Friday 23 September 2016

Contoh Ayat Perkataan "Parti"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "Parti" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Namun, beliau tetap memasuki Parti Liberal.
  2. Vienna kini dianggap sebagai pusat Parti Demokratik Sosial.
  3. Anwar pernah dikatakan akan menyertai Parti Islam SeMalaysia.
  4. Payom Chulanont merupakan pemimpin utama Parti Komunis Thailand.
  5. Fatos Nano, Ketua Parti Sosialis, telah menjadi PM sejak Jun 2002.
  6. Beliau merupakan naib-pengerusi bagi Parti Berjasa Sarawak pada 1964.
  7. Beliau kemudiannya menubuhkan Parti Kemerdekaan Malaya pada 26 Ogos, 1951.
  8. Beliau juga berkempen untuk Lyold George Jurith, seorang calon Parti Liberal.
  9. MIC yang mewakili kaum India kemudian menyertai Parti Perikatan pada tahun 1955.
  10. Bandar ini ditadbir oleh Parti Demokratik Sosial dengan majoriti mutlak di parlimen.
  11. Walau apapun, Parti Komunis mengekalan kawalan berkesan terhadap pelantikan kerajaan.
  12. Negara ini diperintah oleh Parti Komunis China yang kuasanya dijamin oleh Perlembagaan.
  13. Isteri beliau menubuhkan Parti Keadilan Rakyat untuk memperjuangkan Anwar dan politiknya.
  14. Parti politik yang pertama ditubuhkan awal 1970-an bernama Parti Kebangsaan Hebrides Baru.
  15. Botha adalah penyokong kuat Parti Kebangsaan dan pemisahan perkauman serta sistem aparteid.
  16. Pada 27 Mei, 1949, Tentera Pembebasan Rakyat daripada Parti Komunis China menguasai Shanghai.
  17. Pada tahun 1933, tercetusnya perang saudara dan menyebabkan larangan Parti Demokratik Sosial.
  18. Penyusunan kuasa utama dalam Parti Komunis yang digariskan dalam perlembagaan parti termasuk:
  19. Beliau telah menubuhkan Barisan Nasional pada 1 Januari 1973 untuk menggantikan Parti Perikatan.
  20. Presiden Indonesia ketika ini adalah Susilo Bambang Yudhoyono, yang disokong oleh Parti Demokrat.
  21. Perang Dunia Pertama dan sehingga 1918, politik Vienna telah dibentuk oleh Parti Sosial Kristian.
  22. Steve Irwin aktif dalam politik dan merupakan seorang penyokong konservatif Parti Liberal Australia.
  23. Peranan pusar Parti Komunis ditegaskan semula dalam semua alat-alat kerajaan, politik dan masyarakat.
  24. Pilihan raya sekali lagi diadakan pada 30 Mei 1959, kali ini pula Parti Tindakan Rakyat menang besar.
  25. Antara tahun 1968-1990, kekuasaannya berdasarkan pada sistem parti tunggal, Parti Demokrasi Gabon PDG).
  26. Taib juga adalah Mantan Presiden Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB), parti komponen Barisan Nasional.
