Friday 23 September 2016

Contoh Ayat Perkataan "Perhimpunan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "Perhimpunan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Objektif Perhimpunan Bersih adalah seperti berikut:
  2. Pada 25 Ogos 1980 Zimbabwe telah diterima ke dalam Perhimpunan Agung PBB.
  3. Badan ini menasihati Jawatankuasa Menteri-menteri dan Perhimpunan Parlimen.
  4. Perdana Menteri dilantik oleh raja atas nasihat dan kelulusan Perhimpunan Negara.
  5. ECOSOC mempunyai 54 ahli yang dipilih oleh Perhimpunan Agung untuk tempoh tiga tahun.
  6. Himpunan ini merupakan lanjutan kepada Perhimpunan Bersih 2007 dan Perhimpunan Bersih 2011.
  7. Sebagai contoh mengenai saiz insitut, Perhimpunan untuk Hadiah Perubatan mempunyai 50 orang ahli.
  8. Pada Perhimpunan Agung UMNO 2000, Abdullah dilantik sebagai Timbalan Presiden bagi penggal 2000 - 2003.
  9. Kuasa eksekutif dipegang oleh kerajaan, yang juga memegang kuasa perundangan bersama Perhimpunan Kebangsaan.
  10. Parlimen Slovenia dibahagikan kepada dua tingkat iaitu Perhimpunan Nasional dan Majlis Nasional (Državni svet).
  11. Badan tertinggi AU ialah Perhimpunan Kesatuan Afrika yang dianggotai oleh ketua-ketua negara atau kerajaan Afrika.
  12. Ahli-ahli Perhimpunan Agung IAU dijadualkan mengundi mengenai cadangan tersebut pada 24 Ogos 2006 di Prague, Republik Czech.
  13. Dewan Perhimpunan Kebangsaan Cuba setuju melantik adiknya Raxl Castro yang 5 tahun lebih muda menggantikan beliau secara tetap.
  14. Pada 13 Oktober 2006 dia dilantik menjadi Setiausaha Agung PBB yang kelapan oleh Perhimpunan Agung PBB menggantikan Kofi Annan.
  15. Bagaimanapun dalam Perhimpunan Agung UMNO 2008 pada Mac 2009, Dr Mahathir menghadiri hari terakhir perhimpunan itu sebagai jemputan.
  16. Pelancaran rasmi BERSIH 2.0 telah diadakan pada 19 Jun 2011 di Dewan Perhimpunan Cina Selangor di Jalan Maharaja Lela, Kuala Lumpur.
  17. Majlis Ekonomi dan Sosial PBB membantu Perhimpunan Agung untuk mempromosikan kerjasama dan perkembangan ekonomi dan sosial antarabangsa.
  18. Beliau maju setapak lagi apabila dalam Perhimpunan Agung UMNO tahun 1972, beliau telah menjadi salah seorang daripada tiga orang Naib Presiden yang dipilih.
  19. Bahasa rasmi Majlis Eropah ialah bahasa Inggeris dan Perancis, manakala bahasa Jerman, Itali dan Rusia digunakan sebagai bahasa kerja dalam Perhimpunan Parlimen.
  20. Pemilihan Sihamoni direstui oleh Perdana Menteri Hun Sen dan Yang Dipertua Dewan Perhimpunan Negara Putera Norodom Ranariddh yang kedua-duanya ahli majlis takhta.
  21. Perlembagaan 1997 adalah perlembagaan pertama yang digubal oleh Perhimpunan Mendraf Perlembagaan yang dipilih orang ramai, maka itu digelarnya "Perlembagaan Rakyat".
  22. Satu rampasan kuasa ketenteraan berlaku pada 19 September 2006 ketika Thaksin berada di Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk berucap pada pembukaan Perhimpunan Agung.
  23. Tamabahan dari itu polis mesti diberi notis dalam 10 hari atau didenda RM10,000 akan dikenakan keatas penganjur seperti yang termaktub dalam Akta Perhimpunan Aman 2012.
  24. Pemilihan untuk sesi seterusnya bermula 1 Januari 2014 dilansungkan pada 17 Oktober 2013 pada sesi ke-68 Perhimpunan Agung PBB di ibu pejabatnya di Bandar Raya New York.
  25. Kanada, Jepun, Mexico, Amerika Syarikat dan Takhta Suci merupakan pemerhati dalam Majlis manakala Kanada, Israel dan Mexico merupakan pemerhati dalam Perhimpunan Parlimen.
  26. Dalam tahun 1971 Perhimpunan Agung mengundi untuk menyingkirkan wakil bagi Republik China dan kerusi diberikan kepada Republik Rakyat China sebagai wakil dari China yang sah.
  27. Senat pula ada 61 ahli, dua daripadanya dilantik oleh raja dan dua lagi oleh Perhimpunan Negara, dan yang selebihnya dipilih oleh ahli-ahli majlis komun daripada 24 wilayah Kemboja.
  28. Bersih Sabah memberitahu Perhimpunan Bersih akan diadakan di Dermaga Esplanade Tanjung Lipat pada 29 Ogos, namun tempoh masa diambil dijangka lebih pendek berbanding di Kuala Lumpur.
