Tuesday 13 September 2016

Contoh Ayat Perkataan "membezakan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "membezakan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Ia sukar bagi membezakan antara niat jahat dengan kejahilan.
  2. Perbezaan tujuan inilah yang membezakan sifat sesuatu sukan itu.
  3. Orang Albania moden masih membezakan antara Ghegs dan (puak selatan) Tosks.
  4. Istilah ini digunakan bagi membezakan antara tumbuhan yang hidup semusim dan dwimusim.
  5. Lelaki-lelaki mempunyai pelbagai ciri jantina yang membezakan mereka daripada perempuan.
  6. Penggunaan kata Rajah adalah untuk membezakan gelaran keluarga diraja dengan keluarga Brooke.
  7. telah berjaya membezakan kumpulan fungsi hidroksil dalam asid salisilik daripada kumpulan asetil.
  8. Manusia juga mempunyai sifat semulajadinya, yang membezakan manusia dengan semua benda hidup lain.
  9. Berbeza daripada kebanyakan skrip Indic, skrip Tamil ditak membezakan plosif bersuara dan tidak bersuara.
  10. Perantaraan baru hasilan dari Ashdown dikenali sebagai perantaraan Francis mungkin membantu membezakan B.
  11. Bagi kaum Manchu, dasar ini menguji ketaatan rakyat serta membantu membezakan sahabat daripada musuh negara.
  12. Ahli matematik Yunani purba adalah antara yang pertama membezakan antara matematik tulen dan matematik gunaan.
  13. Pelajar Bahasa Melayu berupaya untuk membezakan antara 2 sebutan tersebut setiap kali mempelajari perkataan baru.
  14. Inilah yang membezakan seorang penggubah daripada seorang ahli muzik yang mengimprovisasi atau bermain alat muzik.
  15. IAU masih belum membuat cadangan dalam resolusi draf ini mengenai apa yang membezakan planet dengan kerdil coklat.
  16. Baru-baru ini, para pengkaji bahasa Cina juga dapat membezakan 3 lagi kumpulan daripada tujuh-tujuh kumpulan tersebut:
  17. Senarai ciri-ciri yang membezakan Tumbuhan daripada alam biologi lain memberikan sekurang-kurangnya takrifan teknikal.
  18. Logik iaiah cara mempelajari dan prinsip-prinsip yang digunakan untuk membezakan betul dan salah sesuatu hujah(reasoning).
  19. Untuk membezakan negara ini daripada negeri-negeri lain yang berasal daripadanya, ia digelar Kievan Rus' dalam kerja historiografi moden.
  20. Mengenai aksara Cina, kadang-kadang ini menyebabkan kontroversi mengenai membezakan aksara asas dari pelbagai glifnya (lihat penyatuan Han).
  21. Seperti kala geologi yang lebih awal, lapisan batuan yang membezakan zaman ini adalah jelas, tetapi waktu awal dan akhirnya sukar dipastikan.
  22. Sesetengah suka mengaitkan bahasa dengan biologi, di mana tiada cara yang tepat untuk membezakan antara satu spesies dengan spesies yang lain.
  23. Struktur ikatan membran yang membezakan sel eukariot daripada sel prokariot ialah nukleus, atau sampul nukleus yang mengandungi bahan genetik.
  24. Menurut kepada dia, DRM tidak mana ia harus, dan boleh menimbulkan masalah untuk pengguna sah semasa cuba membezakan di antara pengguna sah dan haram.
  25. Salah satu sumber kekeliruan yang terbesar mengenai kerelatifan am berasal daripada keperluan untuk membezakan pemecutan-pemecutan koordinat dan fizikal.
  26. Ramai ahli matematik membezakan antara matematik gunaan yang berkaitan dengan kaedah matematik, dengan aplikasi matematik di dalam sains dan kejuruteraan.
  27. Gelaran-gelaran ini dipergunakan untuk membezakan pegawai-pegawai pemerintah yang terpenting, dan biasanya melibatkan setakat perundingan terhadap keutamaan.
  28. Antara hak yang membezakan perhambaan daripada pengabdian (bahasa Inggeris: slavery) adalah hak untuk memperoleh perkahwinan yang sah dari segi undang-undang.
  29. Oleh itu, ahli sosiologi membezakan antara upacara perkahwinan yang dilakukan di bawah naungan agama, dan perkahwinan sivil yang diberi kebenaran oleh negara.
  30. Skala Richter yang dikembangkannya merupakan gandaan matematik untuk membezakan sesuatu kekuatan gempa bumi dan diterima pakai secara meluas setelah diubah suai.
  31. IPM digunakan untuk membezakan adakah sesuatu negara itu sebuah negara maju atau negara membangun, selain daripada mengukur kesan dasar ekonomi pada kualiti hidup.
  32. Topologi, yang bercambah dari geometri, tetapi dijadikan kepada disiplin bebas besar, tidak membezakan antara objek yang boleh berterusan dicacatkan kepada satu sama lain.
