Friday 23 September 2016

Contoh Ayat Perkataan "pandangan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "pandangan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Terdapat dua pandangan berbeza pada maksud masa.
  2. Namun, pandangan ini diragukan dalam lingkungan ilmiah.
  3. Untuk sudut pandangan lebih luas, lihat kehamilan mamalia.
  4. Ini adalah pandangan realis, iaitu Sir Isaac Newton sendiri.
  5. Agama-agama yang berbeza mempunyai pandangan yang berbeza mengenai Tuhan.
  6. Namun terpulang kepada pandangan individu, angka ini sering dipertikaikan.
  7. Internet juga mempunyai kesan yang besar ke atas ilmu, dan pandangan dunia.
  8. Sewaktu dekad berlangsung, pandangan dunia Amerika Syarikat kian membimbangkan dengan:
  9. Sesetengah ilmuwan dari pandangan mazhab lain berpendapat suara wanita juga adalah aurat.
  10. Sudut pandangan ini berbeza kerana mengikut profesion masing-masing dalam mentafsir tanah.
  11. Beberapa pandangan yang dikemukakan dalam bidang perubatan juga didapati mendahului zamannya.
  12. Berbeza dengan pandangan umm, yu sebenarnya jarang menyerang manusia kecuali terasa terancam.
  13. Ada pandangan yang menyatakan matematik tulen itu sebagai matematik yang tidak semestinya diaplikasikan.
  14. Leonardo da Vinci bersetuju dengan pandangan Aristotle bahawa fosil merupakan tinggalan kehidupan purba.
  15. Menurut satu pandangan yang berkaitan dengan kumpulan Bourbaki, matematik tulen ialah matematik yang dibuktikan.
  16. Dengan demikian, pada pandangan Jackson, Sungai Sat sepatutnya diberikan keutamaan dibandingkan dengan Sungai Lanah.
  17. Sistem ini banyak menerima kajian semula, tetapi itupun sering banyak bergantung kepada pandangan dan kaedah Karlgren.
  18. Matthew 19: 3-12 [NIV] memberikan perincian mengenai pandangan Kristian yang awal mengenai perceraian melalui cerita berikut:
  19. Sambil mengakui pandangan itu, pandangan Almarhum Dr Kalim Siddique ketika menilai kejayaan Imam Khomeini mungkin lebih tepat.
  20. Setiap disiplin sains bumi mempunyai sudut pandangan "paradigm" penting yang membentuk asas kepada bidang pengajian yang khusus.
  21. Ulama-ulama salaf lebih cenderung kepada pandangan Mazhab Syafie iaitu sahnya kanak-kanak menjadi Imam dengan meletakkan syarat:
  22. Dalam erti kata yang lain, ahli alkimia tidak pernah berpendapat memisahkan aspek kimia fizikal mereka dari pandangan metafizik.
  23. Satu pandangan alternatif menganggap Terusan Panama buatan sebagai garisan konkrit yang membahagikan kedua-dua benua di Segenting Panama.
  24. Satu pandangan alternatif menyatakan yang beberapa bidang sains adalah matematik dengan aksiom yang bertujuan untuk dipadankan dengan realiti.
  25. Dari sudut pandangan ini, Malaysia, Filipina, dan pulau-pulau negara Indonesia (kecuali New Guinea), kesemuanya termasuk dalam konsep Nusantara.
  26. Berdasarkan pandangan mazhab Hanafi dan Maliki, Imam adalah diperlukan untuk setiap kali Solat Jumaat, tetapi solat-solat lain tidak diperlukan.
  27. Pelbagai perubahan dilakukan seperti mendapat pandangan rakyat, mengurangkan cukai, memperbaiki kemudahan awam, dan berbagai-bagai lagi perubahan.
  28. Dalam pandangan ini, masa tidak merujuk pada sebarang entiti yang "mengalir", yakni jasad "bergerak melalui", atau suatu "kontena" untuk peristiwa.
  29. Hal ini diberi pengecualian jika keturunan yang masih ada tidak layak kerana kecacatan besar atau mempunyai sifat keji mengikut pandangan hukum syarak.