  29. Pada tahun 1953 dalam Perhimpunan Agung UMNO di Melaka meluluskan usul agar British mengadakan pilihan raya pada tahun 1954 bagi memilih 4/5 daripada 98 Ahli Dewan Perundangan Persekutuan.
  30. Pada 1 Jun, 1994, Afrika Selatan dengan rasminya telah menyertai semula organisasi Komanwel dan pada 23 Jun tahun yang sama, negara ini telah diterima semula ke dalam Perhimpunan Agung PBB.
  31. Penyokong-penyokong Razaleigh mengharapkan beliau akan menang, dan dalam Perhimpunan Agung UMNO tidak lama selepas pengiraan undi, terdapat khabar-khabar angin bahawa Razaleigh telah menang.
  32. Pada 21 Jun 2011, Ban dilantik untuk penggal kedua sebagai Setiausaha Agung selepas dipersetujui sebulat suara oleh Perhimpunan Agung PBB, dan akan terus berkhidmat sehingga 31 Disember 2016.
  33. Pada 17 Jun 2011, beliau menerima perakuan sebulat suara Majlis Keselamatan PBB, dan pada 21 Jun, pencalonannya disahkan oleh undi sebulat suara di Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa Bersatu.
  34. Ini kerana pendirian mengenai planet dalam sistem suria baru diputuskan dalam Perhimpunan Agung IAU 2006, tetapi pandangan mengenai planet luar suria masih menggunakan takrifan tidak rasmi pada 2003.
  35. Kumpulan pro-pemerintah seperti Himpunan Solidariti Untuk Mu Malaysia dianggarkan akan menghantar 10,000 orang wakil berhimpun dihadapan Pusat Dagangan Dunia Putra untuk membantahPerhimpunan Bersih.
  36. Polis Sabah telah mengeluarkan kenyataan bahawa Perhimpunan di Tanjung Lipat tidak akan diteruskan, dengan sebab Dewan Bandaraya Kota Kinabalu tidak memberi kebenaran untuk Bersih mengadakan perhimpunan aman.
  37. Perhimpunan Bersih 2015 atau Perhimpunan Bersih 4 adalah siri perhimpunan awam yang telah diadakan pada 29 hingga 30 Ogos di beberapa bandaraya utama seluruh Malaysia, iaitu Kuala Lumpur, Kota Kinabalu dan Kuching.
  38. ICJ dianggotai oleh lima belas hakim yang dipilih oleh Perhimpunan Agung PBB dan Majlis Keselamatan PBB daripada suatu senarai mereka yang dicadangkan oleh kumpulan-kumpulan kebangsaan di Mahkamah Tetap Timbangtara.
  39. Sebagai alat PBB tunggal yang diwakili oleh kesemua ahli, Perhimpunan ini bertindak sebagai forum untuk ahli-ahlinya membincangkan persoalan undang-undang antarabangsa serta membuat keputusan tentang pengendalian pertubuhan ini.
  40. Kuasa perundangan dikongsi oleh eksekutif dan Parlimen dwidewan yang terdiri daripada Perhimpunan Negara dan Senat ( ព្រឹទ្ធសភានៃព្រះរាជាណាចក្រកម្ពុជា, Protsaphea).
  41. Tunku mengarahkan Ghafar selaku Setiausaha UMNO Melaka mengadakan Mesyuarat Agung Tergempar pada 18 April 1954, di Dewan Perhimpunan Cina / Chinese Assembly Hall dan turut dihadiri Datuk Sir Tan Cheng Lock, Presiden dan wakil MCA.
  42. Pada 8 Oktober, Jawatankuasa Bertindak Bersama, merangkumi 15 buah pertubuhan utama masyarakat Cina, parti MCA, Gerakan, dan Parti Tindakan Demokratik (DAP) ditubuhkan dalam satu perjumpaan tergempar di Dewan Perhimpunan Cina Selangor.
  43. Kumpulan Bersih Global, yang berpusat di Geneva bagi mewakili masyarakat diaspora Malaysia seluruh dunia akan mengadakan acara solidariti awam di 50 buah bandar seluruh dunia bagi menyatakan sokongan kepada Perhimpunan Bersih 4 di Malaysia.
  44. Pada hari yang sama, Dong Jiao Zong dan beberapa buah pertubuhan lain mengadakan pertemuan di Dewan Perhimpunan Cina Selangor dan memutuskan untuk mengemukakan satu bantahan, yang dianggotai ibu bapa dan guru sekiranya isu itu tidak diselesaikan dalam masa dua minggu.
  45. Guru-guru Melayu melalui Kesatuan Persatuan Guru-Guru Melayu membuat tuntutan kepada Mohamed Khir Johari selaku Menteri Pelajaran, supaya sekolah menengah aliran Melayu diwujudkan pada 1 Februari 1958, seperti yang dijanjikan pada Perhimpunan Agung UMNO 30 Januari 1957.
  46. Skandal ini, serta kerebahan ahli politik "paksi Pro-Roh", kejatuhan Parti Uri dan ketumpasan pewarisnya iaitu Parti Demokratik di Perhimpunan Kebangsaan, dan kekalahan calon pewaris Roh di pilihan raya presiden, menandakan kejatuhan Generasi 386 yang pernah menjulang nama Roh.