  33. Istilah "tradisional" dipergunakan untuk membezakan set aksara tradisional daripada set aksara Cina ringkas yang dibakukan oleh kerajaan Republik Rakyat China sejak dekad 1950-an.
  34. Namun sebenarnya, terdapat banyak persamaan di antara fahaman Islam dan Minangkabau (lebih lagi pada masa kini) sehingga menjadi sukar untuk orang Minang membezakan satu daripada lain.
  35. Ini mungkin disebabkan bahawa alam angkasa dianggap alam tuhan dan selama beberapa abad adalah mustahil untuk membezakan antara astronomi dari astrologi-kepercayaan ghaib mengenai bintang.
  36. Istilah kemerdekaan digunakan untuk membezakan dengan penaklukan yang merujuk kepada sesuatu kawasan sebagai "wilayah" yang dikawal oleh sebuah kerajaan luaran dari segi politik dan tentera.
  37. Perkataan ini kekadang juga digunakan dalam erti kata yang lebih lemah untuk membezakan dengan hegemoni yang merupakan kawalan sebuah negara secara tidak langsung oleh sebuah negara yang lebih kuat.
  38. Dalam salah satu ujikaji paling terkini yang diterbitkan, pengarang, dengan menggunakan voltan sebagai penggalak, menyimpulkan bahawa Paramecium mampu membezakan antara tahap keterangan yang berbeza.
  39. Praktik perubatan dahulu kadang kala membezakan penyakit, yang mempunyai sebab khusus atau beberapa penyebab, berbeza dari sindrom, yang merupakan himpunan tanda dan/atau simptom yang berlaku serentak.
  40. Pada hari ini, komputer tahap tinggi lebih kerap membezakan dengan komputer peribadi dari segi kestabilan serta kuasa multitasking yang lebih baik, daripada hanya bergantung semata-mata pada kuasa CPU.
  41. Kadangkala istilah matematik gunaan diguna untuk membezakan antara matematik gunaan tradisional yang dibangunkan bersama fizik dan banyak bidang matematik yang lain yang boleh diaplikasi ke dalam masalah dunia sebenar hari ini.
  42. Sistem berparlimen biasanya jelas membezakan ketua kerajaan dan ketua negara, iaitu ketua kerajaan sebagai perdana menteri, dan ketua negara pula sebagai boneka, tidak kira presiden ataupun raja turun-temurun (raja berperlembagaan).
  43. Berikutan ekspedisinya di Oceania pada tahun 1826, pelayar Perancis, Jules Dumont d'Urville mencipta istilah Malaysia, Micronesia dan Melanesia untuk membezakan budaya dan gugusan kepulauan Pasifik daripada istilah Polynesia yang sedia ada.
  44. Untuk membezakan produk mereka dengan konsol-konsol yang lebih lama, Nintendo mengeluarkan konsol mereka sebagai Nintendo Entertainment System yang mempunyai slot untuk memasukkan katrij yang berada di depan, sama seperti peranti video VCR termasuk robot plastik.
  45. Untuk membezakan di antara pemegang MyKad lelaki dan perempuan, nombor terakhir dalam siri nombor kad pengenalan telah di sesuaikan mengikut jantina pemegang di mana sekiranya pemegang MyKad mempunyai siri nombor terakhir berangka genap, jantina pemegang adalah wanita.
  46. Liga Arab menyerupai Pertubuhan Negara-negara Amerika, Majlis Eropah, atau Kesatuan Afrika, yang mana ia mempunyai matlamat politik yang utama; seseorang boleh menyamakan fungsi Liga Arab sama seperti Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, yang membezakan mereka ialah Liga Arab bersifat serantau.
  47. Jika kita mengikuti ucapan Najib semasa merasmikan Sambutan Minggu Perpaduan 2009 Peringkat Kebangsaan baru-baru ini kita akan mendapati beliau sebenarnya telah pun membezakan antara kedua-dua konsep ini apabila memperincikan tiga teras utama konsep 1 Malaysia iaitu penerimaan, kenegaraan dan keadilan sosial.
  48. Istilah algebra abstrak pertama kali muncul pada abad ke-20 untuk membezakan bidang ini dengan apa yang sering dirujuk sebagai algebra, iaitu subjek tentang manipulasi ungkapan dan formula algebra yang melibatkan nombor tidak diketahui dan nyata atau kompleks, yang juga dikenali dengan nama algebra permulaan.
  49. Tanda akut juga digunakan untuk membezakan antara homofon tertentu, terutamanya apabila salah satunya ditekan dan yang lain bukan: bandingkan el dengan xl ("ia"), ataupun te ("kamu", kata ganti nama objek), de (kata depan "dari"), dan se (kata ganti refleksif) dengan tx ("teh"), dx ("beri") dan sx ("Saya tahu", atau kata imperatif "ialah").

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...