Sunday 4 September 2016

Contoh Ayat Perkataan "ditangkap"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "ditangkap" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Belangkas mudah ditangkap di tepi-tepi pantai kerana tidak menggigit.
  2. Pada bulan Ogos, enam belas ejen bersenjata Indonesia ditangkap di Johor.
  3. Sayangnya dia ditangkap oleh Raffles dan dipaksa untuk membuat perjanjian.
  4. Ramai wira negeri Perak yang terlibat dalam pembunuhan Birch telah ditangkap dan dihukum bunuh.
  5. Lapan agen Nazi yang merancang operasi sabotaj ke atas sasaran Amerika telah ditangkap oleh FBI.
  6. Beberapa gambaran mengenai hantu pernah ditangkap secara tidak sengaja oleh masyarakat setempat.
  7. Di Malaysia, ejen Indonesia ditangkap dan wartawan media massa menyerang kedutaan Indonesia di Kuala Lumpur.
  8. Kemungkinannya ia bermula dengan pencuri yang melomorkan dirinya dengan minyak agar sukar ditangkap kerana licin.
  9. Tentera Jepun menghentikan pemberontakan ini selepas pemimpinnya, Albert Kwok, ditangkap dan dihukum bunuh pada tahun 1944.
  10. Dia disingkirkan oleh Amerika Syarikat dan sekutunya ketika perang Iraq 2003 dan ditangkap oleh pasukan Amerika Syarikat pada 13 Disember 2003.
  11. Orang Cina yang menghantar bantuan kepada negara China apabila Perang Jepun dengan ChinaPerang_China-Jepun_Kedua ditangkap dan dibunuh dengan penuh kezaliman.
  12. Mahmud membawa tentera Afghanistan dalam 1722 ke ibu negara Persia Isfahan, ditangkap bandar selepas Pertempuran Gulnabad dan mengisytiharkan dirinya Raja Parsi.
  13. Sebaliknya pemimpin pembangkang dan kerajaan yang berada di tepi 'arus' telah ditangkap dan dipenjarakan di Kem Tahan Kamunting, Taiping, selama 2 tahun atau lebih.
  14. Nasir Ahmed, seorang ahli Dewan Pertuanan, berkata bahawa beliau diberitahu oleh pihak polis bahawa 21 orang antara mereka yang ditangkap adalah orang Islam British.
  15. Sata telah ditangkap pada awal Disember 2006 dengan tuduhan membuat perisytiharan aset palsu pada Ogos.Beliau disoal siasat oleh polis dan dibebaskan dengan ikat jamin.
  16. Beribu-ribu pembantah menujui ke istana presiden pada 1 Mei 2001 dan mendesak bahawa Estrada yang telah ditangkap atas tuduhan rampasan dibebaskan dan jawatannya dikembalikan.
  17. Ketika Perang Pasifik meletus pada 7 Disember 1941, Ibrahim Yaakob telah ditangkap oleh pihak British tetapi dibebaskan pada 1942 oleh pihak Jepun setelah Jepun mendarat di Tanah Melayu.
  18. Pada 26 Oktober 2004, 78 orang telah meninggal dunia akibat kesesakan nafas setelah kesemuanya dimasukkan di dalam trak polis akibat ditangkap di atas tuduhan rusuhan di daerah tersebut dan sekelilingnya.
  19. Daripada sepuluh kelasi kapal selam tersebut, sembilan mati dan hanya seorang selamat, Kazuo Sakamaki, yang ditangkap; dia merupakan tahanan perang pertama ditangkap oleh pihak Amerika dalam Perang Dunia II.
  20. Pada 16 Disember, Komander Timur Jauh Inggeris (British Far Eastern Commander) menyeru bahawa seluruh pemberontakan utama telah berjaya dipatahkan, dan pada 17 April 1963, pemimpin pemberontak ditangkap dan pemberontakan tersebut berakhir.
  21. 111 pengganas Sulu juga berjaya ditangkap manakala lapan orang lagi didakwa di bawah Seksyen 121 Kanun Keseksaan kerana melancarkan peperangan terhadap Yang di-Pertuan Agong, yang mana jika sabit kesalahan boleh dikenakan hukuman mati di Malaysia.
  22. Pada 29 Oktober, 52 anggota tentera mendarat Indonesia di Pontian di sempadan Johor-Melaka, tetapi ditangkap oleh pasukan Rejimen Askar Melayu Diraja dan New Zealand, manakala yang selebihnya berjaya ditahan oleh Pasukan Polis Hutan di Batu 20, Muar, Johor.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...