Friday 23 September 2016

Contoh Ayat Perkataan "mesin"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "mesin" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Jobs berjaya mengajak Wozniak memasang mesin komputer dan menjualnya.
  2. Susu getah menjadi beku dengan mencampur asid formik, digelek dalam mesin penggelek.
  3. Turut disediakan surau, tandas dan kemudahan perbankan mesin ATM pelbagai pilihan bank.
  4. Seorang pengguna mahir boleh membuat pengiraan menggunakan sempoa sepantas mesin hitung.
  5. Telegraf"' ialah mesin untuk menghantar dan menerima pesanan jarak jauh, iaitu untuk telegrafi.
  6. Contohnya bahasa mesin mempunyai arahan-arahan dalam bentuk bit yang sukar untuk difahami manusia.
  7. Hari ini, mesin hitung, mesin daftar tunai dan komputer digunakan untuk pengiraan aritmetik permulaan.
  8. Kedai roti di Chillicothe, Missouri adalah yang pertama menggunakan mesin ini bagi menghasilkan roti keping.
  9. Semasa menjadi Perdana Menteri, Alexander Mackenzie telah mencipta sebuah mesin yang membolehkan kesenangan.
  10. Kekuatan gempa bumi ditetapkan dengan penggunaan logaritma gandaan gelombang yang dirakamkan oleh mesin seismograf.
  11. Kelajuan CPU mutlak tidak biasanya sebagai kritikal ke pelayan kerana ia adalah untuk mesin desktop [perlu petikan].
  12. Hanya pada tahun 1928, apabila Rohwedder mencipta mesin yang memotong dan membungkus roti, barulah roti keping menjadi popular.
  13. Mewujudkan penyelarasan komunikasi dengan ejen-ejen lain dalam arena politik, dan juga mesin pihak pusat, MPC mempunyai pengaruh yang agak besar.
  14. Mikrokomputer menjadi alat perniagaan apabila atur cara hamparan elektronik VisiCalc dilancarkan untuk mesin Apple II, dan seterusnya untuk IBM PC.
  15. Telegram yang dihantar oleh rangkaian teleks, iaitu rangkaian mesin teletaip bersuis yang serupa dengan rangkaian telefon, dikenali sebagai pesanan teleks.
  16. Minyak tanah terbuat dari rantai di wilayah C10 sampai C15, diikuti oleh minyak diesel (C10 hingga C20) dan bahan bakar minyak yang digunakan dalam mesin kapal.
  17. Kali pertama imej bergerak dipancarkan secara elektrik adalah melalui mesin faks mekanik yang terawal, termasuk pantelegraf yang dimajukan pada akhir abad ke-19.
  18. Pada tahun 1912 Rohwedder mula memajukan mesin yang mampu memotong roti, tetapi kedai roti keberatan menggunakannya kerana mereka bimbang roti akan masuk angin dan menjadi keras.
  19. DTD yang dirujuk oleh doctype itu mengandungi tatabahasa bacaan terbaca mesin yang menentukan kandungan yang dibenarkan dan dilarang untuk sesuatu dokumen yang mematuhi DTD sebegitu.
  20. Sesetengah sejarahwan percaya bahawa Jepun tetap akan kalah, tanpa mengira samaada depoh minyak dan kedai mesin dimusnahkan atau sekiranya kapal induk berada di pelabuhan dan ditenggelamkan.
  21. Seperti Silla, Goryeo merupakan sebuah negara yang mempunyai kebudayaan yang tinggi dan mencipta buku bernama Jikji yang menggunakan mesin cetak taip cerai logam yang tertua di dunia pada tahun 1377.
  22. Catatannya mirip dengan catatan matematik moden, dan menggunakan peraturan meta, transformasi, dan rekursi dengan canggihnya yang tatabahasanya mengadakan kuasa pengiraan bersamaan denganmesin Turing.
  23. Ketua Kampung Long Lellang A, Amat Aran, 71 berkata bahan bakar, makanan, bahan binaan dan peralatan pertanian seperti gergaji rantai dan mesin pemotong semak-samun sukar didapati sejak sekatan jalan 2004.
  24. Algoritma paling biasa bagi kes ini, sama ada menggunakannya dalam banyak komputer atau mesin pengira, adalah kaedah Babylon bagi pengiraan punca kuasa 2 yang merupakan salah satu daripada kaedah mengira punca kuasa.
  25. Aritmetik congak ialah aritmetik permulaan yang dibuat di dalam kepala sahaja, contohnya untuk mengetahui 100 - 37 = 63, tanpa menggunakan bantuan pengiraan seperti kertas, pembaris gelongsor, atau sebuah mesin hitung.
  26. Kedai-kedai kopi menjadi tempat yang paling digemari ramai untuk berbahas-bahas, di samping masyarakat yang makin celik huruf serta perkembangan teknologi mesin cetak yang memperluas penyebaran berita; dan Fleet Street pula menjadi pusat akhbar British.
  27. Semasa Zaman Pertengahan, para petani di Afrika Utara, Timur Dekat, dan Eropah mula memanfaatkan teknologi pertanian, termasuklah sistem pengairan berdasarkan prinsip hidraulik dan hidrostatik, serta juga mesin noria, mesin penaik air, empangan, dan takungan.
  28. Antara kemudahan-kemudahan yang terdapat dalam Balai berlepas termasuk mesin ATM, pusat kecergasan, bilik sembahyang, bilik merokok, perkhidmatan kesihatan, ruang menunggu syarikat penerbangan, ruang pameran khas mengenai sejarah KLIA, kaunter maklumat dan kios maklumat elektronik.
  29. Dengan versi modennya pertama kali dicetak di Venice pada 1482, ia merupakan antara karya matematik yang terawal dicetak selepas penciptaan mesin cetak dan dianggarkan oleh Carl Benjamin Boyer berada di tempat kedua selepas Injil berdasarkan jumlah edisi yang diterbitkan, iaitu melebihi seribu edisi.
  30. Antara keluaran-keluaran pra-IBM-PC termasuk pakej perisian TASC, yang menterjemah atur cara BASIC kepada bahasa mesin Apple, dan perkakas Microsoft Softcard, kad pemproses Z80 tambahan untuk Apple II dan mana-mana komputer serasi yang membolehkan penggunaan sistem pengendalian CP/M selain Applesoft dan Apple DOS.
  31. Tidak seperti kebiasaan bahasa pengaturcaraan lain yang direka bentuk untuk dikompil kepada kod mesin ataupun diterjemah terus dari kod sumber semasa masa jalanan, Java dikhaskan untuk dikompil kepada kod bait, yang mana ia akan dilaksanakan (biasanya menggunakan kompilasi JIT (just in time)) oleh Mesin Maya Java (JVM).

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...