolak gelaran Yang di-Pertuan Besar yang dicadangkan sebelum itu, Majlis Raja-Raja telah bersidang untuk mengundi pemegang takhta yang pertama.
  53. Boleh menolak undang-undang baru atau pindahan undang-undang sedia ada tetapi sekiranya tidak membuat keputusan, ia secara automatik menjadi undang-undang selepas 30 hari dari pembentangan awal padanya (Artikel 66).
  54. Dia dinamakan Pemain Muda Terbaik Musim pada 19 Mei, dan apabila menerima anugerah tersebut dia dicemuh oleh penyokong kerana menolak kontrak baru; dia juga dicemuh pada 7 Jun, ketika bermain untuk England di Dublin.
  55. Orang Parsi menolak Mahmud, dan selepas pembunuhan beramai-ramai ribu ulama, bangsawan, dan ahli-ahli keluarga Safavid, dinasti Hotak yang digulingkan dari Parsi oleh Nader Shah Afshar selepas Pertempuran Damghan 1729.
  56. Negara Norway terbahagi kepada daerah dan majlis perbandaran ( kommuner).Walaupun menolak menjadi ahli Kesatuan Eropah menerusi dua referrandum tetapi Norway mengekalkan hubungan rapat dengan EU dan dan Amerika Syarikat.
  57. Di sebalik status sebagai salah satu negeri di Malaysia yang diiktiraf di peringkat antarabangsa, Filipina meletakkan tuntutan yang sangat aktif terhadap bahagian timur Sabah, di mana Malaysia telahmenolak ia sebagai "bukan isu".
  58. Dewan Negara mempunyai kuasa untuk menolak dan membatalkan sebarang Rang Undang-undang untuk meminda Perlembagaan Persekutuan Malaysia yang memerlukan kelebihan suara majoriti 2/3 dalam Dewan Negara dan Dewan Rakyat pada bacaan kali kedua dan kali ketiga.
  59. SADF juga mungkin pernah melancarkan ujian nuklear di Atlantik pada 1979, tetapi sejak itu negara ini telah menolak program nuklearnya dan menandatangani Perjanjian Pengawalan Senjata Nuklear pada 1991 selepas menghapuskan longgokan nuklearnya yang kecil.
  60. Usaha beliau yang paling diingati masyarakat Malaysia dan antarabangsa adalah ketika membawa Malaysia keluar dari Krisis Kewangan Asia 1997 dimana beliau telah menolak cadangan dan juga dana bantuan dari IMF yang beliau sifatkan akan memburukkan lagi krisis.
  61. Pihak kerajaan yang telahpun mencapai kemajuan dalam membasmikan Parti Komunis Malaya, dan menimbangkan kekejaman Parti Komunis Malaya terhadap rakyat sebelumnya, menolak usul membenarkan Parti Komunis Malaya dibenarkan bergerak sebagai sebuah parti politik.
  62. Botha akan kekal sebagai simbol aparteid, kami juga mengingati usahanya mengambil langkah kearah perundingan secara aman bagi negara kita." Keluarganya telah menolak tawaran pengkebumian negara state funeral dan akan mengadakan pengkebumian pada 8 November ini.
  63. Pada kesempatan itu, Jepun gagal menyerang Rusia dengan menggunakan meriam-meriam darat dari pelabuhan, dan armada Rusia menolak untuk meninggalkan pelabuhan itu dan pergi ke laut terbuka, khususnya selepas kematian Admiral Stepan Osipovich Makarov pada 13 April.
  64. GLA terdiri daripada dua komponen yang dipilih umum, iaitu Datuk Bandar London (Mayor) yang memegang kuasa eksekutif, dan Dewan Undangan London (London Assembly) yang meneliti keputusan-keputusan Datuk Bandar serta menerima atau menolak usul belanjawan beliau setiap tahun.
  65. Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar telah meminta untuk pihak Bersih menggunakan Stadium Nasional Bukit Jalil berbanding Dataran Merdeka Datuk Bandar Kuala Lumpur Datuk Mhd Amin Nordin Abdul Aziz menolak permohonan Bersih untuk mengadakan perhimpunan di Dataran Merdeka.
  66. Manakala pada akhir 1950 dan awal 1960, kerajaan Brunei ketika itu menolak cadangan untuk bergabung dengan Singapura, Sabah, Sarawak dan Tanah Melayu untuk membentuk persekutuan Malaysia dan akhirnya Sultan Brunei ketika itu bercadang untuk membentuk sebuah negara yang merdeka.
