Sunday 24 April 2016

Contoh Ayat Perkataan "berukuran"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "berukuran" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Bahagian sporanya berukuran sekitar 4.5-5.5 x 5-7.5 μm.
  2. Rata-rata satu gempa bumi yang berukuran seperti itu terjadi setiap tahun.
  3. Ia terletak di Batu 7 dan berukuran 700 meter panjang dan 300 meter lebar.
  4. Lorong boling tersebut berukuran 41.5 inci lebar dan 60 kaki (18.2 m) panjang.
  5. Pulau terbesar iaitu Tortola dianggarkan berukuran 20 km panjang dan 5 km lebar.
  6. Batu Bersurat "Prasasti" ini berbentuk batu kecil, berukuran 45 x 80 sentimeter.
  7. Lai daun berukuran 55 sentimeter hingga 65 sentimeter dan menguncup, dengan lebarnya antara 2.5 sentimeter hingga 4 sentimeter.
  8. Ia merupakan susulan kepada gempa berukuran 8.4 Richter yang berlaku pada pukul 7.10 petang semalam di Kepulauan Mentawai, Sumatera.
  9. Pada permulaan peringkat janin, janin biasanya berukuran kira-kira 30 mm dari mercu kepala ke pinggul, dan beratnya kira-kira 8 gram.
  10. Pelepah matang mempunyai duri, dan berukuran hingga 7.5 sentimeter, dengan petiol lebih kurang satu perempat daripada panjang pelepah.
  11. Terusan yang sebenar berukuran lebih kurang 6.5 kilometer dari hujung-hujung barat empangannya ke Maeslantkering (“Sekatan Maeslant”).
  12. Pagi ini satu gempa bumi berukuran 7.8 Richter telah menggemparkan penduduk di rantau Asia Tenggara apabila amaran tsunami dikeluarkan oleh pihak berkuasa.
  13. Rokok merupakan silinder dari kertas berukuran panjang antara 70 hingga 120 mm dengan diameter sekitar 10 mm yang berisi daun-daun tembakau yang telah dicincang.
  14. Apabila umur manusia lebih daripada 5 tahun, dianggarkan usus kecil berukuran 6 m panjang, pada ukuran diantara 4-7 m. Usus kecil dibahagi kepada 3 struktur iaitu:
  15. Pedang berukuran lebih daripada 1.5 meter dan sangat tidak biasa dan tidak digunakan ketika masa-masa zaman gangsa kerana panjangnya mengurangi keampuhan dari gangsa.
  16. Pusat Kajian Geologi Amerika Syarikat pula menyatakan gempa bumi yang dicatatkan berlaku pada pukul 5.48 petang (sama waktu dengan Malaysia) itu berukuran 6.6 Richter.
  17. Gempa bumi terbaru berukuran 6.4 pada skala Richter itu pada mulanya dikhuatiri menyebabkan tsunami tetapi jangkaan itu kemudian ditarik balik oleh Agensi Meteorologi Indonesia.
  18. Jadi gempa bumi yang berukuran 5.0 pada skala Richter mempunyai amplitud gegaran 10 kali lebih besar daripada gempa yang berukuran 4.0, dan berpadanan dengan keluaran tenaga 31.6 kali lebih besar.
  19. Trek sintetik 9 lorong berukuran 400 meter, lari jauh berhalangan dan lompat air, lompat tinggi, lompat jauh dan lompat kijang, lompat galah, lontar peluru, lontar tukul besi, lempar cakera dan merejam lembing.
  20. Ikan yu mencakup spesies yang berukuran sebesar telapak tangan yu pigmi, Euprotomicrus bispinatus, sebuah spesies dari laut dalam yang panjangnya hanya 22 cm, hingga yu paus, Rhincodon typus, ikan terbesar, yang bertumbuh hingga sekitar 12 meter dan yang, seperti ikan paus, hanya makan plankton melalui alat penyaring di mulutnya.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...