Tuesday 13 September 2016

Contoh Ayat Perkataan "memperkenalkan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "memperkenalkan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Baginda telah memperkenalkan pembaharuan demokrasi.
  2. Buku V hingga X memperkenalkan nisbah dan perkadaran:
  3. Lord Leverholme memperkenalkan milling dan pemprosesan minyak kelapa sawit.
  4. setelah merampas kuasa, Kerajaan memperkenalkan ekonomi terancang untuk negara.
  5. Ia bermula dengan Ca'da Mosto memperkenalkan kelapa sawit pada tahun 1435-1460.
  6. Pada tahun 1995, format Matematik diubah dengan memperkenalkan soalan subjektif.
  7. Pada tahun 1989, Microsoft memperkenalkan suit pejabat utamanya iaitu Microsoft Office.
  8. Tari sembah ini dipersembahkan untuk memperkenalkan diri dan aliran yang diwakili/dipelajari.
  9. Beliau memperkenalkan banyak lagi dasar ekonomi sayap kiri dan memupuk produktiviti pertanian.
  10. Liga Prizren memperkenalkan gagasan negara kebangsaan Albania dan mencipta abjad Albania moden.
  11. XP memperkenalkan antara muka pengguna grafik serba baru, iaitu perubahan pertama sejak Windows 95.
  12. Oleh itu, dipercayai bahawa pedagang Portugis inilah yang memperkenalkan nama negara Jepun ke Eropah.
  13. Pada tahun 1380, seorang ulama keturunan Arab, Karim ul-Makdum memperkenalkan Islam di Kepulauan Sulu.
  14. Sultan Abu Bakar memperkenalkan perlembagaan dan menubuhkan sistem pentadbiran yang cekap dan berkesan.
  15. Pada kurun ke-18, Euler telah bertanggungjawab memperkenalkan banyak tatatanda seperti yang digunakan hari ini.
  16. Pada 12 Februari 2007, Malaysia Airports memperkenalkan kios daftar masuk sendiri bersepadu untuk para penumpang.
  17. PDPA melarang riba, menyatakan persamaan antara kedua-dua jantina, dan memperkenalkan wanita untuk kehidupan politik.
  18. Malah Astro juga mendahului stesen televisyen lain apabila memperkenalkan saluran khusus Angkasa1 menerusi saluran 588.
  19. Dari sini, Kaundinya II dikatakan cuba memperkenalkan ugama Hindu pada Kerajaan Funan di sebelah bertentangan Teluk Siam.
  20. Mohd Azhar Abdul Karim dan Wan Ahmad Tajuddin Wan Abdullah memperkenalkan permainan ini untuk memodel persekitaran akademik.
  21. Keadaan ini dapat memberi ketenangan kepada penumpang dan memperkenalkan suasana hutan Malaysia kepada pelancong luar negara.
  22. Daniel Bernoulli (1778) memperkenalkan prinsip-prinsip barangan maksimum pada kebarangkalian sebuah sistem kesilapan serentak.
  23. Beliau menggunakan zya untuk sinus, kotizya untuk kosinus, dan otkram zya untuk sinus songsang, dan juga memperkenalkan versinus.
  24. Internet Explorer telah memperkenalkan pelbagai jenis sambungan proprietari untuk kebanyakan piawaian, termasuk HTML, CSS dan DOM.
  25. Euclid memperkenalkan sesetengah aksiom atau penganggapan, meluahkan utamanya atau sifat bukti-sendiri dari poin, garis, dan datar.
  26. Definasi yang diberi Weber adalah penting kerana dia memperkenalkan usul yang negaralah satu-satunya bentuk penggunaan kuasa yang sah.
  27. Dari penubuhannya ke tengah 1990-an, Yayasan Perisian Bebas banyak membantu dalam memperkenalkan perisian bebas kepada masyarakat dunia.
  28. Setelah beliau memegang tampuk Perdana Menteri, beliau telah memperkenalkan Gagasan 1 Malaysia yang memupuk perpaduan rakyat di antara kaum.
  29. Shankly memperkenalkan permainan bola sepak 5 sebelah yang mencerminkan falsafah hantar dan gerak beliau di kalangan pemain-pemain Liverpool.
