Friday 23 September 2016

Contoh Ayat Perkataan "penguasaan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "penguasaan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. .Kemenangan ini menamatkan penguasaan JMM selama 20 tahun, sejak 2001.
  2. Jepun memilih peperangan bagi mengekalkan penguasaan ekslusif di Korea.
  3. Pada masa lain ketua kerajaan tidak mempunyai penguasaan diatas pasukan bersenjata.
  4. Irian Barat di bawa ke bawah penguasaan Indonesia pada Mei 1963 di bawah Rancangan Bunker.
  5. Selepas itu, Moscow memainkan peranan yang utama untuk membebaskan Rusia daripada penguasaan Mongolia.
  6. E. Percival) tetapi mulai 16 April 1941 Divisyen ini diletakkan di bawah penguasaan III Kor India (Lt.
  7. Pesawat ini merupakan pesawat penguasaan udara yang mana juga berupaya untuk melaksanakan misi serangan darat.
  8. Dalam tahun 1995, TUDM menerima penghantaran 18 buah pesawat MiG-29N untuk mengendalikan peranan penguasaan udara.
  9. Perjanjian Oregon 1846 dengan Britain membawa kepada penguasaan wilayah yang kini menjadi Barat Laut Amerika Syarikat.
  10. Perjanjian itu memberikan Perancis penguasaan terhadap Tunisia dan menyebabkannya menjadi sebuah negeri naungan de-facto.
  11. Hingga 2004, mereka menjadi bangsa terkaya di Malaysia dengan penguasaan 40.9 peratus jumlah ekuiti hak milik ekonomi negara.
  12. Ini sekali lagi membuktikan bahawa Kesultanan Johor sememangnya mempunyai kedaulatan serta penguasaan di perairan pulau terbabit.
  13. Tujuan-tujuan Rasmi di sini bermakna apa-apa tujuan kerajaan, samada negara atau negeri, dan termasuklah apa-apa tujuan penguasaan awam.
  14. Dengan itu, pihak komunis akan menjadi pemenang dalam pertempuran yang tidak dapat dielakkan dengan pihak Nasionalis untuk penguasaan China.
  15. Sungguhpun bantuan Athen pada Greek Ionian yang telah menyumbang pada tekadnya itu, Darius telah lama menginginkan penguasaan terhadap Greece.
  16. Dua daripada 29 kawasan penguasaan Gabenor Mesir terletak pada keseluruhannya di Semenanjung Sinai Asia, dengan dua lagi bersifat rentas benua:
  17. Sesetengah menganggapkan seks oral sebagai kebesaran ego, mempercayai bahawa tindakan demikian adalah sejenis penguasaan ke atas teman asmaranya.
  18. Pada tahun 1480, Ivan III akhirnya membebaskan orang-orang Rusia daripada penguasaan orang Tatar, dan membenarkan Moscow menjadi pusat kuasa di Rusia.
  19. Pembesar tempatan, Dato’ Kelana dan Dato’Bandar di Sungai Ujong berebut akan hak memungut cukai dan ketuanan dan penguasaan lombong-lombong tersebut.
  20. Pada 1909, penguasaan Siam terhadap Pattani diperkukuhkan dan diakui oleh British secara rasmi akibat perjanjian yang dimeteraikan dengan Empayar British.
  21. Pelantikan Roh sebagai presiden menjadi peristiwa penting kerana menandakan penguasaan generasi baru bergelar Generasi 386, dalam persada politik Korea Selatan.
  22. Thailand kemudiannya dibenarkan oleh pihak Jepun bagi meneruskan penguasaan mereka terhadap beberapa kesultanan di utara Tanah Melayu, dengan itu mengukuhkan pendudukan mereka.
  23. Asalkan Perancis mengakui penguasaan British terhadap Cyprus yang baru-baru itu diberikan kepadanya, pihak British akan membalas dengan mengakui penguasaan Perancis terhadap Tunisia.
  24. Selepas kejatuhan Hitit, satu lagi kelompok Indo-Eropah, iaitu kaum Phrygia mengambil alih tampuk penguasaan sehingga kerajaan mereka dihancurkan oleh orang Kimeria pada abad ke-7 SM.
  25. Kekalahan di Slim River, dilakukan oleh sejumlah kecil tentera Jepun dengan penguasaan udara sepenuhnya, secara berkesan menghapuskan harapan bagi mempertahankan Malaysia dan Singapura.
  26. Walaupun Pasukan Udara Tentera Imperial Jepun mempunyai kurang kapal terbang, kapal terbang pejuang yang lebih baik seperti Mitsubishi A6M Zero, membantu Jepun memenangi penguasaan udara.
