Friday 23 September 2016

Contoh Ayat Perkataan "muzik"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "muzik" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Alat muzik yang digunakan pula dipanggil gabbang.
  2. Rebab banyak digunakan dalam muzik di Afghanistan.
  3. Ini melonjakkan Liverpool di pentas muzik antarabangsa.
  4. Selain suara manusia, seruling merupakan alat muzik yang tertua.
  5. Tahap perbezaan antara penggubah dan ahli muzik juga adalah berbeza-beza.
  6. Rebab merupakan sejenis alat muzik bertali yang berasal dari Afghanistan.
  7. Seruling ataupun flut ialah sebuah alat muzik dari famili alat tiup kayu atau woodwind.
  8. Terdapat juga alat muzik tradisional yang lain seperti serunai/seruling dan gitar buluh.
  9. Selain menari Sumazau dengan alat muzik tradisi, tapai dihidangkan sebagai minuman istimewa.
  10. Stadium Nasional menggabungkan sistem bunyi yang dinamik untuk menyiarkan muzik dan pesanan.
  11. Serupa dengan negara-negara Afrika Barat yang lain, Guinea mempunyai tradisi muzik yang kaya.
  12. Bandar ini kemudian menjadi pusat muzik klasikal dan melahirkan beberapa tokoh muzik ternama.
  13. Namun alat muzik seumpama ini amat kurang dimainkan kerana proses pembuatannya yang agak rumit.
  14. Maharaja Cina begitu kagum sehinggakan dia menitahkan pembinaan institut muzik Funan di Nanjing.
  15. Seruling-seruling ini menunjukkan tradisi muzik kehadiran manusia moden yang terdapat di Eropah.
  16. Bandar ini menjadi terkenal kerana telah memainkan peranan penting sebagai pusat muzik terkemuka Eropah.
  17. Namun sejak kebelakangan ini, kebanyakan penulis lagu muzik popular digelarkan sebagai penggubah atau komposer.
  18. Di samping itu mereka akan mengumpulkan alat muzik seperti biola, gong dan gendang bagi mengiringi mereka nanti.
  19. Istilah "penggubah" atau "komposer" kerap digunakan untuk merujuk kepada muzik tradisi barat iaitu muzik klasikal.
  20. Inilah yang membezakan seorang penggubah daripada seorang ahli muzik yang mengimprovisasi atau bermain alat muzik.
  21. Bagi masyarakat Bidayuh, muzik memainkan peranan yang penting dalam setiap upacara keagamaan yang mereka jalankan.
  22. Karnataka juga banyak menyumbang kepada kedua-dua bentuk muzik klasik India, iaitu tradisi Karnatik dan Hindustan.
  23. Mengikut klasifikasi instrumen muzik Hornbostel-Sachs, seruling atau flut dikategorikan sebagai alat tiupan pinggir.
  24. Alat muzik Organ buluh, adalah antara alatan tradisional di sana diperbuat dengan menggunakan hampir 1,000 batang buluh.
  25. Selain itu, rebab juga digunakan gamelan dan muzik mengiringi Mak Yong, Main Puteri, dan Selampit di Malaysia dan Indonesia.
  26. Rentak muzik "Merseybeat" seperti The Beatles dikaitkan dengan Liverpool, dan kumpulan pop dan penyanyi dari Liverpool menjadi rebutan.
  27. Muzik semakin berupa kaji diri (melalui pergerakan penyanyi-penggubah lagu) serta bebas tanpa kerunsingan dengan kebangkitan muzik disko.
  28. Liverpool kini terkenal di seluruh dunia sebagai pusat kebudayaan, dengan sejarah gemilang dalam lapang muzik pop, persembahan dan seni visual.
  29. Vienna semakin berkembang dan akhirnya menjadi ibu negara de facto Empayar Suci Rom dan juga merupakan sebuah pusat budaya seni, muzik dan sains.
  30. Dengan kebanyakan seruling, ahli muzik meniup terus merentasi pinggir atau bibir pemipit, dengan 1/4 bahagian bibir bawah menutup lubang embosur.
  31. Walau bagaimanapun, menurut peraturan hak cipta hari ini, nota muzik asal tidak lagi boleh diubah suai sesuka hati tanpa alasan ataupun arahan rasmi.
  32. Negara ini dikenali dengan gaya muzik tempatannya, terutamanya makossa dan bikutsi, serta juga pasukan bola sepak negara yang berjaya di pentas dunia.
  33. Dalam filem Chinta, beliau telah memberikan watak penjahat kepada seorang pemuda yang tidak dikenali yang ditemui pada festival muzik di Bukit Mertajam.
  34. Stesen ini memainkan campuran muzik rock barat, hip hop dan muzik pop, yang kebanyakannya diimport dari Jordan kerana adanya sanksi ekonomi antarabangsa.
  35. Menurut kepada Steve Jobs, Apple menentang muzik DRM selepas surat awam memanggilkan label muzik untuk menghentikan pemerluan DRM di atas kedai iTunesnya.
  36. Walau bagaimanapun, para penyanyi atau pelakon (untuk drama muzikal atau opera terutamanya), boleh menafsirkan muzik melalui nyanyian dengan cara mereka sendiri.
  37. Pengekalan di dalam nota muzik kebiasaan tidak begitu diambil berat dan ahli muzik secara umumnya kerap menukar sedikit sebanyak penggubahan di dalam nota muzik.
