Friday 23 September 2016

Contoh Ayat Perkataan "pemilihan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "pemilihan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Pada tahun 1987, UMNO mengadakan pemilihan jawatan-jawatan partinya.
  2. Kedua - dua Mike DeWine dan Sherrod Brown memenangi pemilihan awal dengan mudah.
  3. Mereka juga mendakwa bahawa beberapa dokumen mengenai pemilihan itu telah "diubah".
  4. Upacara pemilihan lagu kebangsaan ini berlangsung di Dewan Polis Depoh, Kuala Lumpur.
  5. Pasukan ini dikira elit kerana kriteria yang ketat digunakan untuk pemilihan anggota.
  6. Khususnya, pemilihan hadiah keamanan amat terjejas oleh pendudukan Jerman Nazi di Norway.
  7. Beliau mewakili kawasannya sehingga tahun 1961 apabila beliau tewas dalam pemilihan pilihanraya umum.
  8. Beliau terus mempertahankan jawatan Naib Presiden dalam pemilihan parti pada tahun 1993, 1996 dan 2000.
  9. Begitulah proses yang dikenali sebagai pemilihan semula jadi yang merupakan punca asas perubahan evolusi.
  10. Gurbanguly Berdymukhamedov dipilih untuk menggantikan beliau pada 11 Februari 2007 melalui pemilihan umum.
  11. Namun begitu, variasi boleh dikurangkan oleh kejadian-kejadian lain seperti pemilihan semula jadi dan hanyutan.
  12. Namun, Talent juga mempunyai kedudukan yang sama; dipilih sebagai senator setelah tewas dalam pemilihan gabenor.
  13. Secara tradisinya, pemilihan Anggota Parlimen dan Ahli Dewan Undangan Negeri dijalankan serentak, kecuali di Sarawak.
  14. Perdana Menteri dipilih daripada pemilihan parti dan diangkat / ditunjuk dari parti majoriti sebuah sokongan majoriti.
  15. Charles Robert Darwin adalah seorang naturalis British yang memulakan teori evolusi berdasarkan pemilihan semula jadi.
  16. Malaysia berkata yang pemilihan Doha tidak munasabah dan pemilihan Doha telah dipengaruhi oleh kekayaan ekonomi Qatar.
  17. Presiden 4As, Vincent Lee menyatakan pemilihan itu dianjurkan dengan kerjasama Anugerah Jenama Paling Bernilai Malaysia.
  18. Mike DeWine ditentang oleh beberapa Republikan yang lebih konservatif pada pemilihan peringkat parti, seperti William G.
  19. Penyokong-penyokong Razaleigh berasa susah hati tentang pemilihan ini yang mereka berkeras mengatakan telah dimanipulasi.
  20. Berbanding dengan sesetengah hadiah yang lain, pencalonan dan pemilihan Hadiah Nobel agak memakan masa dan dikawal ketat.
  21. Tambahan pula, sehingga 500 orang telah dibunuh dalam keganasan politik yang menyelubungi pemilihan presiden, menurut PBB.
  22. Sosiobiologi berasaskan premis bahawa sesetengah tingkah laku diwariskan dan mungkin disebabkan oleh pemilihan semula jadi.
  23. Daripada lima buah bandar yang dipertimbangkan, tiga buah layak ke pemilihan terakhir yang dilangsungkan di Argentina pada 7 September 2013.
  24. Untuk pilihan raya ke Parlimen Eropah, UK kini diwakili oleh 72 Ahli Parlimen Eropah yang terpilih untuk 12 kawasan pemilihan berbilang ahli.
  25. Burns menghadapi calon Demokrat; pemenang pemilihan awal Demokrat dan Presiden Senat negeri, Jon Tester, seorang petani organik dari Big Sandy.
  26. Pada pemilihan raya Majlis Bandar 1996, SPx tewas pada majoriti dengan hanya memenangi 43 daripada 100 kerusi dan hanya menerima 39.15% undian.