  27. Terdapat tiga buah parti politik yang utama di Australia: Parti Buruh, Parti Liberal dan Parti Nasional.
  28. Kedegilan Botha untuk berkompromi telah mengakibatkan Parti Kebangsaan berpecah kepada beberapa kumpulan.
  29. Mereka menganggap Taib Mahmud hanya memihak kepada golongan Cina dan Parti Rakyat Bersatu Sarawak sahaja.
  30. Castro juga merupakan Setiausaha Pertama Parti Komunis Cuba dari pengasasannya pada 1961 hingga April 2011.
  31. Kejayaannya telah mengakhiri dominasi Parti Institusi Revolusi (PRI) selama 71 tahun sebagai parti kerajaan.
  32. Rick Santorum, berkedudukan ketiga tertinggi dalam Parti Republikan, adalah sasaran utama Demokrat kali ini.
  33. Ini menyebabkan pembentukan Bloc Quxbxcois di Quebec serta pencergasan Parti Pembaharuan Kanada di Kanada Barat.
  34. Di peringkat akar umbi, Datuk Seri Anwar merupakan penasihat Parti Keadilan Rakyat dan ketua umum Pakatan Rakyat.
  35. Selepas Perang Dunia Kedua, Perang Saudara China meletus antara Parti Komunis China dan Parti Negara China (KMT).
  36. Pada akhir masa jabatannya, Sukarno semakin bergantung kepada sokongan tentera dan PKI - Parti Komunis Indonesia.
  37. Pada 1876, dalam Parti Konservatif telah mewujudkan poicy antarabangsa yang boleh menguatkan usaha ekonomi Kanada.
  38. Rundingan Damai Baling merupakan perundingan di antara Kerajaan Persekutuan Tanah Melayu dengan Parti Komunis Malaya.
  39. Semenjak mencapai kemerdekaannya, Malaysia ditadbir oleh parti campuran Barisan Nasional (dahulunya Parti Perikatan).
  40. Beliau mewakili Parti Bumiputera Sarawak, salah satu parti komponen Perikatan Sarawak dalam pilihanraya Malaysia 1969.
  41. Sejak tahun 1963 negara ini ditadbir oleh Parti Baath; sejak 1970, ketua negeri sentiasa merupakan ahli keluarga Assad.
  42. Abraham Lincoln, calon Parti Republikan yang menentang keras perhambaan, dipilih untuk menjadi presiden pada tahun 1860.
  43. Menteri Besar ketika ini adalah Mohamed Azmin Ali daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR) sebahagian daripada Pakatan Rakyat.
  44. Seterusnya terpilih sebagai calon Presiden Parti Demokratik Milenium dengan mengalahkan Lee Hae-chan dengan majoriti tipis.
  45. Nama KMM diberikan oleh Sultan Djenain, seorang pelarian politik Parti Komunis Indonesia yang bertindak sebagai penaung KMM.
  46. Semenjak 17 Oktober 2005 Buruh sudah di dalam perikatan rasmi dengan Parti Kemajuan, Jim Anderton menjadi MPnya yang tunggal.
  47. hanya pertubuhan politik yang bergabung dengan atau didukung oleh Parti Komunis dibenarkan untuk bertanding dalam pilihanraya.
  48. Masakini, semasa Kongres ke-109, Parti Demokrat merupakan parti minoriti di dalam Senat Amerika Syarikat dan Dewan Perwakilan.
  49. Di bawah Presiden Frederick Chiluba, Sata menjadi menteri pada tahun 1990-an mewakili Pergerakan Pelbagai Parti Demokrasi (JMM).
  50. Pilihanraya telah diadakan pada bulan September 1962 dan kesemua kerusi yang ditanding telah dimenangi oleh Parti Rakyat Brunei.
  51. Sejak tahun 1995 hingga 2006, Nepal mengalami perang saudara antara tentera kerajaan dan pejuang Maois dari Parti Komunis Nepal.
  52. Parti-parti politik utama di Rusia termasuk Rusia Bersatu, the Parti Komunis, the Parti Demokratik Liberal Rusia, dan Rusia Adil.
  53. Hotel Lee Garden pernah digunakan untuk menandatangani perjanjian damai antara kerajaan Malaysia dengan Parti Komunis Malaya 1989.
  54. Presiden Stjepan Mesić yang berasal daripada Parti Rakyat Croatia-Demokrat Liberal (HNS) dua kali dipilih pada tahun 2000 dan 2005.
  55. Manasseh Sogavare, ketua Parti Progresif Rakyat dipilih sebagai Perdana Menteri oleh satu gabungan parti-parti politik yang longgar.
  56. Perkongsian kuasa ini telah berlanjutan hingga 1940an, bila parti pro-Afrikaner iaitu Parti Kebangsaan mencapai majoriti di Parlimen.
  57. Pakatan pembangkang Barisan Alternatif, yang telah diketuai oleh Parti Islam Se-Malaysia (PAS), telah meningkatkan kerusinya kepada 42.
  58. Parti Demokrat merupakan salah sebuah daripada dua parti politik kontemporari di dalam Amerika Syarikat; satu lagi adalah Parti Republikan.
  59. Secara teorinya, badan tertinggi parti ialah Kongres Kebangsaan Parti Komunis China yang bermesyuarat sekurang-kurangnya lima tahun sekali.
