Friday 23 September 2016

Contoh Ayat Perkataan "menganugerahkan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "menganugerahkan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Aktiviti pergunungan berapi ini menganugerahkan kawasan tanah subur dan pemandangan yang indah, misalnya di sekitar Danau Toba.
  2. Universiti ialah sebuah institusi pendidikan tinggi dan pengkajian yang menganugerahkan ijazah akademik di pelbagai peringkat dan bidang.
  3. Pada September 2005, masyarakat Korea Selatan di New York menganugerahkan Pingat Van Fleet atas sumbangannya kepada hubungan baik Korea Selatan - Amerika Syarikat.
  4. Bagi mengeratkan hubungan diplomatik dengan Melaka, Maharaja China telah menganugerahkan anaknya Puteri Hang Li Po dengan tujuan untuk dikahwinkan dengan Sultan Mansur Shah.
  5. Pengesahan rohaniah untuk gelaran ini dapat digambarkan dengan paling baik melalui fakta bahawa Kalifah Bayangan di Cairo menganugerahkan Murad I, pemerintah Empayar Turki Uthmaniyyah yang ketiga, dengan gelaran "Sultan" pada tahun 1383.
  6. Pada tahun yang sama, Kesultanan Sulu menganugerahkan Pulau Palawan kepada Sultan Qudarat dari Kesultanan Maguindanao sebagai hadiah perkahwinan Sultan Qudarat dengan puteri Sulu dan juga sebagai hadiah persekutuan Maguindanao dengan Sulu.
  7. Adalah hasrat saya yang nyata bahawa ketika menganugerahkan hadiah-hadiah berkenaan kewarganegaraan para calon tidak dipertimbangkan langsung, agar yang paling sewajarnya akan menerima hadiah, sama ada dia itu orang Scandinavia atau tidak.
  8. Ban dikurnia Anugerah Khidmat Cemerlang pada 1975 and 1986 oleh Kerajaan Republik Korea Selatan.Beliau juga menerima Pingat Kepujian dari kerajaan Austria pada 2001.Setahun kemudian kerajaan Brazil menganugerahkan Grand Cross of Rio Branco.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...