  27. Zaman Meleset melihat pemilihan reformis bernama Fiorello LaGuardia sebagai Datuk Bandar dan kejatuhan Tammany Hall setelah 80 tahun dominasi politiknya.
  28. Namun, pemilihan Raja-Raja lain dalam negeri-negeri Melayu untuk menjawat jawatan tertinggi di Malaysia Yang di-Pertuan Agong masih boleh diperbincangkan.
  29. Pada 1992, setelah kejayaan pemilihan yang luas bagi Parti Demokratik, Sali Berisha menjadi tokoh demokrasi yang pertama yang dipilih sebagai Presiden Albania.
  30. Kemudian negara ini ditetapkan mengikut dekret oleh Konstantin pats, yang menjadi Presiden pada tahun 1938, iaitu tahun ketika pemilihan ahli parlimen diadakan.
  31. Pada pemilihan raya 2010, SPx kalah pada majoriti sekali lagi dan seterusnya menjalinkan pakatan dengan Parti Hijau – ini kali pertama pakatan SPx/Hijau di Austria.
  32. UMNO 11 meneruskan kes mereka ke mahkamah yang tertinggi di dalam negara, iaitu Mahkamah Agung, untuk memulihkan status UMNO "lama" serta untuk mengadakan pemilihan baru.
  33. Jawatankuasa-jawatankuasa dan institusi-institusi yang berperanan sebagai lembaga pemilihan untuk penghadiahan lazimnya mengumumkan nama-nama penerimanya pada bulan Oktober.
  34. Cerapan-cerapan biologi selama lima tahun di atas kapal HMS Beagle menyebabkannya menyelidiki transmutasi spesies dan mengembangkan teori pemilihan semula jadi pada tahun 1838.
  35. Dalam matematik, sains komputer dan ekonomi, pengoptimuman atau pengaturcaraan matematik, merujuk kepada pemilihan elemen yang terbaik dari beberapa set alternatif yang tersedia.
  36. Joe Lieberman (Connecticut) kalah pada pemilihan awal parti Demokrat, tetapi menang apabila bertanding di atas tiket bebas (meskipun dia berkata dia akan bekerjasama dengan Demokrat).
  37. Kepentingan Perancis amat menentukan dalam kepimpinan di Gabon selepas merdeka; kepentingan penebangan Perancis melimpahkan dana untuk kempen pemilihan m'ba, 'evolux' dari kawasan pesisir.
  38. Terdapat 550 orang ahli parlimen yang dipilih untuk penggal empat tahun oleh sistem perwakilan berkadar senarai parti dari 85 daerah pemilihan yang mewakili 81 wilayah pentadbiran di Turki.
  39. Selepas mengalahkan semua ramalan ketika memenangi pemilihan semula jawatan presiden pada tahun 1948, Truman tidak berjaya mencapai sebarang pelulusan untuk hampir kesemua rancangan Tawaran Adil.
  40. Dalam pemilihan kedua ini, beliau memperoleh hampir 16 juta undi, satu pencapaian yang tertinggi oleh mana-mana satu ahli politik untuk mana-mana satu jawatan dalam sejarah pilihan raya Filipina.
  41. Pada hari seterusnya, keputusan rasmi yang diterima menampakkan pemilihan rakyat Montenegro untuk sekali lagi merdeka dan menanggotai komuniti dunia dengan 55.4% daripada undi memilih pilihan itu.
  42. Mengikut kata-kata Darwin, seperti mana manusia memilih sifat-sifat haiwan ternakan yang dikehendakinya, dalam alam semula jadi, kelainan-kelainan ini membolehkan terlaksananya pemilihan semula jadi.
  43. Tuanku Mizan sebenarnya telah diletakkan sebagai orang keempat dalam Kitaran Sembilan Raja-Raja Melayu yang ke-2 yang secara lazimnya pemilihan Yang di-Pertuan Agong adalah mengikut hukum kitaran ini.
  44. Domain A dalam f dirujuk sebagai ruang pencarian (search space) atau set pemilihan (choice set), sementara elemen dari A disebut sebagai penyelesaian tercalon atau penyelesaian tersaur (yang mungkin).
