Wednesday 7 September 2016

Contoh Ayat Perkataan "kemunculan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "kemunculan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Ada juga yang menerima kemunculan spesies baru sebagai berlakunya evolusi.
  2. Antaranya ialah kemunculan televisyen hitam dan putih sebagai hiburan alternatif.
  3. Keadaan ini menyebabkan kemunculan kepulauan dan volkano serta penuruan paras laut.
  4. Bandar ini kini sedang pesat membangun dengan kemunculan banyak taman perumahan baru.
  5. Perisitiwa itu menandakan kemunculan telaga Zam-zam seperti yang dilihat pada hari ini.
  6. Ini memberikan peranan yang penting kepada kemunculan kalkulus pada abad ke tujuh belas.
  7. Ini adalah kemunculan air laut dan keperluan cahaya yang mencukupi untuk tujuan fotosintesis.
  8. Pada akhir zaman ini, Gondwana mula bergerak ke selatan dan menyebabkan kemunculan Zaman Ais.
  9. Sebaliknya, kegagalan (hitam) akan menyebabkan pembasmian keangkuhan dan kemunculan rendah hati.
  10. Bukti pertama kemunculan angiosperma muncul dalam rekod fosil sekitar 140 juta tahun dahulu, pada Zaman Jura.
  11. Persaingan terhadap BBC diperkenalkan pada tahun 1955 dengan kemunculan ITV, sebuah televisyen komersil yang bebas.
  12. Sebagai contoh, kemunculan hantu seringkali dikaitkan dengan gambaran bayang lutsinar, kelam, pudar, dan perasaan sejuk.
  13. Membuat kemunculan di Perayaan Filem Sundance, beliau memenangi Anugerah Juri Khas untuk Kecemerlangan Persembahan Kesatuan.
  14. Pertarungan di antara si bomoh dan keenam-enam puteri berlanjutan sehingga kemunculan puteri yang ketujuh dan paling sulung.
  15. Ia membawa kepada kemunculan kerajaan awal sebelum abad ke-10 adalah merupakan penempatan pesisir pantai dan pelabuhan kecil.
  16. Perkembangan astronomi membawa kepada kemunculan trigonometri dan trigonometri sferikal, bersama dengan pelayan teknik komputasi.
  17. Abad ke-3 menyaksikan kemunculan beberapa puak Jermanik Barat seperti Alamanni, Frank, Chatti, Saxon, Frisia, Sicambri dan Thuringia.
  18. Sebelum kemunculan komputer moden, kaedah berangka sering bergantung pada interpolasi tangan dalam jadual-jadual bercetak yang besar.
  19. Tahun 1997 melihat kemunculan televisyen Rossum buat pertama kalinya dengan tetamu kemunculan di atas Law & Order sebagai Alison Martin.
  20. Ramai bersetuju ia banyak menyumbang kearah kebebasan bersuara dikalangan media Arab, sesuatu yang asing sebelum kemunculan saluran berkenaan.
  21. Beliau bermula sebagai pemain amatur dengan kelab Queen's Park, yang mana beliau membuat kemunculan pertama sebagai penyerang pada usia 16 tahun.
  22. Walaupun rantau tersebut iaitu negara yang berdiri kini mempunyai sejarah purba, kemunculan dari dinasti Saudi bermula di Arabia tengah pada 1744.
  23. Sejak 1970-an, kemunculan pita video, cakera laser, DVD dan kini Blu-ray juga menjadikan peti televisyen sebagai alat untuk menayangkan bahan rakaman.
  24. Miri wujud disebabkan kemunculan industri minyak dan gas asli yang pertama dijumpai pada tahun 1910 di Bukit Telaga Minyak, Bukit Kanada di bandar Miri.
  25. Takrifan moden tidak cuba menjawab bagaimana fungsi massa kemungkinan diperolehi; daripadanya ia membina sebuah teori yang menganggapkan kemunculan mereka.
  26. Pada masa itu, Stock, dengan kemunculan sebagai Pengerusi di pertengahan 60an Jim Gregory membantu untuk mencapai transformasi kelab dan kawasan sekitarnya.
  27. Sejak masa itu, kemunculan ekonomi pasaran di Moscow telah menghasilkan ledakan peruncitan, perkhidmatan, seni bina, dan gaya hidup yang bersifat gaya Barat.
  28. Walau apapun puncanya, penulisan memberikan peluang bagi kemunculan kerajaan yang berkesan dan syarat awal dalam sejarah politik Mesir, penyatuan daerah utara dan selatan.
  29. Pada 2006, Rossum membuat kemunculan di satu filem bencana yang bertajuk Poseidon, filem yang dibintangi sebagai satu daripada lakonan utama, anak perempuan Jennifer Ramsey.