  27. Apabila jumlah penduduk bertumbuh dan kawasan-kawasan baru dijelajahi, lagi lima buah kawasan yang lebih merupai Tanah Jajahan penguasaan diri ditubuhkan berturut-turut pada sepanjang abad ke-19.
  28. Selepas peristiwa 13 Mei itu, Dasar Ekonomi Baru diperkenalkan oleh Perdana Menteri Tun Abdul Razak, dengan tujuan meningkatkan penguasaan ekonomi negara oleh bumiputera berbanding kaum-kaum lain.
  29. Bagaimanapun, oleh sebab tidak banyak ditemui meskipun memang pernah digunakan di Jawa, kemungkinan besar perkataan Jawi ini merupakan gelaran am bagi kawasan di bawah penguasaan atau pengaruh Jawa.
  30. Dalam pilihan raya umum 2004, parti campuran ini memenangi penguasaan Senat yang merupakan kali pertama sebuah parti yang membentuk kerajaan berjaya menguasai dewan pertuanan sejak melebihi 20 tahun.
  31. Bagi meneruskan penguasaan terhadap pulau ini dan menghalangnya daripada jatuh kembali ke tangan pihak Parsi, mereka menjalinkan persahabatan dengan United Kingdom dan menjadi negeri naungan British.
  32. Satu pertikaian dan kemudiannya perang dengan Tibet tentang penguasaan genting-genting memaksakan Nepal berundur dan membayar ganti rugi yang banyak kepada China yang datang untuk menyelamatkan Tibet.
  33. Di bawah tekanan Jepun pada tahun 1935, China memeterai Perjanjian He-Umezu yang melarang Kuomintang daripada menjalankan operasi partinya di Hebei dan secara berkesan, menamatkanpenguasaan Cina terhadap China Utara.
  34. Semenjak negara mencapai kemerdekaan pada 31 Ogos 1957, didapati bangsa Melayu masih tertinggal jauh dari segi penguasaan ekonomi dan pendidikan di Tanah Melayu memandangkan majoriti orang Melayu tinggal di luar bandar.
  35. Lebih dari 150 tahun berikut, kemewahan keluarga Saud naik dan jatuh beberapa kali laksana pemerintah Saudi bersaing dengan Mesir, Empayar Uthmaniyyah, dan keluarga Arabia lain untuk penguasaanpada semenanjung tersebut.
  36. Ketika penguasaan Sepanyol di seluruh Filipina, Sultan Sulu telah dipaksa untuk menandatangani sebuah dokumen, yang mana mengikut dokumen tersebut semua harta di Palawan dan Sulu telah berada di bawah kekuasaan Sepanyol.
  37. Tentera Jepun turut menyerang tanah-tanah jajahan milik British di Malaya, dan Borneo, serta Filipina yang berada di bawah penguasaan Amerika secara serentak, dengan tujuan untuk menguasai telaga minyak Belanda Hindia Timur.
  38. Para strategi parti tersebut telah mencipta dasar aparteid (yang dikuatkuasakan pada tahun 1948), suatu cara untuk mengawal sistem ekonomi dan sosial negara dengan mengekalkan penguasaan kulit putih dan diskriminasi perkauman.
  39. Pada 11 Mei 1661, perjanjian perkahwinan antara Charles II dari England dan Catarina dari Braganza, puteri Raja Joxo IV of Portugal, meletakkan pulau-pulau Mumbai di bawah penguasaan Empayar British, antara hantara Catarina kepada Charles.
  40. Panglima Tertinggi, Panglima Besar, Ketua Panglima atau Commander-in-Chief ialah orang atau individu yang mentadbir operasi pemerintahan dan penguasaan tertinggi angkatan tentera sesebuah negara atau elemen-elemen penting ketumbukan tersebut.
  41. Surat kebenaran yang telah diberikan oleh Temenggung dan Baginda Sultan Johor kepada pihak Inggeris di Singapura untuk membina Rumah Api Horsburgh pada 25 November 1844 juga membuktikanpenguasaan dan kedaulatan Kesultanan DiRaja Johor di perairan tersebut.
  42. Bagaimanapun, ini ditolak apabila Britain dan Perancis bekerjasama untuk menghalangnya antara tahun-tahun 1871–1878 yang berakhir dengan Britain menyokong pengaruh Perancis di Tunisia sebagai balasan untuk Perancis mengiktiraf penguasaan British ke atas Cyprus.
