Friday 23 September 2016

Contoh Ayat Perkataan "mengembalikan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "mengembalikan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Meskipun secara politik terbilang stabil, Keshogunan Kamakura akhirnya digulingkan oleh Maharaja Go-Daigo yang mengembalikan kuasa di tangan maharaja.
  2. Kerajaan tentera diakhiri dengan penyelenggaraan Pemilihan Agung pada bulan November 1987, yang telah mengembalikan kuasa kerajaan kepada golongan awam.
  3. Setelah Rejim Tentera Berkuasa, maka timbul gerakan-gerakan kontra-revolusi yag bertujuan untuk mengembalikan demokrasi di Suriname dengan rampasan kuasa.
  4. Zaman Peralihan pertama tidak berakhir sehingga kebangkitan Dinasti Kesebelas yang mengembalikan pemerintahan pusat sekitar 2050 SM dari pengkalannya di Thebes.
  5. Disebabkan bantahan orang Melayu yang dipimpin oleh Dato Onn Jaafar, Malayan Union dibubarkan dan digantikan dengan Persekutuan Tanah Melayu, yangmengembalikan kedudukan simbolik raja-raja Melayu.
  6. Pada tahun 2013, Konfederasi Bola Sepak Asia membuat cadangan untuk mengembalikan semula perlawanan akhir timbal balas dan membenarkan terbaik dua puluh tiga ahli persatuan yang memenuhi Kriteria ACL untuk bersaing.
  7. Perjanjian bersejarah itu telah menamatkan perjuangan bersenjata Parti Komunis Malaya selama 41 tahun dan mengembalikan taat setianya kepada Yang di-Pertuan Agong dan patuh kepada Perlembagaan dan undang-undang negara.
  8. Struktur pertubuhan Parti musnah dalam Revolusi Kebudayaan lalu segera dibina semula oleh Deng Xiaoping yang kemudiannya melancarkan "sosialisme kecinaan" serta mengembalikan segala sistem negeri kepada pengawalan Parti.
  9. Perintah dipulihkan oleh Angkatan Perlindungan Multinasional PBB, dan pemerintah rekonsiliasi nasional sementara menjaga pilihan raya Jun 1997, yang mengembalikan Sosialis dan sekutunya pada kekuasaan di tingkat nasional.
  10. Fasa pertama akan mengembalikan semua laluan penerbangan antarabangsa ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur sebagai hub utama dan fasa kedua akan menamatkan perkhidmatan pada route yang ternyata tidak menguntungkan.
  11. Pada Jun 2003, satu pasukan berbagai negara yang diketuai oleh Australia yang dipanggil "Misi Bantuan Wilayah ke Kepulauan Solomon" tiba di negara tersebut untuk mengembalikan keamanan dan melucutkan senjata tentera awam etnik.
  12. Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Zaid Ibrahim, pada tahun 2008 membayangkan kerajaan Malaysia akan meminta maaf kepada Tun Salleh Abas yang dipecat serta mengembalikan semula hak-hak beliau seperti pencen dan sebagainya.
  13. Di sesi pertama Dewan Undangan Negeri Johor ke-12 pada tahun 2008, Sultan menyabdakan pendirian bahawa Pulau Batu Puteh adalah milik Malaysia, n berikrar untuk mencari jalan yang tidak menyalahi undang-undang untuk mengembalikan pulau tersebut ke pangkuan negara.
  14. Dalam rancangan untuk meyakinkan Othello bahawa Cassio berhubungan sulit dengan Desdemona, Iago menghasut Cassio untuk mendesak Desdemona untuk bertindak sebagai orang tengah antara Cassio dengan Othello untuk meyakinkan Othello untuk mengembalikan pangkat Cassio.
  15. Ini merupakan pemahaman umum yang telah menjadi dasar environmentalisme, yakni pergerakan politik, sosial dan falsafah yang luas dan yang menyokong pelbagai tindakan dan dasar untuk melindungi apa-apa alam semula jadi yang tinggal, atau mengembalikan serta mengembangkan peranan alam semula jadi di persekitaran ini.
  16. Internet Explorer telah memperkenalkan beberapa jenis sambungan kepada JScript yang telah diterima oleh pelayar-pelayar lain, termasuk sifat innerHTML yang mengembalikan rentetan HTML dalam unsur; objek XMLHttpRequest yang membolehkan penghantaran permintaan HTTP dan penerimaan sambutan HTTP; dan sifat designMode dalam objek contentDocument yang membolehkan teks kaya untuk penyuntingan dokumen HTML.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...