  30. Sejak tahun 2003, kerajaan memperkenalkan penggunaan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar dalam mata pelajaran yang berkenaan dengan Sains.
  31. Tedo Sakhokia menuntut daripada pihak berkuasa Rusia untuk memperkenalkan bahasa Abkhazia dan Georgia dalam perkhidmatan gereja dan pendidikan.
  32. Manakala di negeri Johor, Sultan Abu Bakar memperkenalkan sebuah perlembagaan dan menubuhkan sebuah sistem pentadbiran yang cekap dan berkesan.
  33. Pada 14 Mei 1990, Kuala Lumpur menyambut 100 tahun kerajaan tempatannya dengan memperkenalkan lagu dan bendera Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.
  34. Pada tahun 1990, Konfederasi Bola Sepak Asia memperkenalkan Piala Pemenang Piala Asia, dengan musim 1995 menyaksikan pengenalan Piala Super Asia.
  35. Boricua, istilah terkini, berasal daripada nama Taxno bagi pulau ini dan biasanya dipergunakan untuk memperkenalkan diri sebagai orang Puerto Rico.
  36. Pada musim 1962, Lotus memperkenalkan sejenis kereta dengan rangka monokok helaian aluminium sebagai ganti kepada rekaan bingkai ruangan yang biasa.
  37. Internet Explorer 4 memperkenalkan sokongan untuk Polisi Kumpulan yang membolehkan syarikat menyusun dan menetapkan pelbagai aspek konfigurasi pelayar.
  38. Pentadbiran Mandela juga mula memperkenalkan kembali Afrika Selatan kepada ekonomi global setelah beberapa tahun dipulaukan disebabkan dasar aparteidnya.
  39. Maka, pada tahun 2002 mereka memperkenalkan mercu baru yang mangandungi garisan-garisan lengkung moden dan gaya yang ringkas, yang mana boleh dihakciptakan.
  40. Institut Penyelidikan Beras Antarabangsa memperkenalkan semula lebih daripada 750 varian beras tradisional ke Kemboja dari tabung benih padinya di Filipina.
  41. Selepas penyingkiran, kelab ini telah melalui pergolakan di luar padang, dengan pengarah baru David Bernstein memperkenalkan disiplin fiskal yang lebih besar.
  42. Penemuan bagi nombor tidak nisbah sering menyumbang kepada Hippasus of Metapontum Pythagoras, yang memperkenalkan bukti ketidak nisbahan untuk punca kuasa dua.
  43. Akhirnya Retta memutuskan untuk balik dan memperkenalkan Jamroni sebagai calon suaminya setelah mengubah seorang pencuri kampung jadi Ronny, pemuda kacak ibukota.
  44. Ä€ryabhaá¹­a dari Kusumapura yang hidup pada abad ke-5 mengembangkan notasi nilai tempat, diikuti seabad kemudian oleh Brahmagupta yang memperkenalkan simbol sifar.
  45. Pada tahun 2006, Microsoft memperkenalkan Windows Live Messenger, satu klien perkhidmatan mesej segera, untuk bersaing dengan AOL Instant Messenger yang turut popular.
  46. Maharaja Kammu kemudiannya memperkenalkan gelaran Seiitaishogun atau shogun dan mulai bergantung kepada puak daerah ( regional clans ) yang berkuasa bagi menjajah Emishi.
  47. Benetton memperkenalkan sistem ampaian aktif dan kawalan cengkaman mereka sendiri pada awal musim ini, dan merupakan pasukan hadapan yang terakhir untuk berbuat demikian..
  48. Wenger memperkenalkan taktik-taktik serba baru, rejim latihan yang baru dan beberapa pemain-pemain luar negara yang melengkapi bakat pemain-pemain Inggeris yang sedia ada.
  49. Kaedah pelaksanaan Banci Penduduk dan Perumahan Malaysia 2010, Jabatan Perangkaan Malaysia buat pertama kalinya memperkenalkan kaedah pengumpulan data yang pelbagai iaitu:
  50. Pada awal 1990-an, pasukan-pasukan mula memperkenalkan bantuan pemandu elektronik seperti ssupensi aktif, kotak gear semi-automatik dan kawalan penarikan (traction control).
