Friday 23 September 2016

Contoh Ayat Perkataan "nasional"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "nasional" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Terdapat satu saluran televisyen nasional iaitu Rwanda Television.
  2. Hasil daripada polisi pembangunan Taib Mahmud, KDNK Sarawak telah melebihi purata nasional pada tahun 1995.
  3. Keluaran dalam negara kasar sesebuah negara adalah satu cara untuk mengukur ekonomi nasional sesebuah negara.
  4. Kebijakan nasional Uni Soviet, antara tahun 1920 hingga 1930, sebenarnya mempromosikan "Penemuan Tradisi Bangsa Turkmen".
  5. Selain itu, kemenangan ini memicu kebangkitan nasional di negara-negara Asia lainnya yang sedang terjajah oleh negara Eropah.
  6. Stesen-stesen radio di Malaysia dibina bagi membolehkan integrasi nasional yang dapat menyampaikan maklumat kepada seluruh rakyat.
  7. Ecuador mempunyai rangkaian lebuh raya nasional yang di selenggarai oleh agensi kerajaan Ministerio de Obras Pxblicas y Comunicaciones.
  8. Manakala diperingkat nasional dan antarabangsa serta bantuan logistik kepada operasi dan eksesais ATM, ia dikendalikan di dalam konteks bersama.
  9. Pembukaan lebuhraya baru tersebut hampir serentak dengan penganjuran sambutan Hari Kebangsaan ke-47 peringkat nasional di Kuantan pada 31 Ogos 2004.
  10. Matlamat tersurat DEB adalah untuk mencapai perpaduan negara dan integrasi nasional dan ia telah digubal dalam konteks strategi serampang dua mata untuk:
  11. Angkatan Tentera Malaysia ialah pihak yang bertanggungjawab terhadap pertahanan nasional dengan kata lain ialah pasukan tentera profesional negara Malaysia.
  12. Kejohanan-kejohanan peringkat sekolah, daerah, negeri dan sehingga ke peringkat nasional sering diadakan sepanjang tahun untuk menyerikan dunia sukan tanahair.
  13. Mbeki dipilih sebagai presiden Afrika Selatan selepas memenangi pilihan raya nasional pada tahun 1999, dan partinya menang tipis dua pertiga majoriti di parlimen.
  14. Akibat perang saudara dan stagnasi nasional pada tahun 1980-an, KDNK belum boleh melebihi pencapaian di akhir tahun 1970-an dalam hal keseimbangan kemampuan membeli-belah.
  15. Peningkata elektrik ke grid nasional pada 3 September 2011.Ia dibuka secara rasmi pada 12 September, yang dihadiri oleh Menteri Tenaga Rusia Sergei Shmatko dan ketua Rosatom Sergei Kiriyenko.
  16. Disertai oleh kira-kira 200 orang wakil Melayu daripada 41 buah persatuan, kongres itu membincangkan pembentukan gerakan nasional Melayu, serta kempen terselaras untuk menentang Malayan Union.
  17. Pada 1 Julai 2012, ia telah dilaporkan secara meluas dalam media nasional yang Swansea City FC telah mula fasa perancangan untuk memperluaskan Stadium Liberty oleh kira-kira 12,000 tempat duduk.
  18. Mereka turut menulis surat-surat kepada akhbar nasional dan untuk merayu kepada Perdana Menteri United Kingdom agar menghentikan usaha menukar status Tanah Melayu daripada negeri naungan kepada tanah jajahan.
  19. Matlamat konsep 1 Malaysia ini adalah murni iaitu bagi memupuk dan mengukuhkan perpaduan nasional satu matlamat yang telah menjadi keutamaan setiap Perdana Menteri Malaysia semenjak Almarhum Tunku Abdul Rahman lagi.
  20. Perintah dipulihkan oleh Angkatan Perlindungan Multinasional PBB, dan pemerintah rekonsiliasi nasional sementara menjaga pilihan raya Jun 1997, yang mengembalikan Sosialis dan sekutunya pada kekuasaan di tingkat nasional.
  21. Gerakan ini bermula pada tataran budaya, hasilnya adalah pendirian kesusasteraan bahasa Estonia, teater, dan muzik profesional dan membuka jalan bagi pembentukan jatidiri kebangsaan Estonia dan kebangkitan nasional Estonia.
  22. Pada tahun 2002, Presiden Omar Bongo Ondimba meletakkan Gabon di atas peta dengan sungguh-sungguh sebagai destinasi ekowisata penting di masa depan dengan menunjuk lebih dari 11% wilayahnasional sebagai sebahagian sistem taman negara (semuanya ada 13 taman), salah satu daripada perkadaran yang terbesar taman alam di dunia.
  23. Walaupun begitu, sejak Presiden Calderon menerajui kerajaan Mexico pada bulan Disember 2006, dia telah membuat perundangan untuk menambah belanjawan secara besar-besaran untuk memerangi kartel dan pengedaran dadah diperingkat nasional kerana organisasi jenayah ini telah memanjangkan keganasan mereka disetiap pelusuk negara.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...