Tuesday 13 September 2016

Contoh Ayat Perkataan "mencipta"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "mencipta" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Contohnya, Thomas Edison, mencipta fonograf.
  2. Dia mencipta idea tentang "keinginan untuk berkuasa".
  3. Plato dikatakan telah mencipta satu jam loceng berdasarkan air.
  4. Tolkien, telah mencipta bahasa dongeng, selalu untuk tujuan kesusasteraan.
  5. Beliau merupakan tokoh yang telah mencipta simbol pembezaan dan pengamiran.
  6. Beliau mencadangkan agar diadakan satu pertandingan mencipta lagu kebangsaan.
  7. Tak menghairankan, campuran ini mencipta campuran bahasa dan komunikasi yang menarik.
  8. Rekaan ini bertujuan untuk mencipta suasana yang tersendiri di samping menjimatkan tenaga.
  9. Semasa mencari sebab mengapa hal ini berlaku, beliau telah berjaya mencipta teleskop cermin.
  10. Quipucamayoc adalah para akauntan Empayar Inca yang mencipta dan menyelesaikan simpulan Quipu.
  11. Giovanni Faber mencipta nama mikroskop untuk mikroskop majmuk Galileo Galilei pada tahun 1625.
  12. Liga Prizren memperkenalkan gagasan negara kebangsaan Albania dan mencipta abjad Albania moden.
  13. Adalah dipercayai bahawa orang-orang Mesir mencipta oven tertutup pertama bagi pembakaran roti.
  14. Spesifikasi yang terdapat dalam konsol PlayStation 3 ini digunakan untuk mencipta superkomputer.
  15. Kemudian pada tahun 1942, Feynman mula menyertai Projek Manhattan yang berazam untuk mencipta bom atom.
  16. Selama 18 bulan di sana, beliau telah mencipta â€˜Method of Fluxions’, teori graviti dan teori cahaya.
  17. Pada Zaman Neolitik, mereka mula mencipta peralatan tembikar, seperti bekas air, periuk, dan juga belanga.
  18. Mereka juga mencipta barang-barang kemas seperti anting-anting, kalung dan gelang sebagai perhiasan mereka.
  19. Mereka juga mencipta alat seperti beliung yang digunakan untuk menggali tanah dan alat untuk mengetam kayu.
  20. Ton warna merupakan jenis warna yang berguna untuk mencipta ruang dan bentuk tiga dimensi dalam seni tampak.
  21. Semasa menjadi Perdana Menteri, Alexander Mackenzie telah mencipta sebuah mesin yang membolehkan kesenangan.
  22. Setelah dipersetujui, kerajaan telah mengeluarkan tawaran RM1,000 kepada pengubah untuk mencipta seni katanya.
  23. EuroMayDay bertujuan untuk mencipta satu penentang yang jelas terhadap ketidaktentuan pekerjaan dan kehidupan.
  24. Dengan kata lain, saintis mengkaji fenomena, manakala jurutera mencipta jalan penyelesaian untuk sesuatu masalah.
  25. Fesyen-fesyen di pekan tersebut sering kali berubah, mencipta permintaan besar terhadap golongan pedagang dan artisan.
  26. Golongan Rishi juga menyedari bahawa Kebenaran Abadi berasal daripada Tuhan, iaitu sumber yang mencipta segala-galanya.
  27. Selepas James Naismith mencipta bola keranjang, terdapat beberapa perubahan yang telah dilakukan dalam permainan tersebut.
  28. Edison memetik ciri-ciri rekaan awal tersebut lalu menugaskan para pekerjanya untuk mencipta mentol yang tahan lebih lama.
  29. Pengelasan-pengelasan yang lebih baru mencuba mencipta kumpulan monofili berdasarkan ultrastruktur, biokimia, dan genetik.
  30. Hanya pada tahun 1928, apabila Rohwedder mencipta mesin yang memotong dan membungkus roti, barulah roti keping menjadi popular.
  31. Oleh kerana saiz sel amat kecil, kehadirannya hanya diketahui dan dapat dikesan setelah manusia dapat mencipta mikroskop cahaya.
  32. Wira Alexandria yang pertama mencabar kepercayaan ini pada abad pertama AD, tetapi cubaannya bagi mencipta hampagas buatan gagal.
  33. Ptolemy juga mereka dan membekalkan arahan untuk mencipta peta seluruh dunia yang didiami oleh manusia serta provinsi-provinsi Rom.
  34. Sebenarnya, bukan Edison yang mencipta mentol elektrik pertama, sebetulnya beliau mencipta lampu pijar pertama yang boleh diperdagangkan.
