Sunday 24 April 2016

Contoh Ayat Perkataan "berkaitan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "berkaitan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Sebahagian daripada siri berkaitan Islam
  2. Rencana ini berkaitan pasukan Tentera Darat India British
  3. Kumpulan etnik Hui tidak berkaitan dengan dialek Hui (å¾½).
  4. Beberapa ayat lain berkaitan dengan kelahiran Isa antara lain:
  5. Rencana ini berkaitan dengan kerajaan yang memerintah Pulau Taiwan.
  6. Firman Allah berkaitan keimanan anggota Al-Hawariyun dalam Al-Quran:
  7. Euclid juga menggunakan sifat-sifat lain yang berkaitan dengan magnitud.
  8. Salah satu lagi ciri agama ialah ia berkaitan dengan tatasusila masyarakat.
  9. Ini disokong pelbagai artifak yang berkaitan terutama mangkuk Dinasti Ming.
  10. Tugasnya sebagai pengarah berkaitan dengan hal elwal Amerika dari 1990-1992.
  11. Kebanyakan unsur juga mengambil atribut berkaitan bahasa iaitu lang dan dir.
  12. Di Jepun, sukan berkaitan iaitu Hanetsuki telah dimainkan seawal abad ke-16.
  13. Semua artifak dan gambar berkaitan dengan Beruas dipamerkan di Muzium Beruas.
  14. Antara kisah legenda yang berkaitan dengan nama tempat di Langkawi termasuklah:
  15. Satu tanda berkaitan adalah penanda diaeresis pada sebutan terpisah dari bunyi vokal.
  16. Ia mungkin juga meminda legislasi, yang mana tidak berkaitan dengan hal ehwal kewangan.
  17. Orang Hindu memperingati beberapa peristiwa mitos penting yang berkaitan dengan Deepavali:
  18. Botha hanya sanggup berkompromi dalam perkara aparteid yang tidak berkaitan dengan politik.
  19. Antropologi bahasa turut menekankan berkaitan evolusi bahagian otak yang mengendali bahasa.
  20. Sains bumi, merupakan satu bidang yang merangkumi semua bidang sains berkaitan dengan bumi.
  21. Algebra ialah cabang matematik yang berkaitan dengan kajian struktur, hubungan, dan kuantiti.
  22. Istilah kardium bermaksud berkaitan dengan jantung, berasal dari perkataan Greek kardia untuk "jantung".
  23. Semua objek mempunyai tenaga dalaman yang berkaitan dengan pergerakan rawak atom dan molekul dalam jirim.
  24. Korporat adalah perkara berkaitan dengan syarikat atau perxbadanan tertentu atau perbadanan pada umumnya.
  25. Kaum Punan ini dipanggil tidak berkaitan Punan atau Punan Bah seperti yang diterangkan dalam halaman ini.
  26. Walaubagaimanapun, istilah ini lebih banyak digunakan untuk perkara yang berkaitan doktor dan doktor bedah.
  27. Halaman ini bertujuan untuk menyenaraikan rencana-rencana yang berkaitan dengan the military rank of General.
  28. Bahasa-bahasa Jermanik merupakan sekumpulan bahasa berkaitan yang sebagai cawangan keluarga bahasa Indo-Eropah.
  29. Menurut satu pandangan yang berkaitan dengan kumpulan Bourbaki, matematik tulen ialah matematik yang dibuktikan.
  30. 1800 BC, dimana Papirus Matematik Moscow telah menunjukkan formula untuk menyelesaikan masalah berkaitan piramid.
  31. (Untuk sambungan Pengembaraan Agung yang melibatkan Uranus dan Neptun, lihat rencana berkaitan dengan Voyager 2.)
  32. Sebuah pindaan perlembagaan yang berkaitan dengan kajian itu turut termasuk di dalam pengundian dan berjaya disahkan.
  33. Surah Madaniyyah berikutnya kebanyakannya membincangkan isu sosial dan moral yang berkaitan dengan masyarakat Muslim.
  34. Barang-barang yang hilang kemudiannya dijumpai semula dan dua orang dikenakan pertuduhan berkaitan kecurian tersebut.
  35. Lain kurang dekat berkaitan Bahasa Jermanik Barat hidup termasuk Jerman sendiri, Jerman Rendah, belanda dan Afrikaans.
