Friday 23 September 2016

Contoh Ayat Perkataan "mengundi"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "mengundi" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Presiden dipilih oleh rakyat mengundi untuk penggal enam tahun.
  2. Ada 16 hakim yang telah mengundi bagi menentukan kedudukan kes ini:
  3. Ahli-ahli institusi ini bersidang dan mengundi untuk memilih pemenangnya.
  4. Semua tanah jajahan kecuali Guinea mengundi untuk memilih perlembagaan baru.
  5. Rakyat Malaysia di luar negara hendaklah dibenarkan mengundi melalui undi pos.
  6. Hak mengundi adalah universal untuk warganegara yang berumur 18 tahun ke atas.
  7. Bagaimanapun, untuk mengundi ahli Senat, pengundi mestilah berusia 25 tahun ke atas.
  8. Golongan wanita pula dibenarkan mengundi dalam pilihan raya seluruh negara pada tahun 1893.
  9. Penduduk Pulau Krismas yang berwarganegara Australia juga mengundi dalam pilihanraya Komanwel.
  10. Namun beliau masih menolak idea memberi hak mengundi kepada kaum kulit hitam di Afrika Selatan.
  11. Pada Disember 1990, Soviet Agung mengundi untuk menukarkan nama republik menjadi Republik Kyrgyzstan.
  12. Pada tahun 1920, pergerakan hak wanita menjayakan pindaan perlembagaan yang memberikan hak mengundi kepada wanita.
  13. Pengundi berdaftar yang berusia 21 tahun ke atas boleh mengundi ahli Dewan Rakyat dan Dewan Undangan Negeri yang disukai.
  14. Ahli-ahli Perhimpunan Agung IAU dijadualkan mengundi mengenai cadangan tersebut pada 24 Ogos 2006 di Prague, Republik Czech.
  15. Warga dalam kesemua negeri, wilayah kesatuan Puducherry, dan Wilayah Ibu Negara Delhi boleh mengundi kerajaan masing-masing.
  16. Beliau menjalankan pelbagai perubahan, antaranya; memberi hak mengundi kepada kaum wanita dan membebaskan semua tahanan politik.
  17. Hakim-hakim ad hoc biasanya mengundi untuk negara yang mencalonkan mereka, dan seterusnya membatalkan undian mereka sesama sendiri.
  18. Undian dijalankan oleh para ahli dewan dan dari 564 orang wakil rakyat, 560 orang mengundi untuk menamatkan pemerintahan raja Nepal.
  19. Golongan kulit hitam telah disisih dan mereka hilang hak mengundi meskipun secara teorinya perlembagaan negara tidak bersifat perkauman.
  20. Pengundi mengundi separuh dari ahli Kamar Perwakilan setiap dua tahun dan setiap dewan dipilih mengikut sistem pilihan raya perwakilan berkadar.
  21. Satu penyusunan telah dibuat dengan Green Party, yang telah memberikan satu komitmen tidak mengundi menentang kerajaan di dalam keyakinan dan bekalan.
  22. Satu referendum untuk pengekalan USSR telah diadakan pada 17 Mac, 1991, dengan populasi mengundi untuk pengekalan kesatuan berkenaan di kebanyakan republik.
  23. Kesatuan dengan Serbia akhirnya musnah pada 21hb Mei 2006 apabila referendum kemerdekaan Montenegro 2006-nya menunjukkan bahawa 55% daripada pengundi mengundi untuk merdeka.
  24. Dalam tahun 1971 Perhimpunan Agung mengundi untuk menyingkirkan wakil bagi Republik China dan kerusi diberikan kepada Republik Rakyat China sebagai wakil dari China yang sah.
  25. Dipilih ke Dewan Rakyat ahli Kanada biasanya dianggap mengikuti disiplin tegar parti dan mengundi menentang garis parti boleh membawa kesan serius kepada penyingkiran dari parti.
  26. Senat mengundi satu Presiden untuk mempengerusikan atas kedudukan Senat, memastikan pemerhatian dari peraturan rumah, dan mentafsir Arahan Berdiri dari rumah patut mereka dipertikaikan.
  27. Mereka mengaitkan kemenangannya dengan imej 'Mardomyar' atau sahabat rakyat sehingga golongan sederhana pun mengundi beliau meskipun mengetahui beliau sangat keras berpegang kepada khattul-Imam.
  28. Selepas Montenegro mengundi untuk mencapai kemerdekaan dari Kesatuan Negara, Serbia mengisytiharkan kemerdekaannya pada 7 Jun 2006 sebagai negara pengganti kepada Kesatuan Negara Serbia dan Montenegro.
  29. Selepas Montenegro mengundi untuk meninggalkan Kesatuan Negeri, Serbia mengisytiharkan kemerdekaannya secara rasmi pada 5 Jun 2006, sebagai negeri pengganti kepada Kesatuan Negeri Serbia dan Montenegro.
  30. Namun demikian, peleraian kepada pertikaian pilihanraya presiden 1876 oleh Kompromi 1877 menamatkan proses Pembinaan Semula; disusuli oleh undang-undang Jim Crow yang melucutkan hakmengundi kaum Afrika.
  31. Penduduk-penduduk Togoland British mengundi untuk menyertai Pantai Emas sebagai sebahagian negara merdeka Ghana yang baru, manakala Togoland Perancis menjadi sebuah republik autonomi di dalam Kesatuan Perancis.
  32. Pada 31 Ogos 1957, setelah memilih gelaran Yang di-Pertuan Agong dan menolak gelaran Yang di-Pertuan Besar yang dicadangkan sebelum itu, Majlis Raja-Raja telah bersidang untuk mengundipemegang takhta yang pertama.
  33. Selepas kemenangan Kesatuan pada tahun 1865, tiga pindaan dibuat pada Perlembagaan AS untuk untuk menjamin kebebasan bagi hampor empat juga orang Amerika Afrika yang diperhambakan selama ini, serta memberikan kewarganegaraan dan hak mengundi kepada mereka.
  34. Ahli Republikan telah mengeksplotasikan isu perkahwinan sejenis ini dengan mengadakan pungutan pendapat di 11 negeri yang konservatif yang membawa kepada jumlah yang keluar mengundi di negeri ini tinggi; kesemua negeri ini memberi kemenangan kepada Republikan.
  35. Ekoran berakhirnya permusuhan itu, Persekutuan Majlis Rusia memanggil sidang khas pada 25 Ogos 2008 bagi membincang pengiktirafan Abkhazia dan Ossetia Selatan.Pada 25 Ogos Federation Council sebulat suara mengundi untuk menanyakan Presiden Rusia soal mengiktiraf kemerdekaan Ossetia Selatan dan Abkhazia.[Parlimen Rusia]] mengundi menyokong usul ini pada hari berikutnya.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...