  35. Jepun juga bertujuan untuk mencipta lagi sebuah wilayah penampan, kini antara Manchukuo dan Nanjing, ibu negara kerajaan Nasionalis Cina.
  36. Ironinya, Amerika Syarikat juga telah mencipta Akta Patriot yang menyerupai ISA dan menahan tahanan di Kem tahanan Teluk Guantanamo, Cuba.
  37. Mereka juga mencipta sebuah zon perikatan-perikatan yang tidak dikawal rapi di sekitar Aden untuk bertindak sebagai penampan perlindungan.
  38. Prinsip Lascelles adalah percubaan untuk mencipta suatu konvensyen untuk meliputi keadaan-keadaan mirip, tetapi tidak pernah diuji dalam amalan.
  39. Beliau juga mengkritik kerajaan Thailand peningkatan keganasan dengan menaja dan mencipta kumpulan bersenjata Buddha dan mempersoalkan niat mereka.
  40. Pada tahun 1877–1878, Edison mencipta dan memajukan mikrofon karbon yang digunakan dalam semua telefon di samping penerima Bell sehingga 1980-an.
  41. Newton cuba mencipta teleskop untuk mengkaji bintang, tetapi mendapati bahawa jika beliau menggunakan kanta, imej yang terang mempunyai tepi bewarna.
  42. Anthropologi biologi mencipta teori tentang bagaimana bumi diduduki manusia, termasuk juga cubaan menjelaskan variasi manusia berciri geografi dan ras.
  43. Kebanyakan cubaan penukaran gagal apabila ahli alkimia secara tidak sengaja mencipta unsur yang tidak stabil ditambah dengan keadaan yang tidak selamat.
  44. Pengarang cerita kanak-kanak, Michael Morpurgo mencipta konsep cerita maskot-maskot ini, dan juga wujudnya filem animasi pendek berkenaan kisah mereka;.
  45. Gulick, ketua bidang sukan sekolah tersebut telah memberi Naismith tugas untuk mencipta satu permainan berpasukan yang boleh dimainkan semasa musim sejuk.
  46. Menurut Feynman, beliau bersetuju membantu supaya Nazi Jerman tidak dapat mencipta bom atom lebih dahulu; pada masa itu, Perang Dunia II masih berlangsung.
  47. Dengan itu jawatankuasa ini membuat keputusan mempelawa beberapa penggubah lagu yang masyhur bertaraf antarabangsa untuk mencipta khas lagu kebangsaan ini.
  48. Pemain beregu lelaki Fu Haifeng dari China mencipta rekod dunia yang rasmi bagi pukulan smash iaitu 332 km/h pada 3 Jun 2005 ketika Piala Sudirman berlangsung.
  49. Pada zaman Carolingian, Charlemagne mencipta sejenis akademi yang digelar sekolah istana, di Aachen, sebuah kota yang terletak di Jerman seperti zaman sekarang.
  50. Pada tahun 1972 Magnavox telah mencipta Magnavox Odyssey, konsol permainan video khusus untuk pengguna yang pertama yang boleh disambungkan kepada set television.
  51. Jepun sering membayar atau mencipta hubungan khas dengan kuasa-kuasa wilayah supaya dapat menjejaskan usaha-usaha kerajaan pusat Nasionalis untuk menyatukan China.
  52. Pada tahun yang sama, Parlimen Austria mencipta Pengisytiharan Berkecuali yang menyatakan Republik Kedua Austria akan menjadi negara berkecuali buat selama-lamanya.
  53. Pada tahun 499, Aryabhata, seorang ahli matematik India mencipta jadual-jadual separuh perentas yang kini dikenali sebagai jadual sinus, bersama-sama dengan jadual kosinus.
  54. Beliau dituduh oleh regim Parti Pekerja-Pekerja Jerman Sosialis Nasional kerana berniat mencipta fizik Yahudi berbeza dengan Deutsche Physik, yakni fizik Jerman ataupun Arya.
  55. Budak Afrika pertama mula tiba dari mana aja di Caribbean dan Afrika dan mula kawin campur dengan orang Eropah dan satu sama lain, mencipta kumpulan etnik orang Kriol Belize.
  56. Beliau juga telah mencipta peranti yang berfungsi sebagai pengulang atau penguat untuk digunakan dalam sistem talian telefon untuk mendapatkan komunikasi yang lebih berkesan.
  57. Islam dihuraikan dalam al-Qur'an sebagai "sifat primordial bagaimana Allah mencipta manusia", dan Al-Qur'an menyatakan bahawa nama Muslim telah diberikan oleh Nabi Ibrahim a.s.
  58. Telegram seringnya digunakan untuk mengesahkan urusan perniagaan dan berbeza dengan e-mel, ia biasanya digunakan untuk mencipta dokumen urus niaga yang sah di sisi undang-undang.
