Tuesday 13 September 2016

Contoh Ayat Perkataan "konteks"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "konteks" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Di dalam konteks harian, perkataan Muslim dan Melayu sering ditukar ganti.
  2. Perkataan Dharma dalam konteks ini bermaksud agama atau tugas-tugas agama.
  3. Pendek kata, Imam Malik adalah orang yang tidak diragui dalam konteks ini.
  4. Tetapi perkataan ini juga merujuk kepada konteks penglihatan negara dari segi politik.
  5. Sosiobiologi cuba menjelaskan dan mengkaji tingkah laku sosial dalam konteks tersebut.
  6. Dalam konteks moden, perkataan HindÄ« merangkumi Hind "India", dan akhiran adjektif Ä«.
  7. Keduanya, dalam konteks biologi, seseorang boleh membincangkan spesies Dunia Lama dan Dunia Baru.
  8. Perkataan "Falsafah" dalam konteks akademik Anglo-Amerika mungkin adalah sesuatu yang mengelirukan.
  9. Dalam konteks sejarah, ia telah terbukti memberi pengaruh yang sangat besar dalam pelbagai bidang sains.
  10. Huruf adalah juga digunakan untuk persembahkan nombor-angka Greek- dalam jenis sama konteks sebagai angka Roman.
  11. Dalam konteks ini, herba sepatutnya diproses dan digunakan berdasarkan standard penggunaan yang tinggi dan tepat.
  12. Tradisi mistik dalam Islam meletakkan keseronokan kesyurgaan ini dalam konteks kesedaran yang amat terhadap Allah.
  13. Dalam konteks perdebatan-perdebatan politik tentang takrif kehidupan yang wajar, istilah kehamilan boleh mengelirukan.
  14. Usaha beliau dalam memupuk semangat perpaduan antara berbilang kaum telah berjaya dicapai dalam konteks masyarakat Malaysia.
  15. Dalam konteks nombor kompleks, positif adalah nyata, tetapi demi kejelasan seseorang juga boleh sebut "nombor nyata positif".
  16. Dalam konteks heteroseksual, seks oral digunakan sebagai cara untuk merancang keluarga dan alternatif kepada perhubungan jenis.
  17. Teori kekacauan kuantum mengkaji bagaimana padanan antara mekanik kuantum dan mekanik klasik bekerja dalam konteks sistem kacau.
  18. Di China zaman kuno, terdapat sebilangan institusi pengajian tinggi yang lebih kurang menyerupai 'universiti' dalam konteks moden.
  19. Di dalam konteks Konflik Israel-Palestin, istilah Palestin mempunyai konotasi politik yang amat berat dan boleh mencetuskan kontroversi.
  20. Bagaimanapun di kalangan penganalisa ketenteraan adalah, kecuali dari konteks jenayah bio, senjata biologi tidak berguna bagi kegunaan tentera.
  21. Manakala diperingkat nasional dan antarabangsa serta bantuan logistik kepada operasi dan eksesais ATM, ia dikendalikan di dalam konteks bersama.
  22. Seseorang boleh menyebut "Dunia Baru" dalam konteks sejarah apabila membincangkan pelayaran Christopher Columbus, Penaklukan Sepanyol di Yucatxn, dsb.
  23. Matlamat tersurat DEB adalah untuk mencapai perpaduan negara dan integrasi nasional dan ia telah digubal dalam konteks strategi serampang dua mata untuk:
  24. Dalam konteks ekosistem, homeostasis boleh merujuk kepada pengekalan tahap karbon dioksida dalam atmosfera oleh tumbuh-tumbuhan yang mampu berfotosintesis.
  25. Dalam konteks ini Jackson menegaskan bahawa Sungai Buluh bukan merupakan sumber utama kepada Sungai Golok dan ia tidak patut dijadikan sebagai garis sempadan.
  26. Pada awalnya banyak persoalan kombinatorik dianggap terpencil, hanya memberikan penyelesaian ad hoc kepada masalah yang timbul dalam beberapa konteks matematik.
  27. Dalam konteks hari ini, perkataan "China" bererti negara tanah besar China atau Republik Rakyat China, manakala "Taiwan" digunakan untuk merujuk Republik China.
  28. Dalam konteks biologi, Australasia bukan Dunia Baru mahupun Lama, kerana flora dan faunanya ketara bezanya daripada flora dan fauna di Eurasia dan benua Amerika.
  29. Ia termasuk dalam konteks lebih besar pemerintahan dan prinsip seperti keizinan diperintah, dan mungkin membabitkan organisasi bukan laba dan tadbir urus korporat.
  30. 2 dan 3 adalah prinsip-prinsip "aritmetik"; perhatikan bahawa makna-makna "tambah" dan "tolak" di dalam konteks geometri asli ini telah diberi sama seperti diambil.
