Friday 23 September 2016

Contoh Ayat Perkataan "menggulingkan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "menggulingkan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Pada tahun 1966, Obote menggulingkan raja tersebut.
  2. Beliau menggulingkan dan membunuh Gurgin Khan, dan memberikan Afghanistan kemerdekaan.
  3. tetapi beberapa usaha rampasan kuasa itu gagal untuk menggulingkan rejim tentera Bouterse.
  4. Hussein menggulingkan pemerintahan beraja selepas pengilhakannya dan melantik seorang gabenor Kuwait yang baru.
  5. Dengan sokongan padu rakyat, sebuah junta tentera menggulingkan kerajaan Thaksin Shinawatra pada 19 September 2006.
  6. Menjelang pertengahan abad ke-6 SM, Parsi Achaemenid menggulingkan Media dan dimasukkan Arachosia, Aria dan Bactria dalam sempadan timur.
  7. Pada 19 Ogos 1991, apabila Jawatan Darurat Negara mengambil alih kuasa di Moscow, terdapat percubaan untuk menggulingkan Akayev di Kyrgyzstan.
  8. Sultannya sekarang ialah Qaboos bin Said Al Said yang menggulingkan ayahandanya sendiri, Said bin Taimur, yang berkuasa pada 1932 hingga 23 Julai 1970.
  9. Fidel Alejandro Castro Ruz ; lahir 13 Ogos 1926) ialah ketua Cuba sejak 1959 sewaktu beliau menggulingkan rejim Fulgencio Batista melalui Gerakan 26 Julai.
  10. Pada tahun 2001, beliau diceburkan ke dalam jawatan presiden oleh Revolusi EDSA yang menggulingkan Joseph Estrada di tengah-tengah tuduhan rasuah yang meluas.
  11. Golongan nasionalis yang tidak puas hati telah menggulingkan institusi monarki pada 1952 dalam Revolusi Mesir dan mengisytiharkan Republik Arab Mesir pada 1953.
  12. Pemerintahannya di tanah besar tamat pada tahun 1949 apabila Parti Komunis China menggulingkan pemerintahan Parti Negara China (juga dikenali sebagai Kuomintang).
  13. Satu ahli golongan petani yang bernama Zhu Yuanzhang menggulingkan dinasti Yuan dan menubuhkan Dinasti Ming iaitu pemulihan pemerintahan bangsa Han terhadap negara China.
  14. Selepas Peristiwa 13 Mei 1969, puaknya di dalam UMNO menggulingkan Tunku Abdul Rahman serta mengisytiharkan Keadaan Darurat dan beliau memerintah melalui dekri sehingga 1970.
  15. Pertubuhan ini berhasrat untuk menggulingkan pemerintahan Inggeris di Tanah Melayu dengan tindakan keras dan menyatukan Tanah Melayu dengan Republik Indonesia di bawah Panji Melayu Raya.
  16. ICU menguasai seluruh negara, kecuali bandar Baidoa.Kemudian tentera Ethiopia menggulingkan ICU dan memulihkan semula kerajaan yang diiktiraf di peringkat antarabangsa yang dalam buangan di Kenya.
  17. Namun hal ini tidak membuat usaha menggulingkan rejim tentera berhenti, justeru ini mencetuskan muncul perlawanan yang lain dan kali datang dari Ethnicity Bushnegro dan Amerindian di Pedalaman Suriname.
  18. Setelah Raja Mihai I dari Romania menaiki takhta dan menggulingkan Ion Antonescu, Romania bergabung dengan Sekutu, namun peranannya dalam menakluki Jerman Nazi tidak diakui oleh Persidangan Keamanan Paris tahun 1947.
  19. Tanpa sokongan NATO atau mandat PBB untuk campur tangan ketenteraan, Bush menganjurkan “campuran pihak yang rela” ; angkatan campuran menyerang Iraq pada tahun 2003 dan berjayamenggulingkan diktator Saddam Hussein.
  20. Pada Oktober 2001, tentera AS mengetuai serangan terhadap Afghanistan untuk menggulingkan kerajaan Taliban serta memburu kem latihan al-Qaeda; sehingga kini, mereka masih melawan pemberontak Taliban dalam perang gerila.
  21. Selepas sedekad keganasan antara kaum di pulau Cyprus dan rampasan kuasa tentera Greece pada Julai 1974 yang menggulingkan Presiden Makarios lalu mengangkat Nikos Sampson sebagai diktator, Turki menyerang Republik Cyprus pada tahun 1974.
  22. Sebagai wakil presiden di bawah Jeneral Ahmed Bakr yang lemah dan tua, Saddam mengawal ketat konflik antara kerajaan pemerintah dan angkatan bersenjata di ketika banyak organisasi mampumenggulingkan pemerintah dengan menggencet badan keamanan, dan ekonomi Iraq maju pesat pada tahun 1970an.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...