Friday 23 September 2016

Contoh Ayat Perkataan "pemikiran"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "pemikiran" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Mazhab ialah bahagian pemikiran atau fiqah dalam Islam.
  2. Mereka ini akan bertindak di luar pemikiran akal yang waras.
  3. Sesungguhnya Abu Hanifah seorang yang luas pemikiran dan banyak ilmu.
  4. Taoisme pada asasnya adalah satu aliran pemikiran dalam falsafah Cina.
  5. Pendudukan Jepun pada tahun 1942 mengubah pemikiran rakyat Sulawesi Selatan terhadap Belanda.
  6. Kandungan yang bersifat fitnah dan maklumat palsu amat mudah mempengaruhi pemikiran masyarakat.
  7. Liga Perdana Inggeris membalas dengan mengumumkan pemikiran mereka untuk mengingkari pengurangan ini.
  8. Hizbullah yang dipimpin leh Sayyid Hassan Nasrallah menguasai segenap pemikiran dan keperluan masyarakat Syiah khususnya.
  9. Intuisi atau gerak hati adalah istilah untuk kemampuan memahami sesuatu tanpa melalui pemikiran rasional dan intelektual.
  10. Hasil pemikiran yang dimuatkan dalam tulisannya, terutamanya dalam bidang falsafah, telah mempengaruhi ahli falsafah Barat.
  11. Graduan lulusan grafik dan multimedia perlulah mempunyai pemikiran kreatif dan kritis dalam merekabentuk grafik atau animasi.
  12. Mahathir berkeras mengatakan bahawa perbuatan ini telah membebaskan badan kehakiman Malaysia daripada cara pemikiran penjajah.
  13. Pada satu segi yang lain, kepercayaan dan cara pemikiran Shinto terbenam jauh kedalam minda luar sedar masyarakat Jepun moden.
  14. Persoalan falsafah sentiasanya disifatkan sebagai soalan yang sangat rumit, dan ia memerlukan pemikiran yang bersungguh-sungguh.
  15. Kebanyakan pemikiran yang betul dari segi logik akal terbukti salah jika dilihat dari sudut realiti alam dan kehidupan sebenarnya.
  16. Bagi mereka yang ketagih judi, fokus pemikiran mereka adalah pada pejudian semata-mata sehingga mengabaikan perkara-perkara yang lain.
  17. Penyebar-luasan pemikiran Mazhab Syafii berbeda dengan Mazhab Hanafi dan Mazhab Maliki, yang banyak dipengaruhi oleh kekuasaan kekhalifahan.
  18. Di sebabkan pemikiran Eurosentrisme, pertubuhan antarabangsa seperti Pertubuhan Bangsa Bersatu, menggantikan Timur Tengah dan Timur Dekat dengan istilah Asia Barat.
  19. Logik berasal dari perkataan Yunani iaitu "Logos"yang memberi maksud pengucapan,pernyataan (statement), pemikiran (thought) dan pemikiran akal (reason) iaitu sebab.
  20. Mereka perlu bergantung kepada eksperimen, mencuba secara tradisional, peraturan ibu jari, dan pemikiran spekulatif bagi membongkar rahsia alam semesta yang dikaji.
  21. Cara pemikiran Shinto kekal menjadi cara pemikiran penduduk Jepun yang penting, meskipun jumlah penduduk yang mengaku diri mereka taat berugama merosot dengan teruknya.
  22. Anda tidak perlu mahir semua bahasa aturcara dan pemikiran logik serta algoritma perlu tinggi untuk melepasi kelayakan dalam temuduga terutamanya syarikat swasta dan multinasional.
  23. Ini merupakan konsep baru yang tidak pernah terlintas dalam pemikiran orang-orang Melayu umum — pemerintahan oleh bangsa lain selain daripada mereka yang berkulit putih — sebelum ini.
  24. Antara mereka yang meninggalkan pengaruh yang mendalam kepada cara pemikiran manusia adalah: Isaac Newton, Charles Darwin (teori evolusi), William Harvey (peredaran darah), Paul Dirac (mekanik kuantum moden), J.
  25. Sukan fizikal menggunakan sifat sifat seperti kekuatan, stamina, kelajuan, dan beberapa kemahiran lain manakala sukan-sukan lain contohnya iaitu sukan akal menggunakan kemahiran berfikir sepertipemikiran strategik dalam catur.
  26. Hospital Les Quinze-Vingt yang juga merupakan hopital pertama di Paris didirikan oleh Raja Louis IX berdasarkan model hospital Sultan Nuruddin di Damsyik yang kaedah perubatannya merupakan hasil daripada idea dan pemikiran Ibnu Rushd.
  27. Pemikiran logik adalah cara pemikiran yang kerap dan gemar digunakan dalam merancangkan sesuatu perkara.Secara amnya logik difahami sabagai apa yang boleh difahami oleh akal manusia,iaitu menggunakan bukti bagi menjelaskan sesuatu yang tidak jelas pada mulanya.
  28. Taib Mahmud telah menulis dan menerbitkan beberapa buku Islam dan karya lain termasuk: "Nabi Muhammad dan Misinya, Islam dan Kegunaan Umat Manusia", "Kebebasan dalam pemikiran Islam", dan "Strategi yang sesuai untuk pembangunan negara semasa menghadapi kekurangan sumber".
  29. Mengikut ajaran Buddha, sesiapa dapat mempelajarinya dan juga memahami alam semula jadi nyata yang sebenar seperti Buddha dengan menurut kata-kata Buddha yang dikenali sebagai "Dharma" dan mempraktikkannya dengan mengamalkan kehidupan yang bermoral dan pemikiran yang bersih.
  30. Dalam rujukan penting lain tentang Euclid, Pappus secara ringkas menyatakan dalam kurun ke-4 yang Apollonius "menghabiskan masa yang sangat banyak dengan para murid Euclid di Iskandariah, dan oleh kerana itu beliau telah mendapat pemikiran yang sangat saintifik." Euclid juga dipercayai pernah menuntut di akademi Plato di Athens.
  31. Pemikiran secara logik ialah cara seseorang melihat sesuatu dan daya usaha untuk mengenal pasti apa yang salah dan apa yang betul mengikut logiknya.Edward de Bono,dalam bukunya,Thinking Course,menyatakan bahawa logik ialah satu cara menjana maklumat daripada sesuatu keadaan,Maklumat yang hendak dijana ialah sesuatu yang benar dan diterima akal.Berasakan kefahaman ini boleh dirumuskan bahawa berfikiran logik ialah suatu proses pemikiran yang cuba mencari maklumat,ilmu,data dan fakta mengenai kebenaran sesuatu perkara.Dengan kata lain,logik bermaksud alasan yang dikemukakan untuk mengukuhkan sesuatu keadaan kedenaran yang boleh diterima oleh akal.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...