  59. Tidak ada Tuhan melainkan Dia" [Fatir: 3], dan berfirman Allah: "Maka adakah sesiapa yang mencipta sama seperti sesiapa yang tidak mencipta? Maka tidakkah kamu semua ingat?" [An-Nahl: 17]
  60. Daripada situ, cabang-cabang lain psikologi muncul dengan setiap individu mencipta idea-idea baru yang berbeza serta ahli psikologi moden seperti Freud dan Jung menyumbang kepada bidang ini.
  61. Pada tahun 1878, Edison mencipta istilah "filamen" bagi usnur dawai berbara yang membawa arus, meskipun istilah tersebut pernah dipakai oleh pencipta Inggeris bernama Joseph Swan sebelum ini.
  62. Seperti Silla, Goryeo merupakan sebuah negara yang mempunyai kebudayaan yang tinggi dan mencipta buku bernama Jikji yang menggunakan mesin cetak taip cerai logam yang tertua di dunia pada tahun 1377.
  63. Holloway mencipta sejarah dengan menjadi pengurus Leicester pertama dalam tempoh lebih 50 tahun untuk memenangi perlawanan liga pertama mereka selepas memegang jawatan itu, mengalahkan Bristol City 2–0.
  64. Selepas Zaman Neolitik,teknologi manusia Zaman Prasejarah telah berkembang ke arah teknologi logam.Zaman Logam di Malaysia bermula kira-kira 4000 tahun dahulu.Pada zaman ini manusia telahmencipta alat gangsa dan besi.
  65. Para strategi parti tersebut telah mencipta dasar aparteid (yang dikuatkuasakan pada tahun 1948), suatu cara untuk mengawal sistem ekonomi dan sosial negara dengan mengekalkan penguasaan kulit putih dan diskriminasi perkauman.
  66. Thomas Edison memulakan kerjayanya sebagai pencipta di bandar Newark, New Jersey, bermula dengan pengulang automatik dan peranti-peranti telegrafi yang lain, tetapi setelah mencipta peti nyanyi barulah namanya dijulang pada tahun 1877.
  67. Tahun itu, Muhammad ibn Saud, pemerintah dari pekan Ad-Dir'iyyah dekat Riyadh, menyertai kuasa dengan ulama' dan juga tokoh yang menentang keras amalan khurafat dan bid'ah, Muhammad ibn Abd-al-Wahhab, bagi mencipta entiti politikal baru.
  68. Perancis telah menerajui negara-negara ahlu Kesatuan Eropah yang hendah memperoleh faedah daripada kekuatan kesatuan kewangan ini untuk mencipta sistem politik, pertahanan dan keselamatan Kesatuan Eropah yang lebih bersatu dan berkebolehan.
  69. Berikutan ekspedisinya di Oceania pada tahun 1826, pelayar Perancis, Jules Dumont d'Urville mencipta istilah Malaysia, Micronesia dan Melanesia untuk membezakan budaya dan gugusan kepulauan Pasifik daripada istilah Polynesia yang sedia ada.
  70. Sepanjang 200 tahun dinasti itu berkuasa, ia berjaya menawan kawasan di sebelah utara, menggandakan kawasan penanaman, meningkatkan pembelajaran ilmu sains, dan berjaya mencipta aksara Korea (hangul) yang lebih sesuai untuk bahasa Korea dari aksara Cina.
  71. Jangkaan ini dihentikan semasa Pengutukan Paris ("Paris condemnations") 1277 oeh Bishop Etienne Tempier, yang memutuskan tidak terdapat had pada kuasa Tuhan, yang mendorong kepada kesimpulan bahawa Tuhan mampu mencipta hampagas jika Tuhan ingin melakukannya.
  72. Digelar "Yang Pintar dari Taman Menlo" oleh seorang wartawan, beliau adalah salah satu pereka terawal yang menggunakan pengeluaran besar-besaran untuk proses perekaan dan oleh itu, sering dihargai kerana mencipta makmal penyelidikan perindustrian yang pertama.
  73. Cereka pertama membabitkan mikrososm kemungkinannya "The Diamond Lens" tulisan Fitz-James O'Brien yang menceritakan kisah seorang ahli sains yang mencipta mikroskop berkuasa dan menjumpai seorang wanita yang cantik yang hidup dalam dunia mikroskopik dalam setitik air.
  74. Peraturan ejaan baru mencipta satu sistem dimana tanda konsonantal akan tidak lagi disebut oleh mereka sendiri (seperti mereka boleh dalam Phoenicia), tetapi hanya bersekutu dengan tanda dari kategori kedua dari tanda, dimana akan disebut dengan mereka sendiri (vokal).