  51. Oryx merupakan satu spesis terancam, kecuali berterima kasih kepada pengawetan dan kumpulan-kumpulan pemuliharaan ia telah ada baru-baru ini memperkenalkan semula untuk liar.
  52. Krisis Pengerahan 1917 tercetus apabila Perdana Menteri konservatif, Robert Borden memperkenalkan khidmat tentera wajib meskipun dibantah oleh penduduk Quebec yang berbahasa Perancis.
  53. Berkas:Magtimguli Pyragy.jpg|150px|left|thumb|Magtymguly Pyragy]] Pada abad ke-VII SM, bangsa Arab menaklukan wilayah ini dan sekaligus memperkenalkan Islam dan juga budaya Timur Tengah.
  54. Mereka ini mula memperkenalkan kebudayaan, seni bina, bahasa, tulisan, perkataan, makanan, adat resam, agama, sistem kerajaan, pendidikan moral dan banyak lagi kepada masyarakat setempat.
  55. Pergerakan terkini untuk menyatukan dan menyusun masyarakat-masyarakat Cina Malaysia, Singapura dan Indonesia memperkenalkan Bahasa Mandarin Baku sebagai bahasa nasionalisme etnik diaspora.
  56. Pada tahun 1986, Kongres Parti Keenam memperkenalkan pembaharuan ekonomi penting dengan unsur-unsur ekonomi pasaran sebagai sebahagian pakej pembaharuan ekonomi meluas iaitu "đổi má»›i".
  57. Mustafa Kemal menjadi Presiden Turki yang pertama lalu memperkenalkan banyak pembaharuan radikal yang bertujuan menubuhkan sebuah republik sekular baru daripada tinggalan zaman silam Uthmaniyyah.
  58. Tradisi Islam menegaskan bahawa agama Yahudi dan Kristian memutarbalikkan wahyu yang Allah berikan kepada nabi-nabi ini dengan mengubah teks atau memperkenalkan tafsiran palsu, atau kedua-duanya.
  59. Steve Jobs dan Steve Wozniak adalah rakan yang rapat sejak 1971, bila pada masa itu Bill Fernandez memperkenalkan Wozniak pada masa itu berumur 21 tahun kepada Jobs pada masa itu berumur 16 tahun.
  60. Semasa Perang Vietnam, Amerika Syarikat memperkenalkan pesawat bersenjata sayap kekal, yakni pesawat kargo yang diubah suai, untuk berperanan sebagai pesawat penyekatan udara sokongan udara dekat.
  61. Bartholemaeus Pitiscus, ahli matematik Silesia menerbitkan karya trigonometri yang terpengaruh pada tahun 1595 dan memperkenalkan perkataan "trigonometri" kepada bahasa Inggeris dan bahasa Perancis.
  62. Pada 23 Jun 2010, Paparan Pelantar ketiga IE9 dilancarkan, dengan markah 83/100 bagi ujian Acid3 serta memperkenalkan sokongan bagi unsur <audio>, <video>, dan <canvas> serta WOFF.
  63. Ada pihak yang memikirkan "Pada era kemerdekaan Malaysia, Tunku Abdul Rahman sebagai Perdana Menteri pertamanya memperkenalkan istilah "Bahasa Malaysia" sebagai nama untuk bahasa kebangsaan Malaysia.
  64. Selama masa transisi awal, pemerintah Albania memandang ikatan yang lebih dekat dengan Barat agar memperbaiki keadaan ekonomi dan memperkenalkan reformasi demokrasi dasar, termasuk sistem multipartai.
  65. Pada bulan Januari yang berikut, Akayev memperkenalkan struktur-struktur kerajaan baru dan melantik sebuah kerajaan baru yang terdiri terutamanya daripada ahli-ahli politik muda yang berkecenderungan reformasi.
  66. Kemudian pada zaman Pembaharuan, orang-orang Eropah telah memperkenalkan idea tanglung di puncak kubah, dan juga meletakkan kubah di atas suatu struktur bulat (seperti silinder) supaya ia kelihatan lebih tinggi.
