Sunday 4 September 2016

Contoh Ayat Perkataan "gagasan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "gagasan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Semua teori ekonomi membutuhkan gagasan dasar tentang manusia.
  2. Seramai 39 dari 66 anggota badan menyokong gagasan Indonesia Raya.
  3. Liga Prizren memperkenalkan gagasan negara kebangsaan Albania dan mencipta abjad Albania moden.
  4. Ini merupakan sebuah gagasan yang telah dikesah kemudian sewaktu Beagle meninjau Kepulauan Cocos.
  5. Dalam banyak budaya sejarah, pokok palma merupakan lambang untuk gagasan seperti kemenangan, keamanan, dan kesuburan.
  6. Para pemerhati Barat telah mengutarakan persoalan sejauh mana sistem politik Rusia menyamai gagasan demokrasi liberal Barat.
  7. Sukarno mengaskan gagasan memasukkan Malaya tidak mudah kerana terpaksa berjuang menentang dua kuasa besar iaitu Belanda dan British.
  8. Tambahan pula, para pemburu mempunyai konsep "satu", "dua", dan "banyak", serta juga gagasan "tiada" atau "sifar" apabila mempertimbangkan kawanan haiwan.
  9. Kepulauan ini adalah sebahagian gagasan Lesser Antilles dengan pulau Guadeloupe di selatan, Montserrat di barat-daya, Saint Kitts dan Nevis di sebelah barat dan Saint Barthxlemy di barat-laut.
  10. Pada abad ke-18, United Kingdom memainkan peranan penting untuk membangunkan gagasan sistem berparlimen bergaya Barat di samping memberikan sumbangan besar kepada bidang kesusasteraan, kesenian dan sains.
  11. Aktiviti perjudian menunjukkan bahawa adanya suatu minat pada menjumlahkan gagasan kebarangkalian untuk milenia, tetapi penjelasan matematik tetap pada kegunaan pada masalah tersebut hanya berpunca kemudian.
  12. Sebelum tertubuhnya KMM, IBHY dan rakan-rakannya telah mewujudkan satu persatuan sulit yang “berhaluan sosialis” iaitu Ikatan Semenanjung Malaya/Borneo pada tahun 1929 yang memperjuangkan gagasan â€œMalaya Raya”.
  13. Kanggaru tikus Australia dan platipus merupakan haiwan yang amat berbeza sehingga beliau terfikir, "Seorang yang bukan penganut akan berseru 'Memang ini merupakan kerja dua Khalikul alam yang berlainan'." Beliau bingung akan segala yang dilihatnya, dan di edisi pertama bukunya yang bertajuk "Pelayaran Beagle", beliau menerangkan taburan spesies berdasarkan gagasan "pusat-pusat penciptaan" Charles Lyell.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...