Tuesday 13 September 2016

Contoh Ayat Perkataan "mempertikaikan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "mempertikaikan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Dalam pada itu, sesetengah cendakiawan mempertikaikan kuasa negara.
  2. Golongan cendikiawan dan sejarahwan masih mempertikaikan dan mengemukakan teori-teori yang bercanggah.
  3. Pengerusi BERSIH Datuk S Ambiga mempertikaikan mengapa laporan PSC tidak menyatakan ia mesti dilaksanakan sebelum pilihan raya.
  4. Bekas Menteri Besar dari Pakatan, Mohammad Nizar Jamaluddin mempertikaikan kesahihan tindakan tersebut dari segi perlembagaan negeri dan mendakwa beliau masih memegang jawatan Menteri Besar.
  5. Banyak kontroversi yang menyelubungi asal-usul pembentukan Rwanda, sebelum kedatangan Orang Eropah, bagaimanapun, Kerajaan Rwanda telah mempertikaikanperanan sejarah Eropah dalam sejarah Rwanda.
  6. Dalam sejarah sendiri terdapat ramai kisah negara-negara yang mempunyai kelompok-kelompok puak yang mempertikaikan kerajaan seperti Republik China pada tahun 1912, akan tetapi negara berkenaan tidak pula berhenti kewujudannya.
  7. Ramai yang mempertikaikan sama ada perubahan mendadak ini disebabkan oleh perubahan iklim yang dikaitkan dengan pengglasieran kutub terawal dan penurunan besar paras laut, ataupun disebabkan persaingan dengan hidupan yang terpencar dari Asia.
  8. Apabila memeluk Islam Raja Iskandar Shah merupakan nama Islam Parameswara meskipun sekarang ini ada sejarawan yang mempertikaikan kesahihan pernyataan ini.[nota 1] Baginda memeluk agama Islam apabila berkahwin dengan Puteri Ratna anak Sultan Makhdum Alaiddin Malik Muhammad Amin Syah II, Raja Perlak dan memeluk Islam dalam tahun 1414.
  9. Renx Descartes turut mempertikaikan kewujudan hampagas, menegaskan menurut pandangan berikut: “Angkasa adalah sama dengan pengembangan, tetapi pengembangan berkait dengan jisim, dengan itu tidak terdapat ruang tanpa jisim dan dengan itu tiada ruang kosong (hampagas) - Space is identical with extension, but extension is connected with bodies; thus there is no space without bodies and hence no empty space (vacuum)”.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...