  36. Pembicaraan falsafah Ibnu Rushd banyak tertumpu pada persoalan yang berkaitan dengan metafizik, terutamanya ketuhanan.
  37. Rencana-rencana berikut adalah berkaitan dengan pangkat Jeneral yang digunakan oleh angkatan tentera di pelbagai negara:
  38. Perkembangan populasi ini berpunca sebahagian besar daripada imigresen antarabangsa dan berkaitan kadar kelahiran tinggi.
  39. Bahasa Jermanik Utara dari Scandinavia adalah kurang dekat berkaitan kepada Inggeris berbanding dari bahasa Jermanik Barat.
  40. Namun, dalam beberapa keadaan, majorit dua pertiga adalah diperlukan, seperti dalam hal-hal berkaitan meminda perlembagaan.
  41. Berita utama di dalam Malaysiakini lebih terarah kepada isu-isu terkini serta perkara yang berkaitan dengan politik di Malaysia.
  42. Musim luruh juga berkaitan dengan perayaan Halloween, dan dengan ini sebuah kempen pemarasan secara besar telah mempromosikannya.
  43. Pada masa kini tidak terdapat punca yang diketahui bagi Sindrom Turner, sungguhpun terdapat beberapa theori berkaitan keadaan ini.
  44. Keempat-empat unsur asas ini dipercayai saling berkaitan dan mempunyai ciri-ciri tertentu seperti sejuk, panas, kering, dan lembap.
  45. Beberapa isu berkaitan dengan bantahan Indonesia dan Filipina memperlambatkan pengisytiharan hingga ke 16 September tahun yang sama.
  46. Abkhazia telah membuat Sosialis Soviet Republik dengan status yang kabur yang perjanjian republik yang berkaitan dengan Georgia RSS.
  47. Penghakiman ini diambil oleh Mahkamah Antarabangsa setelah meneliti kesemua perkara yang berkaitan dengan pendudukan di negeri Sabah.
  48. Seperti karatenoid, flavonoid didapati boleh mengurangkan risiko penyakit jantung, kanser, dan masalah kesihatan lain berkaitan penuaan.
  49. Pengajian mengenai peranti semikonduktor dan juga teknologi yang berkaitan dengannya adalah termasuk di dalam bidang fizik keadaan pepejal.
  50. Musiknya termasuk lagu keagamaan yang digunakan untuk memperingati Natal mahupun hari raya lain, khususnya yang berkaitan dengan para santo.
  51. Hari cuti dalam Islam kebanyakannya berasaskan pada kehidupan Nabi Muhammad, terutamanya peristiwa-peristiwa yang berkaitan dengan al-Quran.
  52. Kemudian satu siri ujian statistik akan dijalankan seperti ANOVA, T-test, Spearman dan lain-lain yang berkaitan untuk mendapatkan 'nilai-p'.
  53. Dalam soal perkembangan perdagangan, beberapa aspek yang berkaitan seperti sistem pengangkutan, perkapalan dan sebagainya telah dibincangkan.
  54. Geometri Projektif, cembung dan berasingan merupakan tiga subdisiplin di dalam geometri masa kini yang mengendalikan dengan soalan berkaitan ini.
  55. Beliau malah mengajak ahli-ahli sejarah, ahli-ahli sains dan pakar pelbagai bidang yang berkaitan untuk bersidang dan menilai kebenaran Holocaust.
  56. Mereka adalah berbeza, tidak berkaitan dengan [Penan]] dan juga Punan lain yang dipanggil ditemui di [Kalimantan]] sebahagian Indonesia [[Borneo].
  57. Menurut teori terbaru tentang perkembangan mentalnya, beliau dianggap menghidapi sindrom Asperger, sejenis penyakit yang berkaitan dengan autisme.
  58. Nama Gabon berasal daripada "Gabxo", yang dalam bahasa Portugis bermaksud "mantle", berkaitan dengan bentuk muara sungai Komo berhampiran Libreville.
  59. Kajian berkaitan kekeluargaan dan organisasi sosial merupakan tumpuan utama bagi anthropologi budaya, kerana kekeluargaan adalah sifat manusia sejagat.
  60. Terdapat beberapa teorem penting yang berkaitan dengan pengoperasi-pengoperasi ini yang mengitlak teorem asas kalkulus kepada dimensi yang lebih tinggi:
  61. Matematik gunaan ialah satu cabang matematik yang berkaitan dengan teknik matematik yang digunakan dalam aplikasi ilmu matematik untuk domain yang lain.
