Friday 23 September 2016

Contoh Ayat Perkataan "moral"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "moral" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Konsep asas moral dan masyarakat mula diterjemahkan.
  2. Pengetahuan sedemikian mempunyai kepentingan moral dan saintifik.
  3. Pada pendapatnya setiap orang harus menentukan nilai moral sendiri.
  4. Sains ekonomi adalah pengetahuan ilmiah yang mempelajari tentang hubungan moral dengan manusia.
  5. Namanya mempunyai maksud "ketenangan dan ukuran moral tertinggi, menurut Agensi Anggota Diraja.
  6. Gelaran ini mempunyai kepentingan moral dan kuasa agama disebabkan peranannya ditakrifkan dalam al-Quran.
  7. Antara yang terpenting adalah Fizik, Metafizik, moral Nicomachean, Politik, De Anima (Berkenaan Roh), dan Poetik.
  8. Tetapi saya rasa kesan moral dengan kehadirannya memberikan lebih kelebihan berbanding sedikit pembahagian kekuatan.
  9. Surah Madaniyyah berikutnya kebanyakannya membincangkan isu sosial dan moral yang berkaitan dengan masyarakat Muslim.
  10. Al-Qur'an lebih menekankan panduan moral berbanding ajaran undang-undang, dan dianggap "buku sumber prinsip dan nilai Islam".
  11. Konfusianisme bukanlah satu agama tetapi lebih kepada pengajaran falsafah untuk mempertingkatkan moral dan menjaga etika manusia.
  12. Pengunduran pasukan tentera British bukan sahaja menjatuhkan moral pasukannya, malah memberi kesan taktikal kepada pertahanan Kedah.
  13. Sepasukan kecil berjuang menentang pasukan yang jauh lebih besar meningkatkan semangat dan moral dalam perjuangan menentang komunis.
  14. Semasa Perang Dingin, pembantah moral digunakan sebagai bahan ujian bagi agen biologi dalam program yang dikenali sebagai Operasi Whitecoat.
  15. Sains ekonomi juga sering disebut ilmu tentang moral karana ia muncul dari keperhatinan moral para ahli falsafah seperti Adam Smith, Karl Marx, F.A.
  16. Dia menyerang sebahagian besar daripada idea-idea moral yang popular pada waktu itu kerana dia tidak percaya kepada apa yang dikatakan betul atau salah.
  17. Percival umpamanya enggan memberikan kebenaran kepada Simson untuk membuat perkubuan dengan alasan pembinaan itu akan menjejaskan moral askar dan orang ramai.
  18. Jen Percival yang menafikan permintaan Simson, dengan alasan pembinaan kubu seperti yang dicadangkan adalah tidak baik untuk moral orang awam dan anggota tentera.
  19. Walaupun kadar kematian dalam pasukannya tinggi akibat penyakit dan salah laku tentera Jepun, Anderson berjaya mempastikan keadaan moral anggota-anggotanya sentiasa tinggi ….
  20. Dia berjaya mempengaruhi sekurang-kurangnya moral tentera Perancis sehingga berjaya mematahkan pengepungan itu pada Mei 1429, menukar gelombang peperangan beralih kepada tentera Perancis.
  21. Mereka ini mula memperkenalkan kebudayaan, seni bina, bahasa, tulisan, perkataan, makanan, adat resam, agama, sistem kerajaan, pendidikan moral dan banyak lagi kepada masyarakat setempat.
  22. Terdapat juga perubahan dalam keagamaan di mana orang biasa mampu mencapai keselamatan denganperbuatan moral yang baik dan bukannya melalui upacara yang bergantung kepada kekayaan seseorang.
  23. Feminisme ialah himpunan teori sosial, gerakan politik, dan falsafah moral yang sebahagian besarnya didorong oleh atau berkenaan dengan pembebasan perempuan daripada pengetepian oleh kaum lelaki.
  24. Ahli sosiologi berharap, melalui ilmu ini dapatlah kita memahami unsur-unsur yang menjalinkan perpaduan antara kita, dan juga untuk membentuk "penawar" (antidote) kepada perpecahan atau krisismoral masyarakat.
  25. Pengalaman ini serta kebenciannya terhadap perhambaan dan penyalahgunaan lain-lain yang dinampaknya di tempat lain, seperti perlakuan peneroka-peneroka British terhadap orang asli di Tasmania, meyakinkannya bahawa tiada alasan moral yang kuat bagi menganiayai orang lain berdasarkan bangsa.
  26. Sebagai contohnya, Dalam ekspedisi Artik Tentera Laut Di Raja pada abad ke 19, ia dipercayai secara meluas bahawa penyakit beri-beri boleh dihalang dengan kebersihan diri yang baik di atas kapal, senaman berkala, dan mengekalkan moral kaki-tangan kapal, bukannya dengan permakanan makanan segar.
  27. Walaupun perbualan awal menjurus kepada kaedah mendapatkan ilmu pengetahuan, dan kebanyakan yang terakhir mengenai keadilan dan moral pratikal, hasil kerjanya yang paling penting menggambarkan pandangan (synoptic view ) mengenai moral (ethics), metafizik, sebab (reason), pengetahuan, dan kehidupan manusia.
  28. Artikel 2 daripada Statut memberi provisi kepada semua hakim sebagai "dipilih dengan tidak mengira kewarganegaraan mereka daripada manusia yang punyai sifat moral yang tinggi", yang berkelayakan untuk pejabat kehakiman tertinggi di negara mereka sendiri atau peguam yang punyai kebolehan yang mencukupi dalam undang-undang antarabangsa.
  29. Maryann Evans (lebih dikenali sebagai George Eliot) memilih untuk hidup "bergelombang dosa" bersama lelaki yang telah berkahwin, sebahagian sebabnya sebagai lambang pemisahan/kebebasan dirinya dari moral kelas pertengahan, tetapi kebebasannya memerlukan dia tidak "disimpan." Novel Charlotte Brontx, Jane Eyre (1848) mewakili pandangan kedua pihak bagi persoalan ini, kerana Rochester, tidak mampu memisahkan dirinya dari isterinya yang tidak waras, cuba memujuk Jane untuk tinggal bersamanya, tetapi ditolak.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...