  30. Menurut Alan Boss dari Carnegie Institution of Washington, sekumpulan ahli IAU bertemu pada 18 April untuk mengetahui pandangan mengenai cadangan tersebut.
  31. Bagi sebuah wilayah yang kecil, pandangan darat Nepal adalah amat berbeza dari Terai yang lembap di selatan hingga ke Himalaya yang tinggi mengawan di utara.
  32. Walaupun pandangan ini hanya spekulasi, astrobiologi secara amnya mengkaji hipotesis yang mampu disuaikan dan diselarikan dengan teori saintifik yang sedia ada.
  33. Di dalam riwayat beliau, Hikayat Abdullah, beliau berjaya memberi gambaran yang jelas mengenai pandangan orang Melayu terhadap kedatangan British ke tanah Melayu.
  34. Semasa Zaman Pertengahan Eropah, Gereja Khatolik mengambil sudut pandangan bahawa hampagas adalah bercanggah dengan aturan semulajadi dan menganggapnya sebagai heretik.
  35. Oleh itu, adalah menarik bahawa kehidupan orang Baba dan pandangan mereka masih bersifat kecinaan, meskipun mereka telah lama terpisah daripada komuniti mereka di China.
  36. Ujikaji minda Medivial mengenai pandangan hampagas menimbang samaada hampagas wujud, jikapun hanya seketika, antara dua kepingan rata apabila ia dipisahkan degan pantas.
  37. Dalam pandangan HRW, ia melabelkan, atau boleh dengan mudah digunakan untuk melabelkan, sebagai tindakan pengganas, tindakan ekspresi kedamaian, berpersatuan dan berkumpul.
  38. Selain itu, pandangan kontroversi hubungan sukar antara dua negara Lubnan & Syria dan badan kehakiman di Mesir juga banyak menimbulkan kemarahan pelbagai pihak berkuasa.
  39. Selepas peperangan, Amerika Syarikat memberikan pengaruh yang lebih ke atas budaya dan masyarakat New Zealand mendapat satu pandangan yang lebih jelas tentang identiti kenegaraan.
  40. Proses penyertaan-pemantauan amat berguna terutama bagi membantu memahami budaya dari sudut pandangan emik; yang jika tidak tidak mungkin dapat dicapai dengan semata-mata membaca buku.
  41. Dualisme memerlukan kita menerima bahan atau ciri-ciri bikan fizikal ke dalam ontologi kita, satu langkah yang meletakkan dualisme dalam konflik jelas dengan pandangan dunia saintifik.
  42. Walau judul bukunya yang membayangkan pandangan Admiralti British, Flinders menggunakan perkataan "Australia" dalam bukunya yang dibaca secara meluas dan istilah itu semakin tersebar luas.
  43. Bagaimanapun, sudut pandangan orang Melayu disampaikan dengan lebih berkesan selepas penubuhan UMNO atau PEKEMBAR yang telah muncul untuk menyuarakan bantahan Melayu terhadap Malayan Union.
  44. Satu pandangan yakni masa adalah linear dan sebahagian dari struktur asas alam semesta, satu matra berlakunya peristiwa dalam rangkaian, dan masa itu sendiri adalah sesuatu yang boleh diukur.
  45. Ini kerana pendirian mengenai planet dalam sistem suria baru diputuskan dalam Perhimpunan Agung IAU 2006, tetapi pandangan mengenai planet luar suria masih menggunakan takrifan tidak rasmi pada 2003.
  46. Walaupun dengan mengenepikan kerumitan keadaan hampagas, pandangan klasik mengenai hampagas sempurna dengan tekanan gas menyamai sifar hanyalah konsep falsafah dan tidak pernah ditunjukkan dalam amalan.
  47. Laporan dan analisis warta berita saluran berkenaan lebih jelas melibatkan pandangan semua pihak dari setiap penjuru, satu perbezaan paling ketara berbanding dengan kebanyakkan media arus perdana yang lain.
  48. Ini merupakan pandangan bahawa budaya tertentu tidak harus dinilai dengan nilai-nilai atau sudut pandang budaya sendiri, tetapi bahawa semua budaya harus dipandang sebagai relatif berbanding satu sama lain.
