Sunday 4 September 2016

Contoh Ayat Perkataan "evolusi"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "evolusi" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Kelebihan evolusi kehidupan jenis ini diketahui oleh Mendel.
  2. Ia tidak cukup untuk membawa dinosaur mengalami evolusi yang berbeza.
  3. Pergeseran ini menimbulkan pelrbagai perkembangan evolusi penting lainnya.
  4. Biologi mengkaji struktur, fungsi, pertumbuhan, asal, evolusi dan taburan benda hidup.
  5. Pulau ini juga merupakan pusat evolusi dan radiasi spesies endemik tumbuhan dan haiwan.
  6. Ia juga mempunyai paru-paru hasil penyesuaian evolusi bagi membolehkannya hidup di darat.
  7. Antropologi bahasa turut menekankan berkaitan evolusi bahagian otak yang mengendali bahasa.
  8. Pada masa yang sama, persoalan-persoalan evolusi masih giat diselidik oleh para ahli biologi.
  9. Ekologi manusia menggunakan teori evolusi bagi memahami fenomena dikalangan populasi manusia kini.
  10. "Perlumbaan senjata" ini telah mencetuskan evolusi bersama sesama serangga dan tumbuhan perumahnya.
  11. Ini merupakan kesan evolusi yang diterima sebagai fakta kerana banyak sekali bukti yang menyokongnya.
  12. Sebaliknya, sesetengah takson yang tidak bersaudara serupa wajahnya kesan daripada evolusi tumpu ataupun kemimikan.
  13. Serangga masa kini kelihatan berbeza kerana banyak mengalami perubahan dalam pelbagai aspek; inilah evolusi namanya.
  14. Pada masa kini, ikan pertama Sarcopterygii mengalami evolusi menjadi haiwan tetrapod kemudian menjadi amfibia pertama.
  15. Charles Robert Darwin adalah seorang naturalis British yang memulakan teori evolusi berdasarkan pemilihan semula jadi.
  16. E.O Wilson mentakrifkan sosiobiologi sebagai, "Kajian lanjutan populasi biologi dan teori evolusi dalam organisasi sosial"
  17. Beliau menjadi murid kepada Robert Edmund Grant yang mempelopori teori-teori evolusi yang berdasarkan ciri-ciri perolehan.
  18. Hukum evolusi untuk sistem dinamik ialah hukum tetap yang menerangkan apakah keadaan masa depan akibat dari keadaan masa kini.
  19. Proses evolusi matematik boleh dilihat sebagai satu penambahan berterusan siri-siri pengabstrakan, atau satu pengembangan isi.
  20. Iklim hangat yang terjadi sepanjang zaman ini juga memegang peranan penting bagi evolusi dan memperbagaikan spesis haiwan baru.
  21. Satu konsep utama biologi ialah kehidupan berubah dan berkembang melalui evolusi dan setiap benda hidup mempunyai asal bersama.
  22. Inilah satu contoh bukti evolusi melalui fosil: terjumpanya fosil terlama bagi kuda prasejarah yang berusia kira-kira 52 juta tahun.
  23. Titik peralihan dalam evolusi jawatan perdana menteri datang dengan kemangkatan Ratu Anne pada tahun 1714, dan naik takhta George I.
  24. Kewujudannya dua jantina mungkin merupakan hasil perkembangan berbilang yang berasingan dalam keturunan-keturunan evolusi yang berbeza-beza.
  25. Dalam kajian perhubungan manusia, sosiobiologi berkait rapat dengan bidang anthropologi Darwin, ekologi perlakuan manusia dan evolusi psiklogi.
  26. Sistem ini direka agar "berkecuali", mentakrifkan perkaitan evolusi antara kesemua spesies berlainan (termasuk yang hanya dikenali melalui fosil).
  27. Teori evolusi ini merupakan asas kepada ilmu biologi moden; dalam erti kata lain, tiada apa dalam ilmu biologi yang membawa erti tanpa pemahaman evolusi.