  45. Sosiobiologi menerangkan bahawa tekanan dalam pemilihan menyebabkan haiwan mengalami evolusi dalam interkasinya dengan alam semula jadi, yang mengakibatkan evolusi genetik perlakuan sosial yang bermanfaat.
  46. Pada 14 Oktober 2004, Raja Norodom Sihamoni dipilih oleh majlis takhta sembilan ahli dalam tatacara pemilihan yang segera dilaksanakan selepas turunnya Raja Norodom Sihanouk dari takhta seminggu sebelum itu.
  47. Pada 21 Disember 2006, beliau meninggal dunia dan digantikan oleh Gurbanguly Mxlikgulyxevix Berdimuhammedow yang ditunjuk oleh Dewan Keamanan Negara Turkmenistan, melalui pemilihanumum pada 11 Februari 2007.
  48. Missouri tidak mengadakan pilihan raya gabenor pada tahun 2006, menjadikannya pemilihan ini satu-satunya pertandingan di dalam negeri yang secara tradisinya menyaksikan pertarungan hebat antara kedua-dua belah parti.
  49. Oleh itu, 12 orang ahli UMNO mengemukakan tuntutan mahkamah di Mahkamah Tinggi untuk memperoleh perintah mahkamah yang mengisytiharkan bahawa keputusan pemilihan tidak sah supaya dapat mengadakan pemilihan yang baru.
  50. Bagaimanapun, plaintif-plaintif itu menegaskan bahawa fakta tentang sekurang-kurang 30 cawangan tidak berdaftar yang menghantar wakil-wakil mereka ke pemilihan UMNO itu harus mencukupi untuk membatalkan keputusan-keputusan pemilihan.
  51. Walaubagaimanapun, sebelum kejayaan pemilihan Parti Rakyat Brunei, sebuah sayap ketenteraan akhirnya dibentuk, dikenali sebagai Tentera Kebangsaan Kalimantan Utara, yang mana melihat diri mereka sebagai sebuah parti pembebasan anti penjajah.
  52. Walaupun undi popular lebih memihak kepada Pakatan rakyat, namun Malaysia mengamalkan sistem pemilihan berparlimen yang diadaptasi dari Sistem Westminster bahawa, kerusi Dewan Rakyat yang terbanyak sahaja boleh mencapai tampuk pemerintahan pusat.
  53. Beliau dikenali kerana menubuhkan satu pemerintahan diktator dengan mengisytiharkan Darurat setelah sebuah mahkamah membatalkan pemilihan beliau pada tahun 1975, serta memenangi Operasi Bintang Biru menentang kumpulan militan Sikh yang akhirnya membawa kepada pembunuhan beliau.
  54. Majlis Musyawarah Rakyat adalah lembaga dwidewan yang terdiri daripada 560 anggota Dewan Perwakilan Rakyat (DPR) iaitu wakil rakyat yang dipilih melalui parti politik, ditambah 132 anggota Dewan Perwakilan Daerah (DPD) iaitu wakil provinsi yang dipilih melalui pemilihan wilayah.
  55. Selain itu, buat pertama kali sejak tahun 1952, pemimpin Demokratik di dalam Senat tewas dalam pemilihan semula.Selepas semua undi dikira, terdapat seramai 3,660 orang penggubal undang-undang negeri dari Demokratik seluruh negara berbanding hanya seramai 3,557 orang dari Republikan.
  56. Antaranya ialah pemilihan Abdullah Gxl sebagai Presiden, yang pernah terlibat dengan parti-parti Islamis; serta cadangan kerajaan untuk memansuhkan larangan bertudung dalam universiti yang dibatalkan oleh Mahkamah Perlembagaan, menyebabkan parti pemerintah didenda dan hampir diharamkan.
