Tuesday 13 September 2016

Contoh Ayat Perkataan "hadiah"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "hadiah" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Bagaimanapun, beberapa pemenang hadiah telah menolak anugerah ini.
  2. Pemberian hadiah merupakan amalan biasa untuk menyambut kelahiran bayi.
  3. Juga hadiah diberikan dan juga ditukar di antara kawan-kawan dan keluarga.
  4. Setiap hadiah mengandungi sebutir pingat emas, diploma, dan sejumlah wang.
  5. Sebenarnya, kebanyakan pemenanng sudah bersara sebelum meraih hadiah mereka.
  6. Contohnya, hadiah yang ditawarkan boleh jadi wang tunai atau barangan tetap.
  7. Upacara hadiah lain pula diadakan di Dewan Konsert Stockholm sejak tahun 2005.
  8. Khususnya, pemilihan hadiah keamanan amat terjejas oleh pendudukan Jerman Nazi di Norway.
  9. Malah pakar sejarah Yunani, Herodotus menggelarkan Mesir sebagai hadiah daripada sungai Nil.
  10. Format yang lebih lazim ialah wang hadiah biasanya mengikut peratusan tertentu daripada jualan tiket.
  11. Para penerima juga sering menderma wang hadiah mereka untuk tujuan saintifik, kebudayaan atau kemanusiaan.
  12. Sejak 2009 musim terdapat peningkatan hadiah wang untuk dikongsi bersama di antara lapan kelab utama seperti berikut:
  13. Santa Claus adalah merupakan tokoh mitos terkenal yang sering dikaitkan dengan adat memberi hadiah sempena Hari Krismas.
  14. Berbanding dengan sesetengah hadiah yang lain, pencalonan dan pemilihan Hadiah Nobel agak memakan masa dan dikawal ketat.
  15. Contohnya, format pertaruhan "50–50" memerlukan penganjur membayar hadiah wang yang merupakan 50% daripada jualan tiket.
  16. Jika terdapat dua pemenang dalam satu kategori, maka hadiah wang itu dibahagikan sama rata untuk dikongsi kedua-dua mereka.
  17. Pada akhir perlawanan, semua pemain telah menerima beberapa paket rokok sebagai hadiah daripada 4,000 penonton yang bertindak membalingnya.
  18. Setelah menjumpai sapu tangan itu, Bianca mengherdik dan menuduh Cassio memberinya suatu hadiah terpakai yang diterimanya daripada kekasih lain.
  19. Terdapat juga tahun-tahun yang hadiah ini tidak dianugerahkan; umpamanya, semasa Perang Dunia II, hadiah-hadiah Nobel langsung tidak dianugerahkan antara tahun 1940 dan 1942.
  20. Upacara hadiah keamanan diadakan di Institut Nobel Norway sejak tahun 1905 hingga 1946, kemudiannya di Aula Universiti Oslo, dan kini di Dewan Bandaraya Oslo sejak tahun 1990.
  21. Hadiah wang tunai telah meningkat dengan ketara sejak musim 2009 dan kelab boleh mendapat hadiah wang tunai meskipun pada peringkat kumpulan bergantung kepada prestasi mereka.
  22. Lima ahli jawatankuasa ini dilantik oleh Parlimen Norway, dan diamanahkan dengan kerja penyediaan yang berkaitan dengan hadiah berkenaan dan penganugerahan Hadiah Keamanan Nobel.
  23. Penduduk tempatan di Aptos memberikan orang-orang Sepanyol hadiah bunga dibalut dalam oak beracun, dan turut digunakan oleh mereka bagi tujuan lain seperti mengeringkan bakul mereka.
  24. Pengiran Muda Raja Hashimit kemudian menyerahkan wilayah ini kepada pengembara British, James Brooke sebagai hadiah kerana membantunya menumpaskan pemberontakan di Sarawak ketika itu.
  25. Tidak sama dengan anugerah-anugerah lain, calon-calon Hadiah Nobel tidak diumumkan kepada orang awam, dan tidak sepatutnya diberitahu bahawa mereka sedang dipertimbangkan untuk hadiahlangsung.