  31. Secara tidak rasmi, seperti dalam konteks ekonomi atau perniagaan, "kawasan besar China" (大中华地区) merujuk tanah besar China, Hong Kong, Makau, dan pulau Taiwan.
  32. Dalam konteks lebih luas, "perubatan" hari ini merujuk kepada bidang-bidang perubatan klinik, penyelidikan perubatan, pembedahan, lantasnya mengatasi masalah penyakit dan kecederaan.
  33. Sistem angka boleh dilihat sebagai konteks yang membolehkan angka "11" ditafsir sebagai angka perduaan untuk tiga, angka perpuluhan untuk sebelas, atau mana-mana nombor lain dalam asas-asas berbeza.
  34. Bagaimanapun, bahasa geometri juga digunakan dalam konteks bahawa mereka dikeluarkan jauh dari tradisi, tempat asal Euclidnya, contohnya, dalam geometri pecahan, dan khususnya dalam geometri Algebra.
  35. Kemudiannya, Anwar telah ditangkap, dipukul ketika ditahan di penjara, dan didakwa dengan kesalahan melakukan rasuah, dalam kedua-dua konteks undang-undang dan moral, pendakwaan-pendakwaan termasuklah halangan keadilan dan liwat.
  36. ('Imam' dalam konteks ini ialah sebuah istilah agama yang digunakan oleh Syiah untuk merujuk kepada keturunan-keturunan sezuriat Ali, menantu Nabi Muhammad, yang dianggap ditakdirkan sebagai pewaris-pewaris tidak terkelas Nabi Muhammad.)
  37. Pandangan alternatif yang diberikan oleh Richard Dawkins berbunyi pemangsaan sebagai sebentuk persaingan, iaitu gen-gen pemangsan dan mangsa merebut badan organisme pemangsa, paling baik difahami dalam konteks pandangan evolusi tertumpu gen.
  38. Digunakan dalam konteks kebudayaan, istilah "Nusantara" secara amnya merangkumi pulau-pulau Asia Tenggara dan sebilangan wilayah benua yang berjiran yang bahasa-bahasa Melayu-Polinesia serta budaya-budaya berkait merupakan budaya yang terutama.
  39. Pertamanya, aksara-aksara alternatif telah dipergunakan untuk mengelakkan penggunaan nama rasmi orang yang penting dalam konteks yang kurang rasmi sebagai cara untuk menunjukkan penghormatan kepada orang tersebut dengan mengekalkan aksara-aksara namanya.
  40. Kadang kala istilah ini digunakan secara umum untuk menerangkan kecederaan, kecacatan, sindrom, simptom, keserongan tingkah laku, dan variasi biasa sesuatu struktur atau fungsi, sementara dalamkonteks lain boleh dianggap sebagai kategori yang boleh dibezakan.
  41. Asal-usul Istilah "Merdeka" ditakrifkan daripada bahasa Sanskrit Maharddhika yang membawa makna "kekayaan, keagungan dan kekuasaan" Dalam konteks kontemporari, Istilah ini digunakan dalam Bahasa Malaysia dan Bahasa Indonesia untuk melambangkan kedaulatan sesebuah negara.
  42. Di dalam konteks Malaysia ketiadaan tindakan afirmatif dan pelaksanaan meritokrasi yang tidak mengambil kira realiti ketidakseimbangan sosioekonomi antara kaum akan hanya menghasilkan ketidakadilan serta ketidaksaksamaan yang akhirnya akan mengakibatkan diskriminasi minoriti ke atas majoriti.
  43. Pemerintahan sendiri dikaitkan dalam konteks di mana terdapat pengakhiran pemerintahan penjajahan, kerajaan monarki mutlak atau Raja, serta juga permintaan bagi entiti autonomi menurut agama, etnik atau kawasan geografi yang melihat diri mereka sebagai tidak diwakili atau kurang diwakili dalam kerajaan negara.
  44. Dalam konteks pengolahan peribadi, adab sopan terhadap wanita yang hamil umumnya menetapkan bahawa para doktor mengelakkan penggunaan bahasa klinikal seperti "fetus" dan "embrio" tetapi sebaliknya merujuk kepada anak yang berkembang secara mudah sebagai "bayi", meskipun istilah ini tidak tepat dari segi perubatan.
  45. Antara aspek utama kombinatorik termasuklah membilang struktur yang berlainan jenis dan saiz, membuat keputusan tentang bila kriteria tertentu boleh dipenuhi serta membina dan menganalisis objek berdasarkan kriteria tersebut, mencari objek "terbesar", "terkecil" atau "optimum", dan mengkaji struktur kombinatorik yang muncul dalam satu konteks algebra, atau mengaplikasi teknik algebra ke atas masalah kombinatorik.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...