Sunday 24 April 2016

Contoh Ayat Perkataan "berita"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "berita" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Di Slashdot teg ini dilihat di berita tentang DRM dan Windows Vista.
  2. Berikut adalah senarai ketua editor dan ketua biro berita Al Jazeera English.
  3. Setelah itu Jamroni mendapat berita bahawa ayahnya Tohari sedang sakit teruk.
  4. Kebanyakkan jabatan biro berita Al Jazeera berada di Timur Tengah dan benua Afrika.
  5. Berbagai-bagai laporan berita menyebut sejenis bahan letupan yang berdasarkan peroksida.
  6. Pada hari berikut, beliau menyebar berita itu ketika Perdana Menteri ke luar negeri untuk percutian.
  7. Hospital, tadika, sekolah rendah, sekolah menengah dan perkhidmatan berita disediakan oleh Hizbullah.
  8. Beliau kembali ke Kedah pada tahun 1939 kerana terdapatnya berita bahawa perang akan meletus di Eropah.
  9. Mereka bercadang untuk mengembangkan lagi jabatan biro berita antarabangsa saluran berkenaan di masa hadapan.
  10. Mengikut portal berita Philippines Daily Inquirer, terdapat banyak lagi pihak yang mengaku sebagai Sultan Sulu.
  11. Ahli perniagaan kita akan dihantar di sana." Sumber-sumber Lebanon tidak dapat mengesahkan kebenaran berita ini.
  12. Perjuangan terhadap terorisme termuncul dalam berita hampir setiap hari, terutamanya di Amerika Utara dan Eropah.
  13. Cabot mengetuai satu lagi pelayaran ke Amerika pada tahun berikutnya tetapi berita mengenai pelayaran tidak diketahui.
  14. Ramai pemerhati bebas bersetuju bahawa laporan warta berita Al Jazeera English lebih jelas, terperinci dan berkecuali.
  15. Mereka sampai kesana pada jam 1000H dan ketika itu berita mengenai serangan keatas balai polis Bukit Kepong disampaikan.
  16. Akhbar atau surat khabar merupakan penerbitan berkala sama ada harian, mingguan, atau bulanan; yang memuatkan berita semasa.
  17. Antaranya laporan warta berita eksklusif krisis kemanusiaan di Darfur, Sudan serta laporan cetera dari Myanmar dan Korea Utara.
  18. Jam 3.00 petang datang berita kejadian pembunuhan orang Melayu di Setapak, hanya dua kilometer dari rumah Menteri Besar Selangor.
  19. Al Jazeera English juga berkongi sumber dan tenaga manusia dengan lebih 40 jabatan biro berita saluran induk berkenaan, Al Jazeera.
  20. Namun selepas Pilihan raya umum Malaysia 2008 berita dan surat pro-BN dan kritikal terhadap kerajaan Pakatan Rakyat turut disiarkan.
  21. Pusat operasi utama dan pusat penyiaran Al Jazeera terletak di Doha, Qatar dan disokong oleh lebih 40 jabatan biro berita antarabangsa.
  22. Ramai diantara mereka adalah bekas tenaga kerja utama dari syarikat penyiaran dan agensi berita ternama seperti AFP, BBC, CNN, ITV dan Sky News.
  23. Saluran berkenaan juga banyak menimbulkan kontroversi dikalangan pemimpin dan kerajaan Arab dengan laporan warta berita yang berani dan mencabar.
  24. Sama seperti kebanyakkan saluran berita 24 jam antarabangsa yang lain, laporan dan kemaskini berita disiar pada setiap 30 minit dan kemuncak jam.
  25. Program malam kebanyakannya mengandungi program berita tempatan yang diulang tayang dalam Bahasa Kinyarwanda, Bahasa Inggeris, dan Bahasa Perancis.
  26. Stok dan nilai mata wang Asia menurun, manakala komoditi emas dan perak telah naik secara mendadak kesan berita mengenai peluru berpandu Korea Utara.
