Friday 23 September 2016

Contoh Ayat Perkataan "nyata"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "nyata" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. 4 Lapisan sel-sel epidermis yang nyata iaitu:
  2. Lawan bagi nombor nyata ialah nombor khayalan.
  3. PERHATIAN: Butiran jalan cerita yang nyata menyusul.
  4. Nombor kompleks ialah gabungan nombor nyata dan nombor khayalan.
  5. Bagaimanapun, nombor nyata bukannya suatu medan tertutup algebra.
  6. Nombor nyata sentiasa berada pada paksi nyata dalam satah kompleks.
  7. Nombor nyata dan nombor khayalan sama-sama membentuk nombor kompleks.
  8. Nombor-nombor bukan negatif merupakan nombor nyata yang bukan negatif.
  9. Walaupun nyata beliau bukan pilihan utama di kelab tersebut, kegagalan St.
  10. Nombor nisbah, nombor nyata dan nombor kompleks adalah contoh-contoh medan-medan.
  11. Banyak masalah teori dan dunia nyata yang dimodelkan dalam rangka kerja umum ini.
  12. Contohnya, ialah sebuah nombor kompleks dengan bahagian nyata 3 dan bahagian khayalan 2.
  13. Untuk semua nombor nyata a nilai mutlak dinyatakan dengan | a | dan didefinisikan sebagai:
  14. Oleh itu, adalah nyata bahawa hidupan zaman sekarang jauh berbeza dari hidupan zaman dahulu.
  15. Serupa juga, jika ialah sifar, maka ialah nombor nyata kerana tidak adanya komponen khayalan.
  16. Nombor bukan nisbah ialah nombor nyata yang tidak boleh diungkapkan sebagai nisbah dua integer.
  17. Keterangan ini nyata benar memandangkan banyak kejayaan dicapai semasa kempen-kempen perangnya.
  18. Dia berpendapat bahawa orang harus sangat menyedari diri mereka dan dunia nyata di mana mereka hidup.
  19. Salah satu perkembangan yang nyata semasa itu dapat dilihat dalam sektor perdagangan dan perlombongan.
  20. Secara kasar, nombor nyata boleh ditakrifkan sebagai mana-mana nombor nisbah atau nombor bukan nisbah.
  21. Pakar ekonomi telah berpendapat bahawa negara China pada ekonomi nyata sebagai faktor penyumbang krisis.
  22. Dalam matematik, nombor khayalan merupakan nombor kompleks yang kuasa duanya ialah nombor nyata negatif.
  23. Dengan kurang tepat, nombor-nombor nyata boleh dianggap sebagai sama sahaja dengan titik-titik pada garis selanjar.
  24. Nombor nyata boleh dicirikan dengan unik melalui sifat matematiknya: nombor ini adalah medan tertib lengkap yang tunggal.
  25. Contohnya, nombor nyata sendiri tidak boleh memberi jawapan untuk semua persamaan polinomial, manakala nombor khayalan boleh.
  26. Dalam konteks nombor kompleks, positif adalah nyata, tetapi demi kejelasan seseorang juga boleh sebut "nombor nyata positif".
  27. Salah satu contoh yang nyata ialah semasa Perang Krimea, yang mana Perancis, Britain, dan Uthmaniyyah berpakat menentang Tsar Rusia.
  28. Dalam matematik, Nilai mutlak atau nilai absolut atau modulus merupakan nilai bagi suatu nombor nyata tanpa tanda tambah atau tolak.
  29. Pemalar e atau nombor Euler ialah suatu nombor nyata di mana nilai bagi pembezaan bagi fungsi pada titik 0 adalah bersamaan dengan 1.
  30. Nombor-nombor nyata terdiri daripada semua nombor yang boleh diungkapkan melalui angka perpuluhan, baik nombor nisbah mahupun nisbah.
  31. Bagaimanapun, kes-kes sebegini adalah agak jarang, dan kebanyakan bahasa dapat dikelaskan dengan nyata dalam keluarga-keluarga bahasa.
  32. Justeru, nyata sekali di Alor Setar terdapat banyak tempat beribadah untuk orang Islam kerana penduduknya didominasi oleh orang Melayu.
  33. Kaji selidik nyata membuktikan bahawa setiap hidupan banyak berubah dari zaman ke zaman, berdasarkan bentuk fosil yang terdapat di bumi.
  34. Sesiapa yang bangun dari "Ketiduran Kejahilan" secara langsung yang mengenali alam semula jadi nyata yang sebenar dikenali sebagai Buddha.
