Tuesday 13 September 2016

Contoh Ayat Perkataan "kerakyatan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "kerakyatan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Sewaktu itu, beliau juga mengambil kerakyatan Jerman.
  2. Bertarikh 30 Julai 1891, pada usia 35 tahun, beliau telah mendapat naturalisasi kerakyatan Amerika Syarikat.
  3. Einstein melepaskan kerakyatan Jermannya dan melarikan diri ke Amerika Syarikat dan menjadi pemastautin tetap.
  4. Einstein menjadi warganegara Amerika Syarikat pada tahun 1940, meskipun beliau masih mengekalkan kerakyatan Switzerlandnya.
  5. Pada 1896, Einstein menyerahkan kerakyatan Jermannya untuk mengelakkanpengerahan tentera dan menjadi seorang yang tidak bernegara.
  6. Walaupun mempunyai masalah disiplin, beliau mendapat panggilan untuk pasukan bola sepak kebangsaan Itali untuk perlawanan persahabatan menentang Cxte d'Ivoire selepas mendapat kerakyatan Itali.
  7. Kongres Rakyat Negara juga menugaskan setiap SAR untuk mentadbirkan Undang-undang Kewarganegaraan China dalam wilayah masing-masing, iaitu naturalisasi, pelepasan dan pemulihan kerakyatan Republik rakyat China dan pengeluaran bukti kerakyatan.
  8. Berpandukan pada Kanun Undang-Undang 91 pada 5 Februari 1992, Balotelli terpaksa menunggu sehingga hari lahir ke-18 untuk memohon kewarganegaraan Itali, setelah keluarga Balotelli melepaskannya, dan dia secara rasmi mendapat kerakyatan Itali pada 13 Ogos 2008.
  9. Onn Jaafar, ahli politik tempatan kemudian menjadi Menteri Besar Johor telah mengasaskan UMNO pada bulan Mei 1946 selepas orang Melayu menyatakan rasa tidak puas hati secara meluas dengan kerajaan British untuk memberikan undang-undang kerakyatan yang longgar kepada orang bukan Melayu.
  10. Semasa kempen Pilihan Raya 1969, calon-calon pilihan raya serta ahli-ahli politik dari kalangan parti pembangkang, telah membangkitkan soal-soal Bangsa Malaysia berkaitan dengan Bahasa Kebangsaan, kedudukan istimewa orang Melayu sebagai bumiputera dan hak kerakyatan orang bukan Melayu.
  11. Bagi masyarakat Cina dan India pula, mereka bimbang tentang syarat-syarat hak kerakyatan meskipun sebahagian daripada mereka telah bersedia untuk menumpahkan kesetiaan kepada Tanah Melayu.Bagi masyarakat Cina yang terdiri dari golongan yang kaya, bersiap sedia untuk mengambil Tanah Melayu kerana beranggapan bahawa merekalah yang banyak memberikan sumbangan terhadap kemajuan Tanah Melayu, bukannya orang Melayu sendiri.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...