Wednesday 7 September 2016

Contoh Ayat Perkataan "kewarganegaraan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "kewarganegaraan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Orang Melanesia dilarang mendapat kewarganegaraan daripada kedua-dua kuasa.
  2. Bagi masyarakat majoriti Muslim Algeria, mereka tidak diberikan taraf kewarganegaraan Perancis mahupun hak untuk mengundi.
  3. Undang-undang menyatakan bahawa golongan ekspatriat yang menetap, seperti golongan Cina dan Kiribati, boleh mendapatkan kewarganegaraan melalui naturalisasi.
  4. justeru British mewujudkan Malayan Union, masyarakat Melayu bangun menentang dan mahukan sistem yang pro-melayu, menolak kemasukan Singapura dan mahukan sistemkewarganegaraan tunggal.
  5. Selain itu, pihak British juga takut bahawa pemasukan dasar kewarganegaraan yang liberal akan mengakibatkan ketakutan pemimpin-pemimpin Melayu disebabkan bilangan orang Cina Singapura yang besar.
  6. Penduduk kepulauan ini diberikan kewarganegaraan penuh British 1983) dan di bawah undang-undang Argentina pula layak menerima kerakyatannya juga. Namun begitu, penduduk pulau ini menolak kedaulatan Argentina.
  7. Adalah hasrat saya yang nyata bahawa ketika menganugerahkan hadiah-hadiah berkenaan kewarganegaraan para calon tidak dipertimbangkan langsung, agar yang paling sewajarnya akan menerima hadiah, sama ada dia itu orang Scandinavia atau tidak.
  8. Selepas kemenangan Kesatuan pada tahun 1865, tiga pindaan dibuat pada Perlembagaan AS untuk untuk menjamin kebebasan bagi hampor empat juga orang Amerika Afrika yang diperhambakan selama ini, serta memberikan kewarganegaraan dan hak mengundi kepada mereka.
  9. Rancangan pascaperang British untuk menyatukan pentadbiran Tanah Melayu menjadi jajahan tunggal iaitu Malayan Union ditentang hebat oleh orang Melayu yang membantah perbuatan melemahkan kuasa raja-raja Melayu serta pemberian kewarganegaraan kepada kaum Cina.
  10. Berpandukan pada Kanun Undang-Undang 91 pada 5 Februari 1992, Balotelli terpaksa menunggu sehingga hari lahir ke-18 untuk memohon kewarganegaraan Itali, setelah keluarga Balotelli melepaskannya, dan dia secara rasmi mendapat kerakyatan Itali pada 13 Ogos 2008.
  11. Skim Malayan Union juga mencadangkan undang-undang baru yang memberikan kewarganegaraan kepada semua orang yang dilahirkan di Tanah Melayu dan Singapura, serta pendatang yang tinggal di sana selama sekurang-kurang 10 tahun daripada 15 tahun sebelum 15 Februari 1942.
  12. Artikel 2 daripada Statut memberi provisi kepada semua hakim sebagai "dipilih dengan tidak mengira kewarganegaraan mereka daripada manusia yang punyai sifat moral yang tinggi", yang berkelayakan untuk pejabat kehakiman tertinggi di negara mereka sendiri atau peguam yang punyai kebolehan yang mencukupi dalam undang-undang antarabangsa.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...