Tuesday 13 September 2016

Contoh Ayat Perkataan "calon"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "calon" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Ban merupakan empat calon terakhir dalam senarai Majlis Keselamatan PBB.
  2. Muszaphar dikatakan adalah calon terakhir daripada yang memohon program ini.
  3. Akhirnya setiap calon meminum air ini dari mangkuk yang sama sehingga habis.
  4. Beliau juga berkempen untuk Lyold George Jurith, seorang calon Parti Liberal.
  5. Pusingan kedua pengundian, dengan tiga calon kekal, memberi Doha sebagai hasil.
  6. Namun Surayud masih merupakan calon tentera yang telah bersara, telah menjadi orang awam.
  7. Sesetengah pelajar di sekolah-sekolah ini turut menduduki peperiksaan SPM sebagai calon persendirian.
  8. Dalam pilihan raya Presiden Iran 1997, hanya empat daripada 238 calon presiden diluluskan oleh majlis.
  9. Kerajaan Malaysia telah mengadakan Program Angkasawan Malaysia bagi memilih calon angkasawan yang sesuai.
  10. Muszaphar dan tiga calon akhir yang lain dipilih pada awal tahun 2006 daripada Program Angkasawan Malaysia.
  11. Calon lain yang berpotensi untuk dicalonkan ialah bekas-bekas calon kebangsaan Demokratik untuk jawatan presiden A.S.
  12. Seramai 11,275 calon telah mendaftarkan diri dengan pelbagai kelayakan akademik, ketahanan fizikal, emosi, dan mental.
  13. Talent berhadapan dengan Claire McCaskill, bekas pendakwa raya mukim Jackson dan juga calon Gabenor tahun 2004 Demokrat.
  14. Abraham Lincoln, calon Parti Republikan yang menentang keras perhambaan, dipilih untuk menjadi presiden pada tahun 1860.
  15. Akhirnya, beliau dipilih sebagai calon utama Angkasawan Pertama Malaysia, sementara, Faiz Khaleed dijadikan calon simpanan.
  16. Seterusnya terpilih sebagai calon Presiden Parti Demokratik Milenium dengan mengalahkan Lee Hae-chan dengan majoriti tipis.
  17. Croatia menyertai rancangan Perkongsian untuk Keamanan di bawah NATO dan menjadi calon rasmi untuk keahlian dalam perikatan itu.
  18. Beliau merupakan calon Presiden untuk menjawat jawatan Setiausaha Pertahanan, ditangguhkan pengesahannya oleh Senat Amerika Syarikat.
  19. Selepas pilihan raya itu, kebanyakan penganalisis menyimpulkan bahawa Kerry merupakan seorang calon yang tidak hebat sebagai perayu undi.
  20. Tengku Razaleigh Hamzah yang merupakan calon "Pasukan B" untuk kepresidenan mencabar Dr Mahathir daripada kem yang digelarkan "Pasukan A".
  21. Burns menghadapi calon Demokrat; pemenang pemilihan awal Demokrat dan Presiden Senat negeri, Jon Tester, seorang petani organik dari Big Sandy.
  22. London muncul sebagai pemenang proses pembidaan meskipun menghadapi persaingan yang kuat dengan bandar-bandar calon yang lain, terutamanya Paris.
  23. Tokoh nonpartisan, secara nominal bersekutu dengan Parti Demokrat, ia diangkat sebagai calon yang dipersetujui parti yang berkuasa dan pembangkang.
  24. Seorang yang amat konservatif, di samping mewakili negeri yang tidak pernah memberikan undi pemilih kepada calon presiden Republikan sejak tahun 1988.
  25. Datuk Seri Najib telah menang dengan mendapat undi sebanyak 36262 menewaskan calon lawan Khairul Anuar bin Ahmad Zainudin dari PKR yang beroleh 9,798 undi.
  26. Ahli-ahli Dewan Rakyat dipilih melalui sistem first-past-the-post, iaitu hanya seorang calon dengan majoriti mudah boleh dipilih dalam satu kawasan undian.
  27. Senarai ini dihantar ke pakar-pakar terpilih dalam bidang kerja setiap calon dan, selepas itu, senarai dikurangkan lagi kepada kira-kira 15 calon muktamad.
  28. Laksamana Sathiraphan Keyanont yang merupakan Panglima Tentera Laut Thailand dan ahli CDR mengesahkan calon terbaik semestinya bukan kalangan tentera semasa.
  29. Akhirnya Retta memutuskan untuk balik dan memperkenalkan Jamroni sebagai calon suaminya setelah mengubah seorang pencuri kampung jadi Ronny, pemuda kacak ibukota.
