Tuesday 13 September 2016

Contoh Ayat Perkataan "ketakutan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "ketakutan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Tetapi tindak balas haiwan biasa kepada ketakutan adalah rambut dan bulu roma tegak, yang boleh dikelirukan dengan rasa sejuk.
  2. Pada masa kini, dengan cahaya yang terang sepanjang masa, kebanyakan kita menganggap ketakutan yang ditunjukkan dalam filem tersebut sebagai mengarut.
  3. Selain itu, pihak British juga takut bahawa pemasukan dasar kewarganegaraan yang liberal akan mengakibatkan ketakutan pemimpin-pemimpin Melayu disebabkan bilangan orang Cina Singapura yang besar.
  4. Pemberontakkan telah merebak selama puluhan tahun di Cuba dan diawasi dengan ketat oleh Amerika; terdapat ketakutan akan perang sebelumnya, sepertimana di dalam Hubungan Virginius pada tahun 1873.
  5. Rancangan Malayan Union mengekalkan Singapura sebagai suatu tanah jajahan yang berasingan disebabkan ketakutan bahawa penentangan orang Melayu terhadap penyertaan Singapura akan menjejaskan penerimaan rancangan tersebut.
  6. Tatapi apabila kita berhadapan dengan suasana yang serupa, keadaan gelap ditengah hutan dengan haiwan buas berkeliaran, ketakutan terhadap sesuatu yang tidak dapat dilihat merupakan sesuatu yang benar bagi mereka yang hidup ketika itu.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...