  67. Perkataan negara dalam maksud terkini biasanya merujuk kepada konsep yang lahir hasil Triti Wesphalia pada tahun 1648 yang memperkenalkan konsep moden negara nation-state, berbanding negara empire-state (negara empayar) yang kuno.
  68. Service Pack 1 memperkenalkan penyokong untuk penyokongan dan piawai perkakasan dan perisian baru, ketaranya ialah sistem fail exFAT, penjaringan 802.11n tanpa wayar, IPv6 di atas rangkaian VPN, dan Secure Socket Tunneling Protocol.
  69. Dua dari geometer tuan pada masa itu ialah Bernhard Riemann, bekerja utamanya dengan alatan dari analisis matematikal, dan memperkenalkan permukaan Riemann, dan Henri Poincarx, pengasas topologi algebraik dan teori geometrik dari sistem dinamikal.
  70. pada akhir 1970-an Lotus memperkenalkan aerodinamik "kesan bumi" (ground effect) yang memeberi daya turun yang amat kuat dan banyak meningkatkan kelajuan membelok (meskipun konsep ini pernah digunakan oleh Chaparral 2J panduan Jim Hall pada 1970-an).
  71. Beliau berpindah untuk menamatkan pengasingan tradisional negaranya dengan mewujudkan hubungan diplomatik dengan masyarakat antarabangsa dan, berikutan lawatan 1927-28 Eropah dan Turki,memperkenalkan beberapa pembaharuan yang bertujuan untuk memodenkan negaranya.
  72. Walau bagaimanapun, pihak Siam membalas hujah ketidakpuasan hati itu dengan mengatakan "Kedah hanya kehilangan wilayah, sedangkan Siam kehilangan sebahagian dari negerinya.British telahmemperkenalkan beberapa perkara baru yang berhubung dengan sempadan kepada pemerintah Melayu.
  73. Dengan mempunyai pendapat atau suara yang sama dalam dialog antarabangsa, diharap EAEC dapat meningkatkan kerjasama ekonomi, memperkenal dan mempertahankan perdagangan bebas, memecut pertumbuhan ekonomi, memperkenalkan sifat kedaerahan terbuka dan menyumbang kepada sistem perdagangan multilateral.
  74. Apabila Formula Satu yang baru, demgan enjin-enjin yang terhad kepada 2.5 liter, dipulihkan dalam kejohanan dunia pada tahun 1954, Mercedes-Benz memperkenalkan W196 yang canggih, yang bercirikan inovasi seperti injap desmodromik dan suntikan bahan api serta juga pembuatan badan yang diperkemas dan terlitup.
  75. Tidak hanya mereka memperkenalkan perperangan kaedah baru kepada Mesir, tetapi ia juga memberikan penduduk Mesir matlamat yang sama dengan pemerintahan yang menindas, mendorong mereka melupakan pertelingkahan sesama mereka dan bergabung bagi mencapai matlamat yang sama, iaitu membebaskan diri daripada pemerintahan asing.
  76. Internet Explorer telah memperkenalkan beberapa jenis sambungan kepada JScript yang telah diterima oleh pelayar-pelayar lain, termasuk sifat innerHTML yang mengembalikan rentetan HTML dalam unsur; objek XMLHttpRequest yang membolehkan penghantaran permintaan HTTP dan penerimaan sambutan HTTP; dan sifat designMode dalam objek contentDocument yang membolehkan teks kaya untuk penyuntingan dokumen HTML.
  77. Oleh sebab hierarki teori untuk gelaran-gelaran diraja tidak membayangkan kepentingan yang benar untuk negeri-negeri berdaulat kerabat diraja, pihak British memperkenalkan pemangkatan alternatif berdasarkan tembakan hormat untuk melebihi seratus negeri India (dan sesetengah negeri yang lain) yang terutama, tanpa mengira sebarang gelaran diraja asli (yang mereka terus menganugerahkan), tetapi mengaitkan gaya Barat, His Highness, kepada kelas tembakan hormat yang berpangkat lebih tinggi.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...