  60. Pada tahun 1950, Kerajaan Persekutuan Tanah Melayu menolak pendaftaran Parti Kebangsaan Melayu Malaya sebagai sebuah parti politik yang sah.
  61. Ia berlarutan hingga ke 13 Mei 1969 sebelum Parti Gerakan mengeluarkan kenyataan meminta maaf pada 13 Mei di atas kelakuan penyokong mereka.
  62. Bagaimanapun, pada Disember 2003, PM Nano menekankan lagi kepemimpinannya dari Parti Sosialis yang sedang berkuasa dan melantik kabinet baru.
  63. Sejak pilihan raya umum 1996, Parti Campuran Liberal/Nasional yang diketuai oleh Perdana Menteri John Howard telah memegang kuasa di Canberra.
  64. Berikutan dengan Pilihan Raya Umum 2008, John Key daripada Parti Nasional dijangka akan dilantik menjadi Perdana Menteri pada masa akan datang.
  65. Pada September 1955, sepucuk surat dihantar oleh Parti Komunis Malaya dan ditandatangani oleh Ng Heng dari Kampung Kelian Intan, Keroh di Perak.
  66. Pada 19 April 2011, Castro meletak jawatan daripada Jawatankuasa Pusat Parti Komunis Cuba, dan dengan itu turun sebagai pemimpin parti tersebut.
  67. Perlembagaan dipinda pada tahun 1963 untuk memuaskan perikatan antara Kongres Rakyat Uganda dan Parti Kabaka Yekka ketika pilihanraya tahun 1962.
  68. Jumlah kerusi yang dimenangi Parti Perikatan dalam Dewan Rakyat telah menurun daripada 89 kerusi pada tahun 1964 kepada 66 kerusi pada tahun 1969.
  69. Tokoh nonpartisan, secara nominal bersekutu dengan Parti Demokrat, ia diangkat sebagai calon yang dipersetujui parti yang berkuasa dan pembangkang.
  70. Naib Presiden Parti Islam Se-Malaysia Mohamad Sabu berkata terdapat "kebimbangan" mengenai bagaimana pilihan raya umum akan datang bakal dijalankan.
  71. Sesetengah daripada orang Cina yang tidak puas hati kini melihat Parti Komunis Malaya sebagai harapan yang tunggal untuk mencapai sebuah kemerdekaan.
  72. rampasan kuasa pada tahun 1997 meletakkan kuasa mutlak kepada Perdana Menteri Hun Sen dan Parti Rakyat Kemboja yang masih berkuasa setakat tahun 2015.
  73. Akibat kesukaran dan kekurangan sokongan dari masyarakat, pemimpin Parti Komunis Malaya, Chin Peng telah meminta perundingan diadakan pada tahun 1955.
  74. Walau bagaimanapun, Parti Islam Se-Malaysia menafikan segala tuduhan tersebut serta mempertahankan kenyataan dan dakwaan Mohamad Sabu atas alasan sama.
  75. Baling merupakan sebuah daerah yang dikaitkan dengan pertemuan antara Tunku Abdul Rahman dengan Chin Peng daripada Parti Komunis Malaya pada tahun 1955.
  76. Ia dibentuk pada 1973 sebagai pengganti kepada Parti Perikatan, ia meneruskan pemerintahannya tanpa diganggu (termasuk era Perikatan) sejak kemerdekaan.
  77. Kerajaan campuran tengah-kiri diketuai oleh Parti Demokratik Sosial (SDP) sehingga November 2003, apabila HDZ yang dibaharui membentuk kerajaan minoriti.
  78. Pekerjaan politiknya yang pertama dalam Parti Kebangsaan ialah sebagai pengelola politik political organiser di wilayah bersebelahan iaitu Cape Province.
  79. Bersama-sama Parti Keutamaan Rakyat dan Parti Baru China, KMT membentuk parti campuran Pan-Biru yang mendukung menyatuan semula dengan tanah besar China.
  80. Charles Anderson menyertai bidang politik dalam tahun 1949 dan memenangi kerusi Parlimen Hume mewakili Parti negara dengan peralihan sokongan sebanyak 18.8%.