  57. Sebagai Pengerusi Parti Negeri Kedah, dan Pengerusi Jawatankuasa Politik, beliau dengan tidak sengajanya menimbulkan perasaan marah di golongan yang mempunyai perkaitan dengan Perdana Menteri Tunku Abdul Rahman apabila beliau membentangkan kriteria-kriteria kelayakan dalam pemilihan calon untuk pilihan raya umum 1959.
  58. Bagaimanapun, perbezaan-perbezaan antara mereka jelas sukar diselesaikan — Pasukan B mendesak untuk mengadakan pemilihan baru, manakala Pasukan A mendesak bahawa tuntutan mahkamah ditarik balik dan satu penyelesaian menutup malu dicapai untuk membenarkan sebilangan ahli daripada Pasukan B untuk mengekalkan keahlian mereka dalam parti.
  59. Krisis Perlembagaan Malaysia 1988 merupakan satu siri peristiwa yang dicetuskan oleh pemilihan Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu pada tahun 1987 yang berakhir dengan penggantungan perkhidmatan dan kemudiannya penyingkiran Ketua Hakim Negara Tun Mohamad Salleh Abas dari jawatannya yang dijamin tidak boleh dipecat oleh Perlembagaan Malaysia.
  60. Shannon dan sejak pengenalannya, aplikasinya berkembang ke dalam banyak bidang termasuklah penaabir statistik, pemerosesan bahasa tabii, kriptografi secara umum, rangkaian selain dari rangkaian komunikasi - seperti dalam neurobiologi,, evolusi, dan fungsi kod molekular, pemilihan model dalam ekologi, fizik terma, pengkomputeran kuantum, pengesan ciplakan dan lain-lain bentuk analisis data.
  61. Bagi sesetengah negara orang yang layak menyandang jawatan dan tugasan sebagai Imam adalah dipilih oleh Raja/Sultan mahupun menteri yang bertanggungjawab; Manakala bagi Masjid yang dikawal selia atau dibina oleh pihak swasta, pemilihan Imam walau bagaimanapun adalah berdasarkan kepada undian atau pemilihan rasmi jawatankuasa qariah yang dilantik, atau merujuk kepada pemilihanumum khususnya dari kalangan para jemaah.
  62. Senator Hillary Clinton telah mendahului calon lain dalam percalonan jawatan Presiden Amerika Syarikat bagi menjadi calon Parti Demokratik, meskipun beliau belum lagi membuat sebarang kenyataan rasmi tentang percalonan itu.Sementara itu, Senator Delaware Joe Biden, Senator Connecticut Christopher Dodd, bekas Senator Alaska Mike Gravel, dan Gabenor Iowa Tom Vilsack telah mengumumkan keinginin masing-masing untuk mencuba dalam pemilihan bagi calon Parti Demokratik.
  63. Dalam satu sesi temuramah bersama pengarah urusan Al Jazeera English, Nigel Parsons, beliau memberitahu para wartawan bahawa pemilihan Kuala Lumpur ke atas Hong Kong dan Singapura bagi pusat operasi serantau bukan berdasarkan kepada status negara islam Malaysia semata-mata, tetapi atas sebab sokongan dan kerjasama kerajaan Malaysia, kos yang kompetitif, hubungan kebudayaan dan politik antara dua negara yang akrab, kemudahan dan prasarana yang baik serta sumber tenaga manusia yang berkebolehan.
  64. Objektif utama badan bukan kerajaan ini adalah untuk menggesa Kerajaan Malaysia yang berada di bawah pentadbiran Barisan Nasional untuk mengolah kembali dan membaik pulih sistem pemilihan atau pilihanraya berdasarkan konsep keadilan sejagat yang lebih bebas, terbuka dan bersih dari unsur sabotaj, ketirisan dan rasuah pilihanraya. Selain itu sebagai suatu platform bagi mendesak Kerajaan Malaysia mengamlakan sistem pemerintahan lebih demokratik, saksama dan tidak berat sebelah. Perhimpunan Bersih 4 ini merupakan jalinan perhimpunan awam berbangkit sama seperti yang pernah diadakan pada tahun 2007, 2011, 2012.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...