  27. Al Jazeera, yang bermaksud "Semenanjung" dalam bahasa Arab, adalah saluran berita dan ehwal semasa 24 jam bahasa Arab yang beribu pejabat di Doha, Qatar.
  28. Al Jazeera Satellite Network adalah pemilik dan pengendali beberapa saluran dedikasi khas selain saluran berita antarabangsa 24 jam bahasa Arab Al Jazeera.
  29. Sementara McKinley mengajarkan kesabaran, berita tentang letupan dan kematian 266 pelaut Amerika pendapat Hangat diaduk menjadi garang menuntut respon segera.
  30. Al Jazeera English secara amnya menggunakan pendekatan format yang berbeza untuk setiap laporan warta berita dan rancangan umum siaran terbitan saluran tersebut.
  31. Microsoft terus memperluas perniagaannya ke pasaran baru pada tahun 1996, bermula dengan usahasama dengan NBC untuk menubuhkan stesen berita kabel 24 jam iaitu MSNBC.
  32. Stesyen televisyen satelit Al Jazeera Bahasa Arab saluran berita telah mula dipancarkan pada tahun 1996, dengan ibu pejabat dan pusat penyiaran yang terletak di Doha.
  33. Pada 9 Ogos, iaitu hari sebelum berita komplot disiarkan, Rumah Putih melancarkan sebuah kempen untuk membidas para pembangkang Demokrat sebagai lemah terhadap terorisme.
  34. Internet Explorer 2 dikeluarkan untuk Windows 95, Windows NT 3.5, dan NT 4.0 pada 22 November 1995, bercirikan sokongan untuk SSL, kuki, VRML, RSA, dan kumpulan berita Internet.
  35. Malah dalam tempoh beberapa bulan yang lepas, Kerajaan malaysia turut menggantung lesen penerbitan akhbar kewangan dan berita The Edge, yang turut melaporkan tentang skandal 1MDB.
  36. Al Jazeera banyak menimbulkan kontroversi dikalangan negara-negara teluk seperti Arab Saudi, Bahrain, Kuwait dan Qatar melalui laporan warta berita dan rancangan terbitan siarannya.
  37. Walau bagaimanapun, pada bulan Julai 2015, Kerajaan Malaysia mula mengadakan beberapa langkah kawalan seperti menyekat portal berita Sarawak Report dari terus boleh diakses di Malaysia.
  38. Dari tahun 1927-1936 Onn Jaafar dibuang negeri ke Singapura oleh Sultan Ibrahim kerana menyiarkan berita Sultan Ibrahim memperalatkan JMF sebagai buruh paksa dalam akhbar Sunday Mirror.
  39. Al Jazeera English ialah saluran berita dan ehwal semasa bahasa Inggeris 24 jam yang beribu pejabat di Doha, Qatar, saluran pertama dan seumpamanya di dunia yang berpangkalan di Timur Tengah.
  40. Al Jazeera English juga telah berjaya memikat ramai nama-nama besar dan tersohor dalam bidang penyiaran berita seperti David Frost, Rageh Omaar, Riz Khan, Teymoor Nabili dan Veronica Pedrosa.
  41. Idea penubuhan saluran berita bahasa Inggeris oleh Al Jazeera timbul pada sekitar tahun 2003 dengan matlamat menjadi sebuah saluran berita alternatif bagi mengimbangi arus media perdana semasa.
  42. Kini Al Jazeera dilihat sebagai saluran berita yang bersikap optimis dan lebih menekankan kisah-kisah kemanusian dan hak keamanan masyarakat dunia khususnya di bahagian negara-negara timur tengah.
  43. Sarawak Report sebelum ini telah melaporkan beberapa berita sensasi berkenaan dakwaan salah laku 1MDB dan kaitannya dengan Najib Razak, sekali mencetuskan pelbagai reaksi dari para pengguna internet.