  81. Golongan Dayak dalam Parti Bansa Dayak Sarawak (PBDS) dikatakan tidak puas hati apabila jawatan ketua menteri tidak diberikan kepada mereka selepas 17 tahun.
  82. Terbentuknya Persekutuan Tanah Melayu pada 1 Februari 1948 merupakan kekalahan kepada Parti Komunis Malaya kerana golongan ini telah diketepikan oleh British.
  83. Di antara tahun 1934 dan 1945, ketika Parti Demokratik Sosial telah diharamkan, datuk bandar dilantik oleh fasis Austria dan kemudian oleh pihak berkuasa Nazi.
  84. Pada 1992, setelah kejayaan pemilihan yang luas bagi Parti Demokratik, Sali Berisha menjadi tokoh demokrasi yang pertama yang dipilih sebagai Presiden Albania.
  85. Semasa eletrik Kanada pada tahun 1878, Mackenzie telah menjadikan Parti Konservatif sebagai parti yang berlandaskan benar kerana eletrik Kanada pada tahun 1878.
  86. Manakala dari segi penglibatan negara luar pula, Parti Kuomintang dari China memainkan peranan yang penting untuk menyebarkan perfahaman komunis ke Tanah Melayu.
  87. Pada Julai 2000, Parti Tindakan Nasional (PAN) yang dipimpin oleh Vicente Fox Quesada telah berjaya merampas negara ini dari PRI melalui pilihan raya yang bebas.
  88. Pemerintahannya di tanah besar tamat pada tahun 1949 apabila Parti Komunis China menggulingkan pemerintahan Parti Negara China (juga dikenali sebagai Kuomintang).
  89. Oleh itu, India menyokong penuh Tribhuvan, raja baru Nepal pada tahun 1951, dan kerajaan baru Nepal yang terdiri sebahagian besarnya daripada Parti Kongres Nepal.
  90. Pada 1996, Parti Kebebasan Austria (FPx), memenangi 29 kerusi (meningkat daripada 21 kerusi pada 1991), menewaskan xVP untuk naik ke tempat ketiga pada kali kedua.
  91. Ramos untuk menyertai Parti LAKAS, iaitu parti pemerintahannya, sebagai calon pasangan untuk Jose De Venecia, Speaker Dewan, yang mempertandingkan jawatan Presiden.
  92. Sebaik sahaja pemberontakan berakhir pada 1930an, Parti Institusi Revolusi mengambil alih pucuk pemerintahan dan berkuasa selama 70 tahun hinggalah akhir abad ke-20.
  93. Walau bagaimanapun, golongan komunis di Tanah Melayu menubuhkan Parti Komunis Nanyang tetapi diharamkan pada tahun 1930 kemudian menubuhkan pula Parti Komunis Malaya.
  94. Pada pemilihan raya 2010, SPx kalah pada majoriti sekali lagi dan seterusnya menjalinkan pakatan dengan Parti Hijau – ini kali pertama pakatan SPx/Hijau di Austria.
  95. Perang saudara yang berlaku berakhir pada tahun 1949 dengan penubuhan Republik Rakyat China, negara komunis yang baru ciptaan Parti Komunis China di tanah besar China.
  96. Di bawah perlembagaan negara, hanya Parti Komunis Kesatuan Soviet dibenarkan untuk mengawal jentera kerajaan dan membuat keputusan mengenai ekonomi dan hal masyarakat.
  97. Sehubungan dengan itu, kerajaan negeri Kelantan yang diperintah Parti Islam Se-Malaysia bertindak mengharamkan segala aktiviti loteri serta menutup premis jualan loteri.
  98. Tunku kemudiannya menegaskan kepada rakyat bahawa Parti Komunis Malaya bertindak menentang kerajaan sah yang telah dipilih rakyat dan merdeka daripada penjajahan British.
  99. Akhirnya, parti Chun iaitu Parti Keadilan Demokratik, dan ketuanya, Roh Tae-woo mengumumkan Perisytiharan 29 Jun, yang merangkumi hak rakyat memilih presiden secara terus.
  100. Malah, pihak kerajaan yang mengetahui kelemahan Parti Komunis Malaya menolak permintaan langsung Parti Komunis Malaya agar dibenarkan bergerak sebagai sebuah parti politik.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...