  35. Setiap nombor nyata bukan negatif mempunyai satu punca kuasa dua bukan negatif, yang dipanggil "punca kuasa dua utama", dan mempunayi simbol.
  36. Nombor asli Nombor negatifInteger Nombor nisbah Nombor bukan nisbahNombor nyata Nombor khayalanNombor kompleks Nombor algebraNombor transenden
  37. Penindasan terhadap pihak penentang kediktatoran, termasuk gerila di bandar, nyata keras, tetapi tidak seganas negara Amerika Latin yang lain.
  38. Perdamaian Westphalia (1648) mengakhiri konflik keagamaan ini tetapi empayar secara nyata (de facto) dibahagikan kepada beberapa wilayah bebas.
  39. Semua angka perpuluhan yang berulang-ulang atau tamat mentakrifkan nombor nyata yang juga boleh ditulis sebagai pecahan; 1.25 = dan 0.3333... =.
  40. Dalam matematik, kebarangkalian event /peristiwa A diwakili oleh suatu nombor nyata daripada 0 hingga 1 dan ditulis sebagai P(A), p(A) atau Pr(A).
  41. Simbol untuk nombor nyata ialah Nombor-nombor nyata telah dipergunakan untuk mewakili ukuran, dan adalah sama dengan titik-titik pada garis nombor.
  42. Kawasan bermusim seperti Britain, Kanada, Rusia, Itali, Jepun dan New Zealand mempunyai empat musim yang nyata dan tumbuh-tumbuhan asal yang berbeza.
  43. Semua nombor nisbahadalah nombor nyata dan seperti dengan nombor nisbah, nombor nyata boleh dikelaskan, baik sebagai positif, sifar, mahupun negatif.
  44. Oleh sebab ukuran-ukuran hanya dibuat pada tahap ketepatan yang tertentu, jidar selisih selalu wujud apabila nombor nyata digunakan untuk mewakilinya.
  45. Kejayaan rutin yang diperkenalkan dapat dilihat dengan nyata apabila Liverpool menjadi juara dalam tahun 1966 dengan hanya menggunakan 14 orang pemain.
  46. Contoh berikut adalah gerakan nyata matahari di langit, fasa bulan, ayunan bandul, degupan jantung, dan, semasanya, penukaran susunan dalam atom Cessium.
  47. Penukaran jirim, objektif utama alkimia, menjadi nyata pada kurun ke-20 apabila ahli fizik berja menukar atom plumbum kepada atom emas secara tindak balas nuklear.
  48. Dan adapun jin, maka iaitu jisim-jisim halus, sebangsa hawa, yang boleh berubah-ubah bentuk yang berlainan dan dapat nyata daripadanya perbuatan-perbuatan yang aneh"
  49. Oleh itu, adalah nyata bahawa perubahan telah berlaku secara beransur-ansur sepanjang masa yang lama, dan perubahan sedemikianlah yang dijelaskan oleh teori evolusi.
  50. Sebuah bilangan dx yang infinitesimalnya dapat lebih besar daripada 0, namun lebih kecil daripada bilangan apapun tentang deret 1, x, â…“,... dan bilangan nyata positif apapun.
  51. Sebaliknya, pasukan Tentera British nyata tidak berpengalaman dan tidak menyesuaikan diri dengan cuaca di Semenanjung Tanah Melayu, dan tidak dilengkapkan dengan kelengkapan perlu.
  52. Pada sebarang masa yang diberi, satu sistem dinamik mempunyai keadaan yang ditentukan oleh satu set nombor nyata yang boleh diwakili oleh satu titik dalam ruang fasa yang bersesuaian.
  53. Adalah mungkin untuk menentukan sesuatu fungsi sgn(x) pada nombor nyata yang adalah 1 bagi nombor positif, −1 bagi nombor negatif, dan 0 bagi kosong (kadangkala digelar fungsi signum):
  54. Perkaitan itu menyatakan bahawa jika f adalah satu fungsi selanjar dengan nilai nyata serta had [a, b], maka apabila antiterbitan F untuk f diketahui, kamiran tentu f dalam had yang diberikan adalah
  55. Persamaan pembezaan yang digunakan bagi menyelesaikan masalah nyata atau sebenar tidak semestinya dapat diselesaikan secara langsung, yakni persamaan-persamaan ini tidak mempunyai penyelesaian bentuk tertutup.
  56. Zaman kediktatoran m'ba dikenali sebagai "Kepentingan Perancis" yang kemudian secara ketara menjadi nyata ketika perajurit terjung payung Perancis terbang dalam masa 24 jam untuk mengembalikannya ke puncak kuasa.
