Sunday 4 September 2016

Contoh Ayat Perkataan "idea"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "idea" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. He invented the idea of the "will to power".
  2. Pakar sains juga memeriksa idea pakar sains lain.
  3. Plato merasakan idea hampagas tidak boleh diterima.
  4. Dia mencipta idea tentang "keinginan untuk berkuasa".
  5. Pada masa yang sama, Jepun mengambil idea mengenai pedang dari Cina.
  6. Garis persoalan ini biasanya membawa kepada idea hasil darab tensor.
  7. Baer telah memikirkan idea permainan video untuk pengguna pada tahun 1951.
  8. Jadi pakar sains perlu mempastikan bahawa idea yang digunakannya adalah betul.
  9. Di seksyen prosa, bentuk itu tidak dianggap sebagai penting sepertimana idea terbabit.
  10. Sesungguhnya dalam tetapan aksiomatik, rigor tidak menambah apa pun kepada idea bukti.
  11. Dalam semua idea Empayar Uthmaniyyah dapati daripada kuasa Barat seperti nasionalisme etnik.
  12. Pada masa itu, banyak idea dan kaedah dari kurun sebelumnya diitlakkan sebagai algebra abstrak.
  13. Namun beliau masih menolak idea memberi hak mengundi kepada kaum kulit hitam di Afrika Selatan.
  14. Keseluruhan idea tersebut tidak berasas, tetapi hanya dua abad kebelakangan astrologi diketepikan.
  15. Pengelasan tumbuhan berbunga telah diubah besar-besaran semenjak idea mengenai perkaitannya bertukar.
  16. Sporadic experiments with numbered shirts took place in the 1920s but the idea did not initially catch on.
  17. Pada dinding gua terdapat gambar-gambar yang dilukis oleh mereka untuk melahirkan idea dan perasaan mereka.
  18. Al-Mahani mendapat idea mengurangkan masalah geometrikal seperti menyalin kubus kepada masalah dalam algebra.
  19. Kemudian dua orang adik-beradik Bernoulli iaitu Jacob dan Johann mengambil idea tersebut dan mengembangkannya.
  20. Dalam teori tempahan, terutama dalam teori domain, satu menganggap idea kesinambungan dikenali sebagai kesinambungan Scott.
  21. Dikatakan bahawa idea pemenang Hadiah Nobel dari India, Amartya Sen adalah sangat berpengaruh dalam pembangunan indeks ini.
  22. Sebaliknya, implementasi komputer adalah penting dalam mengaplikasi idea dari matematik diskret kepada masalah dunia sebenar.
  23. Idea bahawa semua takson harus merupakan klad telah menerima sokongan yang meluas, tetapi idea itu masih penuh dengan perbalahan.
  24. Projek BR1M yang pertama datang dari idea Datuk Seri Najib Razak untuk membantu rakyat Malaysia yang miskin dan tidak berkemampuan.
  25. Sebagai penganut agama Islam yang kuat, mereka cenderung kepada idea untuk menggabungkan ciri-ciri Islam dalam masyarakat yang moden.
  26. Beliau telah mengemukakan idea yang bernas lagi jelas, dan melakukan pembaharuan semasa membuat huraiannya mengenai perkara tersebut.
  27. Mengikut idea ini, setiap orang dan segala sesuatu berusaha untuk mengatasi diri sendiri, atau kalahan atau menguasai dirinya sendiri.
  28. Konsep utama dalam matematik tulen ialah idea sifat umum; matematik tulen sering menunjukkan kecenderungan pada penambahan sifat umum.
  29. Pada kurun ke sembilan dan ke sepuluh, terdapat beberapa kebangkitan nasionalis Parsi yang menentang idea Arab sebagai Islam dan Muslim.
  30. Apabila orang Eropah mula memahami keluasan sebenar benua ini, idea tentang Afrika mula berkembang bersama dengan ilmu pengetahuan mereka.
  31. Sememangnya, tidak ada sesiapa yang dapat meramalkan betapa pantas idea ini akan berjaya dan betapa lajunya dipupuk oleh kelas-kelas pekerja.