  44. Pada November 2006, berita tersebar mengenai pengabungan Sime Darby Berhad, Golden Hope Plantations Berhad dan Kumpulan Guthrie Berhad menjadi sebuah syarikat baru dengan modal berbayar RM 31 billion.
  45. Laporan dan analisis warta berita saluran berkenaan lebih jelas melibatkan pandangan semua pihak dari setiap penjuru, satu perbezaan paling ketara berbanding dengan kebanyakkan media arus perdana yang lain.
  46. Acara marathon bermula pada tahun 490 SM, apabila seorang askar Greek berlari membawa berita kemenangan dari medan peperangan Marathon ke Athens, yang mana jaraknya sejauh 26 batu, iaitu bersamaan 41.8 kilometer.
  47. Malaysiakini dikritik oleh kerajaan Barisan Nasional dan penyokongnya kerana ia didakwa menyampaikan berita pro-pembangkang atau pro-Pakatan Rakyat kerana menyampaikan berita yang kritikal terhadap kerajaan semasa.
  48. Darwin tengah mengkaji stratum seorang diri sewaktu rancangan untuk melawat Madeiri dihancurkan oleh berita bahawa seorang teman persejalanannya telah mati, akan tetapi ketika sampai ke rumah, beliau menerima lagi sepucuk surat.
  49. Beberapa bukti dan pendedahan telah dibebaskan secara melata khususnya melalui laman-laman sesawang dan blog, bagi menguatkan hujah keilatan skandal ini, antaranya pendedahan dari Sarawak Report dan portal berita Wall Street Journal.
  50. Al Jazeera English menyiarkan rancangan terbitan umum seperti laporan dan analisis warta berita, rancangan umum ehwal semasa dan rencana, temuramah langsung, berita hiburan, laporan perniagaan dan sukan, melalui laporan yang objektif, tepat dan tidak berat sebelah.
  51. Operasi Al Jazeera English turut disokong oleh 20 jabatan biro berita antarabangsa saluran tersebut di serata dunia bagi mengumpul, menyedia dan melapor laporan dan analisis warta berita untuk siaran empat pusat penyiaran di Doha, Kuala Lumpur, London dan Washington DC.
  52. Sejarah penubuhan Al Jazeera bermula pada tahun 1995 apabila Perbadanan Penyiaran Britain, BBC World Service menandatangani perjanjian dengan sebuah syarikat komunikasi Arab Saudi, Orbit Communications, bagi menubuhkan sebuah saluran berita bahasa Arab untuk saluran syarikat berkenaan.
  53. Istilah media awam mempunyai makna yang sama: ia jumlah keseluruhan pengedar awam besar bagi berita dan hiburan di seluruh media meperti surat khabar, televisyen, radio, penyiaran, yang mungkin memerlukan keanggotaan persatuan dalam pasaran yang besar seperti Newspaper Guild, AFRTRA dan penerbit teks.
  54. Fokus utama jurnal ini ialah menerbitkan penyelidikan saintifik asli penting dan penilaian penyelidikan, namun Science juga menerbitkan berita berkaitan sains, pandangan terhadap dasar sains dan perkara lain yang menarik minat ahli sains dan mereka yang memberi perhatian kepada kesan meluas sains dan teknologi.
  55. Dengan empat pusat penyiaran di Doha, Kuala Lumpur, London dan Washington DC serta jabatan biro berita antarabangsa di segenap penjuru dunia, Al Jazeera English bertekad untuk melaraskan agenda berita, merumpunkan budaya dan menyalurkan pandangan umum kepada lebih 1 bilion penonton televisyen berbahasa Inggeris.
  56. Pihak Parsi pastinya telah tahu mengenai bantuan pihak Spartan akan tiba tidak lama lagi, dan dengan tiada berita dari penyokong pro-Parsi di Athens telah berjaya, mereka jelas telah memutuskan untuk menghantar sebahagian besar armada mereka ke Teluk Phaleron pada malam 11-12 Ogos bersama sebilangan besar pasukan darat, termasuk tentera berkuda.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...