Friday 23 September 2016

Contoh Ayat Perkataan "penyelidik"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "penyelidik" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Pada tahun 1839, penyelidik Jerman berjaya mengekstrak bahan kimia ini daripada bunga meadowsweet.
  2. Beberapa bulan selepas dikeluarkan, para penyelidik dan penggodam menemui beberapa kerentanan keselamatan dan privasi.
  3. Kewujudan Kerajaan Gangga Negara dan kemudiannya Kerajaan Melayu Beruas dipersetujui penyelidik sejarah pada masa kini.
  4. Menurut Jabatan Antikuiti dan Muzium, kedua penyelidik bersetuju bahawa kerajaan Gangga Negara wujud tetapi tidak dapat menentukan dengan pasti tapaknya.
  5. Urutan ini selalunya dipanggil urutan pengawal, dan penyelidik menjangkakan bahawa setakat ini mereka hanya mengenal pasti hanya sebahagian kecil daripada sepenuhnya.
  6. Para penyelidik mempercayai bahawa kerajaan ini berpusat di Beruas dan ia runtuh selepas serangan oleh Raja Rajendra Chola I dari Coromandel, India Selatan di antara tahun 1025 dan 1026.
  7. Ia tidak juga diketahui samaada terdapat kehadiran kecenderungan genetik yang menyebabkan keadaan luar biasa ini, sungguhpun kebanyakan penyelidik dan doktor yang merawat wanita Turner bersetuju bahawa ini kurang kemungkinannya.
  8. Jika timbulnya percanggahan keputusan atau tiada kata sepakat di kalangan para penyelidik mengenai persaudaraan takson berkenaan dengan hidupan lain, maka ia boleh disenaraikan sebagai incertae sedis sehingga pertikaian ini selesai.
  9. Pembangunan pangkalan data seperti ini bukan sahaja melibatkan isu-isu berkenaan reka bentuk sistem tetapi juga pembangunan antara muka yang kompleks yang membolehkan penyelidik mengakses data yang sedia ada serta mengemukakan data baru atau disemak semula.
  10. Segala maklumat yang diperolehi dapat membantu dalam perancangan, penggubalan dan pelaksanaan polisi oleh Kerajaan Malaysia dan digunakan oleh para penyelidik dan individu lain untuk tujuan pembangunan negara demi kemaslihatan rakyat dan penduk Malaysia pada masa hadapan.
  11. Suhakam telah menghantar kumpulan penyelidik ke Long Jingu dan Long Jaik di Ulu Belaga berikutan aduan oleh dua pemimpin masyarakat Penan, Alung Ju dan Matu Tugang (Long Jaik) pada 26 Julai 2006 yang tidak puas hati dengan aktiviti pembalakan, ladang kelapa sawit dan penanaman semula hutan di sana.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...