  26. Fernand Braudel, yang memetiknya menambahkan bahwa "England berperanan sebagai sebuah provinsi dalam unit England-Perancis" yang merupakan medan perang sekaligus sebuah hadiah (Braudel 1984 ms. 353).
  27. Juara akan menerima kira-kira US$2.25 juta berbentuk hadiah wang tunai (bilangan spesifik bergantung kepada rekod daripada peringkat kumpulan) dan juara akan layak ke Piala Kelab Dunia FIFA pada akhir tahun.
  28. Albert Einstein merujuk kepada satu salinan Elemen dan satu kompas magnetik sebagai dua hadiah yang memberi pengaruh besar kepadanya ketika zaman kanak-kanak, dan beliau menganggap Elemen sebagai "buku geometri kecil yang suci".
  29. Para ahli kedua-dua dewan parlimen dipilih secara langsung oleh rakyat melalui sistem pengundian yang rumit (pindaan terakhir pada 2005) yang menggabungkan perwakilan berkadar dengan hadiahmajoriti untuk parti campuran terbesar.
  30. Ia kemudiannya menjadi senjata kegemaran bagi bagi menembak curi di lapangan pertempuran di mana seseorang samurai diberi hadiah bagi setiap musuh yang dibunuhnya sendiri, meskipun memerintah merupakan aspek penting bagi samurai.
  31. Raja Oscar II mula-mulanya tidak berkenan dengan pemberian hadiah kebesaran kebangsaan kepada warga asing, tetapi adalah dikatakan bahawa pendirian baginda berubah setelah menyedari nilai publisiti hadiah-hadiah ini kepada negara.
  32. Oleh kerana pemberian hadiah dan beberapa aspek lain perayaan ini melibatkan peningkatan kegiatan ekonomi antara orang Kristian dan bukan Kristian, maka Hari Krismas menjadi peristiwa utama bagi kebanyakan penggiat sektor peruncitan.
  33. Pada tahun yang sama, Kesultanan Sulu menganugerahkan Pulau Palawan kepada Sultan Qudarat dari Kesultanan Maguindanao sebagai hadiah perkahwinan Sultan Qudarat dengan puteri Sulu dan juga sebagai hadiah persekutuan Maguindanao dengan Sulu.
  34. Pada tahun 1586, diceritakan oleh d'Eredia bahawa Raja Pahang (Pan) mempunyai banyak emas untuk dijual di Melaka dan Raja tersebut telah menghadiahkan seketul batu emas 2 1/2 kaki panjang dari Endau (adea) sebagai hadiah kepada Gabenor Portugis di Melaka.
  35. Kalau keluar berjalan-jalan di pusat membeli-belah pula, pasti mata anda tertumpu pada kedai-kedai atau restoran makanan segera kan? Ditambah lagi dengan pelbagai hadiah mainan yang menarik, makin membuak-buak keinginan anda untuk memasuki kedai makanan segera itu.
  36. Sebagai mana aktiviti perjudian yang lain, pemenang loteri biasanya akan ketagih bermain nombor ekor meskipun sudah menang kononnya untuk meraih wang hadiah yang lebih banyak sehingga ada kalanya sanggup berhutang dengan Ah Long serta menyebabkan rumah tangga menjadi porak-peranda.
  37. Pada zaman moden, selain dari ia sebagai permulaan musim sekolah, ia juga merupakan musim dimana industri perfileman mula menayangkan filem-filem yang selalunya berbajet kecil, tetapi mempunyai hasil kesenian yang tinggi di institusi-institusi akedemik seperti di upacara hadiah Oscars dan BAFTA.
  38. Hadiah-hadiah untuk fizik dan kimia akan dianugerahkan oleh Akademi Sains Sweden; hadiah untuk kerja fisiologi dan perubatan oleh Institut Caroline di Stockholm; hadiah untuk sastera oleh Akademi di Stockholm; dan hadiah untuk pejuang keamanan oleh satu jawatankuasa lima ahli untuk dilantik oleh Storting Norway.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...