  49. Berdasarkan kepada mazhab Hanafi, orang yang membangunkan Masjid ialah orang yang lebih berhak untuk mendapat gelaran Imam, namun pandangan ini tidak mendapat sokongan dan dokongan dari mazhab Islam yang lain.
  50. Bagaimanapun, penemuan ketidakbolehbandingan jarak, yang bercanggah dengan pandangan falsafah mereka, membuatkan mereka tinggalkan nombor dengan menggemarkan kuantiti geometrik (konkrit), seperti jarak dan luas rajah.
  51. Sosiologi yang muncul pada abad ke-19 dianggap sebagai tindak balas akademik tentang gaya kemodenan; apabila dunia semakin kecil dan lebih bersepadu, pandangan hidup manusia tentang dunia semakin mengecil dan tersebar.
  52. Dari sudut pandangan asasan, pada berganda dan struktur geometrikal mereka, kepentingan merupakan konsep dari kumpulan pseudo, ditaksirkan rasminya oleh Shiing-shen Chern dalam mengejar idea yang diperkenalkan oleh xlie Cartan.
  53. Bush mengatakan perwakilan khusus kami akan mendengar dan belajar daripada wakil-wakil daripada negara-negara muslim, dan akan berkongsi pandangan dan nilai-nilai Amerika dengan mereka." Sadha Cumber telah menjadi wakil AS pada 3 Mac 2008.
  54. Pandangan alternatif yang diberikan oleh Richard Dawkins berbunyi pemangsaan sebagai sebentuk persaingan, iaitu gen-gen pemangsan dan mangsa merebut badan organisme pemangsa, paling baik difahami dalam konteks pandangan evolusi tertumpu gen.
  55. Dalam usaha Sukarno yang menentang penubuhan negara Malaysia, beliau juga telah memulaukan Laporan Suruhanjaya Cobbold yang ditugaskan pada tahun 1962 yang bertujuan untuk meninjaupandangan rakyat Sabah dan Sarawak terhadap penubuhan Malaysia.
  56. ia takut dengan tahi besi iaitu Menurut pandangan pengamal perubatan, rupa pelesit adalah seperti seorang tua yang amat hodoh berabut putih panjang.Cara ia berjalan mirip seekor penguin. Ia menumpang ke badan belalang hijau sebagai tunggangannya.
  57. Kini ia diketahui bahawa komet sebenarnya terdiri daripada jisim kecil yang diselubungi kelonsong gas, dan tidak merbahaya, tetapi pandangan komet yang terang dengan kepala berkilauan dan ekor yang panjang cukup untuk mengerunkan manusia zaman dahulu.
  58. Dalam hasil kerjanya Fasl al-Maqal, beliau menekankan pentingkan berfikir secara analitikal untuk menterjemah Quran dan ini bertentangan dengan pandangan konservatif ulama' Islam di mana penekanan pentafsiran Quran diletakkan kepada sumber seperti hadith.
  59. Dalam pandangan umat Hindu pelacuran sangat sangat dilarang, kerana dalam Hinduisme, tubuh wanita itu ibarat susu kehidupan bagi generasi berikutnya, mereka yang menjual dan membeli susu kehidupan dalam pandangan hindu hukumnya adalah kutukan seumur hidup.
  60. Petikan itu asalnya dari "Dialog dengan seorang Farsi, Worthy Mouterizes, di Anakara Galatia", yang ditulis pada 1391 sebagai pandangan Manuel II Paleologus, seorang emperor Bizantin berhubung pemaksaan menukar agama, perang jihad dan kaitan antara kepercayaan dan akal.
  61. Pada 20 Jun, satu undian umum telah dilaksanakan oleh akhbar berbahasa Inggeris Malaysia The Star menerusi perkhidmatan dalam taliannya iaitu The Star Online, mengenai pandangan umum tentang pelaksanaan Perhimpunan Bersih 2.0 yang dijangka dibuat secara besar-besaran pada 9 Julai.