  30. Setiap calon Kabinet tampil ke hadapan sebuah atau lebih jawatankuasa parlimen dalam perbicaraan terbuka dan hendaklah menerima perestuan rasmi daripada Presiden.
  31. Pada pilihan raya yang lepas, Santorum menerima 7,706 undi lebih daripada calon presiden Demokrat, Al Gore, yang memenangi Pennsylvania dengan kelebihan 4.5% undi.
  32. Ramos untuk menyertai Parti LAKAS, iaitu parti pemerintahannya, sebagai calon pasangan untuk Jose De Venecia, Speaker Dewan, yang mempertandingkan jawatan Presiden.
  33. Ghafar Baba, calon Pasukan A untuk Timbalan Presiden, menewaskan Musa Hitam daripada Pasukan B, dan Pasukan A juga memenangi 16 daripada 25 dalam Majlis Agung UMNO.
  34. Walaupun beliau telah lama menghilangkan diri daripada arena politik, tapi UMNO telah mencalonkannya sebagai calon Perikatan bagi kawasan Parlimen Johor Bahru Timur.
  35. Dalam pilihan raya bulan Mei 1996 koalisi penguasa New Front dan Presiden Venetiaan mengalami kekalahan dan pemerintahannya digantikan oleh calon dari pembangkang Drs.
  36. Setelah tarikh akhir pencalonan berlalu, satu Jawatankuasa menyusun dan menapis semua pencalonan sehingga terhasilnya satu senarai yang mengandungi kira-kira 200 calon awal.
  37. Pada Pilihan Raya Ketiga dalam tahun 1964, Dr Mahathir dipilih sebagai Ahli Parlimen Kota Setar selepas menewaskan calon Parti Islam Se-Malaysia dengan majoriti sebanyak 60.2%.
  38. Menjelang tahun 1930, rejim menjadi lumpuh dan lemah semangat, sehingga membolehkan calon presiden yang kalah, Getxlio Vargas untuk mengetuai rampasan kuasa aman lalu mengambil alih tampuk presiden.
  39. Malaysiakini mendapat cabaran berat apabila Perdana Menteri Malaysia, Dr Mahathir Mohamad mengumumkan pilihan raya setahun lebih awal iaitu pada 1999.Hari penamaan calon ditetapkan pada 20 November 1999.
  40. Dalam Pilihan Raya 1969, beliau ditewaskan oleh calon PAS, Haji Yusoff Rawa, dengan hanya 989 undi sahaja, selepas beliau mengumumkan bahawa beliau tidak memerlukan undi-undi orang Cina untuk mencapai kerusinya.
  41. Senator Massachusetts John Kerry, seorang calon yang lebih di peringkat Persekutuan dan mendapat sokongan kuat daripada Majlis Kepimpinan Demokratik,telah dicalonkan kerana dilihat lebih "layak dipilih" berbanding Dean.
  42. Berikutan perang itu, kerajaan British membenarkan Singapura mengadakan pilihan raya umum pertamanya pada tahun 1955, yang dimenangi oleh calon pro-kemerdekaan, David Marshall, ketua parti Barisan Buruh yang menjadi Ketua Menteri.
  43. Pada 1988 Perlembagaan telah dipinda untuk mewujudkan badan yang baru dipanggil "Congress of People's Deputies", badan legislatif dan eksekutif tertinggi; terdiri dari 2,250 "deputies", dimana 87 peratus adalah ahli atau calon ahli CPSU.
  44. Sepanjang tempoh 5 tahun sebagai Ketua Eksekutif yang bermula pada Julai 2002, Tung merupakan satu - satunya calon yang sah dipilih melalui penamaan, suatu keunikan kerana lazimnya Suruhanjaya Pilihanraya yang akan memilih Ketua Eksekutif.
  45. Adalah hasrat saya yang nyata bahawa ketika menganugerahkan hadiah-hadiah berkenaan kewarganegaraan para calon tidak dipertimbangkan langsung, agar yang paling sewajarnya akan menerima hadiah, sama ada dia itu orang Scandinavia atau tidak.
  46. Menjelang awal tahun 2003, Croatia telah mencapai kemajuan yang mencukupi untuk memohon keahlian Kesatuan Eropah dan menjadi negara calon Kesatuan Eropah yang kedua daripada bekas Yugoslavia (selepas Slovenia yang menyertai Kesatuan Eropah pada 1 Mei 2004).
  47. Untuk kelayakan, calon mestilah seorang warganegara Malaysia yang tinggal di Persekutuan, mesti tidak muflis menurut perintah kepada sebarang negeri luar, mesti tidak menerima hukuman penjara selama setahun atau lebih, dan mesti tidak disaman RM2,000 atau lebih.