  47. Pada 20 Jun, satu undian umum telah dilaksanakan oleh akhbar berbahasa Inggeris Malaysia The Star menerusi perkhidmatan dalam taliannya iaitu The Star Online, mengenai pandangan umum tentang pelaksanaan Perhimpunan Bersih 2.0 yang dijangka dibuat secara besar-besaran pada 9 Julai.
  48. Pilihan raya umum peringkat negara adalah mereka yang dipilih keanggotaannya di dalam Dewan Rakyat Malaysia, dewan lebih rendah bagi Parlimen, manakala pilihan raya peringkat negeri adalah untuk memilih keanggotaan di dalam Dewan Undangan Negeri (Dewan Perhimpunan Legislatif Negeri).
  49. Dalam Perhimpunan Agung UMNO ke-53, beliau menghentam Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad berhubung isu KKN (Kroni,Korupsi dan Nepotisme) dalam kerajaan.Berikutan itu, Dr Mahathir telah mendedahkan nama-nama Melayu/Bumiputera yang mendapat saham dan jawatan dalam syarikat tertentu.
  50. Pada tahun 2008-2009, beliau berkhidmat sebagai penasihat kepada Miguel d'Escoto Brockmann, Presiden 63 Amerika Perhimpunan Agung Bangsa-Bangsa, dan sebagai ahli [Stiglitz] Suruhanjaya Pakar Presiden Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Pembaharuan Sistem Kewangan Antarabangsa dan Kewangan.
  51. Sidang Kemuncak Liga Arab 1974 menunjuk PLO sebagai "wakil sah tunggal rakyat Palestin dan menegaskan kembali hak mereka untuk mendirikan negara merdeka yang mendesak." PLO telah mempunyai status pemerhati di Pertubuhan Bangsa-Bangsa sebagai "entiti non-negara" sejak 22 November 1974, yang memberikan hak untuk bercakap di Perhimpunan umum PBB tetapi tidak mempunyai hak suara.
  52. Tapak Warisan Dunia UNESCO adalah tempat-tempat khusus yang dicalonkan dan mendapat pengesahan untuk dimasukkan ke dalam senarai yang dikendalikan oleh Program Warisan Dunia Antarabangsa UNESCO yang ditadbir oleh Jawatankuasa Warisan Dunia UNESCO yang terdiri dari 21 kumpulan-kumpulan kenegerian (negara) yang dipilih oleh Perhimpunan Am Kumpulan-Kumpulan Kenegerian bagi tempoh terhad.
  53. Oleh kerana isu ini dibawa dalam keadaan delegasi yang mana sepatutnya hadir bagi mewakili China berbanding kemasukan atau penyingkiran ahli, isu ini hanya memerlukan tindakan oleh PerhimpunanAgung dan mengelakkan ketidakupayaan Perhimpunan untuk mengeluarkan ahli Majlis tanpa kelulusan Majlis (bergantung kepada veto), atau kelemahan perubahan dalam Artikel 23 mengenalpasti identiti ahli-ahli kekal.
  54. Jomo telah menangani mesyuarat peringkat menteri daripada UNCTAD, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu komisen serantau, Dana dan Program, beberapa agensi-agensi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu serta ECOSOC dan Kedua oleh Perhimpunan Agung, Jawatankuasa Ketiga dan Kelima serta yang Dunia Ekonomi Forum (Davos), Forum Dasar Global (Yaroslavl ), Public Forum Dunia (Rhodos), Forum Sosial Dunia (Porto Alegre) dan banyak persidangan akademik, perniagaan dan masyarakat sivil.
  55. Dalam respons kepada krisis, beliau memulakan tambahan Makroekonomi Kapasiti Penasihat seluruh sistem Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk menawarkan 'pendapat kedua' tindak balas dasar yang sesuai yang memberi penekanan kepada pemulihan ekonomi dan pewujudan pekerjaan, yang pernah berkhidmat sebagai ahli Suruhanjaya [Stiglitz] Pakar Presiden di Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mengenai Pembaharuan Sistem Kewangan Antarabangsa dan Kewangan pada tahun 2008-2009, dan mengetuai usaha selari untuk G24 untuk menyuarakan cadangan pembaharuan sistem kewangan antarabangsa.
  56. Objektif utama badan bukan kerajaan ini adalah untuk menggesa Kerajaan Malaysia yang berada di bawah pentadbiran Barisan Nasional untuk mengolah kembali dan membaik pulih sistem pemilihan atau pilihanraya berdasarkan konsep keadilan sejagat yang lebih bebas, terbuka dan bersih dari unsur sabotaj, ketirisan dan rasuah pilihanraya. Selain itu sebagai suatu platform bagi mendesak Kerajaan Malaysia mengamlakan sistem pemerintahan lebih demokratik, saksama dan tidak berat sebelah. Perhimpunan Bersih 4 ini merupakan jalinan perhimpunan awam berbangkit sama seperti yang pernah diadakan pada tahun 2007, 2011, 2012.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...