  62. Ramai ahli matematik membezakan antara matematik gunaan yang berkaitan dengan kaedah matematik, dengan aplikasi matematik di dalam sains dan kejuruteraan.
  63. Antropologi bahasa sering merujuk bidang berkaitan termasuk sosiolinguistik, pragmatik, linguistik kognitif, semantic, analisis wacana, dan analisa narasi.
  64. Kerajaan Malayan Union akan mengambil alih semua aset negeri-negeri Melayu, kecuali aset yang berkaitan dengan agama Islam dan harta peribadi sultan-sultan.
  65. Telur juga turut menjadi medium perawatan dalam sesetengah penyakit mistik seperti saka yang berkaitan dengan serangan makhluk halus seperti Jin dan syaitan.
  66. Seperti bahasa-bahasa India selatan lain, Bahasa Tamil berasal dari keluarga Bahasa Dravidia, yang tidak berkaitan dengan bahasa-bahasa Indo-Eropah utara India.
  67. Kuantan mula diberikan perhatian sebagai pusat perdagangan, khususnya berkaitan aktiviti perlombongan bijih timah di pekan Sungai Lembing dan Gambang berdekatan.
  68. Kini Belize merupakan tempat berlakunya rusuhan yang diarahkan kepada parti pemerintah negeri itu berkaitan dengan pertambahan cukai dalam anggaran belanja negara.
  69. Beberapa isu berkaitan dengan bantahan Indonesia dan Filipina untuk pembentukan Malaysia memperlambatkan pengisytiharan hingga ke 16 September pada tahun yang sama.
  70. Setiap negeri ditubuhkan sebuah Jabatan Agama Islam untuk mentadbir perkara-perkara yang berkaitan dengan undang-undang di bawah peruntukan pentadbiran agama Islam.
  71. Tempoh waktu manusia wujud di Bumi dibahagi kepada tradisi budaya yang berkaitan berdasarkan bahan, seperti Zaman Paleolitik dan Neolitik, amat berguna dalam arkeologi.
  72. Peningkatan ini berkaitan dengan pencemaran udara, pemeliharaan alam sekitar dan bahantahan terhadap pembakaran gas dengan jumlah yang banyak dari operasi minyak mentah.
  73. Takrifan moden: Takrifan moden bermula dengan suatu set bergelar ruang sampel, yang berkaitan dengan set pada semua akibat kemungkinan dari segi kalsik, ditandakan oleh.
  74. Dokumentari The Making of SBDJ sedang diusahakan bagi merakamkan lokasi-lokasi khususnya di Perak, Malaysia dan Sumatera berkaitan dengan 'siri Bercakap Dengan Jin' ini.
  75. Pada 1946, Institut Pengajian Analgesik dan Drug Sedatif telah memberi bantuan kepada Jabatan Kesihatan Bandaraya New York untuk mengkaji masalah berkaitan agen analgesik.
  76. Akhir sekali, alam yang berkaitan (Animalia bagi manusia) terletak dalam salah satu daripada tiga domain yang bergantung pada ciri-ciri genetik dan struktur yang tertentu.
  77. Sesetengah bahasa Thai dipinjam dari Sanskrit yang asasnya dipinjam melalui budaya Khmer dan Mon, sementara dari segi etnik bangsa Thai adalah berkaitan dengan selatan China.
  78. Pada 1920 beliau bekerja semula di Pejabat Penasihat Johor tetapi dipecat oleh Sultan Ibrahim pada 31 Jun 1920 kerana membidas baginda tanpa berselindung berkaitan isu harta.
  79. Jirim boleh bertukar bentuk dari satu keadaan fizik ke satu keadaan fizik yang lain apabila sesuatu benda itu dipanaskan atau disejukkan iaitu berkaitan dengan perubahan suhu.
  80. Biasanya haba dikelirukan dengan tenaga dalaman, tetapi kedua-duanya ada perbezaan: haba berkaitan dengan perubahan tenaga dalaman dan kerja yang dilakukan oleh sesuatu sistem.
  81. Lima ahli jawatankuasa ini dilantik oleh Parlimen Norway, dan diamanahkan dengan kerja penyediaan yang berkaitan dengan hadiah berkenaan dan penganugerahan Hadiah Keamanan Nobel.