  48. Pada 26 Ogos 2008, Anwar telah berjaya memenangi pilihan raya kecil Permatang Pauh dengan menewaskan calon BN yang juga ADUN Seberang Jaya, Arif Shah Omar Shah bersama-sama calonAKIM Hanafi Mamat seterusnya kembali ke parlimen sebagai ketua pembangkang Malaysia.
  49. John Kerry, John Edwards, dan Al Gore, termasuk juga Jeneral Bersara Wesley Clark, Senator Indiana Evan Bayh, Senator Illinois Barack Obama, dan Gabenor New Mexico Bill Richardson (yang mampu menjadi calon presiden Hispanik yang pertama atas tiket parti politik utama).
  50. Skandal ini, serta kerebahan ahli politik "paksi Pro-Roh", kejatuhan Parti Uri dan ketumpasan pewarisnya iaitu Parti Demokratik di Perhimpunan Kebangsaan, dan kekalahan calon pewaris Roh di pilihan raya presiden, menandakan kejatuhan Generasi 386 yang pernah menjulang nama Roh.
  51. Berdasarkan urutan pilihan-pilihan raya yang lalu, penganalisis berpendapat bahawa mereka yang serius hanya akan mengumumkan keinginan untuk menjadi calon presiden menjelang akhir tahun 2006 bagi memberi jaminan sumbangan dana kempen dan untuk mendapatkan ketampakan sokongan yang tinggi.
  52. Sebagai Pengerusi Parti Negeri Kedah, dan Pengerusi Jawatankuasa Politik, beliau dengan tidak sengajanya menimbulkan perasaan marah di golongan yang mempunyai perkaitan dengan Perdana Menteri Tunku Abdul Rahman apabila beliau membentangkan kriteria-kriteria kelayakan dalam pemilihan calon untuk pilihan raya umum 1959.
  53. Perilaku bukan piawai yang lain termasuk: sokongan teks menegak, tetapi dalam sintaks yang berbeza dari cadangan calon W3C CSS3; sokongan untuk pelbagai kesan imej dan peralihan halaman, tidak terdapat dalam W3C CSS; sokongan untuk kod skrip terkeliru, khususnya JScript.Encode(); sokongan pembenaman fon EOT dalam laman web.
  54. Menurut Artikel 7, Seksyen 2 Perlembagaan Filipina, untuk berkhidmat sebagai Presiden, calon mesti berumur sekurang-kurangnya 40 tahun, seorang pengundi berdaftar, boleh membaca dan menulis, seorang warganegara Filipino melalui kelahiran, dan bermastautin di Filipina sekurang-kurangnya 10 tahun sehingga sebelum pilihan raya.
  55. Howard Dean, bekas Gabenor Vermont, seorang yang anti-perang dan membantah sokongan segelintir wakil Demokrat yang menyokong perang, adalah calon pertama yang memasuki gelanggang Pemilihan Demokratik.Dean telah menyatakan bahawa beliau telah mendapat sokongan daripada akar umbi, terutama daripada sayap kiri Parti Demokratik.
  56. Kertas peperiksaan bagi mata pelajaran sains dan matematik seperti Mathematics S, Mathematics T, Further Mathematics T, Perkomputeran, Fizik (Physics), Kimia (Chemistry) dan Biologi (Biology) ditawarkan dalam dwibahasa iaitu bahasa Inggeris dan bahasa Melayu sehingga kini dimana calon STPM boleh memilih sama ada hendak menjawabnya dalam bahasa Melayu ataupun bahasa Inggeris.
  57. Didalam populasi ini, lima objek berindividu, Ceres, Pluto, Haumea, Makemake dan Eris, ialah dikenalpasti cukup besar untuk dipusingkan oleh graviti mereka sendiri, dan demikian diistilahkan planet kerdil.[e] Tambahan pula kepada beribu dari badan kecil[e] pada dua rantau tersebut, beberapa bilangan iaitu dianggap calon planet kerdil, berbagai populasi badan kecil lain termasuklah komet, sentora dan debu interplanet yang bebas mengembara antara rantau.
  58. Senator Hillary Clinton telah mendahului calon lain dalam percalonan jawatan Presiden Amerika Syarikat bagi menjadi calon Parti Demokratik, meskipun beliau belum lagi membuat sebarang kenyataan rasmi tentang percalonan itu.Sementara itu, Senator Delaware Joe Biden, Senator Connecticut Christopher Dodd, bekas Senator Alaska Mike Gravel, dan Gabenor Iowa Tom Vilsack telah mengumumkan keinginin masing-masing untuk mencuba dalam pemilihan bagi calon Parti Demokratik.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...