  57. Secara ringkasnya, pengoptimuman bermaksud penyelesaian masalah meminimum atau memaksimumkan satu fungsi nyata dengan memilih secara sistematik nilai pemboleh ubah integer atau nyata di dalam set yang dibenarkan.
  58. Hal ini lebih nyata lagi apabila nahu sesuatu bahasa dikaji oleh orang asing yang bahasa ibundanya bukan bahasa Melayu dan tujuan membuat kajian tersebut bukanlah berdasarkan kajian ilmiah melainkan kerana kepentingan tertentu.
  59. Beralih ke tahap pengabstrakan yang lebih tinggi, nombor-nombor nyata boleh diperluas supaya merangkumi nombor-nombor kompleks Dari segi sejarah, set nombor muncul daripada soalan bolehkah nombor negatif mempunyai punca kuasa dua.
  60. Adalah hasrat saya yang nyata bahawa ketika menganugerahkan hadiah-hadiah berkenaan kewarganegaraan para calon tidak dipertimbangkan langsung, agar yang paling sewajarnya akan menerima hadiah, sama ada dia itu orang Scandinavia atau tidak.
  61. Teorem asas yang diperkenalkan oleh Georg Cantor telah menjelaskan kemungkinan untuk set tidak terhingga mempunyai kekardinalan yang berbeza, dan secara khususnya set nombor nyata dan set nombor asli tidak mempunyai nombor kardinal yang sama.
  62. Umpamanya pemalar-pemalar matematik yang terkenal seperti Ï€ (pi) dan, punca kuasa dua 2, adalah nisbah; serupa juga dengan nombor nyata yang diungkapkan oleh angka perpuluhan 0.101001000100001... kerana ungkapan ini tidak berulang atau tamat.
  63. Ekonomi India telah berkembang secara berterusan selama dua dekad yang lalu; namun, pertumbuhan itu nyata tidak sekata apabila kita membandingkan kelompok-kelompok sosial, ekonomi dan rantau geografi yang berbeza, serta kawasan bandar dan luar bandar.
  64. Sensitiviti terhadap konsep ini terbentuk kerana meskipun konsep Malaysia untuk orang Malaysia ini berbunyi muluk dan bersifat halwa telinga kepada pendengarnya namun ia tidak berpijak di bumi nyatakerana gagal mengambil kira faktor sejarah dan realiti tempatan.
  65. Sesuatu angka perpuluhan yang mentakrifkan nombor rasional boleh berulang-ulang atau tamat (meskipun seberapa banyak nombor sifar boleh ditambah), meskipun sifar ialah nombor nyata yang tunggal yang tidak boleh ditakrifkan melalui angka perpuluhan yang berulang-ulang.
  66. Jika dibandingkan dengan nombor nyata yang mempunyai sifat yang berubah-ubah secara "lancar", objek yang dikaji dalam matematik diskret - seperti integer, graf, dan pernyataan dalam logik - tidak berubah secara lancar, tetapi mempunyai nilai yang berbeza dan berasingan.
  67. Mengikut ajaran Buddha, sesiapa dapat mempelajarinya dan juga memahami alam semula jadi nyata yang sebenar seperti Buddha dengan menurut kata-kata Buddha yang dikenali sebagai "Dharma" dan mempraktikkannya dengan mengamalkan kehidupan yang bermoral dan pemikiran yang bersih.
  68. Contohnya, kebanyakan bakteria berpenyakit tidak boleh lagi dihapuskan dengan sesetengah ubat antibiotik yang mula-mulanya nyata berkesan ketika diperkenalkan berpuluh-puluh tahun dahulu, tetapi bakteria ini telah berevolusi sehingga tidak lagi terjejas oleh antibiotik yang sama.
  69. Dalam sistem nombor asas sepuluh, nombor ini ditulis sebagai rentetan angka, dengan satu titik (umpamanya di Amerika Syarikat dan United Kingdom) atau dengan satu koma (umpamanya di benua Eropah) di sebelah kanan tempat nilai-nilai satu; nombor nyata negatif ditulis dengan tanda minus di hadapan.
  70. Istilah algebra abstrak pertama kali muncul pada abad ke-20 untuk membezakan bidang ini dengan apa yang sering dirujuk sebagai algebra, iaitu subjek tentang manipulasi ungkapan dan formula algebra yang melibatkan nombor tidak diketahui dan nyata atau kompleks, yang juga dikenali dengan nama algebra permulaan.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...