  67. Menjelang pencerobohan tiba-tiba pada pertengahan tahun 1940 oleh Jerman Nazi yang disokong Itali Fasis sejak 10 Jun 1940, kepimpinan politik Perancis menolak cadangan Winston Churchill mengenai Kesatuan Perancis-British lalu menandatangani penyerahan Gencatan Senjata Kedua di Compixgne pada 22 Jun 1940.
  68. Membilang atau mengira ialah satu kaedah matematik yang selalunya digunakan untuk mengetahui jumlah bilangan objek atau untuk menolak bilangan objek yang diingini, atau untuk mencari nombor ordinal sesuatu objek dalam objek-objek yang tersusun, atau mencari sesuatu objek dengan nombor ordinal yang khusus.
  69. Jika menurut tempoh lama memerintah, Al-Marhum Mejar Jeneral Sultan Sir Ibrahim Al-Masyhur ibni Al-Marhum Sultan Abu Bakar, yang dilantik menjadi pada tahun 1895, merupakan sultan yang paling lama memerintah, tetapi baginda menolak perlantikan tersebut disebabkan telah lanjut usia (ketika itu baginda berusia 84 tahun).
  70. Tambahnya lagi; "You will observe that this stream (which is the Sat) is not only made the boundary, but it is rejected, as the boundary runs very considerably to the south of it".' Beliau juga menolakkenyataan Peel bahawa Bukit Jeli merupakan "the turning point of the frontier" dengan mengemukakan dua rangka Protokol Sempadan.
  71. daripada Demokratik (termasuklah John Conyers daripada Michigan) telah membangkitkan isu pelanggaran peraturan pengiraan undi di Ohio apabila Kongres ke-109 mula bersidang, tetapi usul mereka ditolak dengan 31 undi menyokong kepada 267 undi menolak di Dewan Perwakilan manakala di Senat ditolak dengan 74 undi menentang dan hanya 1 undi menyokong.
  72. Jikalau parlimen meluluskan suatu resolusi tidak keyakinan, atau menolak kelulusan suatu bil penting seperti belanjawan, oleh itu kerajaan harus sama ada meletakkan jawatan supaya sebuah kerajaan berlainan dapat dilantik atau mencari suatu pembubaran parlimen supaya pilihanraya umum baru dapat dijalankan supaya dapat mengesahkan semula atau menolak mandat kerajaan.
  73. Amalan sekarang, pegajar atau guru silat digelar jurulatih dan seorang yang mewarisi aliran sesuatu perguruan digelar Guru Utama aliran itu.Kebanyakan guru silat kini menolak gelaran Mahaguru kerana bagi mereka gelaran 'maha' hanya sesuai untuk Allah dan ini menepati perawakan guru silat yang kebiasaannya gemar menyembunyikan kemahiran mereka dan amat merendah diri.
  74. Secara perbandingan, undang-undang persekutuan hanya boleh menolak undang-undang negeri dalam beberapa bidang yang diterangkan dalam Seksyen 51 di dalam Perlembagaan; semua kuasa perundangan yang baki dikekalkan oleh parlimen-parlimen negeri, termasuklah kuasa terhadap hospital, pendidikan, polis, badan kehakiman, jalan raya, pengangkutan awam, dan kerajaan tempatan.
  75. Pihak British telah mempunyai rancangan bagi melewatkan pendaratan Jepun di Selatan Thailand tetapi Ketua Marshal Udara Sir Robert Brooke-Popham, Panglima Tertinggi bagi Markas Gerakan Timur Jauh British menolak memberikan kebenaran bagi melancarkan Operasi Matador dan Operasi Krohcol sebelum serangan Jepun, bagi mengelakkan risiko membangkitkan perang yang akan meletus.
  76. Menteri Luar Negeri Thailand Kantathi Suphamongkhon telah berkata: "Kami telah membuat penjelasan kepada OIC beberapa kali bahawa keganasan di selatan tidak disebabkan oleh konflik agama dan kerajaan memberikan perlindungan kepada semua warga negara kita tanpa mengira agama." Kementerian Luar Negeri mengeluarkan kenyataan menolak kritikan OIC dan menuduhnya menyebarkan kesalahan pandangan dan salah maklumat mengenai keadaan di wilayah-wilayah selatan.
  77. Mereka telah membuat pengisytiharan berasingan: "Kami menolak setiap upaya untuk menghubungkan keganasan dengan perjuangan bangsa Palestin dalam pelaksanaan hak-hak mereka untuk menubuhkan negara merdeka dengan Al-Quds Al-Shrif sebagai ibu negaranya." Bahkan, pada awal pertemuan, negara-negara OIC menandatangani pernyataan memuji Palestin dan "diberkati Intifadhah." Kata keganasan dihadkan untuk menggambarkan Israel, yang mereka dikutuk kerana "keganasan negara" dalam perang dengan rakyat Palestin.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...