Wednesday 7 September 2016

Contoh Ayat Perkataan "kenderaan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "kenderaan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. dan juga sebagai laluan utama kenderaan ke selatan negara.
  2. Daya tersebut digunakan untuk mengapung, memandu dan memacu kenderaan (khususnya kereta api).
  3. Perkhidmatan kenderaan buggy yang kerap dan percuma juga disediakan untuk pergi ke hotel tersebut.
  4. Perjalanan menaiki kenderaan sendiri ke pantai ini mesti melalui Jalan Persekutuan Laluan Butterworth.
  5. Kereta itu merempuh tiang lampu dan pokok di Valencia, Santa Clarita, California, dan kenderaan itu terbakar.
  6. Biasanya di Malaysia, minggu pertama hari raya lebuhraya akan dipenuhi dengan kenderaan dan menyebabkan jalan sesak.
  7. Rodas merupakan Ketua Pegawai Eksekutif Always Evolving, kedai prestasi kenderaan mewah Valencia dimiliki oleh Walker.
  8. Seorang profesor kejuruteraan elektrik tinggi di Imperial College telah berjaya membangunkan kenderaan penumpang maglev.
  9. Lebih 50 kenderaan menggelongsor ke dalam sungai dan dihimpit oleh struktur jambatan dan sebahagian lain bertindan-tindan.
  10. Dalam pagi ke-17, transit kenderaan adalah dengan secara rasmi digantung di Ambato dan ada penduduk diminta untuk kekal dalam rumah.
  11. Jabatan Pengangkutan Minnesota menyatakan jambatan ini adalah jambatan ketiga tersibuk kerana dilalui 141,000 kenderaan setiap hari.
  12. Bandar Haadyai adalah kira-kira satu jam perjalanan dengan kenderaan dari sempadan Malaysia dan dekat dengan Yala, Pattani and Narathiwat.
  13. Dari simpang berkenaan, pelawat boleh menggunakan kenderaan yang disewa yang terdapat di sekitar simpang berkenaan dengan harga yang tertentu.
  14. Trauma kepala yang disebabkan contohnya, oleh kemalangan kenderaan dan industri, merupakan punca kematian utama bagi remaja dan pertengahan umur.
  15. Dianggarkan seramai 300,000 warga Malaysia bekerja di republik itu dan seramai 150,000 orang menaiki kenderaan berulang-alik untuk bekerja di Singapura.
  16. Selangor mempunyai sektor pembuatan seperti elektronik, bahan kimia dan kenderaan automotif yang terbesar di Malaysia, seperti kereta proton dan perodua.
  17. Laksamana juga sebahagian dari pegawai berbendera kerana berpeluang mengibarkan benderanya tersendiri sama ada ketika pelayaran atau pada kenderaan rasmi.
  18. Dikatakan kaum Cina yang menang telah berarak dengan mengikat penyapu kepada kenderaan mereka sebagai lambang kemenangan mereka menyapu bersih kerusi sambil melaungkan slogan.
  19. Walaupun istilah "kapal darat" digunakan oleh The Admiralty, untuk mengekalkan rahsia, kenderaan awal dirujuk sebagai "pengangkut air" yang kemudian dipendekkan sebagai "tank".
  20. Malangnya, mereka semua ditumpaskan pada 4 Jun apabila askar-askar dan kenderaan Tentera Pembebasan Rakyat tiba untuk membersihkan dataran secara paksa sehingga ramai nyawa yang terkorban.
  21. Kereta api, atau tren terdiri daripada beberapa kenderaan berlandasan yang boleh bergerak bersama untuk membawa muatan atau penumpang dari satu tempat ke tempat yang lain melalui laluan tertentu.
  22. Kereta kebal merupakan kenderaan tempur berperisai berantai yang direka untuk memusnahkan musuh yang kelihatan melalui tembakan langsung dari meriam bergaris pusat besar dan tembakan sokongan dari mesingan.
  23. Rangkaian jalan raya meliputi kebanyakan kawasan pulau dan secara umumnya bermutu, meskipun kenderaan pemacu empat roda diperlukan untuk mencapai bahagian-bahagian hutan hujan dan pantai yang lebih terpencil.
  24. Taman Negara Niah boleh didatangi dengan menggunakan kenderaan persendirian, teksi ataupun bas ekspress yang pergi dari bandaraya Miri ke Bintulu ataupun dari Bintulu ke Bandaraya Miri dengan berhenti di Simpang Ngu.
  25. Mahkamah Tinggi mempunyai bidang kuasa sivil yang tidak terhad, dan umumnya membicarakan kes-kes yang tuntutannya melebihi RM1000, selain daripada kes-kes yang melibatkan kemalangankenderaan bermotor, penderitaan, dan pertikaian antara tuan rumah dan penyewa.
  26. Kor Armor Diraja, ataupun lebih dikenali sebagai Armor dilengkapkan pengangkut anggota berperisai (Armoured Personnel Carrier), kenderaan tempur infantri (Infantry Fighting Vehicle), kenderaantempur berperisai (Armoured Combat Vehicle) dan juga dengan kereta kebal.
  27. Beliau bersama-sama rakan sekerjanya Gordon Danby membangunkan satu konsep maglev menggunakan magnet pegun yang dipasangkan pada kenderaan bergerak untuk menghasilkan daya mengangkat elektrodinamik dan juga daya menstabil pada gelung yang dibentuk khas di atas sebuah laluan.
  28. Pada 22 Januari 1942, Anderson memerintahkan supaya semua kenderaan dan senjata berat dimusnahkan supaya tidak dapat digunakan oleh tentera Jepun, dan mengarahkan pasukannya untuk menyusup keluar daripada kepungan Jepun melalui jalan-jalan kampung supaya tidak tertawan oleh askar Jepun.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...