Friday 23 September 2016

Contoh Ayat Perkataan "pentas"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "pentas" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Ini melonjakkan Liverpool di pentas muzik antarabangsa.
  2. Perasmian diadakan di pentas terapung di Marina Bay, selatan pulau kecil Singapura.
  3. Pulau ini dikatakan berada di atas pentas benua yang mengandungi petroleum dan gas asli.
  4. Ia memegang kedudukan penting dalam hal-ehwal Eropah dan mengekalkan kerjasama erat pelbagai peringkat di pentas dunia.
  5. Sedangkan Amerika Syarikat mengalami kemelesetan, ekonomi Jepun kian naik sehingga mencapai kedudukan yang nombor satu di pentas dunia.
  6. Kemenangan ini secara dramatik mengubah keseimbangan kuasa di Asia Timur, menyebabkan penilaian semula kemasukkan terbaru Jepun ke pentas dunia.
  7. Negara ini dikenali dengan gaya muzik tempatannya, terutamanya makossa dan bikutsi, serta juga pasukan bola sepak negara yang berjaya di pentas dunia.
  8. Raja-raja Melayu mula melangkah ke pentas dan Duke mengambil tempat di depan pentas sambil menerima hormat diraja sambil diiringi oleh Sir Donald MacGillivray.
  9. Anwar pernah berada di pentas PAS dan mengkritik Tunku Abdul Rahman berhubung Akta Keselamatan Dalam Negeri, Akta Pertubuhan, kemiskinan, ekonomi dan lain-lain.
  10. Dengan bunyi nobat nafiri, Yang di-Pertuan Agong diiringi oleh Duke of Gloucester, berangkat pergi dari pentas diikuti pemerintah Melayu yang lain, Perdana Menteri dan Sir Donald MacGillivray.
  11. Benfica merupakan kelab paling berjaya berbanding mana-mana kelab Portugal yang lain yang telah memenangi kejohanan domestik sebanyak 71 kali dan jumlahnya termasuk pentas Eropah ialah 73 kali.
  12. Walaubagaimanapun selepas dibebaskan, ketiga-tiga mereka telah menyampaikan ceramah ke seluruh Malaysia di atas pentas PAS, mendedahkan bahawa mereka sebenarnya telah dipaksa membuat pengakuan berkenaan.
  13. Disebabkan kehilangan teruk di Pearl Harbor dan penjajahan lanjut Jepun di Filipina, dalam tempoh enam bulan berikut, angkatan laut Amerika Syarikat hampir gagal memainkan peranan penting dalampentas Asia Perang Dunia II.
  14. Walaupun Itali menduduki seluruh semenanjung Itali dan sebahagian besar lembangan Alps selatan, namun terdapat sebilangan wilayah Itali yang menjangkau lembangan Alps di samping beberapa pulau yang terletak di luar pentas benua Eurasia.
  15. Wilayah-wilayah ini ialah comuni Livigno, Sexten, Innichen, Toblach, Chiusaforte, Tarvisio, Graun im Vinschgau, ketujuh-tujuhnya di lembangan saliran Sungai Danube; Val di Lei di lembangan Sungai Rhine dan comune pulau Lampedusa e Linosa di pentas benua Afrika.
  16. Waktu Hong Kong adalah satu jam belakang Masa Piawaian Jepun, dengan itu serangan pada Pearl Harbor merupakan sebahagian perperangan pentas luas "theater warfare-wide" serangan hampir serentak dan bukannya permulaan —24 jam sebelum serangan di Asia— gambaran yang mungkin kelihatan jika sekilas pandang tarikh.
  17. Ketika penggal kepimpinannya dari 16 Julai 1981 sehingga 31 Oktober 2003, beliau berjaya membawa pembangunan melalui dasar-dasar dan perancangan yang diilhamkan dari kejayaan negara-negara luar sehingga mengangkat Malaysia ke pentas dunia sebagai salah sebuah negara yang berdaya maju di Asia Tenggara sehingga pernah dinamakan sebagai salah sebuah negara 'Harimau Ekonomi Asia'.
  18. Para pelakon di atas pentas ini adalah tiga pihak iaitu kuasa Penjajah Inggeris dan Belanda, para bangsawan yang membuat perjanjian dengan Belanda iaitu Raja Jaafar, Yam Tuan Muda dari Riau dan Temenggung Abdul Rahman, dari Johor dan Singapura, pihak istana Johor yang terdiri dari Sultan Abdul Rahman Muazzam Shah dan Bendahara tidak menyedari perjanjian ini kerana perjanjian ini tidak ditandatangani tanpa pengetahuan mereka.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...