  62. Para pendaki juga dinasihatkan agar tidak membuang air kecil atau besar kedalam kelopak air kerana perbuatan tersebut tidak elok pada pandangan masyarakat tempatan dan mungkin boleh menyebabkan kemarahan oleh "penghuni halus" yang menetap di sana yang tidak boleh dilihat dengan mata kasar.
  63. Pada 31 Ogos 1963, Borneo Utara telah mencapai pemerintahan sendiri dan pada tahun 1962, Suruhanjaya Cobbold telah ditubuhkan oleh pihak British bagi memungut dan menentukan pandangan rakyat negeri ini dan juga Sarawak sama ada menyokong cadangan untuk membentuk Persekutuan Malaysia ataupun sebaliknya.
  64. Walaupun perbualan awal menjurus kepada kaedah mendapatkan ilmu pengetahuan, dan kebanyakan yang terakhir mengenai keadilan dan moral pratikal, hasil kerjanya yang paling penting menggambarkan pandangan (synoptic view ) mengenai moral (ethics), metafizik, sebab (reason), pengetahuan, dan kehidupan manusia.
  65. Fokus utama jurnal ini ialah menerbitkan penyelidikan saintifik asli penting dan penilaian penyelidikan, namun Science juga menerbitkan berita berkaitan sains, pandangan terhadap dasar sains dan perkara lain yang menarik minat ahli sains dan mereka yang memberi perhatian kepada kesan meluas sains dan teknologi.
  66. Oleh kerana mereka menguasai bahagian-bahagian penting di dalam padang, berbanding dengan pemain lain, pemain tengah mungkin lebih banyak mempengaruhi keputusan sesuatu perlawanan, terutamanya jika mereka mempunyai pandangan yang cukup jelas untuk membuat hantaran yang baik atau kebolehan untuk menjaringkan gol.
  67. Dengan empat pusat penyiaran di Doha, Kuala Lumpur, London dan Washington DC serta jabatan biro berita antarabangsa di segenap penjuru dunia, Al Jazeera English bertekad untuk melaraskan agenda berita, merumpunkan budaya dan menyalurkan pandangan umum kepada lebih 1 bilion penonton televisyen berbahasa Inggeris.
  68. Pada pandangan kolonel Jackson, Presiden Suruhanjaya Bersama di pihak British, penggunaan perkataan "or" mungkin membawa maksud bahawa "the source of this main stream of the golok was presume to be in Bukit Jeli or intended that the line should be taken either to Bukit Jeli or to the source of the main stream of the Golok".
  69. Timbul salah faham di kalangan orang ramai bahawa silat seni seperti silat pulut adalah biasanya dipersembahkan pada majlis rasmi dan majlis keramaian seperti majlis perkahwinan manakala silat dari jenis buah pukul atau seni tempur pula lebih banyak disorokkan dari pandangan ramai atas dasar-dasar memelihara seni, muslihat permainan dan beberapa alasan yang lain.
  70. Soalan undian adalah dalam bahasa Inggeris seperti ini, "What is your view on the proposed Bersih 2.0 rally in July 9?" yang bermaksud "Apakah pandangan anda berkenaan pelaksanaan himpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai ini?" Keputusan yang dapat diambil sehingga 21 Jun lalu menunjukkan 99% pengundi yang terdiri dari 1,312,917 pengundi mengatakan himpunan patut diteruskan.
  71. Terdapat beberapa cadangan daripada para sahabat untuk penetapan Taarrikh bagi Madinah ketika itu, ada yang mencadangkan tahun Islam bermula ketika kelahiran Nabi Muhammad S.A.W, ada yang mencadangkan permulaan tarikh Islam ditetapkan pada hari Rasulullah dibangkitkan sebagai nabi dan rasul tetapi pandangan yang mencadangkan permulaan tarikh Islam pada tarikh hijrah Nabi S.A.W.
  72. Renx Descartes turut mempertikaikan kewujudan hampagas, menegaskan menurut pandangan berikut: “Angkasa adalah sama dengan pengembangan, tetapi pengembangan berkait dengan jisim, dengan itu tidak terdapat ruang tanpa jisim dan dengan itu tiada ruang kosong (hampagas) - Space is identical with extension, but extension is connected with bodies; thus there is no space without bodies and hence no empty space (vacuum)”.