  28. Permainan ini telah digunakan sebagai model untuk menerangkan evolusi kerjasama (di sebalik ketamakan kemandirian yang tercocok) oleh John Maynard Smith.
  29. Namanya berasal dari bahasa Yunani oligos dan ceno ("baru"), dan merujuk kepada betapa sedikit penambahan mamalia moden setelah peledakan evolusi pada zaman Eosen.
  30. Sekiranya ia mempunyai seorang pengasas yang spesifik, sudah pasti ianya sukar untuk agama Hindu melalui suatu evolusi yang telah dialaminya sejak beribu-ribu tahun.
  31. Sesetengah ahli biologi berhujah bahawa proses evolusi berlaku apabila sifat yang berpunca dari genetik semakin berlebihan atau berkurangan dalam sekelompok organisme.
  32. Botani merangkumi berbagai-bagai disiplin saintifik yang mengkaji struktur, pertumbuhan, pembiakan, metabolisme, perkembangan, penyakit, ekologi, dan evolusi tumbuhan.
  33. Persamaan ketara dalam laluan metabolik mungkin disebabkan penampilan awal semua organisma dalam evolusi yang kemudiannya dikekalkan mengikut keberkesanan sesuatu fungi.
  34. Menurut Charles Darwin, persoalan asas evolusi ialah: Bagaimanakah spesies berevolusi? Inilah sebabnya buku ternamanya berjudul On the Origin of Species (Asal-Usul Spesies).
  35. Pengubahsuaian-pengubahsuaian ini adalah penting dalam evolusi tumbuhan berbunga dan digunakan oleh ahli-ahli botani untuk mengasaskan hubungan antara spesies-spesies tumbuhan.
  36. Sebilangan besar perkataan Norman diasimilasi dalam bahasa Inggeris kuno, mengukuhkan evolusi bahasa Inggeris melalui beberapa abad, maka terbentuknya bahasa Inggeris pertengahan.
  37. Sebenarnya, klad ialah suatu hipotesis saintifik tentang perhubungan evolusi organisma yang termasuk penganalisisan, berdasarkan data yang dipertimbangkan dalam penganalisisan klad.
  38. Oleh itu, konsep keluarga bahasa melibatkan konsep leluhur genetik sejarah bagi sebuah bahasa, serta membayangkan evolusi sebuah bahasa yang beransur-ansur menjadi bahasa yang lain.
  39. Kini terdapat lebih 3,500 spesies nyamuk yang diketahui tetapi sehingga kini evolusi mereka tidak banyak diketahui oleh itu pengetahuan kita mengenai evolusi Plasmodium kekal rendah.
  40. Prinsip "cuius regio, eius religio" yang dimeterai di Westphelia dan sebelumnya di Triti Augsburg merupakan asas kepada prinsip tidak campur tangan antara negara dan evolusi negara moden.
  41. Fungsi Φ dikenali sebagai fungsi evolusi sistem dinamik: ia mengaitkan setiap titik di dalam set M dengan satu imej unik, bergantung kepada pemboleh ubah t, yang dipanggil parameter evolusi.
  42. Tanah Jajahan Mahkota British Borneo Utara adalah salah satu siri evolusi Tanah Jajahan Empayar British yang diwujudkan pada tahun 1946, sejurus selepas pencairan Pemerintahan Ketenteraan British.
  43. Namun begitu, tujuan sebenar evolusi adalah menjelaskan dan membantu kefahaman, kerana inilah penjelasan baik terulung bagi sebab setiap hidupan memperoleh rupa bentuk dan ciri-ciri yang kita kenali.
  44. Bagi vertebrata, diusulkannya satu populasi khas sel embrio yang dipanggil kresta neural sebagai "lapisan germa keempat", dan disangkakan merupakan kebaharuan yang penting dalam evolusi struktur kepala.
  45. Sosiobiologi menerangkan bahawa tekanan dalam pemilihan menyebabkan haiwan mengalami evolusi dalam interkasinya dengan alam semula jadi, yang mengakibatkan evolusi genetik perlakuan sosial yang bermanfaat.