  82. Untuk membiasakan diri, baginda dengan hal ehwal yang berkaitan dengan pentadbiran, Tengku Yahya Petra telah dilantik untuk memegang pelbagai jawatan utama dalam kerajaan negeri.
  83. Tambahan pula, penuntut Melayu yang ditaja oleh kerajaan cenderung untuk mengambil mata pelajaran seperti Hukum Syariah, Sejarah Islam dan lain-lain mata pelajaran berkaitan Islam.
  84. Memarandum ini berkaitan dengan pendakwaan bahawa pilihan raya umum Malaysia lalu kendalian Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia tidak bersih dan menyebelahi kerajaan Barisan Nasional.
  85. Istilah matematik terhingga kadang-kadang diaplikasikan ke dalam sebahagian bidang matematik diskret yang berkaitan dengan set terhingga, terutamanya bidang yang berkaitan perniagaan.
  86. Ini disiapkan semata-mata untuk peminat-peminat perkara ini supaya mereka dapat mengawasi perubahan-perubahan kepada halaman-halaman yang berkaitan melalui pautan Perubahan berkaitan.
  87. Sebuah ISSN, tidak seperti kod ISBN, adalah sebuah pengenal yang tidak dikenali berkaitan dengan sebuah judul malajah, mengandungi tiada maklumat seperti dengan penerbit atau lokasinya.
  88. Pameran Aeroangkasa dan Maritim Antarabangsa Langkawi atau lebih dikenali sebagai LIMA merupakan satu pameran udara dan maritim yang berkaitan dengan penerbangan komersil dan pertahanan.
  89. Majlis pula merupakan badan utama yang bertanggungjawab membuat keputusan dan forum bagi mempertimbangkan isu yang berkaitan dengan D8, dan terdiri dari menteri luar negeri setiap negara.
  90. Pasaran komputer kerangka utama dan komputer terbenam pula terbahagi kepada sebilangan sistem pengendalian, dengan sesetengahnya tidak berkaitan langsung dengan keluarga Windows atau Unix.
  91. Sultan-sultan Melayu masih akan mengekalkan kedudukan masing-masing tetapi dalam bidang kuasa yang sangat terhad, iaitu berkaitan tentang agama Islam dan adat Istiadat orang Melayu sahaja.
  92. Gabon menandatangani konvensyen tahun 1951 berkaitan dengan status pelarian, protokol tahun 1967, dan konvensyen tahun 1969 yang menetapkan segi khusus mengenai permasalahan pelarian di Afrika.
  93. Shah Alam juga mempunyai beberapa pusat pengajian yang berkaitan dengan industri yang dikenali sebagai Politeknik Shah Alam (atau Politeknik Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah), CIAST, and ADTEC.
  94. Beberapa stesen televisyen dan laman web berkaitan ramalan cuaca juga melapurkan status keluhuran daun-daun tersebut pada sepanjang musim tersebut sebagai perkhidmatan kepada pelancong-pelancong.
  95. Perasmian persidangan Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang pada 19 april 2010 ditangguhkan kerana Tun Abdul Rahman Abbas dimasukkan ke Hospital Pulau Pinang (HPP) kerana penyakitberkaitan paru-paru.
  96. Aksara Cina 藏 (Zxng) juga dijadikan istilah am bagi seluruh Tibet, termasuk konsep-konsep lain yang berkaitan dengan Tibet seperti bahasa Tibet ( 藏文, Zxngwxn) dan kaum Tibet ( 藏族, Zxngzx).
  97. Kerajaan boleh dianggap sebagai boneka parti CPSU dan akan melaksanakan segala yang telah diluluskan oleh parti ini termasuk perkara-perkara berkaitan ekonomi, keselamatan dalaman dan isu-isu sosial.
  98. Habitasi manusia di Afghanistan bermula sejak Era Paleolitik Tengah, dan lokasi negara strategik di sepanjang Laluan Sutera yang berkaitan kepada budaya Timur Tengah dan bahagian-bahagian lain di Asia.
  99. Beberapa bidang matematik gunaan telah bergabung dengan tradisi berkaitan di luar bidang matematik dan telah menjadi satu disiplin yang tersendiri, antaranya statistik, kajian operasi dan sains komputer.
  100. Tamabahan lagi, adanya kepercayaan khusus budaya berkaitan tontonan televisyen, mendengar muzik, dan setiap kegunaan mana-mana peralatan sekular yang dalam sesetengah cara tidak menambah nilai kerohanian.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...