  32. Melbourne adalah bandar raya Australia yang di dibina dengan idea yang berdasarkan bandar yang mempunyai "rumah dan taman hanya bersuku ekar".
  33. Westinghouse menerima idea Tesla mengenai sistem polifasa, di mana ia membolehkan penghantaran elektrik menggunakan arus ulang-alik pada jarak yang jauh.
  34. Agama Hindu telah terpelihara sejak zaman Veda lagi dengan idea bahawa Tuhan wujud dan boleh dialami secara mendalam dengan mencapai keadaan kesedaran transenden.
  35. Ciri-ciri lazim dalam kerja mereka ialah kegunaan berganda selesa sebagai idea asas ruang; mereka dalam hal lain mempunyai daripada arah dan faedah yang berlainan.
  36. Model Jerman direka oleh Wilhelm von Humboldt dan berasaskan idea liberal Friedrich Schleiermacher berkenaan kepentingan kebebasan, seminar, dan makmal dalam universiti.
  37. Andrx Weil, Grothendieck, and Deligne juga mendemonstrasikan yang idea asas topologi manifold mempunyai idea yang seakan-akan sama dalam geometri algebra pada medan terhingga.
  38. Konsep ini berdasarkan idea bahawa sesuatu tingkah laku berubah mengikut masa, seperti proses yang sama yang berlaku dengan ciri-ciri fizikal yang dianggap melalui proses evolusi.
  39. Contohnya, peniskalaan bola sepak kulit kepada idea lebih am, bola, hanya memilih maklumat pada atribut dan tingkah laku bola am, menghapuskan ciri-ciri lain pada boleh tertentu itu.
  40. Meskipun banyak di British East India Company menentang idea seperti itu, Raffles berjaya meyakinkan Lord Hastings ketua Syarikat, kemudian Gabenor Jeneral India, untuk menyokongnya.
  41. Suatu idea kesinambungan intuitif meskipun kurang tepat diberikan oleh kenyataan bahawa fungsi selanjar adalah fungsi yang grafnya boleh digambar tanpa mengangkat kapur dari papan tulis.
  42. Para pelabur syarikat pada mula enggan bersetuju dengan idea Tesla mengenai motor arus ulang-aliknya sehingga akhirnya membuatkan Tesla melepaskan tanggungjawabnya pada syarikatnya sendiri.
  43. Kemudian pada zaman Pembaharuan, orang-orang Eropah telah memperkenalkan idea tanglung di puncak kubah, dan juga meletakkan kubah di atas suatu struktur bulat (seperti silinder) supaya ia kelihatan lebih tinggi.
  44. Bagaimanapun, ianya dalam geometrik baru dari Bolyai and Lobachevsky, Riemann, Clifford dan Klein, dan Sophus Lie bahawa idea Klein untuk 'mentaksirkan geometri via kumpulan simetrinya' dibuktikan paling berpengaruh.
  45. Secara keseluruhannya, Zaman Pembaharuan boleh dilihat sebagai satu percubaan oleh para cendekiawan untuk belajar dan memperbaiki sekular dan keduniaan, kedua-duanya melalui pemulihan idea dari antikuiti dan pemikiran.
  46. Penyelidikan biogeografi moden menggabungkan maklumat dan idea dari pelbagai bidang termasuklah fisiologi dan ekologi terhadap penyerakan organisma mengikut fenomena geologi dan iklim pada skala global dan jangka masa evolusi.
  47. Dari sudut pandangan asasan, pada berganda dan struktur geometrikal mereka, kepentingan merupakan konsep dari kumpulan pseudo, ditaksirkan rasminya oleh Shiing-shen Chern dalam mengejar ideayang diperkenalkan oleh xlie Cartan.
  48. Serupa juga dengan kerelatifan am, objek-objek yang amat besar tidak menghasilkan daya terhadap objek-objek lain yang amat besar seperti yang dihipotesiskan oleh tindakan pada satu jarak, satu ideayang dicadangkan oleh Newton.