  30. Tetapi sejak kemunculan Rafael benitez dan Jose Mourinho, Liverpool dan Chelsea telah menjadi musuh, disebabkan oleh "perbalahan" di antara Jose Mourinho dan Rafael Benxtez.
  31. Walaubagaimana, ramai juga yang bersetuju bahawa kehadiran Al Jazeera di kalangan dunia Arab banyak membantu kearah kebebasan bersuara media Arab, sesuatu yang asing sebelum kemunculansaluran berkenaan.
  32. Dengan kemunculan era romantik pada awal abad ke-19, isu perempuan simpanan menimbulkan masaalah, dalam erti hubungan seksual tanpa perkahwinan boleh kadang-kadang dianggap sebagai lambang kebebasan wanita dan pilihan lain yang baik.
  33. Bukti kemunculan Melaka sebagai satu kuasa besar yang baru ialah Melaka telah dua kali berjaya menangkis serangan Siam dan akhirnya berjaya menguasai Kelantan, menjelang kurun ke-16 Melaka telah memutuskan hubungan hormat dengan Siam.
  34. Bentuk aksara Cina tradisional yang moden muncul buat pertama kali dengan kemunculan skrip perkeranian semasa Dinasti Han, dan telah mengekalkan bentuk yang lebih kurang stabil sejak abad ke-5 semasa Dinasti-dinasti Selatan dan Utara.
  35. Ini berdasarkan tulisan hieroglif jauh berbeza dengan pepaku Mesopotamia, tetapi kemunculan hieroglif secara tiba-tiba membayangkan Pendita/pentadbir Mesir telah memulakan sistem penyimpanan rekod berasaskan pengaruh asing yang lebih awal.
  36. Peperangan ini juga melihat Amerika Syarikat keluar daripada dasar mengasingkan diri, kemusnahan dan kebangkitan semula Jerman dan Jepun sebagai kuasa industri utama, dan kemunculan Amerika Syarikat dan Kesatuan Soviet sebagai kuasa besar dunia.
  37. Tempoh waktu Fanerozoik merangkumi kemunculan banyak filum haiwan; evolusi filum-filum tersebut menjadi pelbagai bentuk; kemunculan tumbuhan darat; perkembangan tumbuhan kompleks; evolusi ikan; kemunculan haiwan darat; serta perkembangan fauna moden.
  38. Dimulainya zaman Yayoi pada sekitar 300 SM menandakan kemunculan teknologi-teknologi baru seperti bercucuk tanam padi di sawah yang dilengkapi sistem pengairan dan teknik pembuatan perkakas daripada besi dan gangsa yang dibawa masuk oleh pendatang dari dari China atau Korea.
  39. Kejayaan kaedah matematik angka moden dan perisian telah mencetus kemunculan matematik berkomputer, sains berkomputer, dan kejuruteraan berkomputer, yang menggunakan Pengkomputeran Prestasi Tinggi untuk simulasi fenomena dan penyelesaian masalah dalam sains dan kejuruteraan.
  40. Huruf Greek yang kita kenal kini bangkit selepas Zaman Kegelapan Greek buta huruf — suatu tempoh antara kejatuhan Mycenae dan kebangkitan dari Greek Purba, dimana bermula dengan kemunculandari epik Homer, sekitar 800 S.M., dan institusi dari Sukan Olimpik Purba pada 776 S.M.
  41. Banyak buku teks tentang algebra abstrak bermula dengan definisi aksiomatik tentang pelbagai struktur algebra dan kemudian membentuk sifat-sifatnya, menghasilkan tanggapan salah berkenaankemunculan dahulu aksiom dalam algebra, yang kemudiannya dijadikan motivasi dan asas untuk kajian lanjut.
  42. Walaupun Tentera Laut Diraja British menjadi faktor penyumbang utama kemunculan Britain sebagai satu kuasa besar, Tentera Darat British menyediakan barisan hadapan untuk menjaga keselamatan koloni dan tanah jajahan, khususnya daripada ancaman kuasa lain dan juga keganasan oleh penduduk tempatan.
  43. Kebanyakan ahli geologi dan paleontologi menetapkan batas antara Prakambia dan Fanerozoik pada beberapa titik: sewaktu trilobit dan archaeocyatha pertama kali muncul; sewaktu Trichophycus pedum, suatu organisma penggali kompleks, pertama kali muncul; atau pada kemunculan pertama suatu kelompok organisme kecil bercangkerang yang dinamakan "fauna kecil bercangkerang".
  44. Matematik kemudiannya terus berkembang, contohnya di China pada kurun ke-3 sebelum masihi, di India pada kurun pertama masihi dan di dunia Islam pada kurun ke-8 masihi, sehingga kemunculanZaman Pembaharuan, apabila penciptaan matematik berinteraksi dengan penemuan saintifik yang baru, membawa kepada peningkatan yang sangat besar dalam penemuan matematik yang kekal berterusan sehingga hari ini.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...