  46. Kebelakangan ini, pendamaian dan kerjasana Perancis dengan Jerman terbukti penting kepada persepaduan politik dan ekonomi untuk evolusi Kesatuan Eropah, termasuk pengenalan matawang euro pada bulan Januari 1999.
  47. Angkatan Tentera Malaysia mengalami evolusi yang berterusan daripada sekadar pasukan tambahan di dalam Tentera British kepada pasukan menentang insurgensi seterusnya dibentuk menjadi sebuah angkatan konvensional.
  48. Biarpun virus tiada metabolisme yang tersendiri, oleh itu sukar dianggap sebagai organisma, namun ia mempunyai gen-gen tersendiri dan mampu berevolsui menerusi mekanisme-mekanisme yang serupa dengan evolusi organisma.
  49. Matahari merupakan Bintang Populasi I; ianya dilahirkan dalam peringkat kemudian dari evolusi alam semesta, dan demikian mengandungi lebih elemen yang lebih berat dari hidrogen dan helium berbanding bintang populasi II.
  50. Bukunya bertajuk "Mengenai Asal Spesies Melalui Pemilihan Semula Jadi" yang diterbitkan pada tahun 1859 mengasaskan evolusi melalui keturunan yang sama sebagai teori pempelbagaian di alam semula jadi yang paling berpengaruh.
  51. Pandangan alternatif yang diberikan oleh Richard Dawkins berbunyi pemangsaan sebagai sebentuk persaingan, iaitu gen-gen pemangsan dan mangsa merebut badan organisme pemangsa, paling baik difahami dalam konteks pandangan evolusi tertumpu gen.
  52. Tempoh waktu Fanerozoik merangkumi kemunculan banyak filum haiwan; evolusi filum-filum tersebut menjadi pelbagai bentuk; kemunculan tumbuhan darat; perkembangan tumbuhan kompleks; evolusiikan; kemunculan haiwan darat; serta perkembangan fauna moden.
  53. Pengkajian perilaku kacau dalam alam semulajadi termasuklah dalam perubahan cuaca, dinamik satelit dalam sistem suria, evolusi masa medan magnetik benda langit, pertumbuhan penduduk dalam ekologi, dinamik potensi aksi dalam neuron, dan getaran molekul.
  54. Tempohnya bermula sejak pembentukan Bumi pada sekitar 4,500 juta tahun yang lalu hingga evolusi haiwan makroskop bercangkerang keras yang menandakan permulaan zaman Kambria, kala pertama untuk era pertama eon Fanerozoik, pada sekitar 542 juta tahun yang lalu.
  55. Bidang ini merangkumi kajian persekitaran yang mampu didiami dalam sistem Suria dan planet yang mampu didiami di luar sistem Suria, untuk mencari bukti prebiotik kimia, maklumat makmal dan kajian lapangan tentang asal-usul serta evolusi kehidupan awal di Bumi.
  56. Antara jenis maklumat biologi yang diproses dan dikaji pasa permulaan era bioinformasi ialah pembentukan struktur interaksi sosial yang kompleks dengan menggunakan peraturan mudah seperti tingkah laku yang akan dikumpulan untuk penyelenggaraan dalam model evolusi prebiotik.
  57. Matlamat asas anthropologi adalah "Apa yang mentakrifkan Homo sapiens?", "Siapakan leluhur Homo sapiens moden?", "Apakah ciri fizikal manusia?", "Bagaimana perangai manusia?", "Kenapa terdapat perbezaan dan perbezaan antara kumpulan manusia berbeza?", "Bagaimana evolusi lalu Homo sapiens mempengaruhi organisasi dan budayanya?" dan seterusnya.
  58. Oleh sebab bahasa alkimia hermetic telah banyak di ketahui, para sejarawan menjadi lebih cenderung untuk mengkaji hubungan di antara displin dan segi sejarah budaya Barat seperti sosiologi dan psikologi komuniti cendekiawan, kabbalalisma, spiritualisma, Rosikrusianisma, dan pelbagai gerakan mistik yang lain umpamanya kriptografi, ilmu sihir, dan evolusi Sains dan falsafah.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...