Friday 23 September 2016

Contoh Ayat Perkataan "Pada"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "Pada" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Namun begitu, Pada 4 Jun 2007, Kabinet Malaysia telah membuat keputusan untuk menukarkan penggunaan "Bahasa Melayu" kepada "Bahasa Malaysia".
  2. Berkas:Magtimguli Pyragy.jpg|150px|left|thumb|Magtymguly Pyragy]] Pada abad ke-VII SM, bangsa Arab menaklukan wilayah ini dan sekaligus memperkenalkan Islam dan juga budaya Timur Tengah.
  3. Takrifan klasik: Pada mulanya kebarangkalian suatu peristiwa bermuncul telah ditakrifkan sebagai bilangan perkara digemari untuk peristiwa itu, ke atas bilangan jumlah akibat dalam suatu ruang sampel equiprobable.
  4. Dewan Kota Praja ini membantah dengan mengatakan "dongeng dan bida'ah yang dibuat-buat" dalam Al-Quran itu akan mengganggu penganut Kristian Pada akhir abad ke-17, kelemahan kerajaan Uthmaniyyah mulai terserlah selepas satu setengah abad berkuasa.
  5. Pada 1917, Setiausaha Luar Negara British ketika itu iaitu Arthur J Balfour telah mengisyhtiharkan Deklarasi Balfour yang "memandang baik penubuhan satu kediaman rakyat Yahudi di dalam Palestin." Pada 1920, Palestin telah diterima ke dalam Liga Bangsa-bangsa.
  6. Pada tahun 1409 juga, Laksamana Cheng Ho telah singgah di Melaka dalam rangka lawatan beliau untuk meneroka dunia. Pada 1411, Parameswara telah membuat pelayaran melawat negara China dengan rombongan pengiring sebanyak 540 orang untuk pertemuan dengan Maharaja Ming, Yung Lo.
  7. Pada tahun 1937, serangan Jepun terhadap Manchuria mencetuskan Perang China-Jepun Kedua yang menyebabakan Jepun dikenakan sekatan minyak oleh Amerika Syarikat Pada 7 Desember 1941, Jepun menyerang pangkalan Tentera Laut Amerika Syarikat di Pearl Harbor, dan menyatakan perang terhadap Amerika Syarikat, British, dan Belanda.
  8. Walau bagaimanapun, orientasi yang pro-Uthmaniyyah wujud untuk masa yang singkat selepas pembunuhannya oleh anaknya Aslan-Bey pada 2 Mei 1808. Pada 2 Julai 1810, Marin Rusia menyerbu Sukhum-Kale dan membuatkan Aslan-Bey digantikan dengan saudara lawannya, Sefer-Bey (1810-1821), yang telah memeluk agama Kristian dan ditukarkan nama George.
  9. Banyak dalam perniagaan dan agama masyarakat, yang sampai sekarang menentang perang, beralih sisi, meninggalkan McKinley dan Speaker Reed hampir sendirian dalam perlawanan mereka terhadap perang Pada 11 April., McKinley berakhir perlawanan dan meminta Kongres untuk kuasa untuk menghantar Amerika tentera ke Cuba untuk menamatkan perang saudara di sana, tahu bahawa Kongres akan memaksa perang.
  10. Menurut Peel, setelah dipersetujui bahawa sempadan hendaklah melalui legeh yang memisahkan antara Sungei Pergau daripada Sungei Telubin, para penggubal protokol tersebut pula membuat ketetapan "where the line should turn off in an eastery direction." Pada pandangan penggubal Protokol Sempadan, Bukit Jeli adalah "an essentially good landmark to select as a boundry" kerana ia merupakan kemuncak yang paling tinggi di sekitar kawasan itu.
  11. Biasanya mereka tinggal di kawasan yang terbuka iaitu di luar gua, di dalam gua dan juga mereka hidup di kawasan sekitar tasik dan kolam Pada zaman Prasejarah,orang Perak atau dikenali sebagai Perak Man dijumpai di Gua Gunung Runtuh,Bukit Kepala Gajah,Lenggong,Perak dalam posisi foetal.Perak Man hidup kira-kira 10 000-11 000 tahun dahulu.Perak Man di percayai meninggal ketika berusia 40-45 tahun.Ketinggian Perak Man dianggarkan ialah 154-160cm.
  12. Pada tahun 1894, orang awam republikan mengambil alih tampuk kuasa, sehingga mencetuskan “kitaran perang saudara, kemelut kewangan, dan ketidakcekapan pentadbiran yang berpanjangan.” Padatahun 1902, kerajaan memulakan pemulihan dasar-dasar yang diusahakan sewaktu zaman Empayar, iaitu dasar-dasar yang menjanjikan keamanan dan ketenteraman dalam negara serta memulihkan nama baik Brazil di mata dunia, serta berjaya merundingkan beberapa perjanjian yang diluaskan serta mengukuhkan sempadan Brazil.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...