  75. Anak Sultan Ibrahim, Ahmed Yusuf telah menggantikannya dan menjadi individu yang paling penting di dalam abad ke-19th century Afrika Timur, menerima ufti dari gabernor-gabernor Oman danmencipta perikatan dengan keluarga-Muslim yang penting di pesisir pantai Afrika Timur.
  76. Pam enam silinder blok tunggal oleh Taqi al-Din, dicipta pada 1551, juga mencipta separa hampagas, yang erbentuk "ketika pemberat timah hitam ("lead") naik ke atas, ia menarik piston bersamanya, menghasilkan hampagas yang mearik air melalui injap satu hala edalam silinder piston."
  77. Penting sekali pada tahun 1927, Baird turut mencipta sistem rakaman video pertama di dunia, iaitu "Phonovision" yang mana isyarat output kamera TV-nya dimodulatkan kepada julat audio di mana beliau dapat merakamkan isyarat tersebut pada cakera audio 10 inci dengan menggunakan teknologi rakaman audio biasa.
  78. Contohnya, ahli fizik Richard Feynman telah mencipta formulasi integral laluan mekanik kuantum menggunakan kombinasi penaakulan matematik dan pemahaman fizikal, dan teori rentetan, satu teori saintifik yang masih dalam pembangunan yang cuba untuk menggabungkan kuasa semulajadi yang asas, terus memberi ilham kepada matematik yang baru.
  79. Postulat-postulat 1, 2, 3, dan 5 menegaskan bahawa kewujudan dan keunikan rajah-rajah geometri, dan peegasan ini adalah satu binaan semulajadi: iaitu, kita tidak diberitahu bahawa ada perkara tertentu wujud, tetapi kaedah-kaedah diberi untuk mencipta dengan tidak lebih daripada satu kompas dan satu pinggiran lurus yang tidak bertanda.
  80. Seperti yang dinyatakan oleh Penerbitan Perangkaan dan Fakta D8: "Objektif D-8 adalah untuk membangunkan kedudukan negara-negara membangunkan di dunia ekonomi, mempelbagaikan danmencipta peluang-peluang baru di dalam perhubungan perdagangan, meningkatkan penglibatan dalam proses membuat keputusan pada peringkat antarabangsa, dan memberikan kehidupan yang lebih baik.
  81. Kebanyakan pengurus akan meletakkan sekurang-kurangnya seoranng pemain tengah di tengah padang dengan satu tugasan memecahkan serangan pemain lawan manakala pemain lain akan lebih mahirmencipta gol atau mempunyai tanggungjawab yang serupa bagi serangan atau pertahanan, atau seorang pemain sayap,atau lebih kepada seorang pemain penyerang yang tugas utamanya adalah menyerang.
  82. OIC menarik perhatian pada pembukaan sesi pertemuan di Putrajaya, Malaysia, pada tarikh 16 Oktober 2003, di mana Perdana Menteri Mahathir bin Mohamad dari Malaysia dalam sambutannya menegaskan bahawa Yahudi menguasai dunia: "Mereka mencipta sosialisme, komunisme, hak asasi manusia dan demokrasi, sehingga menganiaya mereka akan tampak menjadi salah, sehingga mereka dapat menikmati hak yang sama dengan orang lain.
  83. Mendukung cita-cita hendak mencapai perpaduan yang lebih erat dalam kalangan seluruh masyarakatnya; memelihara satu cara hidup demokratik; mencipta satu masyarakat yang adil di mana kemakmuran Negara akan dapat dinikmati bersama secara adil dan saksama; menjamin satu cara yang liberal terhadap tradisi-tradisi kebudayaannya yang kaya dan berbagai-bagai corak; membina satu masyarakat progresif yang akan menggunakan sains dan teknologi moden;
  84. Bidang mikrobiologi bermula pada tahun 1676.Seorang individu bernama Anton van Leeuwenhoek telah menemui akan kewujudan bakteria dan mikroorganisma lain dengan menggunakan mikroskop buatan sendiri yang terdiri daripada kanta tunggal.Lelaki ini merupakan ahli mikrobiologi yang pertama di dunia berjaya melihat mikroorganisma dengan menggunakan mikroskop ciptaan sendiri.Robert Hooke telah mencipta sejarah apabila berjaya menemui kulat pada buah pada tahun 1665.Pada abad ke-19,Ferdinand Cohn merupakan seorang ahli botani telah membuat kajian mengenai alga dan bakteria fotosintetik dan dapat mengenal pasti jenis bakteria seperti Bacillus.Individu ini turut berjaya membuat pengkelasan mengenai jenis bakteria dan spora.

4 comments:

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...