  73. Menurut Herodotus, semasa langkah pertama penyediaan mummifikasi, "Tindakan paling sempurna adalah untuk mengeluarkan sebanyak mungkin otak dengan cangkuk otak, dan apa yang tidak dapat dicapai dengan cangkuk dicampur dengan dadah." Menjelang lima ribu tahun kemudian, pandangan ini terbalik; otak kini diketahui sebagai takhta kebijaksanaan, sungguhpun variasi pepatah yang terdahulu kekal, seperti menghafal "dalam hati (by heart)".
  74. Menurut Peel, setelah dipersetujui bahawa sempadan hendaklah melalui legeh yang memisahkan antara Sungei Pergau daripada Sungei Telubin, para penggubal protokol tersebut pula membuat ketetapan "where the line should turn off in an eastery direction." Pada pandangan penggubal Protokol Sempadan, Bukit Jeli adalah "an essentially good landmark to select as a boundry" kerana ia merupakan kemuncak yang paling tinggi di sekitar kawasan itu.
  75. Menteri Luar Negeri Thailand Kantathi Suphamongkhon telah berkata: "Kami telah membuat penjelasan kepada OIC beberapa kali bahawa keganasan di selatan tidak disebabkan oleh konflik agama dan kerajaan memberikan perlindungan kepada semua warga negara kita tanpa mengira agama." Kementerian Luar Negeri mengeluarkan kenyataan menolak kritikan OIC dan menuduhnya menyebarkan kesalahan pandangan dan salah maklumat mengenai keadaan di wilayah-wilayah selatan.
  76. Anthropologi budaya turut merangkumi organisasi ekonomi dan politik, undang-undang dan penyelesaian pertelingkahan, pola penggunaan dan pertukaran, budaya material, teknologi, kemudahan asas, hubungan gender, ethnik, penjagaan anak dan kemasyarakatan, ugama, mitos, simbol, nilai, adapt sopan, pandangan melihat dunia, sukan, muzik, zat permakanan, riadah, permainan, makanan, perayaan, dan bahasa (yang juga merupakan objek kajian dalam anthropologi bahasa).
  77. Kedudukan mereka membolehkan mereka mendapat pandangan keseluruhan perlawanan, dan kerana kebanyakan tindakan berlaku di dalam kebanyakan kawasan mereka, pemain tengah juga biasanya bersungguh-sungguh memberikan kawalan yang paling tinggi bagaimana satu-satu perlawanan ini dimainkan.Di bahagian padang ini dikenali sebagai satu "bilik enjin" pasukan, kerana pasukan yang bagus jarang berjaya tanpa pemain tengah yang berkemahiran atau pemain tengah sentral yang pandai memberikan arahan.
  78. Maryann Evans (lebih dikenali sebagai George Eliot) memilih untuk hidup "bergelombang dosa" bersama lelaki yang telah berkahwin, sebahagian sebabnya sebagai lambang pemisahan/kebebasan dirinya dari moral kelas pertengahan, tetapi kebebasannya memerlukan dia tidak "disimpan." Novel Charlotte Brontx, Jane Eyre (1848) mewakili pandangan kedua pihak bagi persoalan ini, kerana Rochester, tidak mampu memisahkan dirinya dari isterinya yang tidak waras, cuba memujuk Jane untuk tinggal bersamanya, tetapi ditolak.
  79. Di dunia Barat, perkahwinan difahami secara tradisi sebagai satu kesedudukan monogami antara seorang lelaki dan seorang perempuan (isteri), sedangkan di bahagian-bahagian dunia yang lain, poligami pernah merupakan bentuk perkahwinan yang biasa.Secara umumnya, pandangan masyarakat tentang konsep poligami adalah apabila seorang suami mempunyai lebih daripada seorang isteri.Sebenarnya dalam antropologi, konsep yang paling tepat untuk menghuraikan seorang suami yang mempunyai lebih daripada seorang isteri ialah poligini manakala konsep yang menghuraikan seorang isteri yang mempunyai lebih daripada seorang suami ialah poliandri.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...