Friday 23 September 2016

Contoh Ayat Perkataan "munculnya"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "munculnya" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Pada akhir abad ke 15, munculnya beberapa kerajaan baru menentang kerajaan Luwuk.
  2. Bahasa ini menjadi penting kerana munculnya kerajaan Rom di mana bahasa Latin telah dinobatkan sebagai bahasa rasminya.
  3. Tempoh klasik melihat munculnya awal Diaokhi negara Georgia dari Colchis (VIII SM), dari Sper (VII SM) dan Iberia (VI SM).
  4. Daya turun aerodinamik lambat-launnya makin dipandang berat dalam rekabentuk kereta sejak munculnya aerofoil pada akhir 1960-an.
  5. Ketika itu, munculnya sebilangan kuasa serantau, khususnya Novgorod dan Pskov, yang merebut warisan budaya dan politik Kievan Rus'.
  6. Sejarah kehidupan di Bumi baru dimulai sekitar 3.500.000.000 tahun lalu dengan munculnya mikroorganisme sederhana iaitu bekteria dan alga.
  7. Menjelang abad ke-18, universiti menerbitkan jurnal akademik sendiri, dan sekitar abad ke-19, munculnya model universiti Jerman dan Perancis.
  8. Pada 1880-an, munculnya model diperbaharui yang dibuat daripada silinder kadbod bersalut lilin ciptaan Alexander Graham Bell, Chichester Bell, dan Charles Tainter.
  9. Siri pertama wang syiling sen diperkenalkan pada tahun 1967 dalam peringkat-peringkat nilai 1 sen, 5 sen, 10 sen, 20 sen, 50 sen, disusuli dengan munculnya wang syiling 1 ringgit pada tahun 1971.
  10. Ketika kemudian Imam Syafii pindah ke Mesir kerena munculnya aliran Mu’tazilah yang telah berhasil mempengaruhi kekhalifahan, ia melihat kenyataan dan masalah yang berbeda dengan yang sebelumnya ditemui di Baghdad.
  11. Pergantian presiden dari taraf oligarki El Salvador, baik konservatif dan liberal, sepanjang separuh terakhir abad ke-19 umumnya bersetuju munculnya kopi sebagai hasil bumi utama, pada perkembangan infrastruktur (rel dan kemudahan pelabuhan) terutama dalam menyokong perdagangan kopi, pada penghapusan pemilikan tanah komunal untuk memudahkan pengeluaran kopi lebih lanjut, pada bahagian hukum anti-pergelandangan untuk memastikan bahawa campesino yang terlantar dan penduduk kampung menyediakan tenaga kerja yang cukup untuk finca kopi (ladang), dan pada peredaman ketidakpuasan desa.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...