  49. Pada tahun 1882, beliau telah berpindah ke Paris untuk bekerja sebagai jurutera dengan syarikat Continental Edison, syarikat yang dibentuk memperbaiki mutu rekabentuk peralatan elektrik berdasarkanidea rekabentuk Thomas Edison.
  50. Hospital Les Quinze-Vingt yang juga merupakan hopital pertama di Paris didirikan oleh Raja Louis IX berdasarkan model hospital Sultan Nuruddin di Damsyik yang kaedah perubatannya merupakan hasil daripada idea dan pemikiran Ibnu Rushd.
  51. Ia menciptakan idea perang proksi, di mana kedua-dua kuasa besar tidak akan turut berperang di negara lain, memaksa rakyat di negara yang mengalami kemusnahan dan kematian yang terlibat dalam peperangan di antara negara-negara sedemikian besar.
  52. Berdasarkan catatan autobiografi beliau, ketika di sana beliau menyempurnakan idea terhadap rekaan konsep motor aruhan dan mula membangunkan pelbagai alatan yang menggunakan putaran medan magnet, di mana beliau telah berjaya mempatenkan pada tahun 1888.
  53. Pada 12 Ogos 2010, Microsoft mengumumkan bahawa IE9 Beta Awam akan dilancarkan pada 15 September 2010 semasa satu acara khas di San Francisco yang dipautkan pada idea 'kecantikan web.' Adalah disahkan bahawa pelayar ini hanya akan berfungsi pada Windows Vista dan Windows 7.
  54. Pewaris abad ke-17 beliau, Galileo Galilei, Johannes Kepler dan Isaac Newton, mengembangkan kefahaman fizik yang telah membawa kepada penerimaan beransur dari idea bahawa Bumi berputar mengelilingi Matahari dan bahawa planet dikawal oleh hukum fizikal sama yang mengawal Bumi.
  55. Malah Laksamana Yamamoto, yang mencetuskan idea menyerang Pearl Harbor, telah meramalkan bahawa sungguhpun dengan kejayaan menyerang Angkatan Amerika Syarikat tidak akan dan tidak mampu memenangi perperangan dengan Amerika Syarikat, kerana keupayaan pengeluaran Amerika terlalu besar.
  56. Walaupun Baer telah melakarkan idea katrij yang dilengkapi dengan komponen baru untuk permainan baru, produk yang dikeluarkan oleh Magnavox juga mempunyai fungsi yang sama seperti lakaranidea Baer dan ianya juga membolehkan pengguna memilih permainan yang telah terbina dari Odyssey.
  57. Monaco juga memperoleh hak untuk menempa duit syiling euro dengan reka bentuk Monegasque pada sebelah negara.Pada tahun 2005,Monaco menghadapi masalah ekonomi tetapi datuk bandar Monaco,Sir William Azfar Congress Musharaf Sellapan George memberi idea yang bernas dengan menyuruh semua rakyat Monaco menjual seluar dalam,Bra,Kotex,G-String dan kondom.
  58. Bagaimanapun, terdapat hanya satu kes yang dituduh sebagai perperangan biologi, membabitkan komander British, Lord Jeffrey Amherst dan pegawai Swiss-British, Kolonel Henry Bouquet, yang perutusan termasuk rujukan kepada idea mengedarkan selimut dijangkiti cacar kepada Indian sebagai sebahagian dari apaa yang dikenali sebagai Pemberontakan Pontiac yang berlaku semasa pengepungan Kota Pitt pada penghujung Perang Perancis Indian (1756-1763).
  59. Sebenarnya, apakah yang dapat memberikan para pekerja semakin banyak keberanian dan kepercayaan pada kekuatan mereka sendiri daripada pemberhentian bekerja yang mereka sendiri telah menganjurkan? Apakah yang dapat memberikan lebih banyak keberanian kepada hamba-hamba abadi kilang-kilang dan bengkel-bengkel daripada pengaturan askar-askar mereka? Maka, idea perayaan proletariat diterima dengan laju dan, dari Australia, bermula menyebar ke negara-negara lain sehingga akhirnya ia telah menguasai seluruh dunia proletariat.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...