  38. Model kemudian menyatakan kedudukan (pembolehubah bergantung) sebagai jumlah dari konstan A dan suatu istilah silap muzik yang variannya berbanding terbalik dengan yk;
  39. Apple yang dituduh menyekatkan kemudahan pengguna kepada muzik dan video dalam jalan sah, dan menggunakan EULA pertentangan dengan penggubalan undang-undang pengguna Norway.
  40. Liverpool terkenal sebagai pusat budaya, khususnya kaitannya dengan muzik pop; Liverpool adalah tempat di mana lahirnya The Beatles, Cilla Black dan Gerry and The Pacemakers.
  41. Sebagai contohnya, dalam pembangunan muzik klasikal atau opera di Eropah, fungsi penggubah muzik pada asalnya tidak dianggap penting berbanding dengan fungsi persembahan muzik.
  42. Antara alat muzik tradisional bagi masyarakat Melayu di Malaysia adalah seperti Serunai, Geduk, Gedumbak, Canang, Kesi, Tetawak, Kecerek, Gendang Sembilan seruling dan sebagainya.
  43. Ahli falsafah dan pujangga muzik agung yang pernah hidup di bawah empayar-empayar ini melancarkan gerakan sosio-agama dan kesusasteraan kesan pemuliaannya dirasai di merata tempat.
  44. Zaman Pembaharuan melambangkan kelahiran semula Eropah dari tempoh ketandusan yang agak lama dengan kebangkitan dari segi perdagangan, penjelajahan, seni ukir, lukisan, muzik dan sains.
  45. Umumnya muzik tradisional masyarakat Bidayuh terdiri daripada sepasang gong besar terbahagi daripada dua iaitu Oguong dan Kitaak, canang, Gendang atau Pedabat dan Tawak (sejenis gong kecil.
  46. Sutradara filem terkenal, Danny Boyle merupakan pengarah kesenian upacara ini, diiringi oleh Rick Smith dan Karl Hyde yang menganggotai duo muzik elektronik Underworld sebagai pengarah muzik.
  47. Zaman Bhakthi dikenali kerana banyak mencurahkan lagu sembahyang diiringi dengan muzik pann, termasuk 9,295 lagu Tevaram mengenai Saivisme dan 4,000 lagu bagi Vaishnavism yang paling dikenali.
  48. Tambahan pula, sut kuning yang telah dipakai oleh pembantah dan risalah yang diberikan kepada awam menjelaskan penggunaan Apple dengan DRM di kedai muzik iTunes mereka dan di pemain media iPod mereka.
  49. Pendidikan mungkin bermula sebelum lahir seperti diharap oleh sesetengah penjaga yang memainkan muzik dan membaca kepada bayi dalam kandungan dengan harapan ia akan berkesan bayi mereka sebelum kelahiran.
  50. Terkenal untuk latar langitnya yang hebat dan pelabuhan semula jadi yang dalam, identitinya sebagai sebuah pusat kosmopolitan di mana Timur bertemu Barat dicerminkan dalam masakan, pawagam,muzik dan tradisinya.
  51. Wayang kulit dimainkan oleh seorang dalang yang juga menjadi narator dialog tokoh-tokoh wayang, dengan diiringi oleh muzik gamelan yang dimainkan sekelompok nayaga dan tembang yang dinyanyikan oleh para pesinden.
  52. Penggubah merujuk kepada seseorang yang menulis notasi muzik; iaitu sistem yang mewakili aura muzik melalui penggunaan simbol-simbol tertentu, yang membolehkan ahli muzik memainkan nota tersebut sebagai muzik tersusun.
  53. Gerakan ini bermula pada tataran budaya, hasilnya adalah pendirian kesusasteraan bahasa Estonia, teater, dan muzik profesional dan membuka jalan bagi pembentukan jatidiri kebangsaan Estonia dan kebangkitan nasional Estonia.
  54. Perindustrian filem dan muzik telah menggunakan musim ini untuk mempromosi filem and rekod yang berkaitan dengan perayaan ini, dan pengedarannya bermula dari awal September dan tidak lebih dari 28 Oktober, kerana tema ini hilang setelah percutian tersebut berakhir.
  55. Sistem penyiaran yang terkecil merupakan sistem siar raya berinstitusi yang memancarkan perbualan dan muzik dalam lingkungan tempat-tempat terbatas seperti sekolah atau hospital, dan stesen radio atau televisyen berkuasa rendah yang memancarkan program dalam kawasan setempat yang kecil.
  56. Tarian limbai di iringi oleh irama kulintangan.Kumpulan muzik ini mengandungi enam orang pemain yang diketuai oleh seorang wanita yang memainkan kulintangan, dua orang pemukul gendang, dua orang pemain gong dan seorang pemain bebandil.Tarian ini mengiringi anggota-anggota rombongan pengantin lelaki naik ke rumah.
  57. Acara-acara tradisi termasuklah meminum air panjang umur, perarakan menyambut Tuhan, pertandingan ratu cantik seperti pekit Kumang dan Keling bagi kaum Iban, pendirian pokok "ranyai", bermainmuzik tradisi, menari tarian asal seperti ngajat dan datun jalut, persembahan seni mempertahankan diri dan menyanyikan puisi rakyat.
  58. Untuk lagu-lagu biasa seperti muzik popular, lagu-lagu rakyat dan lain-lain, istilah yang biasa dipanggil adalah penulis lagu kerana kebiasaanya muzik popular mengambil bentuk sebagai satu lagu dan juga kerana skala penulisan nota muzik yang kecil, berbanding dengan penggubah atau komposer muzik klasikal yang biasanya dikaitkan dengan gubahan besar seperti simfoni orkestra.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...