  43. Persidangan Singapura pada Oktober 1940 terus menyampaikan situasi muram mengenai pertahanan Sarawak dan menyatakan bahawa tanpa penguasaan laut atau udara, ia adalah sia-sia bagi mempertahankan Sarawak dan tanah-tanah jajahan British yang lain di kawasan tersebut.
  44. Pada tahun 1933, Jepun menyerang wilayah Tembok Besar dan ekoran daripada pertempuran itu, Kedamaian Sementara Tanggu dimeterai yang memberikan Jepun penguasaan ke atas provinsi Rehe serta sebuah kawasan bebas tentera antara Tembok Besar dan wilayah Beiping-Tianjin.
  45. Oleh kerana terdapat sedikit masalah tentang siapakah yang harus menguasaj jalan kereta api ini, maka pada tahun 1904 satu persefahaman kereta api diwujudkan yang melibatkan penguasaan bersama di bawah satu lembaga yang terdiri daripada pegawai-pegawai jahar dan NMB.
  46. Penakluk Sepanyol ke atas Aztek di Mexico dan penguasaan Inggeris di Amerika Utara mungkin tidak akan berlaku sekiranya tidak kerana kesan kemusnahan oleh penyakit yang sebelumnya tidak diketahui di Amerika dan yang mana penduduk tempatan tidak mempunyai daya ketahanan diri.
  47. Setelah diperintah oleh beberapa pemerintahan beraja tempatan lebih daripada 2000 tahun, beberapa bahagian Sri Lanka diduduki oleh Portugal dan Belanda pada permulaan kurun ke-16, sebelumpenguasaan keseluruhan negara tersebut beralih ke tangan Empayar British pada tahun 1815.
  48. Parti Rakyat Brunei menyokong untuk menyertai Malaysia dengan syarat sebagai satu entiti bersatu dari wilayah utara Borneo dengan sultan mereka sendiri, dan oleh itu cukup kuat untuk menentangpenguasaan oleh Tanah Melayu atau Singapura, para pentadbir Melayu atau pedagang Cina.
  49. Pada tahun 1761, pegawai di Syarikat Hindia Timur Inggeris, Alexander Dalrymple berjaya memeteraikan perjanjian dengan Sultan Sulu bagi membolehkan penguasaan syarikat di Pulau Balambangan, terletak kira-kira 51 km diluar pesisir pantai Kudat yang dikenali sebagai Felicia oleh British.
  50. Mulai abad ke-2 SM hingga abad ke-9 M, penguasaan kepulauan ini bertukar tangan antara empayar-empayar tempatan berikut, iaitu: Satavahana, Kshatrapa Barat, Abhira, Vakataka, Kalachuri, Konkan Maurya, Chalukya dan Rashtrakuta, sebelum dikuasai oleh wangsa Silhara mulai tahun 810 hingga 1260.
  51. Ia pernah menjadi sebuah Kerajaan merdeka dan berdaulat yang diperintah oleh Sultan Ali Iskandar Shah dalam masa yang singkat, apabila penguasaan negeri Johor (kecuali Muar dan Kesang) telah diserahkan kepada Raja Temenggung Tun Daeng Ibrahim di bawah perjanjian di antara British di Singapura dan Sultan Ali Iskandar Shah.
  52. Singapura kekal dalam penguasaan sebuah kesultanan Melayu, sehingga menjadi jajahan British pada 2 Ogos 1824, apabila John Crawfurd, Residen kedua Singapura yang secara rasminya menjadikan seluruh pulau sebagai taklukan British dengan menandatangani perjanjian dengan Sultan Hussain Shah, yang mana Sultan dan Temenggung menyerahkan Singapura kepada Syarikat Hindia Timur British.
  53. Di dalam pilihanraya pertengahan penggal 2006, Parti Demokrat mendapat kenaikan penguasaan majoriti dalam kedua-dua House of Representatives dan Senat Amerika Syarikat, dan akan menyambung tugas sebagai parti majoriti apabila Kongres ke-110 bersidang dalam tahun 2007; Parti Demokrat akan mempunyai 28 gabenor negeri serta menguasai kebanyakan badan perundangan negeri-negeri di Amerika Syarikat.
  54. Tambahan pula, sekiranya Ops Matador dilaksanakan oleh pihak Tentera British, Tentera Jepun telah bersedia dengan rancangan balasnya, dengan menggunakan lapang terbang Bangkok dan lain-lain lapangan terbang di Selatan Thailand untuk membolehkan angkatan udaranya mendapatkan penguasaan udara, dan membolehkan pasukan daratnya mara menuju Segenting Kra dengan diberikan perlindungan oleh penguasaan udara tersebut.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...