Friday 23 September 2016

Contoh Ayat Perkataan "pembubaran"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "pembubaran" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Konvensyen ini turut bererti pembubaran angkatan tentera Hanover.
  2. Ia mencapai kemerdekaan pada 1993 selepas pembubaran Czechoslovakia.
  3. Kuasa pembubaran ini terletak di bawah budi bicara Yang di-Pertuan Agong.
  4. Ukraine mencapai kemerdekaan sekali lagi selepas pembubaran Soviet Union pada 1991.
  5. Ini secara umumnya diisyhtiharkan sebagai rasmi, pembubaran akhir USSR sebagai satu kerajaan yang berfungsi.
  6. Larangan kegiatan politik ditarik balik pada Julai 2007, berikutan pembubaran parti Thai Rak Thai pada 30 Mei.
  7. Selepas pembubaran KRSS, KGB terbahagi kepada Jabatan Keselamatan Persekutuan dan Jabatan Perisikan Luar Negeri Rusia.
  8. Selepas berakhirnya Perang Dingin dan pembubaran Kesatuan Soviet, tinggal Amerika Syarikat sahaja sebagai kuasa terbesar.
  9. Selepas pembubaran kesatuan dengan Norway, Denmark tetap mengekalkan posisinya di Iceland, Kepulauan Faroe dan Greenland.
  10. Persekutuan Rusia ditubuhkan ekoran pembubaran Kesatuan Soviet pada tahun 1991, tetapi diakui sebagai kesinambungan keperibadian negara Soviet yang sah.
  11. Selepas pembubaran tanah jajahan, Melaka dan Pulau Pinang telah menjadi sebahagian daripada Malayan Union yang kemudiannya menjadi Malaysia pada tahun 1963.
  12. Biasanya, DUN di Semenanjung Malaysia dibubarkan sempena pembubaran parlimen persekutuan, agar pilihan raya negeri diadakan serentak dengan pilihan raya parlimen.
  13. Hal ini jelas menunjukkan bahawa reformasi dan perubahan tidak cukup untuk membuat perbezaan dan tidak cukup untuk menghalang pembubaran Empayar Turki Uthmaniyyah.
  14. Selepas pembubaran Empayar Turki Uthmaniyyah pada 1922 selepas Perang Dunia Pertama, Liga Bangsa telah membahagikan tanah jajahan empayar tersebut antara Tentera Bersekutu.
  15. Pada tahun 1603, Universiti Oxford diberikan hak untuk melantik dua orang Ahli Parlimen, satu hak yang berlangsung sehingga pembubaran kawasan-kawasan pilihan raya universiti pada tahun 1949.
  16. Walaupun pembubaran badan perundangan dan panggilan untuk pilihanraya baru adalah secara rasmi dilakukan oleh ketua negara, oleh konvensyen tindakan ketua negara menurut keinginan kedua kerajaan.
  17. Ahli Senat tidak merasa sebarang kesan pilihanraya sepertimana rumah lebih rendah iaitu Dewan Rakyat, dan mereka akan terus memegang jawatan meskipun pembubaran Dewan Rakyat untuk suatu pilihanraya.
  18. Pada abad ke-16, selepas pembubaran Georgia Kingdom ke dalam kerajaan-kerajaan dan pemerintah kecil, Prinsipaliti Abkhazia muncul, diperintah oleh Shervashidze dinasti (juga dikenali sebagai Shervashidze, aur Chachi).
  19. Ini dinyatakan dan digunapakai bagi menunjukkan kuasa yang ada pada dri baginda adalah bukan sekadar untuk berfungsi sebagai "rubber-stamp" apabila Menteri Besar membuat permintaan untukpembubaran pada bila-bila masa.
  20. Akibat kegagalan komunis Bintang Tiga merampas Tanah Melayu dengan gerakan bersenjata, telah membawa kepada persetujuan pembubaran tentera MPAJA dan perletakan senjata api disamping pembayaran saguhati kepada gerila-gerila terbabit.
  21. Selepas pembubaran Empayar Austria pada 1918 yang menamatkan Pernag Dunia Pertama, Austria memakai nama Republik Jerman-Austria yang bergabung dengan Jerman tetapi hanya setahun selepas dilarang dalam Perjanjian Saint-Germain-en-Laye.
  22. Baginda selaku ketua negeri telah memainkan peranan yang penting dalam penentuan kerajaan negeri dengan memutuskan untuk penukaran kerajaan tanpa pembubaran Dewan Undangan Negeri meskipun telah dipohon oleh Menteri Besar Perak sendiri.
  23. Catherine mempertahankan bahawa perkahwinan pertamanya tidak pernah disempurnakan; jika dakwaan Catherine itu adalah benar, keizinan Paus tidak diperlukan tetapi sebaliknya, yang diperlukan ialah hanya pembubaran perkahwinan yang diratifikasikan.
  24. Projek Loji Nuklear Bushehr dianggap unik dalam segi teknologi, persekitaran politik dan iklim fizikal yang mencabar.Ia hasil gabungan teknologi Jerman dan Rusia.Selepas pembubaran Kesatuan Soviet, kerajaan Rusia menamatkan subsidi kepada kontraktor pembina loji kuasa untuk pelanggan asing.
  25. Jikalau parlimen meluluskan suatu resolusi tidak keyakinan, atau menolak kelulusan suatu bil penting seperti belanjawan, oleh itu kerajaan harus sama ada meletakkan jawatan supaya sebuah kerajaan berlainan dapat dilantik atau mencari suatu pembubaran parlimen supaya pilihanraya umum baru dapat dijalankan supaya dapat mengesahkan semula atau menolak mandat kerajaan.
  26. Walaupun status Yang di-Pertuan Besar diakui sebagai Raja, namun kuasa budi bicaranya terhad dan hendaklah mendapat persetujuan daripada Undang Yang Empat dan Tengku Besar Tampin dalam beberapa aspek termasuk pelantikan Menteri Besar Negeri Sembilan, penangguhan pembubaran Dewan Undangan Negeri, penetapan dasar kedudukan istimewa Melayu dan Bumiputera di Negeri Sembilan dan hal ehwal agama Islam.
  27. Faedah itu akan dibahagi kepada lima bahagian sama rata, yang akan diperuntukkan seperti berikut: sebahagian kepada tokoh yang akan melakukan penemuan atau penciptaan terpening dalam bidang fizik; sebahagian kepada tokoh yang akan melakukan penemuan atau pemajuan kimia terpenting; sebahagian kepada tokoh yang akan melakukan penemuan terpenting dalam bidang fisiologi atau perubatan; sebahagian kepada tokoh yang akan menghasilkan karya berkecenderungan idealistik yang paling cemerlang dalam bidang sastera; dan sebahagian kepada tokoh yang akan melakukan kerja terbanyak atau terbaik demi persaudaraan antara bangsa, untuk pembubaran atau pengurangan tentera-tentera yang masih ada dan untuk menganjuran dan promosi kongres keamanan.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...